Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Project Eternity - nowy cRPG studia Obsidian sfinansowany na Kickstarterze

16.09.2012 11:38
Mastyl
1
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Trzeba rzucić jeszcze kilka groszy, żeby przekroczyć 2 bańki, a wtedy czeka na graczy simsowy domek.

Przy okazji Heartfire do Skyrima domek taki, kosztujący jakieś dziesięć dolarów wzbudził liczne kontrowersje. Tutaj autorzy wyliczyli, że taki domek kosztować będzie łącznie dwieście tysięcy dolarów.

A w tej grze jakoś to graczy nie oburza, i nikt nie rzuci porównań do The Sims.

A mi osobiście rozbudowywalna siedziba, na modłę zamku z Baldurs Gate 2 albo NWN 2 bardzo odpowiada.

16.09.2012 11:48
Cainoor
👍
2
odpowiedz
Cainoor
264
Mów mi wuju

Dolozylem swoje $20 i czuje dziwna radosc;)
A co do opcji, to zapewne sporo osob bedzie chcialo miec wersje na linuxa:-)

16.09.2012 12:03
3
odpowiedz
komenty
69
Senator

Mastyl - to jest inna sytuacja. Wystarczy ze kolejne 10 tys. graczy zrzuci sie na gre po 20 dolarow i wtedy wszyscy dostaniemy taki domek niejako za darmo. Bethesda chce zeby kazdy dolozyl z wlasnej kieszeni kolejna kwote, a biorac pod uwage, ze sprzedali Skyrima jakies 10 mln egzemplarzy mogliby dac 1-2 darmowe DLC.

16.09.2012 12:23
>gwinblade<
4
odpowiedz
>gwinblade<
56
Pretorianin

o ile jestem w stanie rozumiec ze z taka akcja wychodza male studia ktore nie posiadaja srodkow do produkcji i wydania gry o tyle studio znane pokroju obsidian zbierajace na nowa gre wydaje sie smieszne wydaje sie ze to jedynie sposob na wyciagniecie dodatkowej kasy na boku moze niedlugo bedziemy placic EA za to by zrobilo nam laske wydajac kolejne DLC do B3 O.o

16.09.2012 12:49
5
odpowiedz
zanonimizowany861943
46
Generał

Skąd niby studio, bez kasy od wydawcy, ma mieć środki na stworzenie tak dużej gry? Mają pracować przez ponad 2 lata kompletnie za darmo + wszystkie dodatkowe koszta opłacać z prywatnych oszczędności?

16.09.2012 13:13
wysiak
😊
6
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

"A co do opcji, to zapewne sporo osob bedzie chcialo miec wersje na linuxa:-)"
Ja bym wolal na androida, zeby sie dalo z dala od kompa pograc.. Nowego Broken Sworda w koncu maja na andka zrobic..

16.09.2012 13:18
DarthNerever
7
odpowiedz
DarthNerever
90
His Master's Voice

>gwinblade< -> żaden wydawca w dzisiejszych czasach nie wyłożyłby pieniędzy na taką grę, bo uznałby to za nieopłacalne.

Feargus Urquhart w wywiadzie dla game banshee pisze o tym tak:

What Kickstarter does is let us make a game that is absolutely reminiscent of those great games(Baldur’s Gate 2 i Planescape Torment), since trying to get that funded through a traditional publisher would be next to impossible.

[...]this kind of project is just not one that fits in the traditional model. The big publishers are built around making games that cost millions of dollars to make, millions of dollars to promote and market and millions more to build the units that get shipped to stores. Their organizations are built around that model. To make the same amount of revenue on games like Project Eternity, they would have to ship hundreds of games a year instead of ten or twenty. They are just not built that way. Plus, with Kickstarter, Steam and social media – we can fund, distribute and promote our games entirely ourselves. In a way, we just don’t need them for a game like Project Eternity.

16.09.2012 13:36
8
odpowiedz
Perrin Aybara
84
Craft User

->Mastyl
Domek, jaki będzie można dostać w tej grze, daleki będzie od simsowego.
Będzie jak w starych dobrych RPGach, dom jaki można było zdobyć w BG2 lub twierdza na zasadach podobnych z NWN2.
"Lokacja dla gracza" wzbogacająca fabułę o dodatkowe questy i wyzwania.

