Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2007 - poradnik do gry

Football Manager 2007 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Taktyka cz. I - Polecenia dla piłkarzy | Zarządzanie drużyną poradnik Football Manager 2007

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Polecenia dla piłkarzy (Player Instructions)

1 - Taktyka cz. I - Polecenia dla piłkarzy - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

 

Pierwsze zakładki: Nastawienie, Swoboda taktyczna, Podawanie, Gra przy przeciwniku i Odbiór, są odpowiednikami instrukcji drużynowych.

Porada: powinno się je pozostawić bez zmian w stosunku do wskazówek dla całej drużyny. Wyjątki robię dla przypadków, kiedy gram wysuniętymi skrzydłowymi (wtedy daję im Nastawienie Ofensywne i większą swobodę) oraz dla defensywnego pomocnika (temu z kolei nakazuję grać raczej defensywnie i zakazuję częstych wybiegów do przodu). Generalnie zmieniać ustawienia drużynowe tylko tym piłkarzom, którzy są najbardziej istotni dla taktyki (dwóch, góra trzech).

Rajdy (Forward Runs): częstotliwość wybiegania do przodu.

Porada: raczej stosować Normal. Wyjątki robić dla ofensywnych skrzydłowych (można im dać Często, Often) i defensywnych pomocników (Rzadko, Rarely). Środkowi pomocnicy (szczególnie ci, którzy prowadzą piłkę) tez mogą biegać do przodu, ale nie warto zaznaczać tej opcji zbyt wielu zawodnikom na raz. W wielu taktykach tę opcję mają zaznaczoną także boczni obrońcy, ale ja ją wyłączam.

Rajdy z piłką (Run With Ball): rajdy z piłką przy nodze.

Porada: zaznaczać tą opcję raczej tylko skrzydłowym, ewentualnie wysuniętemu środkowemu pomocnikowi. Zbyt duża ilość zawodników dryblujących nie jest korzystna dla zespołu. W wielu taktykach tę opcję mają zaznaczoną także boczni obrońcy, ale ja ją wyłączam. Piłką gra się szybciej a poza tym zbyt wielu piłkarzy nie powinno zapuszczać się do przodu.

Strzały z dystansu (Long Shots): częstotliwość oddawania strzałów z dystansu.

Porada: zaznaczać głównie środkowym pomocnikom. Dobrze robią to defensywni, ale należy zwracać uwagę na ich atrybut Strzały z dystansu ( Long Shots). Jeśli jest niski nie należy takiemu piłkarzowi pozwolić strzelać zbyt często.

Podania prostopadłe (Through Balls): częstotliwość podawania prostopadłych piłek.

Porada: zaznaczać głównie środkowym pomocnikom. To trudne podanie, ale znakomicie przechodzi linie defensywne rywala. Jeśli ma się środkowych pomocników z wysokim atrybutem Podania (Passing), to można wiele osiągnąć. Najlepiej się sprawdza przy grze dwójką napastników.

Dośrodkowania (Cross Ball): częstotliwość stosowania dośrodkowań

Porada: zostawić na Mieszane (Mixed), nawet przy grze jednym napastnikiem i skrzydłowymi.

Dośrodkowania z (Cross From): skąd mają być dośrodkowywane piłki (z głębi pola lub ze skrzydeł)

Porada: znów zostawić Mieszane (Mixed). Jeśli jednak gra się większą ilością dośrodkowań to warto zdecydować się na miejsce najbardziej odpowiednie dla danego zawodnika (skrzydłowy z boku boiska, defensywny pomocnik z głębi itd.).

Dośrodkowania na (Cross Aim): wskazuje miejsce adresowania dośrodkowań.

Porada: po raz kolejny zostawić Mieszane (Mixed). Jeśli gra się z wykorzystaniem Odgrywającego (Target Man), wtedy obowiązkowo zaznaczyć opcję grania na niego.

Zamiana pozycji (Swap Position): zamiana w czasie gry pozycji na boisku z innym zawodnikiem.

Porada: największy sens ma to w przypadku skrzydłowych. Należy jednak zwracać uwagę na to czy obaj potrafią grać po obu stronach boiska. Raczej nie polecam takich kombinacji, bo to lepiej wygląda w teorii niż praktyce.

Krycie (Marking) i Ścisłe krycie (Tight Marking): analogicznie do poleceń zespołowych.

Wolny elektron (Free Role): zostawienie zawodnikowi wielkiej swobody co do zadań na boisku.

Porada: można to zaznaczyć ofensywnemu pomocnikowi, z dużymi atrybutami Gra bez piłki (Off the Bal)l, Ustawianie się (Positioning), Przewidywanie (Anticipation), Pracowitość (Work Rate) i Współpraca (Teamwork). Ale i tak nie polecam, bo taki piłkarz potrafi zagrać nad wyraz błyskotliwie, ale częściej trafiają mu się bezbarwne występy. A już zaznaczanie tej opcji większej ilości zawodnikom zwiastuje poważne kłopoty - cała taktyka może spalić na panewce.

