Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Timberborn - poradnik do gry

Timberborn - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Timberborn: Porady na start - lista Timberborn - poradnik, porady

Timberborn to gra o zarządzaniu kolonią bobrów. Na tej stronie poznacie porady na start, z którymi powinien zapoznać się każdy początkujący gracz.

Ostatnia aktualizacja: 1 lipca 2022

Dzięki naszym poradom na start dowiecie się jak rozpocząć swoją przygodę z grą Timberborn. Wyjaśniamy podstawowe założenia o budowie i zarządzaniu swoją kolonią. Dowiecie się od czego zacząć i na co zwrócić uwagę przed pierwszą suszą.

Zacznijcie od podstawowych budynków

Gdy rozpoczniecie grę, natychmiast wybudujcie budynki zapewniające najważniejsze surowce - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Gdy rozpoczniecie grę, natychmiast wybudujcie budynki zapewniające najważniejsze surowce. Przed pierwszą suszą powinniście mieć:

  1. minimum 2 stanowiska drwali i magazyn na kłody;
  2. stanowisko zbieracza i magazyn do przechowywania żywności;
  3. pompę wodną i kilka małych zbiorników na wodę;
  4. gospodarstwo i pole marchewek.

Drwale zapewnią świeżą dostawę najważniejszego surowca, jakim jest kłoda. Bez niego nie postawicie żadnego budynku. Stanowisko zbieracza ustawcie przy krzakach borówki, pompa wodna powinna znajdować się nad brzegiem płynącej rzeki lub innego zbiornika wodnego.

Gospodarstwo postawcie na zielonym obszarze, Wasze uprawy mogą rosnąć jedynie na dobrze nawodnionym terenie.

Zbierajcie punkty nauki i wykupcie platformę

Już od początku warto postawić chociaż 1 budynek wynalazcy - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Już od początku warto postawić chociaż 1 budynek wynalazcy. Niewielka ilość punktów nauki przyda się do wykupienia najbardziej potrzebnych budynków lub obiektów takich jak np. platforma, która kosztuje 100 punktów. Dzięki platformom zbudujecie prosty most, który doprowadzi Wasze bobry na sąsiednie nawodnione wyspy lub tereny.

W miarę rozwijania swojej kolonii zainwestujcie w kolejne budynki wynalazców, aby szybko zbierać punkty nauki na wykupienie nowych rodzajów warsztatów, produkujących koła zębate, papier i metalowe bloki.

Wykupcie schody za punkty nauki

Kolejnym najważniejszym obiektem do wykupienia są schody - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Kolejnym najważniejszym obiektem do wykupienia są schody. Dzięki nim dostaniecie się na niedostępne tereny, na których znajdziecie drzewa i krzewy. Schody przydadzą się również do stawiania kilkupiętrowych budynków mieszkalnych lub magazynów, aby zaoszczędzić miejsce.

Wasze bobry mogą przemieszczać się w wodzie, jeśli jej poziom nie jest zbyt głęboki. Wybudujcie schody z jeden i drugiej strony brzegu, aby robotnicy mogli swobodnie przechodzić na sąsiednie wyspy.

Schody są również niezbędne przy gospodarstwie wodnym. Wejście do gospodarstwa wodnego nie może być zalane wodą, najlepiej więc wybudować je przy brzegu rzeki.

Zadbajcie o stały dostęp do drzew

Gdy tylko zapewnicie swoim bobrom podstawowe produkty do przetrwania, zbudujcie koło wodne i warsztat stolarski - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Gdy tylko zapewnicie swoim bobrom podstawowe produkty do przetrwania, zbudujcie koło wodne i warsztat stolarski. Dzięki deskom będziecie mogli wybudować nie tylko platformy i schody, ale także chatę leśnika, który zasadzi nowe drzewa.

Nie zapomnijcie zaznaczyć drzewa na wycinkę, bez tego Wasze bobry nie będą wiedziały, które drzewa są przeznaczone do produkcji kłód. Odpowiednie narzędzie znajdziecie na dole ekranu, 2 ikona od lewej strony.