16.09.2012 13:51
Azerath
9
odpowiedz
Azerath
156
Senator

Obsidian akurat do bogatych studiów się nie zalicza, nie licząc Alpha Protocol, nie zrobili nic własnego. Ciągle byli wynajmowani do tworzenia kontynuacji produktów innych firm. Ostatnim takim projektem był Fallout New Vegas na zamówienie Bethesdy. Mieli kontrakt, że jeśli gra nie osiągnie lub przekroczy progu średniej ocen 85, to nie dostaną tantiem za grę. Średnia New Vegas wynosiła 84. To oznacza, że Obsidian nie dostał żadnej kasy poza tą potrzebną na proces produkcji. Zostali z niczym i musieli skasować swój projekt New Carolina na konsole nowej generacji i zwolnić iluś tam pracowników. Nie fajnie. Zwłaszcza, że niższe oceny ich Fallouta były przyczyną zabugowania gry, gdzie za betatesty odpowiadała Bethesda.

A jeśli o newsa chodzi, to już poprzedni powinien być nazwany: Obsidian stworzy Project Eternity za pieniądze zebrane na Kickstarterze. Nikt chyba nie miał co do sukcesu tego projektu żadnych wątpliwości.

16.09.2012 15:20
10
odpowiedz
tomzkat
102
Konsul

cały ten projekt to normalna kradziez w białych rękawiczkach

16.09.2012 15:22
Xsardass
11
odpowiedz
Xsardass
142
The Next Pirate King!

Ja im życzę 5 milionów by odwalili gigantyczny świat z nowym lore który zniszczy nasze mózgi ogromem fantasy!

16.09.2012 15:25
wysiak
12
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

cały ten projekt to normalna kradziez w białych rękawiczkach
<--

16.09.2012 16:52
XineX
😍
13
odpowiedz
XineX
68
Professor Chaos!

Nie wiem jak można być takim przyłomem, jak niektórzy tutaj. Porównywać firmę tworzącą gry - Obsidian do wydawcy, który płaci twórcom za tworzenie takich gier jakich dany wydawca chce.

Producent (developer) np. Obsidian
Wydawca (publisher) np. Electronic Arts

To naprawdę nie jest takie trudne jak się wydaje

16.09.2012 17:00
crazy_race
😜
14
odpowiedz
crazy_race
54
Pretorianin

Milion w niecałe kilkadziesiąt godzin. Niesamowite. Nie mogę się doczekać kiedy będą premiery pierwszych gier finansowanych na Kickstarterze wtedy dopiero się zacznie szaleństwo.

16.09.2012 17:08
15
odpowiedz
mikmac
162
Senator

i moje 65 zielonych poszllo - oby zebrali fure kasy i zrobili zarabista gre.

16.09.2012 19:45
A.l.e.X
16
odpowiedz
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

Akurat Obsidian poza wpadką z Dungeon Siege III to studio które robi obecnie przy CDProjekt Red najlepszy gry RPG, można nawet powiedzieć, że robi najlepsze, porównajcie sobie New Vegas i Fallout 3 ! Neverwinter Nights I i II.

16.09.2012 20:07
17
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

Mastyl - doktor ekonomii ;) - kto inny potrafiłby traktować analogicznie koszt produkcji funkcjonalności w grze i cenę samej gry - tego świat jeszcze nie widział.
Tak swoją drogą, to twój przykład jest słaby. Ja kupuje gierki za kilkadziesiąt złotych, których produkcja rzekomo kosztowała dziesiątki milionów dolarów - to dopiero absurd, ha!

16.09.2012 21:08
Mastyl
18
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Kazioo - oczywiście masz rację. Nie można mieszać systemów walutowych. Nie wiem ile osób kupiło Heartfiore, nie wiem ile kosztowała jego produkcja. Nie wiem ile osób kupi ten niezapowiedziany projekt Obsidianu. Ciężko więc zestawiać i porównywać nieznane koszty produkcji do ceny. Ale to akurat miało w moim poście znaczenie drugoplanowe.

Przede wszystkim chodziło mi o napiętnowanie pewnej hipokryzji, która objawia się stawianiem pewnych funkcjonalności w "...starych, dobrych hardcorowych" grach na piedestale, a jednocześnie krytykowaniem tych samych "featurów" w nowych produkcjach. A zauważyłem to na tym własnie przykładzie: nowy projekt Obsidianu odwołuje się do klasyki gatunku: Baldurów, Templa, Icewinda czy Arcanum, i dlatego budowa domku gracza w nim to cool pomysł, i nikt nie zająknie się, że to tandeta. Ale podobny feature w Heartfire dla Skyrima to przejaw casualizacji gier, i tanie nawiązanie do The Sims.

Co do płatności, to faktycznie nie powinieniem był porównywać.

