Phasmophobia - poradnik do gry

Phasmophobia - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Phasmophobia: Wszystkie duchy - lista, dowody, wskazówki Phasmophobia poradnik, porady

W tym rozdziale poradnika do gry Phasmophobia znajdziesz spis wszystkich duchów, a także ich charakterystykę, moce, listę potrzebnych dowodów oraz wskazówki jak z nimi postępować.

W momencie pisania niniejszego poradnika w grze Phasmophobia można spotkać 12 różnych rodzajów duchów. Niektóre z nich są stosunkowo niegroźne, ale za to złośliwe i będą hałasować, a także manipulować przedmiotami (sławny Poltergeist), ale inne są niezwykle silne i przerażające (Banshee, Demon). Aby prawidłowo określić rodzaj ducha, który nawiedza dany budynek będziesz musiał zebrać solidne dowody dlatego warto wiedzieć, jakie są charakterystyczne cechy każdego z nich.

Banshee to jeden z najniebezpieczniejszych duchów na które możesz natknąć się w grze Phasmophobia - Phasmophobia: Wszystkie duchy - lista, dowody, wskazówki - Phasmophobia - poradnik do gry

Banshee

Banshee to jeden z najniebezpieczniejszych duchów na które możesz natknąć się w grze Phasmophobia. Banshee słyną z tego, że gdy raz upatrzą sobie ofiarę będą ją tropić i prześladować dopóki jej nie zlikwidują.

  1. Moce: duch typu Banshee może polować na Graczy znajdujących się w znacznej odległości od nawiedzanego pokoju przez co nie da się przed nim skutecznie ukryć;
  2. Mocne strony: Banshee skupia swoją uwagę wyłącznie na jednym celu i będzie go atakować w każdej fazie polowania dopóki ofiara nie zostanie zlikwidowana, a następnie wybiera inny cel;
  3. Słabe strony: ten duch o wiele bardziej od innych duchów boi się Krucyfiksu (Crucifix) przez co zasięg działania tego przedmiotu przeciwko Banshee został zwiększony z 3 do aż 5 metrów;
  4. Dowody: Freezing Temperatures, Fingerprints, EMF Level 5.

Jeśli faza polowania rozpoczyna się bardzo wcześnie, np. po krótkiej chwili od wejścia do budynku może oznaczać to, że masz do czynienia właśnie z Banshee. Zwróć uwagę na to, kogo zaatakował duch i czy powtórzy się to w trakcie następnej fazy polowania. Jeśli tak, możesz być pewien, że reszta drużyny jest bezpieczna co można wykorzystać do zyskania przewagi nad duchem i zebrania potrzebnych dowodów.

Demon

Demony to jedne z najbardziej agresywnych duchów, które możesz spotkać w grze Phasmophobia. Atakują znacznie częściej niż inne duchy i zazwyczaj bez ostrzeżenia co zmusza Graczy do częstego chowania się.

  1. Moce: bardzo duża agresywność;
  2. Mocne strony: Demony atakują znacznie częściej niż inne duchy i nie potrzebują do tego żadnej zachęty;
  3. Słabe strony: gdy w trakcie korzystania z Tablicy Ouija (Ouija Board) zadasz prawidłowe pytania i otrzymasz odpowiedź, zdrowie psychiczne postaci nie zostanie obniżone;
  4. Dowody: Spirit Box, Ghost Writing, Freezing Temperatures.

Jeśli masz do czynienia z Demonem trzeba jak najszybciej zebrać potrzebne dowody. Aby nieco ostudzić zapędy Demona warto mieć pod ręką Krucyfiks (Crucifix) i Smudge Sticks (Patyczki do smużenia). Niezwykle przydatne będą również Sanity Pills (Pigułki), by szybko podbudować Poczytalność postaci. Jeśli chcesz skorzystać z Ouija Board podstawowym pytaniem powinno być: gdzie jesteś? (where are you?).

Jinn

Jinn to jeden z duchów na które możesz natknąć się w trakcie wykonywania misji w grze Phasmophobia. Zaatakuje dopiero wtedy, gdy jego terytorium zostanie naruszone i poczuje się zagrożony.