Zaplanujcie idealny teren pod las i zasadźcie brzozy, drzewa te potrzebują najmniej czasu do pełnego wzrostu. Jeżeli wyczerpiecie zapas drzew, poszukajcie najbliższych lasów (mogą to być nawet suche pnie na wyschniętych terenach) i stwórzcie drogę do tego obszaru. Postawcie stanowisko drwala w odpowiedniej odległości do centrum dzielnicy, aby pracownik mógł dotrzeć do miejsca pracy.

Uważajcie na te nieroby!

W lewym górnym rogu ekranu znajdują się informacje o populacji Waszej kolonii - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

W lewym górnym rogu ekranu znajdują się informacje o populacji Waszej kolonii. Liczby na samym dole reprezentują od lewej:

  1. liczba pracujących bobrów,
  2. liczba wolnych etatów, których budynki zostały tymczasowo zamknięte,
  3. liczba niepracujących bobrów.

Leniwy bóbr, to bóbr darmozjad. Poszukajcie im zajęcia lub zatrudnijcie ich w budynku tragarzy. Każda para rąk przyda się do przenoszenia surowców do magazynów lub na place budowy.

W budynkach takich jak np - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

W budynkach takich jak np. centrum dzielnicy lub posterunek tragarzy możecie zatrudniać niepracujące bobry, jeżeli jest w nich jeszcze dostępne miejsce. Jeśli potrzebny Wam pracownik do nowo wybudowanego obiektu, usuńcie jeden etat z posterunku tragarzy. Pamiętajcie jednak, że im mniej macie tragarzy do dyspozycji, tym wolniej będzie odbywał się transport w Waszej kolonii.

Koło wodne i koło mocy

Niektóre budynki produkcyjne będą potrzebowały mocy. Na wczesnym etapie gry możecie zapewnić moc dzięki kołom wodnym i napędowym.

Koła wodne powinny być umieszczone w wodzie, gdzie jej prąd jest silny, najlepiej niedaleko wodospadów. Dobrze ustawione koło wodne będzie produkować moc na wysokim poziomie i zasili nawet kilka budynków.

Gdy nadejdzie susza, koła wodne przestaną działać - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Gdy nadejdzie susza, koła wodne przestaną działać. W takich sytuacjach warto planować swoje fabryki tak, aby zostało miejsce na wybudowanie przy nich kół mocy. Koło mocy wymaga pracownika, a wytwarzana moc będzie wynosiła jedynie 50 jednostek.

Dzięki kołom mocy, produkcja Waszej kolonii nie zwolni nawet podczas długiej suszy. Młyny będą mogły nadal mielić pszenicę i pałki wodne, a warsztaty wytwarzać materiały do rozbudowy miasta.

Budujcie drogi

Wszystkie budynki i mosty powinny być połączone drogami - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Wszystkie budynki i mosty powinny być połączone drogami. Jeżeli zdarzy się Wam, że do zaznaczonego drzewa, rośliny czy zapory do usunięcia nie będzie chciał podejść żaden pracownik, upewnijcie się, że do takiego obiektu jest dostęp. Czasem wystarczy wybudować drogę w pobliżu, niekiedy wymagane są jeszcze schody lub platformy.

Do budowy drogi nie są potrzebne żadne zasoby i w każdej chwili możecie ją usunąć.

Naturalne zapory

Wszystkie uprawy potrzebują dobrze nawodnionego terenu. Żadne drzewo czy krzak nie wyrośnie na wyschniętej ziemi. Istnieje kilka sposobów, aby nawadniać nowe obszary, które chcecie zaadaptować dla swojej kolonii.

Na mapie znajdziecie naturalne zapory, które może usunąć jeden z Waszych pracowników - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Na mapie znajdziecie naturalne zapory, które może usunąć jeden z Waszych pracowników. Zaznaczcie taką barierę i kliknijcie na zniszcz. Jeśli Wasi pracownicy będą mogli dojść do takiej zapory (w pobliżu znajdują się drogi lub most w przypadku gdy bariera znajduje się na innej wyspie) po chwili usuną ją, a teren znajdujący się za nią zostanie zalany. Pamiętajcie, że teren ten zostanie zalany, jeśli znajduje się na tym samym lub niższym poziomi niż przepływająca rzeka.

