Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2007 - poradnik do gry

Football Manager 2007 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zatrudnianie piłkarzy | Zatrudnianie i negocjacje poradnik Football Manager 2007

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Zatrudnianie piłkarzy

To jest bardzo ważny aspekt i jeden z filarów prowadzenia drużyny. Regularnie dbamy o to by w zespole pojawiali się zawodnicy lepsi od posiadanych, a przy okazji pasujący do wizji zespołu. Znów korzystamy z opcji Wyszukiwanie piłkarzy/ Player Search, tylko tym razem wybieramy zakładkę Piłkarze (Players). Ukazuje się podobne okno jak w przypadku poszukiwań kadry szkoleniowej:

W kolejnych kolumnach odczytujemy informacje - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry

W kolejnych kolumnach odczytujemy informacje:

Rek (Rec): rekomendacje skautów. Jeśli dany piłkarz był oglądany przez naszego skauta, będzie tu informacja w postaci gwiazdek (im więcej gwiazdek tym lepsza ocena).

Inf (Inf): tu znajdują się dodatkowe informacje na temat statusu piłkarza (kontuzjowany, wycieńczony, szkoli podopiecznego itp.).

Nazwisko (Name): imię i nazwisko

Pozycja (Position): pozycja piłkarza

Morale (Morale): morale zawodnika

Forma (Form): forma w ostatnich pięciu meczach.

Kon (Con): aktualna kondycja

Wartość (Value): cena piłkarza

Zakładka Tryb/ View umożliwia obejrzenie całego mnóstwa innych statystyk, z kolei Filtr/ Filter pozwala grupować piłkarzy według różnych aspektów, a także umożliwia tworzenie własnych list graczy (według wybranych cech). Liczba informacji, jakie można uzyskać w ten sposób jest naprawdę imponująca, szczególnie jeśli piłkarz był sprawdzany wcześniej przez skauta. Po zdecydowaniu się na konkretnego zawodnika wchodzimy w jego profil:

To już mniej więcej znamy z rozdziału poświęconego treningowi, dlatego opisze tylko pokrótce zawartość okna głównego - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry

To już mniej więcej znamy z rozdziału poświęconego treningowi, dlatego opisze tylko pokrótce zawartość okna głównego:

Profil piłkarski - Atrybuty (Player Profile Atributes): atrybuty piłkarza opisane szczegółowo w sekcji Trening.

Szczegóły (Selection Details): dodatkowe informacje na temat piłkarza (kontuzje, kartki, kondycja).

Statystyki (Statistics): statystyki dotyczące występów piłkarza we wszystkich rozgrywkach w danym sezonie.

Ważne jest menu zmienne, a szczególnie te elementy:

Złóż ofertę/ Make An Offer: przystąpienie do negocjacji (poniżej omówię dokładniej).

Raport skauta/ Get Scout Report: wysłanie jednego (lub więcej) skautów, by obejrzał piłkarza i sporządził raport.

Usuń z listy życzeń/ Remove From Shortlist: usunięcie z listy, na której zapisani są wszyscy oglądani piłkarze.

Dodaj do listy życzeń/ Add to shortlist : dodanie piłkarza do listy życzeń.

Interakcje z piłkarzem/ Player Interaction: kontakty z piłkarzem, komentarze na jego temat i szczególne polecenia (omówię dokładnie w kolejnej sekcji).

Porównaj/ Compare With: możliwość porównania osiągów danego piłkarza z innym.

Różne/ Misc: dodatkowe opcje (możliwość obejrzenia komentarzy, które poczyniliśmy w notesie na temat tego piłkarza, nadanie piłkarzowi ksywy).

Elementem, który nas w tej chwili najbardziej interesuje jest Złóż ofertę/ Make An Offer, rozpoczynający negocjacje:

Kolejne rubryki zawierają - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Kolejne rubryki zawierają:

Ogólne/ Overview: informacja o aktualnej cenie piłkarza i posiadanym budżecie.

Oferta podstawowa/ Basic Offer: części składowe oferty:

Typ oferty (Offer Type): rodzaj oferty (transfer, wypożyczenie itp.).

Opłata (Fee): kwota transferu.

Termin realizacji transferu (Transfer Date): data przejścia zawodnika do naszej drużyny.

