Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Pro Evolution Soccer 2009 - poradnik do gry

Pro Evolution Soccer 2009 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Poradnik do gry - Atrybuty piłkarzy | Pro Evolution Soccer 2009 poradnik Pro Evolution Soccer 2009

Ostatnia aktualizacja: 28 października 2019

Atrybuty piłkarzy

Atrybuty określają poziom/jakość zawodnika. Suma atrybutów wszystkich piłkarzy przekłada się na siłę zespołu. Piłkarze mają przeważnie przyporządkowane atrybuty względem pozycji - np. obrońcy mają bardzo podobne do siebie wyższe dane wartości. Z grypy podstawowych atrybutów jedynie trzy są opisane w skali 1-8; reszta standardowo: 1-99.

Forma jest przedstawiona w formie strzałek - Poradnik do gry - Atrybuty piłkarzy | Pro Evolution Soccer 2009 - Pro Evolution Soccer 2009 - poradnik do gry

Forma jest przedstawiona w formie strzałek. Im większa, tym lepiej. Jeśli widzimy strzałkę w górę, to oznacza, iż niektóre atrybuty wzrosły wysoko (choć tego nie widać w menu) i zawodnik ogólnie nieco słabszy z taką formą może być naprawdę dobry. Oczywiście odwrotnie jest strzałkami w dół. Strzałka pozioma wskazuje normalną wartość atrybutów (czyli zawodnik jest taki jakie ma atrybuty). Warto to przetestować w Exhibition gdzie możemy wybrać odpowiednią formę. Zawodnik ze słabą formą bardzo często myli się w rzutach karnych, słabo wykonuje rzuty wolne oraz rożne i bardzo szybko traci na staminie.

Ze względu na rozszerzone nazwy, w poniższych tabelach wykorzystano opisy z menu Edit .

Height

Wzrost gracza, wpływa na główkowanie. Wzrost jest także ważny dla bramkarzy. Wysokość nie ma żadnego wpływu na inne atrybuty.

Stronger Foot

Lepsza/ważniejsza noga.

Position

Pozycja. Nie ma ogólnego znaczenia, oprócz sytuacji, gdy komputer dobiera nam skład.

Side

Ulubiona strona piłkarza. Nie ma ogólnego znaczenia, oprócz sytuacji, gdy komputer dobiera nam skład.

Attack

Zdolności ofensywne zawodnika, przypisywane strikerom oraz skrzydłowym. Wpływ wartości atrybutu na piłkarza mocno dyskusyjny.

Defence

Zdolności ofensywne zawodnika, defensywne, przypisywane obrońcom, defensywnym pomocnikom oraz bramkarzom. Wpływ wartości atrybutu na piłkarza mocno dyskusyjny.

Body balance

Balans piłkarza - oznacza jak mocno stoi na nogach piłkarz. Zawodnika z wysokim atrybutem ciężko jest przewrócić. Atrybut ważny dla piłkarzy grających 1na1, dla obrońców. Atrybut nie ma znaczenia w pojedynkach powietrznych.

Stamina

Wytrzymałość fizyczna. Szybko maleje jeśli zawodnik jest w słabej formie. Bardzo szybko traci ją piłkarz biegający np. po całej długości skrzydła. Przy mniej niż połowie maksymalnej wartości staminy meczowej, spada także Top speed . Jeśli atrybut jest mały to zawodnik będzie częściej zmęczony w czasie meczu i część atrybutów technicznych będzie spadać z wartości - podobnie jak w przypadku strzałek i formy.

Top speed

Maksymalna szybkość zawodnika. Nie jest osiągana od razu, w zależności od Acceleration .

Acceleration

Czas, jaki jest potrzebny do osiągnięcia maksymalnej prędkości. Im wartość jest większa, tym szybciej zawodnik uzyskuje maksymalną prędkość, czyli Top speed .

Response

Refleks - czas w jakim zawodnik reaguje na zagrania. Dodatkowy atrybut dla bramkarza; napastnik reaguje szybciej na np. podania prostopadłe i dochodzi do piłki, ale też bywa częściej łapany na spalonym.

Agility

Zwinność, zwrotność, jak szybko zawodnik zmienia kierunek biegu, reaguje na zwody itd.

Dribble accuracy

Dokładność i lepsza technika dryblingu. Dotyczy także odskakiwania piłki w czasie wykonywania zwodu.

Dribble speed

Im większa wartość atrybutu, tym różnica pomiędzy normalnym biegiem (jedynie kierunek) z piłką a dryblingiem jest mniejsza. Ogólnie - szybsza reakcja w czasie dryblingu.

Short pass accuracy

Celność krótkich podań.

Short pass speed

Szybkość nadanej podaniem po ziemi piłki.

Long pass accuracy

Celność długich podań.

Long pass speed

Szybkość nadanej podaniem wysokiej/górnej piłki.

Shot accuracy

Celność strzałów na bramkę. Ma znaczenie przy wykonywaniu rzutów karnych.

Shot power

Siła strzału. Ważne także przy rzutach wolnych. Ma znaczenie przy strzałach z dystansu - mniejszy czas reakcji dla bramkarza.

