Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Nowe kolonie - plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia poradnik Anno 1503: The New World

Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019

10. Nowe kolonie - plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia

Spokojnie odczekaj aż wszyscy pionierzy zamienią się w osadników. Jeśli chcesz możesz postawić kilka nowych chatek. Będziesz musiał zacząć myśleć o wychodzeniu na prostą. Może się to odbyć na kilka sposobów: zbudujesz znacznie więcej chatek, sprzedasz towary podróżnym kupcom bądź też zajmiesz się regularnym handlem z jedną z innych nacji. W tym ostatnim przypadku musisz się oczywiście zainteresować wymianą złoto za posiadane dobra. Kiedy Twoja kolonia zacznie przynosić pierwsze zyski będziesz mógł pomyśleć o obciążeniu jej wydatkami związanymi z najnowszymi zachciankami mieszkańców. Zdecydowanie najbardziej istotne są tu dwie rzeczy: tytoń oraz przyprawy. Oba te dobra wymagają specyficznych plantacji, których najprawdopodobniej nie będzie można skonstruować na wyspie startowej. Twoim zadaniem będzie więc stworzenie innych kolonii, na których to będą znajdowały się same plantacje. Oczywiście im więcej ich będzie tym lepiej (plantacji), nawet jeśli Twoi ludzie nie będą potrzebowali ogromnych ich ilości to całą nadwyżkę zawsze można sprzedać z zyskiem i to dużym (są to, bądź co bądź, dobra luksusowe). Moim zdaniem najlepiej jest naraz zająć się jednym rodzajem plantacji i dopiero gdy będziesz miał wszystko poustawiane myśleć o kolejnej. Pisząc wszystko miałem na myśli przede wszystkim REGULARNĄ, WYSTARCZAJĄCĄ dostawę towarów. Oto czym powinieneś się zająć.

PLANTACJA PRZYPRAW jest zdecydowanie prostszym rozwiązaniem ponieważ od razu zbiera się z niej ziółka, które później lądują na sklepowych półkach. Nie wymaga ona ŻADNEGO pośredniego budynku przetwórczego tak więc nie tylko prościej się ją projektuje, ale i koszty utrzymania są nieporównywalnie niższe. Przyprawy mogą być uprawiane WYŁĄCZNIE na stepach. Zanim więc przystąpisz do dalszego działania będziesz sobie musiał takową wyspę na mapie odnaleźć. Jeśli nie potrafisz rozróżnić stepu od prerii to zawsze możesz podpłynąć do jednej z wybranych wysepek statkiem a u dołu automatycznie wyświetli się wiadomość co można tam uprawiać. Jeśli na liście znajdą się przyprawy to oznaczać to będzie, że trafiłeś na step (dobrze by było, aby zielony pasek był zapełniony do maksimum). ZANIM jednak rozpoczniesz kolonizację będziesz musiał zgromadzić trochę surowców budowlanych. Odczekaj aż Twoi koloniści staną się osadnikami i zablokuj im możliwość dalszej rozbudowy. Teraz będziesz musiał zaczekać aż w Twoich magazynach znajdzie się CO NAJMNIEJ 30-40 narzędzi, 100 drewna oraz 40-60 cegieł. Dopiero mając tak spore zapasy podpłyń do centralnego magazynu statkiem (startowy w zupełności wystarczy), przerzuć je na niego i skieruj go do wskazanej wyspy. Dobrze by było gdyby dysponowała ona w miarę równą powierzchnią. Znacznie ułatwi to jej zasiedlenie. Po dopłynięciu do brzegu dobrze znaną metodą postaw magazyn, przerzuć do niego surowce i rozpocznij tworzenie plantacji. OBOWIĄZKOWO musisz mieć na uwadze pole działania danej plantacji, tzn. wszystko to co się w nim znajdzie powinno być równomierną glebą. Chodzi o to żeby zagospodarować wszystkie dostępne pola. Plantacje dobrze jest stawiać w równoległych rzędach. W przypadku wysp, które ja zasiedlałem najczęściej w jednym rzędzie mieściły się trzy pełne plantacje (lub cztery minimalnie na siebie zachodzące). Uwaga! Nie możesz zapomnieć o potworzeniu dróg! W przypadku posiadania więcej niż sześciu plantacji obowiązkowo musisz dobudować drugi magazyn, ponieważ jeden tragarz nie wyrobi się z dostarczaniem tego wszystkiego do centralnego obiektu. Pamiętaj, aby nie tworzyć zbyt zawiłych ścieżek. Moim zdaniem sześć plantacji to optymalne rozwiązanie chociaż bardzo szybko może się okazać, że trzeba będzie mieć ich więcej. Ja przy populacji na poziomie 2000-2200 mieszkańców miałem ich osiem. To jeszcze nie wszystko. Zaznacz dowolny statek (o tym jak i kiedy konstruować kolejne powiem pod sam koniec tego punktu) i zgodnie z tym co dowiedziałeś się z instrukcji oraz tutoriala utwórz mu szlak handlowy. Ma to polegać na tym, że w kolonii z plantacjami powinien zabierać przyprawy, które z kolei ma "wyrzucić" na Twojej głównej wyspie. Przy okazji postaw też odpowiedni kramik niedaleko dwóch innych, które już masz (będzie to Tobbaco/Spice Stand). Jeśli chcesz możesz jednak z tym chwilę odczekać, tzn. aż do momentu gdy w magazynach będziesz miał 30-40 przypraw.

