Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Poradnik do gry - Miasta | Sid Meier's Civilization IV Colonization poradnik Sid Meier's Civilization IV: Colonization

Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019

Miasta

Sercem naszego państwa są miasta. To one wytwarzają dobra, dzwony wolności, krzyże, w nich obywatele budują podwaliny pod naszą niepodległość.

Każde miasto umożliwia wykorzystywanie wszystkich znajdujących się w jego bezpośrednim otoczeniu terenów, które nie są zajęte przez inne miasto czy przez oddział wroga.

Osiem pól otaczających miasto to główne źródła surowców - Poradnik do gry - Miasta | Sid Meiers Civilization IV Colonization - Sid Meiers Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Osiem pól otaczających miasto to główne źródła surowców. Z tego względu lokalizacja miasta jest niezwykle ważna, decyduje o tym, jak dobrze będzie ono pełnić swoją rolę. Co prawda brakujące surowce można dostarczać do miast, ale każde z nich powinno być na tyle samowystarczalne w produkcji żywności, aby nawet po odcięciu szlaków handlowych (najczęściej w wyniku wojny) było w stanie funkcjonować.

Tu jedna uwaga techniczna - dla większej jasności, pisząc o surowcach, zawsze mam na myśli to, co nasi obywatele pozyskują z pól otaczających miasta - a więc zarówno żywność, jak i bawełnę, rudę, drewno czy futra. Natomiast wytwarzane przez miasta towary określam mianem dóbr - pod tą nazwą kryją się takie rzeczy jak rum, płaszcze czy broń. Znajdujące się na niektórych z pól dodatkowe, bonusowe surowce (ryby, kraby, parzenica itd.) to zasoby.

Surowce z pól otaczających miasto uzyskujemy, wyznaczając do pracy w danym miejscu jednego z naszych obywateli. Każde z pól może wytwarzać więcej niż jeden rodzaj surowca - to, jaki zbierzemy z danego pola, będzie się w trakcie gry wielokrotnie zmieniać.

Na tym przykładzie widać, że możemy wybierać między drewnem, skórami i rudą. W dowolnej chwili możemy zmienić, który rodzaj pozyskujemy w danej turze. - Poradnik do gry - Miasta | Sid Meiers Civilization IV Colonization - Sid Meiers Civilization IV: Colonization - poradnik do gry
Na tym przykładzie widać, że możemy wybierać między drewnem, skórami i rudą. W dowolnej chwili możemy zmienić, który rodzaj pozyskujemy w danej turze.

Ilość pozyskiwanego surowca zależy od czterech czynników:

  1. Najważniejszy jest po prostu rodzaj pola - zupełnie inną ilość żywności pozyskamy z porośniętych lasem wzgórz niż z obfitujących w ryby przybrzeżnych wód. Oczywiste jest, że te pola, które zapewniają największą produkcję surowca, zawsze powinny być obsadzane przez naszych ludzi. Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że ten sam rodzaj pola (np. równina) może dawać nieco inne surowce. Liczbę pozyskiwanych surowców z danego pola bardzo wyraźnie zwiększa również obecność dodatkowych zasobów. Są to np. bawełna, tytoń czy ryby. Takie pole jest szczególnie cenne i warto budować miasta w takich miejscach, aby korzystać z możliwie największej liczby takich pól.
  2. Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest rodzaj obywatela pracującego na danym polu. Nasi mieszkańcy dzielą się na wiele specjalności. Część z nich dotyczy produkcji dóbr, ale część produkcji surowców. Gdy do pracy na właściwym rodzaju pola wyślemy specjalistę, uzyskamy znacznie większą ilość pozyskiwanych surowców.
  3. Trzecim elementem układanki są ulepszenia, jakie wznosimy na danych polach. Ulepszenia budowane są przez Pionierów i tylko dzięki ich wykorzystaniu nasi specjaliści uzyskują w miastach maksymalną wydajność.
  4. Ostatni czynnik to wpływ poparcia dla niepodległości.
Każde 2% poparcia w danym mieście przekłada się na +1% do ilości wytwarzanego surowca, co oznacza, że przy 100% poparciu KAŻDE pole generuje o 50% większą ilość surowców (ten sam czynnik działa zresztą przy produkcji dóbr) - Poradnik do gry - Miasta | Sid Meiers Civilization IV Colonization - Sid Meiers Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Każde 2% poparcia w danym mieście przekłada się na +1% do ilości wytwarzanego surowca, co oznacza, że przy 100% poparciu KAŻDE pole generuje o 50% większą ilość surowców (ten sam czynnik działa zresztą przy produkcji dóbr).

Rozdzielanie pracy pomiędzy specjalistów zajmujących się pozyskiwaniem surowców jest proste i zdroworozsądkowe. Powinniśmy dążyć do sytuacji, w której możliwie najmniejsza liczba mieszkańców wytwarza największą możliwą ilość surowców. Tylko dysponując znaczącymi nadwyżkami, będziemy w stanie zrealizować cele gry. Jest to szczególnie istotne w przypadku żywności - to ona jest najważniejszym surowcem, jaki każde miasto powinno pozyskiwać samodzielnie. Ilość żywności warunkuje, jak dużo osób w mieście może zająć się inną działalnością - poczynając od pozyskiwania pozostałych surowców, na produkcji przemysłowej kończąc.