16.09.2012 21:39
😊
19
odpowiedz
zanonimizowany705868
39
Pretorianin

[18]
Nie bierzesz pod uwagę tego, że to prawdopodobnie i tak byłoby w grze?! Niby piszą, że jeżeli osiągną tyle i tyle kaski to będą mogli wprowadzić do gry domki i inne pierdółki, a tak naprawdę chodzi o to że chcieli zwiększyć zainteresowanie ludzi ich projektem i zachęcenie do wpłacania większej ilości kaski. Nie uważasz chyba, że potrzebują np. 300 tys. $ na wprowadzenie nowej klasy postaci i rasy? ;)

16.09.2012 21:41
😱
20
odpowiedz
zanonimizowany805622
111
Legend

Ja chce miec ta gre natychmiast, ale juz ! Nie moge wytrzymac - to mnie przerasta, ja chce to juz teraz !

16.09.2012 21:57
Meno1986
21
odpowiedz
Meno1986
178
Szkubany Myszor

Linuksiarze narzekają na brak tytułów dedykowanych ich systemowi. No to mają szansę się wykazać.

17.09.2012 09:52
22
odpowiedz
luki349
30
Chorąży

Ja się Obsydianowi nie dziwię, że finansują swoją grę z Kickstartera, bo:
1. studio cienko przędzie
2. nie są ograniczeni "gra ma mieć ocenę 90/100 min.", i innymi eko bzdetami od inwestorów, więc mogą zrobić grę taką w jaką sami chcieli by zagrać, nawet jeśli ilość odbiorców będzie mała, bo gra za trudna/skomplikowana/długa/cokolwiek.
3. może to być ratunek dla rynku gier, a nie kolejne CoD'y, które są tak banalnie łatwe, że gra w nie niewiele się różni od wpisania kodu na wygranie gry, i są bezsensownie płytkie. Może dzięki "pionierskiej" pracy Obsydiana doczekamy się za jakiś czas gier gdzie "jak przeszedłeś grę bez poradnika to jesteś bogiem" - tak jak to było kiedyś... <sentymentalna łezka kręcąca się w oku>

17.09.2012 11:32
23
odpowiedz
komenty
69
Senator

-> Mastyl - nie widzialem dyskusji o Hearthfire, ale zapewniam Cie, ze gdyby za darmo dodali to do Skyrima to gracze by nie narzekali. Natomiast placic nikt za to nie chce.

Tutaj, prawdopodobnie dostaniemy go w cenie gry, wiec slabo nie jest.

17.09.2012 11:34
24
odpowiedz
zanonimizowany779578
88
Generał

jest już pierwsza gra która dzięki kikstarterowi powstała nazywa się "Fastter Than Light"

17.09.2012 11:44
_Luke_
25
odpowiedz
_Luke_
253
Death Incarnate

[24] To nie jest pierwsza gra.

17.09.2012 13:15
👍
26
odpowiedz
para-noir
60
Centurion

super :) sądze, ze dojdzie do 2,5 mln $. ciekawe czy pobije zbiórkę Wastelanda 2, 2,93 mln $?

17.09.2012 15:33
wert
27
odpowiedz
wert
204
Kondotier

Czy taka gra będzie potem darmowa lub sprzedawana za grosze?
Rozumiem pomysł kickstartera w przypadku niezależnych producentów, którzy nie mają pieniędzy na zrealizowanie a mają pomysł, ale Obsidian?

17.09.2012 15:35
28
odpowiedz
zanonimizowany305250
161
Legend

Czy taka gra będzie potem darmowa lub sprzedawana za grosze?

Będzie sprzedawana normalnie. Kasa w tej chwili uzyskana jest na produkcję gry, a ci co zapłacili mają gwarancję że grę dostaną jak wyjdzie.

Rozumiem pomysł kickstartera w przypadku niezależnych producentów, którzy nie mają pieniędzy na zrealizowanie a mają pomysł, ale Obsidian?

Kwestia tego że na Kickstarterze te studia robią gry według "starej szkoły", dla których EA czy Ubishit nie widzi sensu istnienia. Proste i durne, korporacyjne myślenie. Choćby Wasteland - w stylu starych Falloutów, a nie w New Vegas, Ethernity w stylu Baldurs Gate - a nie Skyrima czy Arcanii.

17.09.2012 16:03
29
odpowiedz
zanonimizowany861943
46
Generał

Rozumiem pomysł kickstartera w przypadku niezależnych producentów, którzy nie mają pieniędzy na zrealizowanie a mają pomysł, ale Obsidian?

