Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Tycoon City: New York - poradnik do gry

Tycoon City: New York - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Podstawy gry | Początek rozgrywki Tycoon City New York poradnik Tycoon City: New York

Ostatnia aktualizacja: 4 października 2019

Jak zacząć? Jak skutecznie się rozwijać?

Zanim przejdę do jakichkolwiek bardziej szczegółowych opisów, jest kilka rzeczy, o których powinieneś już teraz wiedzieć. Przede wszystkim, "Tycoon City" nie jest rasową strategią ekonomiczną, w której trzeba byłoby dbać o wszystkie aspekty swojego wirtualnego imperium. Omawiana gra w większym stopnu koncentruje się na sprawnym zabudowywaniu kolejnych dzielnic tytułowego miasta oraz zaspokajaniu potrzeb przebywających w nim osób. Dzięki temu posunięciu nie będziesz się musiał zajmować wieloma innymi sprawami, jak chociażby ustalaniem cen w poszczególnych biznesach, czy też dbaniem o to żeby sklepy nie przynosiły strat.

Pomimo tego, iż każda dzielnica miasta jest pod pewnym względem unikatowa, schemat rozbudowy odblokowanych przez grę terenów w większości przypadków jest bardzo zbliżony. Jedyna różnica polega na ocenie, czy masz do czynienia z dzielnicą, która w znacznym stopniu została już zabudowana, czy może pustym obszarem, który musisz zapełnić praktycznie od podstaw. Z pierwszym rozwiązaniem najczęściej mamy do czynienia w początkowych etapach gry i trzeba przyznać, iż jest ono znacznie prostsze. Przemawia za tym między innymi to, iż od razu można przejść do zabudowy poprzez stawianie nowych biznesów, bez zamartwiania się o odpowiednie budynki mieszkalne.

W przypadku zabudowanej dzielnicy w pierwszej kolejności musisz zająć się poznaniem potrzeb tutejszych mieszkańców. Proces ten został dość dokładnie opisany w pierwszym rozdziale gry, dość dużo na ten temat mówi też wbudowany tutorial. Generalnie chodzi o to żeby w pierwszej kolejności stawiać te biznesy, które lokalnej społeczności najbardziej przypadną do gustu, tj. są w stanie zaspokoić ich aktualne potrzeby. Miej jednak na uwadze to, iż mogą się one ciągle zmieniać. Przykładowo, nawet jeśli współczynnik potrzeby zdobycia żywności w początkowej fazie gry może przyjąć maksymalną wartość, to już po postawieniu kilku sklepów, czy bardziej "profesjonalnego" supermarketu wyraźnie zmaleje, dając ci tym samym do zrozumienia, iż powinieneś zająć się innymi typami biznesów.

Niezabudowana okolica sprawia zdecydowanie więcej problemów. Przed przystąpieniem do opisanych wyżej działań trzeba się bowiem zająć postawieniem odpowiedniej ilości budynków mieszkalnych, tak aby do planowanych na przyszłość sklepów miał kto chodzić. Jedyny wyjątek stanowią oczywiście turyści, aczkolwiek oni pojawiają się jedynie w wybranych dzielnicach miasta. W pozostałych (szczególnie tych mniej "ekskluzywnych") nie odgrywają praktycznie żadnej roli.

Korzystając z okazji powinieneś wiedzieć, iż zakupione bądź też postawione przez Ciebie biznesy... właściwie nie przynoszą żadnych strat! Wszystko to jest związane z wyjątkowo uproszczonym modelem ekonomicznym, który zdecydowano się na jej potrzeby przyjąć. Najczęściej więc postawienie źle dopasowanego biznesu wiąże się jedynie z utratą gotówki, którą przeznaczono na jego budowę. Co więcej, większość biznesów w bardzo krótkim czasie zaczyna przynosić spore zyski. Aby się jednak tak stało, musisz zadbać nie tylko o ich spore zróżnicowanie, ale i obecność różnych typów budynków mieszkalnych. W znacznym stopniu jest to też związane z aktualnym wystrojem okolicy. Na niektórych obszarach najlepiej spisują się pojedyncze domy, w innych z kolei stawia się wyłącznie luksusowe wieżowce. Kwestie te poruszone zostały w poprzednim rozdziale gry. W miarę możliwości starałem się też tam przedstawiać sugerowane schematy rozwoju, dzięki którym można postawić najbardziej dochodowe na aktualną chwilę biznesy.

