Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Cezar IV - poradnik do gry

Cezar IV - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Finanse | Gospodarka | Cezar IV poradnik Cezar IV

Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019

Pieniądze to najważniejsze narzędzie jakie ma do dyspozycji gubernator. Mając duże nadwyżki jesteś w stanie poradzić sobie z większością wyzwań jakie postawi przed Tobą gra. Gdy nie masz ich wcale, pierwszy poważniejszy problem i leżysz. Jak w życiu.

Na tym opiera się całe nasze miasto. - Finanse | Gospodarka | Cezar IV - Cezar IV - poradnik do gry
Na tym opiera się całe nasze miasto.

Przychody

Podatek od nieruchomości - płacą go tylko patrycjusze. Im masz ich więcej i im bardziej rozwinięte są ich posiadłości - tym więcej na tym zarobisz. W przypadku rozwiniętego miasta przychody z tego tytułu mogą być porównywalne z przychodami z handlu.

Podatek od kupna (VAT () - płacą go wszyscy. Każdy kupujący odprowadza część wartości zakupionego towaru do twojego skarbca. Im cenniejsze jest dane dobro - tym więcej zapłacą. Zazwyczaj zbyt wiele na tym nie zarobisz.

Przychody z handlu - dinary jakie płacą kupcy przybywający do twoich portów i faktorii handlowych i kupujący tam dobra wystawione na sprzedaż. Po to otwieramy te wszystkie szlaki handlowe i budujemy fabryki. Główne źródło dochodów

Dotacje - w awaryjnych sytuacjach możesz wesprzeć miasto ze swojej prywatnej kasy. Przez całą grę nigdy tego nie wykorzystałem. W teorii można sobie jednak wyobrazić sytuację gdy kilkaset dinarów może się pojawić w tym miejscu.

Koszty

Zarobki plebsu i zarobki ekwitów są co oczywiste uzależnione od wysokości pensji i ilości obywateli danej grupy społecznej.

Import - koszty jakie ponosimy związane ze sprowadzaniem dóbr do miasta. Zazwyczaj są to towary egzotyczne wymagane przez patrycjuszy, ale w niektórych scenariuszach to także inne surowce bądź dobra.

Zarobki gubernatora - czyli nasza pensja. Ich wysokość ustawiamy w zakładce Imperium (Imperial) - odradzam ustawiać powyżej poziomu domyślnego, natomiast czasem, szczególnie na początku scenariusza można je obniżyć.

Koszty konstrukcji - dinary zapłacone za wzniesione budowle. Tę pozycję na szczęście dość łatwo kontrolować, bo to obszar w którym wydatki bardzo łatwo mogą doprowadzić nas na krawędź bankructwa.

Pozostałe - min. płacone wrogom miasta za odstąpienie od niego. Jeśli nie mamy sił zbrojnych alternatywne rozwiązanie problemu najazdów. Niestety dość kosztowne.

Co oczywiste nasze przychody powinny przekraczać koszty, ale szczególnie w pierwszych latach danej misji będzie to trudne. To co zostanie z naszych przychodów po odjęciu kosztów do zysk trafiający bezpośrednio do naszej kasy. Co ważne, ta kalkulacja jest prowadzona co miesiąc,a nie tylko na końcu roku - czujni musimy być więc cały czas.

Jak już wspomniałem absolutnie najważniejszym źródłem naszych dochodów jest eksport. Z tego względu to najważniejszy obszar inwestycji i podstawowy priorytet naszego rozwoju. Dopiero gdy osiągniemy maksymalne przychody z tego źródła możemy myśleć o innych - przede wszystkim patrycjuszach.

Możliwe jest również podnoszenie podatków - choć tutaj zalecałbym daleko posuniętą ostrożność i uważną obserwację nastrojów naszych mieszkańców. Jeśli mają zapewnione wszystkie potrzeby, można im nieco przykręcić śrubę - ale jak mówię z umiarem, wystarczy bowiem że z jakiegoś względu nagle pogorszą się nastroje społeczne i mamy gotowe problemy.

Po stronie kosztów możemy manipulować zarobkami plebejuszy i ekwitów. Podobnie jak w przypadku podatków, należy to robić ostrożnie, choć w wielu sytuacjach możliwe są pewne oszczędności.

W niektórych scenariuszach Cezar zmienia "pensję minimalną" - co powoduje, że zmieniają się oczekiwania naszych poddanych. O ile mamy wydajnie działającą gospodarkę możemy pozostawić te zarobki na starym poziomie gdy oczekiwania wzrosły i obniżyć je w przypadku gdy Cezar obniżył je poniżej tego co płacimy teraz.

W większości przypadków odradzam jednak dłubanie przy obu tych ustawieniach. Eksport w zazwyczaj generuje dostateczne dochody aby nie było konieczne dokonywanie tutaj jakichkolwiek zmian.

W sytuacjach krytycznych można wykorzystać to narzędzie jako sposób na poprawę nastrojów społecznych - poprzez podniesienie pensji i (lub) obniżenie podatków. Lepiej jednak wykorzystywać to niezbyt często.

Co gdy osiągniemy debet?

Należy zrobić wszystko aby to zmienić. Zero inwestycji, podkręcenie o ile się tylko da eksportu i czekanie aż przekroczymy zero. Krótki debet nie jest poważniejszym problemem o ile mamy dostatecznie duże przychody aby z niego wyjść. Gorzej jeśli sytuacja trwa dłużej - spada nam wtedy Poważanie a obywatele są coraz bardziej wściekli i sytuacja staje się nieciekawa.