Ale skąd oni mają wziąć ponad milion dolarów? A domyślam się, że tylko tyle zbierają bo silnik/narzędzia już mają. To wydawcy mają kasę, nie studia :(

17.09.2012 16:10
Henrar
30
odpowiedz
Henrar
103
Generał Whiskas

@wert:
Nie, gra nie będzie darmowa. Będzie sprzedawana normalnie - nie oczekuj też, że będzie stała po 5 dolarów sztuka, bo Kickstarter.

PS. Ale Obsidian jak najbardziej jest niezależnym developerem. Nie należą do żadnego wydawcy, nie mają żadnych stałych umów z dużymi graczami. Robią grę dla jednej firmy, potem robią dla drugiej. I to im rzadko wychodziło dobrze, bo wydawcy naciskali ich w cholerę i mieli w dupie testy (QA to robota wydawcy, pora się tego w końcu nauczyć) a przez to reputacja Obsidianu u zwykłych graczy leży i kwiczy.

17.09.2012 16:43
Cainoor
31
odpowiedz
Cainoor
264
Mów mi wuju

Henrar
"(QA to robota wydawcy, pora się tego w końcu nauczyć)"
- Czemu wydawcy? QA może być robione także przez niezależne studio, czy też dewelopera. Wszystko kwestia umowy.

17.09.2012 16:49
Irek22
32
odpowiedz
Irek22
154
Legend

Cainoor [31]
Pewnie, wszystko może jest kwestią umowy - także to, że białe kołnierzyki na każdym kroku będą się wpier*alały w projekt.
Niemniej jednak QA też kosztuje, skoro więc wydawca sponsoruje powstanie gry, to - logicznie rzecz biorąc - powinien też opłacić QA. Henrar nie napisał przecież, że to Kotick czy inny Riccitiello ma osobiście przeprowadzać beta-testy - oni powinni na to tylko rzucić kasę.

17.09.2012 17:47
33
odpowiedz
mikmac
162
Senator

wert -->
idea KS jest naprawde prosta i genialna w swojej konstrukcji.
Developer oblicza sobie, ze ma szanse sprzedac powiedzmy 1 mln kopii gry. Ale aby ja najpierw zrobic musi przez poltora roku bulic pensje 50 pracownikow... co daje lekko 3mln $. Nie maja kasy, wiec prosza przyszlych graczy o zrzute. Jest to forma preorderu, placisz wczesniej za towar. Za 20$ masz ceyfrowa wersje... wystarczy 150tys wplat i jest kasa na produkcje, co sie uda potem sprzedac na rynku to zysk na czysto developera.

Nagle okazuje sie, ze produkcja gier moze byc calkiem tania, raptem kilka baniek, a nie kilkadzisiat. Odpada cala machina marketingowa oraz nabijanie kabzy koncernom - kapuste beda robic tylko tworcy, z pominieciem posrednika. A marketingu nie potrzebuja, bo KS sam ostro nakreca marketing. Wiele portali w necie (jak GOL) nakreca KS az milo, regularnie wrzucajac nowosci KS-a.
Oni nie musza sprzedac 10-100mln kopii, wystarczy, ze sprzedadza 1-2 mln kopii (czesto ze 100-200tys juz maja sprzedane w czasie KS) i maja kuuupe forsy. A tyle osob to spokojnie da sie sciagnac z marketingu newsowo-szeptanego, bo gracze czytaja newsy. A casuale... olac casuale, nie sa TYM devsom potrzebni...

17.09.2012 20:19
34
odpowiedz
zanonimizowany38189
107
Senator

Nagle okazuje sie, ze produkcja gier moze byc calkiem tania, raptem kilka baniek, a nie kilkadzisiat.

To akurat nic nowego - co prawda "tania" to stwierdzenie relatywne, ale tak rozbuchane budżety jak obecnie są po prostu całkowicie zbędne jeśli chodzi o samą produkcję. To co kosztuje największą kasę to stado korporacyjnych szczurów którzy są nad tym wszystkim - a którzy są totalnie zbędni. I marketing, które wciśnie stadu baranów cos czego generalnie nie chcą, ale hype nakłania.

17.09.2012 22:30
Cainoor
35
odpowiedz
Cainoor
264
Mów mi wuju

Irek22
"Niemniej jednak QA też kosztuje, skoro więc wydawca sponsoruje powstanie gry, to - logicznie rzecz biorąc - powinien też opłacić QA."
- Tak samo wydawca daje kasę deweloperowi. Czy też napiszesz, że development to robota wydawcy?

Wiadomość Project Eternity - nowy cRPG studia Obsidian sfinansowany na Kickstarterze