  1. Moce: Jinn-y mają tendencje do majstrowania przy elektronice więc często bawią się światłem, włączają telewizor, radio itd.;
  2. Mocne strony: w trakcie fazy polowania Jinn porusza się ze znaczną prędkością;
  3. Słabe strony: wyłączenie prądu uniemożliwi Jinn-om używania mocy i manipulowania przy urządzeniach elektrycznych;
  4. Dowody: Spirit Box, Ghost Orb, EMF Level 5.

Szybko możesz zorientować się, że masz do czynienia z duchem typu Jinn gdy dookoła Ciebie urządzenia elektryczne będą wariować - często włączać się i wyłączać. Ze względu na to, że Jinn-y są duchami terytorialnymi mogą wykazywać większą aktywność w momencie, gdy dłużej przebywasz na obszarze nawiedzonego pomieszczenia - wtedy faza polowania może występować znacznie częściej.

Mare

Mare to kolejny typ ducha na którego możesz natknąć się w trakcie wykonywania misji w grze Phasmophobia. Duchy tego typu są niezwykle niebezpieczne w całkowitej ciemności więc gdy tylko w budynku zgaśnie światło - miej się na baczności!

  1. Moce: manipulowanie przy źródle prądu - możliwość wyłączania bezpieczników;
  2. Mocne strony: prześladuje postacie o niskim współczynniku Poczytalności (Sanity), może inicjować polowania w krótkich odstępach czasowych;
  3. Słabe strony: włączenie światła zmniejsza szansę na atak;
  4. Dowody: Ghost Orb, Spirit Box, Freezing Temperatures.

Ze względu na to, że duch typu Mare jest wrażliwy na światło postaraj się o to, by główne pomieszczenia i drogi ewakuacyjne były odpowiednio oświetlone - włącz górne oświetlenie, rzuć na ziemie włączone latarki, zapal świece. Jeśli grasz w grupie warto zastanowić się nad pozostawieniem jednego Gracza przy bezpieczniku, by natychmiast przywrócił on zasilanie w momencie, gdy duch je wyłączy.

Oni

Oni to jeden z najbardziej agresywnych typów duchów, które możesz spotkać w grze Phasmophobia. W odróżnieniu od nieśmiałych Cieni, Oni stają się znacznie bardziej aktywne i agresywne w momencie, gdy mają do czynienia z większą ilością łowców.

  1. Moce: duża siła pozwala Oni na rzucanie przedmiotami;
  2. Mocne strony: Oni stają się niezwykle aktywne w momencie, gdy łowcy przebywają w grupie co może zmusić Graczy do rozdzielenia się;
  3. Słabe strony: duża aktywność Oni sprawia, że łatwo je zidentyfikować;
  4. Dowody: EMF Level 5, Ghost Writing, Spirit Box.

Ze względu na to, że Oni stają się bardzo aktywne w momencie, gdy łowcy przebywają w grupie możesz szybko je zdemaskować i zebrać niezbędne dowody na ich obecność.

Phantom

Upiory (Phantom) znane są z tego, że mogą opętać ludzi jednak w grze Phasmophobia nie jest to możliwe. Warto jednak zaznaczyć fakt, że Phantom może przybrać postać któregoś z członków grupy, a patrzenie na niego szybko obniża poziom Poczytalności.

  1. Moce: Phantom może przybierać postać każdego członka drużyny i zmieniać ją za każdym razem, gdy się pojawi;
  2. Mocne strony: patrzenie prosto na Phantoma szybko obniża poziom Poczytalności postaci;
  3. Słabe strony: zrobienie zdjęcia Phantomowi powstrzymuje go na jakiś czas przed atakiem i sprawia, że duch znika (nie działa w trakcie fazy polowania);
  4. Dowody: EMF Level 5, Ghost Orb, Freezing Temperatures.

