Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Microsoft Flight Simulator X - poradnik do gry

Microsoft Flight Simulator X - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Microsoft Flight Simulator X: Słowniczek pojęć | Podstawy gry poradnik Microsoft Flight Simulator X

Ostatnia aktualizacja: 18 sierpnia 2020

VOR - System VOR (VHF Omnidirectional Range). W skład systemu wchodzi nadajnik naziemny oraz odbiornik VOR w samolocie. W przypadku VOR można lecieć do/od nadajnika, przechwytując określony radial (jest ich 360 wokół VOR) nadajnika (do/od nadajnika). Radiolatarnia VOR współpracować może z radiolatarnią DME (Distance Measuring Equipment) tworząc system VOR/DME. W takim przypadku za pomocą odbiornika VOR w samolocie odczytać można odległość od/do nadajnika VOR.

 

ILS - (Instrumental Landing System); w skrócie mówiąc, jest to system wspomagania lądowania. Ma za zadanie automatycznie prowadzić samolot z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. System składa się z nadajnika kierunku (localizer), nadajnika ścieżki schodzenia (glide slope), markerów (tzw. znaczniki odległości od progu pasa). Samoloty wyposażone są w odpowiednie urządzenia, odczytujące wskazania systemu ILS.

Intersection - są to wyznaczone w przestrzeni powietrznej punkty (są to zwykle przecięcia dróg lotniczych lub inne charakterystyczne miejsca, np. punkt, w którym droga zmienia kierunek) posiadające jedynie określona pozycje geograficzna.

Transponder - nadajnik/urządzenie używane w celu lokalizacji i identyfikacji samolotów.

Kod transpndera - to ustawiany przez załogę samolotu czterocyfrowy numer, emitowany przez transponder umieszczony na pokładzie samolotu, umożliwiający identyfikację danego samolotu i tym samym ułatwiający kontrolowanie ruchu lotniczego.

FMC - (Flight Management Computer); w skrócie komputer ten umożliwia w pełni automatyczne sterowanie lotem. Umożliwia zaprogramowanie trasy lotu, którą następnie autopilot wykonuje. Analizując odpowiednie dane potrafi wyliczyć m. in. prędkość startu i lądowania, wyliczyć przewidywany czas dotarcia na lotnisko docelowe, ilość paliwa jaka pozostanie po wylądowaniu, itp.

IFR - (Instrument Flight Rules);oznacza lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów.

ATIS - (Automatic Terminal Information Service); w ATIS podawane są pilotom najważniejsze informacje operacyjne (np. pasy w użyciu) oraz informacje dotyczące pewnych zjawisk i warunków atmosferycznych na lotnisku (wiatr, opady, ciśnienie, itp.)

Flight Director - jest to wskaźnik pokazujący (na monitorze LCD/CRT lub na tradycyjnym zegarze analogowym) trasę naszego lotu (pozioma i pionowa linia). Lot według wskazań F/D sprowadza się do takiego sterowania samolotem, aby linia pozioma i pionowa tworzyły krzyż.