Zaspokajanie potrzeb mieszkańców

O tym elemencie gry wspomniałem już nieco wyżej. Teraz dodam jeszcze kilka innych istotnych wiadomości, o których istnieniu zdecydowanie warto wiedzieć. Przede wszystkim, potrzeby mieszkańców w znacznym stopniu uzależnione są od "stylu" danej okolicy, a jedynie w mniejszym stopniu od ilości i zróżnicowania postawionych już biznesów (niezależnie od tego czy są one Twoje czy należą do konkurencji).

Przejście do każdej nowej dzielnicy (w dalszym ciągu nawiązuję do opisanego w pierwszym rozdziale poradnika trybu kampanii) wiąże się z wyświetleniem dość ciekawego ekranu. Lektor dokładnie opisuje dzielnicę, często nawiązując także do grup społecznych, które zamieszkują ten obszar. Wiadomości tych powinieneś dokładnie słuchać. W ten oto sposób dowiesz się bowiem, na jakie typy potrzeb będziesz się musiał nastawić. Co więcej, na tym zabawa się nie skończy. Potrzeba wyżywienia w różnych typach dzielnic (np. ubogiej i zamieszkiwanej przez bogaczy) może oznaczać coś zupełnie innego. Zdecydowanie prościej jest w tym przypadku z zaspokajaniem potrzeb rozrywkowych. Oczywiste jest choćby to, iż młodzież skupi się wokół dyskotek, a dorośli zapragną spokojnych klubów, w których można posłuchać spokojnej muzyki, jak chociażby bluesa.

Podsumowując, powinieneś zwracać uwagę na dwa elementy. Po pierwsze, musisz za każdym razem (stawiając nowy biznes) sprawdzać czy zaspokoi on aktualne potrzeby mieszkańców. Najlepiej byłoby gdyby żaden z okolicznych budynków mieszkalnych nie podświetlił się na czerwono. Z idealną sytuacją mamy do czynienia wtedy, gdy wszystkie obiekty zmienią swój kolor na zielony. O takich wyjątkowo udanych biznesach szerzej wspomnę w trzecim rozdziale poradnika. Po drugie, stawiane bzinesy musisz dopasowywać do "klimatu" danej okolicy.

Upgrade'owanie posiadanych biznesów

To jeden z najważniejszych elementów tej gry!! Sądzę więc, iż powinienem mu poświęcić nieco więcej miejsca. Upgrade'owanie aktualnych posiadanych biznesów w omawianej grze jest właściwie jedyną metodą pozwalającą na zwiększenie atrakcyjności danego obiektu, przez co może on być odwiedzany przez większą grupę mieszkańców, czy też przebywających w danej dzielnicy turystów. Aby w ogóle móc przystąpić do tego procesu, należy dysponować specjalnymi punktami, określanymi mianem Upgrade Points. Pulę dostępnych punktów można oczywiście poszerzać i to na kilka różnych sposobów. Generalnie jest tak, iż z każdym nowo postawionym budynkiem (niezależnie czy jest to obiekt mieszkalny czy jakiś sklep) otrzymuje się kilka Upgrade Points. Najczęściej jest ich jednak za mało żeby móc pozwolić sobie na nieco śmielsze posunięcia. W moim przekonaniu najlepiej jest więc wykonywać różnorakie zadania dodatkowe (Prize Opps), dzięki którym można dostać nawet kilkaset dodatkowych punktów. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za takim rozwojem gry jest fakt, iż wspomniane wyzwania w większości przypadków są stosunkowo proste. Co więcej, niejednokrotnie przyczyniają się one do dalszego rozwoju imperium, odblokowując na przykład nowe (ciekawsze) typy biznesów.

