Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2009 - poradnik do gry

Football Manager 2009 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Działania na rynku (cz.2) | Rynek transferowy w Football Manager 2009 poradnik Football Manager 2009

Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019

Ugadanie warunków transferowych z innym klubem to już połowa sukcesu. Druga to pomyślne przeprowadzenie negocjacji z samym zawodnikiem.

Na samej górze znajdują się informacje o warunkach, jakie przedstawia agent piłkarza - Działania na rynku (cz.2) | Rynek transferowy w Football Manager 2009 - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Na samej górze znajdują się informacje o warunkach, jakie przedstawia agent piłkarza. Można się z nimi zgodzić lub nie, tak samo jak klubowa kasa może im sprostać (bądź też nie). Tabelka Zaoferuj podobnie jak w przypadku oferty transferowej zawiera elementarne rzeczy. Typ kontraktu raczej nie wymaga komentarza. W polu Status w drużynie określasz, w jakiej roli widziałbyś gracza w swoim zespole. Płaca i Długość kontraktu są raczej jasne, natomiast pole Za podpis zawiera kwotę, jaką w gotówce zapłacisz zawodnikowi w dniu podpisania umowy. W tabelce na prawo raczej wszystko jest zrozumiałe, gdyż nie ma tam nic ponad procentowy wzrost wynagrodzenia po upływie określonego czasu lub osiągnięciu sukcesu (albo doświadczeniu porażki) w rozgrywkach oraz premie. Wyjątek to klauzule. Ich kwota to wartość, za jaką piłkarz zostanie odsprzedany bez Twojej ingerencji - kiedy dostaniesz ofertę o ustalonej wartości, musisz ją przyjąć. Niektóre klauzule obowiązują cały czas, inne (jak klauzula odejścia po spadku) aktywują się po spełnieniu ustalonych warunków.

Pole Uwagi znów może się okazać przydatne. Pilnuj, żeby nie przekroczyć dopuszczalnego budżetu płacowego. Opinia asystenta także nie powinna przejść bez echa, chociaż jej prawdziwość powinieneś oceniać trzeźwo, patrząc na jego kompetencje. Wiadomo, że im lepszy asystent, tym trafniejsze jego uwagi, i na odwrót.

Porada:

Nigdy nie napalaj się zbytnio na danego zawodnika. Powinieneś oferować mu kontrakt, który nie zaważy na stabilności klubowego budżetu. Nie należy przesadzać z należnościami i ustalać je rozsądnie. Przywiązuj dużą wagę do pola Status w drużynie. Rozdawanie wszystkim dookoła statusu Niezastąpiony faktycznie zwiększa chęci gracza do podpisania kontraktu, ale dalej nie jest już tak różowo. Ktoś na ławce siedzieć musi, a jeśli jest to zawodnik, który na umowie ma czarno na białym zapisane, że powinien regularnie grywać w pierwszym zespole, czekają Cię kłopoty. Chociaż to tylko gra, piłkarzy nie warto oszukiwać, bo wcześniej czy później (zależnie od mentalności zawodnika) odbije się to na Tobie bardzo niekorzystnie. Zły nastrój powoduje spadek morale, później gracz zaczyna żalić się prasie, która z kolei uderza do Ciebie. W efekcie zawodnik jest bez formy, przez co nie jest pożyteczny dla drużyny. Na dodatek trudno takiego delikwenta odsprzedać za coś więcej, niż marne grosze.

Jak pozyskiwać nowych zawodników już wiesz. Teraz przyjrzyjmy się, co ciekawego można zrobić z graczami obecnymi w składzie.

Zespół - pozwala przenieść gracza do rezerw bądź drużyny młodzieżowej - Działania na rynku (cz.2) | Rynek transferowy w Football Manager 2009 - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Zespół - pozwala przenieść gracza do rezerw bądź drużyny młodzieżowej. Z opcji korzystaj w dwóch przypadkach: jeśli zawodnik długo nie grał lub był kontuzjowany, zainstaluj go w rezerwach, aby odbudował się kondycyjnie. Do drużyny młodzieżowej można przenosić jedynie młodych i perspektywicznych graczy nie mieszczących się w podstawowym składzie, chociaż nawet ich da się wykorzystać lepiej.

Przejdź do klubu partnerskiego - to jedno z potwierdzeń prawdziwości powyższego zdania. Wypożyczenie młodzika do słabszego klubu partnerskiego to strzał w dziesiątkę, gdyż chłopak dostanie możliwość ogrania się i podniesienia swoich umiejętności. To lepsze niż grzanie ławy (albo nawet trybun) w Twoim klubie.

