Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV: Warlords - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization IV: Warlords - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Unikalne budynki | Podsumowanie nowości | Civilization IV Warlords poradnik Sid Meier's Civilization IV: Warlords

Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019

Unikalne budynki

Charakterystyczne dla danej cywilizacji budowle są jednym z najciekawszych nowych elementów w dodatku. Każda z nich jest ulepszoną wersją dostępnej dla wszystkich cywilizacji budowli.

Zapewnia korzyści typowe dla swojego pierwowzoru znacząco je ulepszając - Unikalne budynki | Podsumowanie nowości | Civilization IV Warlords - Sid Meiers Civilization IV: Warlords - poradnik do gry

Zapewnia korzyści typowe dla swojego pierwowzoru znacząco je ulepszając. Trudno tutaj omawiać każdy z nich i rozważać jakie strategie dany budynek umożliwia. Generalnie twórcy gry starali się aby dobrze wpisywały się one w już istniejący charakter danej cywilizacji. Dlatego Montownia Niemiec umożliwiają znacznie szybsze niż w przypadku innych cywilizacji uprzemysłowienie miast, a Jurta Mongołów czyni ich kawalerię jeszcze trudniejszą do zatrzymania

Jaki budynek jest najsilniejszy?

Krótka odpowiedź? Żaden.

Długa? Oceniając siłę - czyli przydatność danego budynku warto pamiętać o 3 rzeczach:

  • Jak szerokie zastosowanie ma cecha danego budynku? Czy to duży ale specjalistyczny bonus przydatny głównie do jednej/dwóch strategii (Obelisk Egipcjan), czy też nieco mniejszy ale uniwersalnie przydatny (Giełda Anglików). Te pierwsze potrafią mieć znacznie silniejszy wpływ na grę - ale wymagają pewnych szczególnych okoliczności lub umiejętności gracza, ten drugi - zawsze będzie pomocny, choć jego wpływ na grę jest bardziej subtelny.
  • Na ile tworzy on dobrą kombinację z pozostałymi elementami danej nacji - cechami przywódcy i unikalną jednostką... Są przypadki cywilizacji, gdzie te elementy tworzą potężne, ale bardzo specjalistyczne combo. Tutaj przykładem może być znana z podstawowej wersji gry strategia Azteków polegająca na błyskawicznej ekspansji przy użyciu Wojowników jaguarów produkowanych w masowych ilościach dzięki wykorzystaniu niewolnictwa. Aztecy mają łatwą do wyprodukowania i dość silną jednostkę i mają cechę Agresywny (co dodatkowo podnosi skuteczność ich oddziałów). Gdy do tego dochodzi budynek znacząco ograniczający niezadowolenie z korzystania z niewolnictwa - taka strategia zyskuje dodatkowe, bardzo znaczące wsparcie. Są też nacje gdzie każdy z elementów jest stosunkowo niezależny. Inkowie mają typowe dla pokojowej cywilizacji cechy - Skoncentrowany na finansach i Skoncentrowany na przemyśle. Mają też bardzo groźną ale wyłącznie na samym na początku gry unikalną jednostkę. Ich unikalny budynek - Taras - jest świetny, to ulepszona wersja budowanego praktycznie zawsze w każdym mieście Spichlerza, która dodatkowo zapewnia +2 do kultury - uniwersalnie przydatny bonus. Mimo, iż wyraźnie cała cywilizacja jest nastawiona na pokojowy rozwój elementy nie wpływają na siebie bezpośrednio. Unikalny budynek czy jednostka byłyby równie przydatne dla każdej innej nacji.
  • Jak szybko pojawia się dany budynek w grze i jak często będzie wznoszony. O ile unikalna jednostka ma okres przydatności mniej lub bardziej ograniczony - unikalny budynek ma tą przewagę, iż gwarantuje przewagę przez cały czas rozgrywki. Im wcześniej się pojawi - tym lepiej będzie to widać. Są takie, które będą masowo budowane od samego początku rozgrywki (Taras Inków) niejako przy okazji - stanowiąc tak jak ich powszechnie dostępna wersja trzon infrastruktury każdej cywilizacji. Są też bardzo specjalistyczne - takie jak Ośrodki Badawcze Rosjan - pojawiające się na samym końcu gry (więc za długo na grę wpływać nie będą), ale za to bardzo mocne. Większość mieści się gdzieś między tymi skrajnościami.

Wybierając cywilizację, której losami chcemy pokierować warto zwrócić uwagę na wszystkie te czynniki. Nie da się po prostu porównać budynków, tak jak nie daje się porównywać strategii. Warto jeszcze wziąć pod uwagę jedną dość praktyczną kwestię - jaki rodzaj gry ty sam preferujesz. Jeśli lubisz powolne budowanie imperium, pieczołowicie planujesz miejsce na postawienie miasta i staranie rozwijasz każde z nich niekoniecznie musisz odnaleźć się w grze Aztekami czy Japonią. Z drugiej strony jeśli uwielbiasz ogromne armie, epickie bitwy i widok zgłębionych Przywódców, którzy błagają cię o zmiłowanie - lepiej graj Tokugawą niż Piotrem Wielkim.