Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Flight Simulator: Kokpit analogowy - rozkład, instrumenty Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady

Ta część poradnika do gry Flight Simulator 2020 opisuje najważniejsze instrumenty i wskaźniki w kokpicie analogowym samolotów starszych typów. Podpowiadamy, jak odczytywać poszczególne wskazania i co robić, by informacje dostarczane podczas lotu były dokładne.

Kokpit analogowy to przeciwieństwo kokpitu "szklanego", czyli ekranów wielofunkcyjnych wyświetlających wszelkie dane dzięki komputerom w samolocie. Instrumenty analogowe nie są może tak dokładne, ale bardziej niezawodne. Wiele modeli samolotów z kokpitem szklanym ma czasem zapasowe, analogowe wskaźniki bądź pozostałe po wcześniejszej wersji, przed modernizacją kabiny.

Naukę latania warto zacząć od podstaw i opanowaniu obsługi tradycyjnych zegarów. Taki kokpit znajdziemy w wielu samolotach przeznaczonych do operowania "w dziczy" (bush aircrafts) i choćby w Cessnie 152 - jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów szkoleniowych.

Rozkład instrumentów

Rozkład, wygląd i funkcjonalność instrumentów w kokpicie analogowym będzie się nieco różnić zależnie od modelu samolotu, ale wszędzie obowiązują pewne ogólne podstawy.

W najpopularniejszej Cessnie 152 kokpit przedstawia się następująco:

1 - Flight Simulator: Kokpit analogowy - rozkład, instrumenty - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

1. Prędkościomierz (Airspeed Indicator) w węzłach (Knots). 100 węzłów to 185 km/h. Biała linia oznacza, że przy tych prędkościach można wysunąć klapy (im wyższa prędkość, tym mniejsze wychylenie). Zielona linia to prędkości, przy której można wychylać stery w pełnym zakresie. Żółty zakres to ostrzeżenie o zbliżaniu się do granicy wytrzymałości konstrukcji. Wszelkie ruchy sterami muszą być niezwykle ostrożne i w ograniczonym wychyleniu. Należy zmniejszyć prędkość kierując dziób samolotu w górę.

2. Sztuczny horyzont (Attitude Indicator) - pokazuje aktualną orientację samolotu w przestrzeni. Przydatny podczas latania "na przyrządy", przy zerowej widoczności. Brązowa część to ziemia, błękitna to niebo.

3. Wysokościomierz (Altimeter) - pokazuje aktualny pułap w stopach (feet - ft.) Uwaga - to jest wysokość nad poziomem morza (ASL - Above Sea Level), a nie nad poziomem gruntu! Jeśli samolot stoi na lotnisku gdzieś w górach, wysokościomierz będzie pokazywał od razu wartość kilkuset, kilku tysięcy stóp i jest to pomiar prawidłowy! Wysokościomierz trzeba dostrajać do ciśnienia panującego w danej lokacji - albo małą gałką na dole według informacji z wieży, albo automatycznie klawiszem B.

4. Moc silnika (Throttle) w obrotach na minutę (RPM - Revolutions per Minute)

5. Dźwignia klap (Flaps) - klapy to mechanizm na tylnej części skrzydeł, które po wysunięciu zapewniają większą siłę nośną. Skracają dystans potrzeby do startu z pasa i umożliwiają utrzymanie się w powietrzu przy małej prędkości tuż przed lądowaniem. Wysunięcie klap można regulować stopniowo. Domyślne klawisze to F6 (zmniejsz wychylenie) i F7 (zwiększ wychylenie).

6. Dźwignia mieszanki paliwa (Mixture) - reguluje ilość paliwa wtryskiwanego do silnika. Przy dużych wysokościach, gdzie powietrze nie jest takie gęste, mieszankę zmniejsza się ciągnąc dźwignię do siebie. Ogólna zasada mówi, że mieszankę zmniejszamy powyżej 3000 stóp. Stopień zmniejszenia należy "wyczuć", głównie przez słuchanie silnika i obserwację ilości obrotów. Uwaga - odciągnięcie dźwigi maksymalnie do siebie spowoduje odcięcie dopływu paliwa i zatrzymanie pracy silnika.

7. Dźwignia regulacji mocy silnika (Throttle) - działa jak pedał gazu w samochodzie, ale, o dziwo, nie ma wiele wspólnego z prędkością. Moc silnika wpływa głównie na wysokość lotu samolotu. Domyślne klawisze to F2 i F3, choć najlepiej przypisać ją do analogowej osi.

8. Koło trymera steru wysokości (Pitch Trim - Nose Up, Nose Down) - jedno z najważniejszych urządzeń w kokpicie. Odpowiednie ustawienie trymera pozwala lecieć bez ciągłego trzymania wolantu/drążka. Poprawki do trymera wprowadza się regularnie przez cały lot. Domyślne ustawienie to neutralne/do startu (TO - Take-off).

9. Wariometr (Vertical Speed Indicator) - prędkość pionowa w stopach na minutę (liczba na zegarze x100). Pokazuje prędkość wznoszenia się lub opadania. Standardowa prędkość wznoszenia lub schodzenia do lądowania to 300-500 stóp/min. Jeśli osiągnąłeś wysokość przelotową, wytrymuj samolot tak, by wskaźnik pokazywał zero. Uwaga - wskaźnik prędkości pionowej nigdy nie będzie stał sztywno w miejscu. Samolot ciągle odrobinę się wznosi lub opada i tak samo będzie zachowywać się wskazówka.

10. Wskaźnik kursu (Heading Indicator) - pokazuje aktualny kurs samolotu, czyli kierunek, w którym leci w odniesieniu do magnetycznej północy. Kurs 360 stopni to północ, 90 - wschód, 180 - południe, a 270 stopni to zachód. Wskaźnik jest oparty na żyroskopie, więc ulega precesji - z czasem może pokazywać zły namiar. Wymaga kalibracji co 15 minut. Domyślny klawisz do D.

11. Dźwignia hamulca parkingowego (Parking Brake) - działa na podobnej zasadzie, jak ręczny w samochodzie. Każdy start lub kołowanie zaczniesz od zwolnienia hamulca parkingowego.