Elastyczność (Flexibility): elastyczność propozycji (podlegająca negocjacjom lub nie).

Terin decyzji (Decision Deadline): czas, jaki dajemy na podjęcie decyzji.

Dodatkowe klauzule/ Additional Clauses: dodatkowe klauzule (np. płatność w ratach).

Dodatkowe opłaty/ Additional Fees: dodatkowe opłaty (np. po strzeleniu określonej ilości bramek, albo zaliczeniu ustalonej ilości występów w pierwszym składzie).

Zawodnicy na wymianę/ Players To Exchange: zawodnicy na wymianę (możemy część kwoty rozliczyć w naturze, dodając do gotówki jednego ze swoich piłkarzy).

Uwagi/ Comments: komentarze na temat transakcji

Po ustaleniu wszystkich szczegółów składamy ofertę i czekamy na odpowiedź drugiej strony.

Porady:

Kluby, które zamierzają walczyć o poważne cele, powinny posiadać po dwóch równorzędnych piłkarzy na każdą pozycję. Poważnym problemem jest ilość kontuzji występująca w grze - komputer bardzo często przekracza wszelkie granice rozsądku i potrafi rozłożyć drużynę na łopatki. Dlatego też posiadanie szerokiej kadry jest cenne.

Przeglądając listy z piłkarzami zaznacz opcję odsiania niemożliwych do kupienia piłkarzy (Poproś asystenta by usunał z listy nierealistyczne cele transferowe/ Ask Assistant to filter out unrealistic targets z menu Dostosuj/ Customise ). Dotyczy to głównie klubów mniej zamożnych - ułatwisz sobie w ten sposób przeglądanie list.

Jeśli zarząd nie zgłasza sprzeciwów ślij skautów w świat bez przerwy. Będziesz miał niezłą bazę danych na temat wielu piłkarzy, a na dodatek skauci powiadomią Cię o zbliżającym się upływie kontraktu zawodników (możesz wtedy próbować ich ściągnąć taniej), kłótni z dotychczasowym pracodawcą itp. Całkiem przydatne są również raporty składane przez skautów (o tym szerzej w następnym rozdziale).

Dokładnie sprawdzaj zawodnika przed zakupem. Obejrzyj jego profil, raporty skautów a także wszystkie informacje z menu zmiennego w profilu zawodnika. Można się tam sporo dowiedzieć o najlepszej dla niego pozycji, ulubionych zagraniach, mentalności itp.

1 - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry
2 - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry
3 - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry
Komplet informacji o piłkarzu z menu zmiennego - Zatrudnianie piłkarzy - Zatrudnianie i negocjacje - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Komplet informacji o piłkarzu z menu zmiennego

Przygotuj się na to, że zawsze musisz sporo przepłacić w stosunku do ceny rynkowej. Niemal regułą jest płacenie za piłkarzy, przynajmniej o 40% więcej niż wynosi cena wywoławcza. Ostateczna cena może być większa nawet i o 100%. Niejednokrotnie dojdzie do takich sytuacji, że komputer odda do innego zespołu, za przykładowo 8 milionów, piłkarza, którego nie odsprzedał Tobie nawet za 15 milionów. Takie sytuacje są nagminne we wszystkich menedżerach. Tanio można kupić tylko zawodników wystawionych na listę transferową, takich, którym kończy się kontrakt (a nie chcą go przedłużyć), lub są skłóceni z klubem. Za resztę słono płacimy.

Są piłkarze, których niemal nie sposób kupić dysponując nawet wielkimi pieniędzmi. Dotyczy to zawodników będących ikonami swych klubów, na przykład Puyol z Barcelony czy Gerrard z Liverpoolu. W takich przypadkach nawet jak zarząd klubu zasiada do negocjacji, to piłkarz nie chce przejść. Takie transfery są możliwe dopiero po rozegraniu kilku sezonów, kiedy to zawodnicy zapragną zmienić otoczenie.