Używajcie dynamitu

Dynamit pozyskacie w specjalnym warsztacie, a do jego wyprodukowania niezbędny jest papier - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Dynamit pozyskacie w specjalnym warsztacie, a do jego wyprodukowania niezbędny jest papier. Gdy będziecie już posiadali wystarczającą ilość dynamitu, będziecie mogli kształtować teren według własnych potrzeb.

Wykorzystajcie już istniejące wgłębienia w terenie, aby zamienić je w jeziora lub stwórzcie sieć wąskich rzek, tak aby woda dotarła do nawet najdalszych obszarów od głównego źródła.

Zwracajcie uwagę na limit odległości

Każde centrum dzielnicy ma limit odległości, od którego inne budynki powinny być zbudowane. Zasięg centrum dzielnicy sprawdzicie po kliknięciu na jej budynek.

Odległość budynku od centrum dzielnicy nie może przekraczać czerwonej linii zaznaczonej na drodze - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Odległość budynku od centrum dzielnicy nie może przekraczać czerwonej linii zaznaczonej na drodze. Do takiego budynku nie dotrze żadne pracownik. Kolor linii oznacza również szybkość w jakiej dotrą do danego budynku tragarze. Jeżeli zależy Wam na szybkim przenoszeniu surowców do oddalonego budynku, postawcie przy nim stanowisko tragarzy lub przypiszcie wysoki priorytet dla tego budynku.

Budujcie zapory wodne

Zapory to świetny sposób, aby zatrzymać wodę na czas suszy. W tym wypadku należy upewnić się, że zbiornik, w którym znajduje się woda jest wystarczająco głęboki, aby dłużej utrzymać nawodnienie.

Wybudujcie zaporę odcinającą np. jezioro od głównej rzeki. Gdy przyjdzie susza i rzeka wyschnie, zablokowany zbiornik pozostanie nawodniony. Woda będzie się w nim utrzymywać tym dłużej, im głębszy zbiornik.

Innym sposobem na nawadnianie terenu podczas suszy jest postawieni budynku Wylewacz w odpowiedni miejscu - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Innym sposobem na nawadnianie terenu podczas suszy jest postawieni budynku Wylewacz w odpowiedni miejscu. Obiekt ten wylewa wodę przyniesioną przez robotników i pozwala utrzymać zielony teren. Spróbujcie postawić Wylewacz przy korycie rzeki, aby nawodnić pobliski las lub gospodarstwo.

Zmieniajcie godziny pracy

Na co komu odpoczynek i sen gdy Waszej kolonii grozi wyginięcie - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Na co komu odpoczynek i sen gdy Waszej kolonii grozi wyginięcie? Ustawianie godzin pracy bobrów to kolejne bardzo przydatne narzędzie w grze.

Podstawowy czas pracy bobrów to 16 godzin. Możecie te godziny zmieniać według własnych potrzeb za pomocą ikony plusa i minusa w prawym górnym rogu ekranu. Jeżeli znajdziecie się w sytuacji, w której zbliża się susza, a Wasza kolonia nie zdążyła jeszcze przygotować wystarczających zapasów, zmuście ich do większego wysiłku. Dzięki temu zdążycie zebrać większą ilość wody, pożywienia oraz wyprodukowania zasobów w warsztatach.

Pamiętajcie, że jedzenie daje bonusy

Na początku podstawowym pożywieniem Waszych bobrów będą borówki, które zaspokoją jedynie głód - Timberborn: Porady na start - lista - Timberborn - poradnik do gry

Na początku podstawowym pożywieniem Waszych bobrów będą borówki, które zaspokoją jedynie głód. Wszystkie warzywa uprawne dają wiele ciekawych bonusów, dzięki którym Wasi pracownicy będą np. szybciej pracować lub uniosą więcej surowców za jednym razem.

Kliknijcie na dowolnego bobra i sprawdźcie wszystkie premie jakie możecie zyskać za jedzenie oraz zaspakajanie innych potrzeb takich jak, życie towarzyskie czy wiedza.