Poproś fizjoterapeutę o raport - na żądanie fizjoterapeuta sporządza raport zawierający informacje o zdrowiu zawodnika

Program treningowy - pozwala przydzielić zawodnika do zdefiniowanego wcześniej programu treningowego

Ustal status to nieco bardziej skomplikowana opcja.

Polecenia transferowe - tutaj możesz włączyć odpowiadające Ci opcje, dotyczące transferu zawodnika - Działania na rynku (cz.2) | Rynek transferowy w Football Manager 2009 - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Polecenia transferowe - tutaj możesz włączyć odpowiadające Ci opcje, dotyczące transferu zawodnika. Pozwala to nieco zautomatyzować działania, chociaż raczej odradzam korzystanie z tego modułu.

Status w drużynie - miejsce, gdzie ustalisz przydatność zawodnika. Przydzielanie mu wyższego statusu, niż ten zapisany w kontrakcie z pewnością podniesie go na duchu, ale jego obniżanie jest ryzykowne i lepiej tego nie robić.

Status transferowy - jeśli gracz jest Ci zbędny, po prostu wystaw go na listę transferową

Status wypożyczenia - ustalasz, czy zawodnik jest dostępny na wypożyczenie. Opłaca się włączyć Dostępny do wypożyczenia młodym, potencjalnym gwiazdeczkom, które nie mają szans przebicia w Twoim zespole.

Porada:

To okno to podstawowe narzędzie, pozwalające wyczyścić zespół z niepotrzebnych graczy. Nie wahaj się - jeśli zawodnik ma już swoje lata, a umiejętności słabe i raczej Ci się nie przyda, od razu wystawiaj go na listę transferową. Dodatkowo obniż nieco cenę, aby jak najszybciej ktoś go zgarnął. Nie opłaca się trzymać w zespole graczy w średnim i podeszłym (jak na piłkarza) wieku, którzy maja przeciętne umiejętności w stosunku do celów drużyny.

Młodzików warto natomiast wypożyczyć, jeśli nie są jeszcze na tyle wyszkoleni, aby dać sobie radę w pierwszym zespole. W niższej lidze zdobędą potrzebne doświadczenie i wrócą gotowi do gry na wysokim poziomie. Wypożyczający klub opłaci też część (lub całość) wynagrodzenia, jeśli odpowiednio postarasz się w negocjacjach.

Zawodnikowi z Twojej kadry możesz też zaoferować całkowicie Nowy kontrakt . Opcja ta praktycznie niczym nie różni się od opisanej nieco powyżej operacji o identycznym charakterze, ale przeprowadzanej z graczem innego klubu, więc pominę zagłębianie się w jej tajniki po raz drugi.

Zwolnienie - to po prostu wyrzucenie gracza na bruk. Można go dokonać na dwa sposoby. Pierwsze to Wolny transfer - innymi słowy płacisz zapisaną w kontrakcie kwotę pieniędzy za rozwiązanie kontraktu i na drugi dzień zawodnika nie ma już w kadrze. Obustronne rozwiązanie kontraktu to opcja bardziej dyplomatyczna, ale jej powodzenie zależy głównie od stosunków gracza z resztą piłkarzy oraz Tobą, dlatego też jeśli nie jest szczególnie źle, raczej nie uda się w ten sposób rozwiązać umowy.

Interakcja z piłkarzem - pozwala Ci wypowiedzieć się na temat zawodnika. Kwestia zostanie omówiona dokładnie nieco dalej.

Ukarz gracza - jeśli uważasz, że warto, możesz nałożyć karę na zawodnika, dla przykładu odebrać mu tygodniówkę lub publicznie ostrzec

Różne - w sumie pierdoły typu nadawanie ksywki graczowi. Nieprzydatne.

Teoria w jednym paluszku po raz kolejny, dlatego ruszamy sprzątać zespół. Bez zawahania wyrzucaj bądź sprzedawaj zbędnych zawodników. Zostawiaj jedynie tych, których przydatności jesteś pewny w stu procentach. Kiedy zostanie Ci garstka najlepszych, zabierz się za łatanie dziur. Wiesz, gdzie zacząć szukać - listy transferowe to kopalnia okazji. Postaraj się mieć na ławce rezerwowych kilku perspektywicznych zawodników, których będziesz wpuszczał na końcówki spotkań wygranych przed czasem. Niech zdobywają doświadczenie. Resztę młodzieży zgodnie z wcześniejszymi sugestiami wypożyczaj. Uporządkowanie składu zajmie kilkanaście do kilkudziesięciu dni. Szkoda byłoby ten czas zmarnować, podczas gdy inne istotne czynności czekają na wykonanie. Kadra to jedno, a sztab szkoleniowy drugie. Dobry zespół trenerski oraz kilku bystrych scoutów to ekipa na wagę złota.