Jeśli podejrzewasz, że masz do czynienia z Phantomem zacznij zwracać szczególną uwagę na poziom Poczytalności postaci (Sanity Level) i jeśli spadnie on poniżej 50% warto na chwilę usiąść w ciężarówce, by nieco odpocząć. Warto także zaznaczyć fakt, że Phantom może przybrać postać któregoś z Graczy, ale nie jest zdolny do korzystania z przedmiotów więc jego dłonie zawsze są puste - zwracaj na to uwagę.

Poltergeist

W grze Phasmophobia nie mogło zabraknąć jednego z najsłynniejszych duchów - Poltergeista. Ten strasznie hałaśliwy duch może manipulować różnymi przedmiotami, by wzbudzać strach w sercach łowców.

  1. Moce: manipulowanie wieloma przedmiotami jednocześnie;
  2. Mocne strony: Poltergeist może narobić wiele hałasu, np. zatrzasnąć dwoje drzwi na raz;
  3. Słabe strony: gdy Poltergeist znajduje się w pustym pomieszczeniu nie może manipulować przedmiotami, a tym samym staje się nieskuteczny;
  4. Dowody: Fingerprints, Ghost Orb, Spirit Box.

Możesz łatwo zorientować się, że masz do czynienia z duchem typu Poltergeist w momencie, gdy od samego początku wiele przedmiotów dookoła Ciebie zostało przeniesionych lub rzuconych, a drzwi są zbyt często otwierane i zamykane (szczególnie dwoje drzwi jednocześnie). Co ciekawe, Poltergeist to jedyny typ ducha, którego można zidentyfikować zaledwie po dwóch kluczowych dowodach: Fingerprints i Ghost Orb.

Revenant

Revenant to jeden z typów duchów występujących w grze Phasmophobia. Może nie należy do najsprawniejszych duchów, ale za to może często zmieniać cele w trakcie fazy polowania przez co wzbudza panikę wśród grupy łowców i skutecznie utrudnia im wykonanie swojego zadania.

  1. Moce: duch typu Revenant porusza się szybciej w trakcie polowania;
  2. Mocne strony: może swobodnie zmieniać swoje cele w trakcie fazy polowania i często przeskakuje na Gracza, który znajduje się w najbliższej odległości przez co nikt nie może czuć się bezpiecznie;
  3. Słabe strony: chowając się przed tym duchem sprawisz, że będzie on poruszał się znacznie wolniej;
  4. Dowody: EMF Level 5, Fingerprints, Ghost Writing.

Najlepszym sposobem na zdezorientowanie ducha typu Revenant jest szybkie schowanie się przed nim, gdy tylko faza polowania zostanie rozpoczęta. Revenant porusza się bardzo szybko, gdy poluje na swoją ofiarę i w większości przypadków nie zdołasz przed nim uciec.

Shade

Shade to kolejny typ ducha na którego możesz natknąć się w grze Phasmophobia. Cienie zaliczają się do grupy nieśmiałych duchów i zmniejszają swoją aktywność, gdy mają do czynienia z większą liczbą łowców. Atakują w momencie, gdy poziom Poczytalności postaci znacznie odbiega od normalnego poziomu.

  1. Moce: jego nieśmiałość sprawia, że Gracze muszą się rozdzielić, by móc go zdemaskować, a to odsłania ich na atak;
  2. Mocne strony: nieśmiałość tego ducha przyczynia się do tego, że ciężko wykryć jego aktywność;
  3. Słabe strony: można ograniczyć aktywność Cienia (Shade) przebywając w grupie;
  4. Dowody: Ghost Writing, EMF Level 5, Ghost Orb.

Jeśli w trakcie eksploracji budynku (szczególnie w grupie) masz trudność z wykryciem obecności ducha jest wielce prawdopodobne, że masz do czynienia właśnie z Cieniem (Shade). W takiej sytuacji warto podjąć konieczne ryzyko i zostawić jedną osobę w nawiedzonym pokoju i sprawdzić, czy duch zdradzi swoją obecność.