Negocjacje w sprawie transferu piłkarza z reguły trwają dłużej niż w przypadku kadry szkoleniowej. Ale tu warto się trudzić i próbować różnych metod - szkoleniowców jednak łatwiej znaleźć niż odpowiednich piłkarzy. Dlatego też, jeśli klub nie chce odsprzedać zawodnika, którego sobie upatrzyłeś, próbuj różnych metod: podwyższaj stawkę, próbuj wymiany graczy, stosuj dodatkowe klauzule itp. Pole manewru jest bardzo szerokie, a jak się uda to raty można płacić nawet dwa lata. Jeśli rywal jest uparty nękaj go ofertami bezustannie, aż do momentu, w którym zawodnik zacznie marudzić, że nie pozwala mu się odejść. Wtedy są większe szanse na sfinalizowanie transakcji. Jeśli klub się opiera, a zawodnik nie pali się do zmiany barw, odpuść sobie i poszukaj innego celu.

Parametry nie muszą być miarodajnym wskaźnikiem umiejętności piłkarza. Często zdarza się tak, że znakomicie radzi sobie zawodnik o całkiem przeciętnych atrybutach (najczęściej dotyczy to wielkich gwiazd u schyłku kariery, albo młodych, jeszcze nie ukształtowanych piłkarzy). Zanim zdecydujesz się na zakup takiego zawodnika, poobserwuj go w kilku spotkaniach, popatrz, jakie ma noty, wyślij skautów by zdobyli więcej informacji, słuchaj opinii prasy i innych trenerów. Jeśli dobre opinie się powtarzają możesz zdecydować się na zakup.

Zwracaj uwagę na atrybuty z różnych grup, nie tylko te najważniejsze dla danych formacji. Bardzo często lekceważone są Work Rate i Teamwork. Nie zawsze warto sprowadzać szybkiego pomocnika z dużą umiejętnością dryblingu, jeśli nie chce mu się biegać (niskie Work Rate) i nie lubi podawać piłki kolegom (niskie Teamwork).

Przejmij część pracy skautów. Szperacze sprawują się słabiutko wyszukując młodych i zdolnych piłkarzy, musisz więc radzić sobie sam. Najlepszym sposobem jest podglądanie wielkich klubów i ich składów (rezerwowych też). Europejskie potęgi regularnie sprowadzają super zdolnych Brazylijczyków i Argentyńczyków, czasem trafiają się piłkarze egzotycznych nacji. Komputer z reguły skazuje ich na dwa, trzy lata na ławkę, nawet jak mają wspaniałe umiejętności. Łatwo ich wtedy podkupić, bo komputer nie walczy mocno o nich (poza małymi wyjątkami). No i patrz na atrybuty piłkarzy znalezionych przez skautów, czasem jest tak, że młodzik ma niezłe statystyki a szperacz marudzi, że słaby. Warto zaryzykować i mimo to sprowadzić takiego chłopaka. Szczególnie jak jest tani. Można w ten sposób sporo zyskać, jak się rozwinie, a mało stracić jak się akcja nie powiedzie.

Dla klubów z marnym budżetem sposobem ratunku jest wypożyczanie graczy. Wiele większych klubów godzi się na wypożyczenie piłkarzy nie mieszczących się w danej chwili w składzie (w ten sposób nie marudzą i nie tracą formy), albo młodych (zdobywają doświadczenie w poważnych rozgrywkach). W ten sposób oszczędzasz sporo kasy, ale musisz liczyć się z regularnymi poszukiwaniami nowych zawodników. Czasem udaje się odkupić takiego piłkarza za niezłe pieniądze (to znaczy stosunkowo tanio).

Większość tych zasad działa także w odwrotną stronę: kiedy to od Ciebie chcą kupić piłkarza. Targuj się wtedy mocno, wykorzystuj różne opcje by jak najwięcej zarobić. Zapomnij jednak o uzyskaniu kwoty znacznie przekraczającej wartość rynkową - takie oferty napływają tylko za zawodników bezcennych, których nie warto odsprzedawać. Niejeden raz komputer sporo namiesza w Twojej drużynie, składając super oferty za Twoich gwiazdorów. Czasem robi się nieprzyjemnie, kiedy nie chcesz ich puścić, a sami piłkarze obrażają się, że blokujesz rozwój ich kariery. To są sytuacje kryzysowe i choć w wielu przypadkach warto brać takiego delikwenta na przetrzymanie, to może się zdarzyć, że zażąda transferu dwa dni przed zamknięcie okienka.