Kupowane przez Ciebie upgrade'y generalnie mogą wpływać na pięć grup czynników, opisujących aktualnie rozbudowywany biznes. Trzy pierwsze czynniki (Appeal, Satisfaction, Beauty) można właściwie sklasyfikować jako jedną wspólną grupę. Wpływają one bowiem na polepszenie odbioru danego obiektu w oczach potencjalnych klientów. Wykupywanie przedmiotów zwiększających te współczynniki pozwoli przede wszystkim zwiększyć zainteresowanie danym biznesem, przez co może on zacząć przynosić większe zyski. Należy jednocześnie uważać żeby nie przesadzić z ilością stawianych upgrade'ów. Wystarczy jedynie wypełnić trzy paski (reprezentują one te współczynniki) do maksimum, co zazwyczaj nie wymaga poświęcenia zbyt dużej ilości Upgrade Points.

Czwarta kategoria to SOI (Sphere of Influence). Najprościej jest to określić mianem zasięgu działania danego biznesu. Oznacza to, iż może być on odwiedzany wyłącznie w tych mieszkańców, którzy znajdują się w wyznaczonej strefie wokół niego. Jest ona co prawda określana w metrach, aczkolwiek wybierając odpowiedni przycisk z menu można błyskawicznie przeskoczyć na widok z lotu ptaka i dokładnie dowiedzieć się, jakie typy obiektów znalazły się w sferze oddziaływania. SOI należy oczywiście zwiększać, tak aby móc zainteresować danym biznesem większą grupę klientów. Odbywa się to poprzez wykupienie dodatkowych szyldów, neonów, czy też znacznie większych billboardów. Osobiście radziłbym jednak w pierwszej kolejności skupiać się na rozwinięciu pozostałych czynników, a SOI zostawiać sobie na sam koniec. Musisz bowiem wiedzieć, iż dany obiekt może być rozwinięty ograniczoną ilością Upgrade Points, nawet jeśli w ujęciu globalnym posiadasz ich znacznie więcej. Ostatnia grupa to Capacity. Opisuja ona ilość mieszkańców, którzy w danej chwili mogą korzystać z danego biznesu. Osobiście przyznam, iż dość często kategorię tę ignorowałem. W większości przypadków wystarczy postawić 2-3 ławki żeby zapełnić ukazywany przez grę pasek. Nieco ważniejszą rolę czynnik ten odgrywa w przypadku barów i restauracji. W tym przypadku możemy już zadbać o dodatkowe stoliki, które znajdą się na zewnątrz.

Pozostałe informacje

Na zakończenie tego rozdziału kilka słów na temat tych elementów, które z różnych względów nie mogły znaleźć się wyżej. O istnieniu większości z nich powinieneś pamiętać, aczkolwiek w moim osobistym przekonaniu korzystanie z elementów, o których szerzej powiem już za kilka chwil nie jest obowiązkowe. Jednym z bardziej przydatnych dodatków są proponowane przez grę filtry. Odpowiednie zakładki odnajdziesz po prawej. Dzięki wspomnianym udogodnieniom w stosunkowo łatwy sposób możesz odnaleźć nierentowne biznesy, czy też sektory cieszące się mniejszym bądź większym zainteresowaniem ze strony mieszkańców. Filtry przydają się szczególnie w tych sytuacjach, w których czekasz na wykonanie bardziej złożonego zadania, a chwilowo nie masz co robić. Najlepiej jest więc wykorzystać wolny czas, dopieszczając swoje imperium.

Alternatywna ścieżka zakłada skorzystanie z listy posiadanych obiektów. Niestety, jest ona przydatna wyłącznie w początkowej fazie gry. W sytuacji gdy ma 200-300 różnych biznesów odszukanie konkretnego obiektu może sprawiać spore problemy. Generalnie jednak radziłbym tu od czasu do czasu zaglądać, choćby po to żeby porównać stopień rozwoju poszczególnych obiektów, w celu zajęcia się tymi biznesami, które na chwilę obecną wypadają od pozostałych (z tej samej grupy).

Ostatnia sprawa stanowi nawiązanie do zupełnie nierentownych biznesów. W określonych sytuacjach gra poniekąd zmusi Cię do zainwestowania w kiepskie biznesy, tylko po to żeby móc wypełnić dane wyzwanie. Osobiście radziłbym się ich następnie pozbywać. Dany obiekt mógłbyś co prawda wyburzyć, ale nic na tym nie zyskasz. Najlepiej więc byłoby sprzedać go konkurencji, gdyż na tej operacji stracisz jedynie część sumy, którą zainwestowałeś w postawienie danego obiektu.