Spirit

Najpowszechniejszy rodzaj ducha w grze Phasmophobia, który nie posiada żadnych dodatkowych mocy jednak nie należy go lekceważyć. Ze względu na brak charakterystycznych cech i zachowań ciężko odróżnić go od innych duchów, szczególnie bez żadnych dowodów.

  1. Moce: brak;
  2. Mocne strony: brak charakterystycznych zachować sprawia, że trudno go zidentyfikować;
  3. Słabe strony: Smudge Sticks (patyczki do smużenia);
  4. Dowody: Spirit Box, Fingerprints, Ghost Writing.

Jeśli zorientujesz się, że masz do czynienia z duchem typu Spirit, zabierz ze sobą Smudge Sticks, wejdź do pokoju nawiedzanego przez ducha i dopiero wtedy je zapal (efekt utrzymuje się przez 15 sekund), a następnie poruszaj się po okręgu, by złapać ducha w wymaganej odległości (6 metrów).

Wraith

Jeden z najniebezpieczniejszych duchów z którymi możesz mieć styczność w grze Phasmophobia, a do tego jedyny, który potrafi latać i przenikać przez ściany.

  1. Moc: Wraith potrafi teleportować się do losowego Gracza w nawiedzonym pokoju i emituje pole elektromagnetyczne (EMF);
  2. Mocne strony: ze względu na umiejętność latania Wraith nie dotyka ziemi, a tym samym nie zostawia śladów stóp i ciężko go wyśledzić, potrafi przechodzić przez ściany, a także widzieć przez drzwi, szafy i szafki;
  3. Słabe strony: wrażliwość na Sól;
  4. Dowody: Fingerptints, Freezing Temperatures, Spirit Box.

Jeśli podejrzewasz, że masz do czynienia z duchem typu Wraith rozsyp sól w wąskich korytarzach, drzwiach i wszelkich drogach ewakuacyjnych, by zyskać trochę czasu w trakcie ucieczki - zmusi to ducha do zaprzestania ataku. Uważaj także gdzie się chowasz w trakcie fazy polowania, ponieważ Wraith potrafi widzieć przez drzwi, szafy i szafki - spróbuj przełamać jego linię wzroku chowając się za solidną ścianą.

Yurei

Yurei to nietypowy duch, ale na pewno niezwykle niebezpieczny. Pomimo tego, że nie manipuluje przedmiotami i nie potrafi szybko dopaść swojej ofiary to bezustannie obniża poziom Poczytalności wszystkich łowców.

  1. Moce: drenaż zdrowia psychicznego wszystkich postaci;
  2. Mocne strony: niezwykle mocne oddziaływanie na Poczytalność łowców sprawia, że może on częściej inicjować polowania;
  3. Słabe strony: Smudge Sticks (Patyczki do smużenia);
  4. Dowody: Ghost Orb, Ghost Writing Book, Freezing Temperatures.

Gdy zdrowie psychiczne postaci szybko się obniża może to oznaczać, że masz do czynienia z duchem typu Yurei. W takiej sytuacji na pewno warto zadbać o to, by pomieszczenia były dobrze oświetlone, aby zniwelować spadek Poczytalności postaci. Niezwykle przydatne będą także Sanity Pills, które szybko podreperują zdrowie psychiczne łowców. Użycie Smudge Sticka w nawiedzonym pokoju powstrzyma Yurei od przemieszczania się i od ataku na długi czas co ułatwi zebranie potrzebnych dowodów.

Agresywne duchy

W grze Phasmophobia można wyróżnić kilka szczególnie agresywnych duchów, które będą atakować częściej od pozostałych.

  1. Demon: najbardziej agresywny duch, często atakuje bez żadnej przyczyny;
  2. Oni: manipuluje przedmiotami niczym Poltergeist, a agresywnością prawie dorównuje Demonowi;
  3. Banshee: agresywny duch znany ze swojej nieustępliwości, ściga jednego Gracza dopóki nie uda mu się go zlikwidować;
  4. Revenant: agresywny duch, który potrafi atakować z dużą szybkością, a także może zmieniać swój cel w trakcie fazy polowania.