Przetrzymywanie piłki (Hold Up Ball): dłuższe przetrzymywanie piłki.

Porada: coś dla środkowego pomocnika z dobrą techniką. Taki piłkarz ma uporządkować grę, i zwolnić szaleńcze tempo i wymusić faul przy próbie odbioru ale wygląda mi to na zabieg kosmetyczny i nie widać korzyści z zaznaczania tej opcji.

Stałe fragmenty (Set Pieces) (Free Kicks, Corners, Throw Ins): tu można dokładnie ustawić zachowanie piłkarza przy stałych fragmentach gry.

Porada: zostawienie domyślnych ustawień nie jest takie złe. Można wprowadzać poprawki kosmetyczne w zależności od piłkarzy pierwszego składu. Jeśli ma się wysokich środkowych obrońców, dobrze grających głową, to warto wysyłać ich pod bramkę rywala przy wykonywaniu rzutu rożnego. Jednocześnie pamiętając o zabezpieczeniu tyłów. Jeśli ma się niskiego defensywnego pomocnika na przykład taki Makelele) to przy wszystkich stałych fragmentach, wykonywanych na połowie przeciwnika, zostawiać go z tyłu, bo na wiele się nie przyda. Te ustawienia trzeba dopasowywać do konkretnych piłkarzy, ale z zachowaniem zdrowego rozsądku. Ustawienia domyślne nie są takie złe i kombinowanie na siłę nie musi pomóc.

Kolejne zakładki z menu Instrukcje (Instructions) to:

Kapitanowie (Captains): wybieramy kapitanów zespołu

Porada: decyduj się na piłkarzy z największym współczynnikiem Znaczenie. Znaczenie zakładki raczej symboliczne.

Rozgrywający (Playmakers): wybieramy kandydatów na rozgrywających.

Porada: oczywiście najlepiej by to był środkowy pomocnik z wysokimi atrybutami Kreatywność i Podania. Znów zakładka trochę symboliczna, bo bardzo często zdarza się, że rozgrywający jest w drużynie dopiero na czwartym a nawet piątym miejscu (oprócz innych pomocników często więcej asyst mają napastnicy).

Odgrywający (Target Men): tutaj wskazujemy piłkarzy do których najczęściej mają iść piłki w ataku.

Porada: to oczywiście muszą być napastnicy, najlepiej z niezłym strzałem głową. Jeśli ma się dobrych skrzydłowych z wysokim Dośrodkowania, to czasami taki napastnik urządza prawdziwą rzeź.

Wykonawcy rzutów karnych (Penalty Takers): wskazujemy tutaj wykonawców rzutów karnych.

Porada: dowolni piłkarze z jak najwyższym Rzuty Karne. Znów trochę symboliczna kategoria, bo zdarza się, że fantastycznie strzelają jedenastki piłkarze z niskim współczynnikiem. A mylą się wszyscy, nawet najlepsi. Ale oczywiście jeśli ma się takich graczy z wysokim Penalty Taking to jak najbardziej ich wyznaczać.

Wykonawcy rzutów wolnych (Free Kick Takers): wybieramy wykonawców rzutów wolnych.

Porada: analogicznie do poprzedniej kategorii wybierać piłkarzy z największym współczynnikiem strzelania wolnych. Nie oznacza to, że ci słabsi nie strzelają. Owszem strzelają, szczególnie naszym drużynom.

Wykonawcy rzutów rożnych (Corner Takers): wybieramy wykonawców rzutów rożnych.

Porada: znów kierujemy się wysokością atrybutu (tym razem Rzuty rożne). Warto jeszcze zwrócić uwagę na to z której strony wykonuje kopnięcie zawodnik i którą nogę ma mocniejszą (od tego zależy czy piłka będzie odchodząca czy dochodząca do bramki). Kolejna zakładka będąca raczej ozdobą niż faktycznym kruczkiem taktycznym. Teoretycznie im większy współczynnik tym lepiej, ale kopać może z podobnym skutkiem niemal każdy.

Wykonawcy autów (Throw In Takers): wybieramy wykonawców rzutów z autu.

Porada: znów kierujemy się współczynnikiem (tym razem Dalekie wyrzuty). Najlepsi są na ogół boczni obrońcy. Podobnie jak w poprzedniej kategorii różnica w skuteczności raczej niezauważalna.

Porada:

Wiele z tych opcji ma znaczenie czystko kosmetyczne. Przekonasz się, że kilku zawodników ma więcej asyst niż rozgrywający, skrzydłowy z zaznaczoną opcją częstego dośrodkowania, równie często schodzi do środka, nawet w sytuacji, kiedy osamotniony napastnik aż się prosi o centrę itp. Wiele poleceń indywidualnych lepiej sprawuje się w teorii, ale warto je zmieniać po to, by przełamywać kanony i wprowadzać zmiany do gotowych taktyk, stworzonych przez autorów gry.

To już wszystkie szczegóły składające się na opracowanie taktyki. Z tych wszystkich elementów trzeba uskładać coś, co pomoże nam osiągnąć sukcesy.