Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zastosowanie Wielkich Ludzi | Miasto wyspecjalizowane w Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV

Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019

Zastosowanie Wielkich Ludzi

Każdy z WL jest bardzo cenny i sposób ich wykorzystania zazwyczaj wymaga starannego przemyślenia. Poniższe zestawienie może nieco pomóc w zdecydowaniu które z rozwiązań wybrać:

Wielki Prorok

Budowa Sanktuarium - w przypadku gdy mamy dostęp do Świętego Miasta religii która sami wyznajemy - najważniejsze, pierwsze zastosowanie. Sanktuarium ułatwia samo rozpowszechnia daną religię i co najważniejsze daje niemały zastrzyk gotówki. Co ważne +1 złota za każde miasto w którym dana religia jest wyznawana nie zależy od naszej religii państwowej. Jest więc możliwe zarabianie na wyznawcach więcej niż jednej religii jednocześnie.

Superspecjalista kapłan wytwarza: +2 produkcja, +5 złoto

Wielki Inżynier

Przyspieszenie budowy - ta funkcja dodaje natychmiastowo ok. 1000 produkcji do danego budynku - powoduje to zazwyczaj że każdy cud może być skończony w następnej turze, za wyjątkiem tych najnowocześniejszych i najdroższych - które będą mogły wymagać jeszcze nieco pracy.

Co ważne Wielki Inżynier może przyspieszać jedynie budowle i cuda a nie projekty - a więc specyficzny rodzaj cudów pojawiający się w ostatniej erze. To tej grupy należą przede wszystkim elementy statku kosmicznego, ale także Internet, SDI czy Project Manhattan.

Superspecjalista inżynier wytwarza: +3 produkcja, +3 nauka

Wielki Kupiec

Misja handlowa - to jednorazowy, bardzo znaczący zastrzyk złota do skarbca. Wyprawiamy naszego Wielkiego Kupca w daleką wyprawę. Im dalej dotrze i im większe miasto znajdzie tym większy będzie zysk. Warto generalnie kierować się w stronę najbardziej oddalonego od naszej stolicy największego z obcych miast wyświetlanego w oknie Największe Miasta Świata (zakładka Statystyki).

Ponieważ zysk zależy od rozmiarów miasta - im gra będzie bardziej zaawansowana, tym większe będą zyski. Z tego względu gdy w pierwszej części rozgrywki Kupiec może nam dostarczyć 700-800 złota, a w środkowej fazie gry ok. 1500, to wysłanie go z misją w ostatniej erze może przynieść zysk rzędu ok. 3000.

Taki zastrzyk gotówki jest bezcenny - szczególnie gdy właśnie szykują się nam spore wydatki - czy na modernizację armii, czy na kupowanie budynków w miastach.

Co ciekawe Wielki Kupiec może podróżować przez ziemie cywilizacji z która nie mamy podpisanego Otwarcia Granic - poza więc podstawową funkcją, a więc przyniesieniem zysków, może pełnić też rolę bezcennego zwiadowcy.

Superspecjalista kupiec wytwarza: +1 żywność, +6 złoto

Wielki Uczony

Budowa Akademii - wzniesienie tego budynku zwiększa w danym mieście badania naukowe o 50%. To bardzo duża korzyść - zawsze więc, o ile dysponujemy miastem generującym przyzwoitą ilość nauki (lub takim które będzie ośrodkiem badawczym w niedalekiej przyszłości) bardzo sensowne jest skierowanie Uczonego właśnie tam.

Z drugiej strony nie ma sensu budować Akademii w mieście które wytwarza 10 jednostek nauki i które w dającej się przewidzieć przyszłości więcej wytwarzać nie będzie - w takiej sytuacji lepiej chociażby Wielkiego Uczonego zmienić na superspecjalistę w jednym z naszych ośrodków badawczych.

Superspecjalista uczony wytwarza: +1produkcji i +6 badań

Wielki Artysta

Wielkie Dzieło czyli bomba kulturowa. Wytworzone natychmiast 4000 punktów kultury to bardzo przydatne narzędzie. Ma dwa podstawowe zastosowania. Jedno to zabezpieczanie korzystnej dla nas granicy - świeżo założone lub podbite miasto uzyskuje z dnia na dzień status Wpływowego (Influential) a my zazwyczaj dużo bardziej atrakcyjną granicę z naszym sąsiadem. W przypadku gdy budujemy miasto nieopodal granic cudzego imperium a najbliższe obce miasto jest stosunkowo niewielkie, może się zdarzyć że to miasto przyłączy się do naszej cywilizacji w ciągu kilku tur. Drugie zastosowanie to wykorzystanie Wielkiego Artysty w właśnie podbitym, buntującym się mieście - jedna tura i nie tylko miasto jest już w pełni podległe naszej władzy, ale i my zyskujemy efekt +60 do obrony ze względu na wartość kulturową miasta. Miłe, prawda?

Superspecjalista artysta wytwarza: +3 złoto, +12 kultura

Każdego Wielkiego Człowieka można też wykorzystać do wynalezienia technologii (lub znaczącego przyspieszenia jej odkrycia - w przypadku tych najbardziej zaawansowanych) uzależnionej od rodzaju danej wybitnej jednostki. Jeśli okaże się np. że dana technologia nam zupełnie nie odpowiada (bo np. możemy ją sami wynaleźć w 2-3 tury) - wystarczy poczekać aż z jakiegoś innego źródła (wymiana, samodzielne wynalezienie) uzyskamy tą technologię i ten sam Wielki Człowiek będzie mógł opracować już inne odkrycie.

Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery - ośmiorurowego okresu podczas którego zostaje zwiększona nasza moc produkcyjna i dochód. Za pierwszym razem do aktywowania Złotej Ery potrzeba 2 WL, potem 3 itd. - z tym że każdorazowo muszą być oni różnych specjalności.

Sama użyteczność Złotej Ery jest ograniczona - cena jest dość duża, a korzyści - umiarkowane. W przypadkach jednak gdy potrzebujemy każdego wsparcia jakie jest tylko dostępne (np. wyścig w budowie statku kosmicznego) może być przydatna.