Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Krótko o wojnie | Anno 1503 The New World poradnik Anno 1503: The New World

Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019

02. Krótko o wojnie

Powiem wprost - wojna to ostateczność. To nie jakiś podrzędny RTS, w którym warstwa ekonomiczna jest tylko dodatkiem do działań wojennych. W przypadku "Anno 1503" sytuacja jest odwrotna. To wojna jest tu tylko zbędnym "balastem". Z racji tego, że niektóre misje kampanii nie można ukończyć w pokojowy sposób napiszę o niej tylko tyle ile jest konieczne do wygrania takich etapów. Po szczegóły odnośnie zastosowania budynków militarnych zapraszam do instrukcji obsługi, ja skupię się na ważniejszych sprawach a konkretnie wyważeniu sił (utrzymanie armii kosztuje), które będziesz pod sobą miał a także wydawaniu im rozsądnych rozkazów.

Przede wszystkim, aby w ogóle móc zacząć myśleć o zajęciu się militariami będziesz musiał mieć rozrośniętą kolonię i w miarę stabilne podłoże finansowe z pozytywnym bilansem. Dobrze by było gdyby większość z Twoich mieszkańców osiągnęła poziom Citizen. Dopiero wtedy będzie ich na tyle dużo, aby móc spokojnie pokusić się o wytworzenie dodatniego bilansu i to takiego, aby budowle militarne i żołd dla wojaków go nie zniwelowały. Obowiązkowo musi on wynosić +80 lub więcej (przed podjęciem jakichkolwiek działań).

Kolejna ważna sprawa to ustalenie priorytetów. Chodzi o to, że surowce potrzebne do wytwarzania pancerzy, broni czy też szkolenia wojaków powinny trafiać do nich w pierwszej kolejności. Jeśli dane dobro (np. żelazo) jest kierowane do budynków, które nie są związane z militariami możesz rozważyć zablokowanie tych dostaw poprzez "uśpienie" wybranych konstrukcji. Najważniejsze jest tu odpowiednio szybkie stworzenie porządnej armii. Wyjątkiem od tej sytuacji mogą być etapy, w których początkowo inne nacje nastawione są pokojowo a ty planujesz je podbić. Wtedy nie musisz się śpieszyć, bo i tak zaatakujesz pierwszy.

Jeśli chodzi o same budynki to nie możesz zapomnieć o tych, w których produkuje się elementy składowe dla wojska. Obowiązkowo powinieneś zdecydować się na chatkę, w której wytwarza się łuki, dom Armorera (wyrabia zbroje) oraz Cannon Makera (zajmuje się produkcją armat do statków). One są absolutnie konieczne. W dalszej części gry możesz również rozważyć rekrutację kilku tradycyjnych gostków z mieczykami. Do tego celu będziesz jednak potrzebował dwa dodatkowe budynki. Nie polecam natomiast decydować się na muszkiety. W "Anno 1503" pełnią one funkcję najpotężniejszej broni w jaką mogą zostać wyposażone oddziały naziemne. Są one jednak zdecydowanie zbyt drogie w produkcji jak i późniejszym utrzymaniu (oczywiście chodzi tu o żołnierzy :-)).

Jeszcze trudniej jest dobrać odpowiednie statki. Dużo zależy od tego czy zamierzasz się "przekomarzać" z wrogiem stopniowo próbując go osłabić czy też planujesz zorganizować jeden potężny atak, który da jednoznaczne rozstrzygnięcie. W przypadku powolnych podchodów najlepsze są statki silne, obowiązkowo zaopatrzone w jak największą ilość dział (musisz je najpierw wyprodukować a następnie do nich domontować). Powinny się one poruszać grupami, najlepiej po trzy. Wtedy będziesz miał pewność, że nawet w wyniku zaskoczenia ze strony wroga nie zostaną zniszczone. Przy okazji warto pamiętać o tym, aby odsyłać je do portu w celu dokonania niezbędnych napraw (najlepiej po każdej większej bitwie). O wiele lepiej jest jednak zdecydować się na jeden silny atak. Będziesz to tego potrzebował 4-5 średnich lub lekkich okrętów wojennych. Wszystkie muszą być maksymalnie załadowane piechotą przy czym nieistotne jest to czy są to łucznicy czy miecznicy. Plan polega na zdesantowaniu wojsk na wyspie wroga i jak najszybszym zajęciu jego magazynów a przede wszystkim tego głównego (ewentualnie także pałacu). Przy odrobinie szczęścia wróg nie będzie miał możliwości się bronić albo nie zdąży z kontratakiem.

Na koniec jeszcze kilka słów o obronie swych kolonii. Generalnie jest tak, że przeciwnik lubi sobie urządzać niewielkie "wizyty" w celu zniszczenia Twoich okrętów. Musisz być na to przygotowany. Dobrze by było gdyby głównego magazynu pilnowały co najmniej 4 silne statki. Ewentualnie możesz wykorzystać niewielki błąd w grze. Nie mogę jednak dać stuprocentowej pewności, że zadziała on z każdą wersją gry. Otóż zawsze możesz (w wyniku zauważenia przeważających sił wroga) przerzucić wszystkie armaty do magazynu i wywiesić białe flagi. Przeciwnik powinien zawrócić nie niszcząc Twoich statków! Powtarzam jednak, że w przypadku wersji spatchowanej może to nie zadziałać.