Shot technique

Technika strzału - jak piłkarz potrafi strzelać (pewniej i mocniej) z trudnych pozycji strzeleckich - strzały częściej widowiskowe.

Free kick accuracy

Celność z rzutów wolnych.

Swerve

Zdolność do podkręcania piłki.

Header

Jak dobrze i jak celnie piłkarz główkuje. Obejmuje zarówno strzały jak i podania.

Jump

Wysokość skoku. Ważny atrybut dla bramkarza - jak daleko potrafi się wybić.

Technique

Technika, kontrola piłki - jak bardzo zawodnikowi "klei" się piłka u nogi. Zawodnikom ze słabym atrybutem będzie piłka często odskakiwała od nogi i będzie źle przyjmował podania. Dodatkowo - szybkość reakcji na następny ruch po przyjęciu.

Aggression

Zawziętość piłkarza - obrońca z wysokim atrybutem wykonuje bardziej brutalne wślizgi, bramkarz bardziej jest skłonny wychodzić do dośrodkowań w czasie wolnych i rożnych, a napastnik sam rwać się na grupę obrońców (tylko w przypadku, gdy jest sterowany przez komputer).

Mentality

Mentalność - piłkarz z wysokim atrybutem traci wolniej kondycję i gdy zespól przegrywa gra lepiej (teoretycznie niewielki wzrost atrybutów).

Goal keeping skills

Atrybut określający poziom umiejętności bramkarza. Piłkarz z atrybutem na poziomie 90 może być już dobrym goalkepperem.

Team work ability

Ogólnie - współpraca z zespołem. Przy wysokim atrybucie zawodnik będzie bardziej skłonny podawać celniej, przewidywać akcje oraz szybciej dopasuje się do stylu gry oraz do składu.

Condition/fitness

Stałość kondycji. Ma znaczenie przy grze w sezonie/turnieju. Gracz z wysokim atrybutem będzie utrzymywał też wysoką sprawność fizyczną.

Weak foot accuracy

Celność słabą (przeciwną do Stronger Foot ) nogą.

Weak foot frequency

Częstość użycia słabej (przeciwnej do Stronger Foot ) nogi

Atrybuty specjalne

Dribbling

W czasie grania przeciwko maszynie - drybluje częściej, gdy posiada piłkę przez swojego zawodnika.

Tactical dribble

W czasie grania przeciwko maszynie - częściej drybluje danym zawodnikiem i zatrzymuje piłkę, by podać do piłkarza stojącego na lepszej pozycji.

Positioning

Lepsze ustawianie się na boisku w celu uzyskania piłki po podaniu.

Reaction

Reakcja. Przykładowo - napastnicy szybciej dochodzą do piłki przy podaniach np. prostopadłych, ale zwiększa prawdopodobieństwo złapania na spalonym.

Playmaking

Zawodnik znacznie lepiej ustawia się względem innego piłkarza posiadającego piłkę w celu lepszego otrzymania podania.

Passing

Celniejsze i bardziej niekonwencjonalne podania.

Scoring

Zwiększa prawdopodobieństwo strzelenia bramki - piłkarz jest częściej ustawiony twarzą do bramki, czyli potrafi szybciej dobiec do dośrodkowania czy podania prostopadłego

1-1 Scoring

Większa zdolność strzelenia gola przy bezpośrednim starciu z bramkarzem.

Post player

Poprawia posiadanie piłki w polu karnym rywali. Dodatkowo poprawia bezpośrednie podania oraz współpracę z zespołem.

DF Positioning

Zawodnik ustawia się równo z linią obrony by szybko wybiec w przód, a właściwie uciec obrońcom.

Shooting from distance

Znacznie (!) zwiększa celność strzałów z dystansu.

Side

Polepsza grę na flankach. Zawodnik np. pomimo środkowej pozycji w formacji będzie przechodził na skrzydła, by tam wspomagać rozgrywanie piłki.

Centre

Polepsza grę w środkowej strefie boiska. Zawodnik np. pomimo bocznej pozycji w formacji będzie przechodził do środka, by tam wspomagać rozgrywanie piłki.

Penalties

Karne znacznie bardziej celne.

1-Touch pass

Celniejsze podania z "pierwszej".

Outside of the boot

Zawodnik częściej podaje i strzela zewnętrzną stroną stopy.

Marking

Lepsze krycie i ustawianie się w stosunku do zawodników przeciwnika na boisku.

Sliding tackle

Celniejsze i bardziej skuteczne wślizgi wykonywane przez gracza.

Covering

Reguluje ustawianie się w linii defensywnej tak, by uzupełniać braki.

DF Control

Zawodnik jest bardziej zdolny do robienia pułapki ofsajdowej. Zawodnicy z atrybutem bardziej trzymają się równo w linii.

Penalty stopper

Większe zdolności do obrony rzutu karnego.

1-on1 stopper

Gra bramkarza przy sytuacjach jeden na jeden - skuteczniejsza obrona strzałów z bliska, lepszy refleks z bliska. Także większa brawura.

Long throw

Znacznie zwiększa dystans długiego wyrzutu z autu.