PLANTACJA TYTONIU powinna znaleźć się na Twojej liście priorytetów po załatwieniu sprawy z przyprawami. W tym przypadku wymagane będą znacznie większe nakłady finansowe a to dlatego, że poza samymi plantacjami będziesz musiał zająć się skonstruowaniem budynków odpowiedzialnych za bezpośrednie wytwarzanie tytoniu. Dlatego też radziłbym się na jakiś czas wstrzymać działania (10-15 minut) i dopiero gdy zyski ze sprzedaży przypraw (czy to kolonistom czy innym kupcom) będą zadowalające zająć się tytoniem. Podobnie jak wcześniej, będziesz potrzebował całą masę narzędzi, drewna i cegieł. Im więcej załadujesz tego na statek tym lepiej. Pamiętaj, że zawsze możesz sprzedać niepotrzebne towary. W przeciwieństwie do przypraw plantacje tytoniu powinno się stawiać na prerii. Identycznie jak wcześniej można się natomiast próbować rozeznać po okolicznych wyspach. Po skolonizowaniu wyspy o preriowym klimacie na pierwszy ogień powinny pójść tradycyjne plantacje (Tobacco Field). W przeciwieństwie do przypraw NIE MUSISZ jednak konstruować żadnych dróg. Staraj się natomiast ustawiać plantacje w takich miejscach, aby zbiory były możliwie jak największe (napełniony pasek, zero przeszkód). Plantacje stawiaj obok siebie w dwóch rzędach. Jeżeli chcesz możesz pokusić się o poszerzenie granic chociaż tym dobrze jest zająć się dopiero gdy zyski ze sprzedaży tytoniu znacznie wzrosną. Aby tytoń mógł być produkowany będziesz musiał skonstruować odpowiednią fabrykę (Tobacco Factory). Z tego co zaobserwowałem jeden taki obiekt radzi sobie z trzema maksymalnie wykorzystanymi plantacjami bądź też czterema średnimi (tzn. postawionymi w gorszych miejscach albo zazębiającymi się ze sobą). Stawiaj je w takich miejscach, aby ich zasięg obejmował możliwie jak najwięcej plantacji. Kolejne fabryki mogą się pokrywać zasięgami. Przy ośmiu plantacjach powinieneś mieć dwa takie budynki, ewentualnie możesz zdecydować się na trzeci, aby mieć pewność, że wszystko z plantacji trafia do fabryki (nie ma zastojów). Podobnie jak w przypadku przypraw wyznacz statek i rozkaż mu kursować z tytoniem między miejscem wytworzenia a Twoją główną wyspą.

PLANTACJA CHMIELU to kolejny ważny krok. Dzięki temu będziesz mógł zająć się produkcją tak potrzebnego w ówczesnych czasach alkoholu. Uwaga! O wiele wcześniej do dyspozycji gracza oddano możliwość skonstruowania plantacji pomidorów, z której również można było pozyskiwać trunki. Specjalnie o tym jednak nie powiedziałem, ponieważ byłaby to decyzja zupełnie nieopłacalna. Plantacje te są bardzo niewydajne i aby zapewnić przyzwoitą ilość napojów wyskokowych dla kolonii liczącej nawet 200-300 osób należałoby mieć ich co najmniej 5-6. Jeśli się natomiast zdecydujesz na plantację chmielu (Hops Farm) to przy postawieniu takiej samej ilości plantacji w zupełności zaspokoisz potrzeby kolonii liczącej nawet grubo ponad 1000 mieszkańców. Niestety, musisz się pogodzić z kilkoma ograniczeniami. Najważniejszy z nich to konieczność dodatkowego stawiania browaru (Brewery) i to nie jednego. Drugie ograniczenie to wymagana ilość osadników. Musisz ich mieć co najmniej 360. Na szczęście jeśli zastosowałeś się wcześniej do moich sugestii to powinieneś już ich tylu mieć. Ostatnie utrudnienie polega zaś na tym, że na wielu wyspach chmiel nie chce po prostu rosnąć. Dobrze jest więc jeszcze przed wyborem wyspy startowej (na samym początku zabawy) przyuważyć czy można na niej zająć się takimi plantacjami. Oczywiście o wiele ważniejsze są tu złoża surowców tak więc w niektórych sytuacjach będziesz musiał pójść na kompromis i założyć w tym celu zupełnie nową kolonię. Alkohol w postaci piwa będzie później sprzedawany w tawernach. O nich opowiem w następnym punkcie. Plantacje chmielu powinny być w zasadzie stawiane w identyczny sposób co te od tytoniu, czyli bez dróg prowadzących do najbliższych magazynów. Obszar działania plantacji powinien być zapełniony w stu procentach. Obowiązkowo musisz też wybrać najlepsze podłoże ponieważ będzie to kluczowe przy produkcji alkoholu. O wiele "gorzej" jest natomiast z browarami. Generalnie jest tak, że na jeden browar powinna przypadać jedna plantacje lub ewentualnie jeszcze połowa jakiejś innej. Dobrze jest więc zdecydować się na pięć-sześć plantacji a w ich zasięgu postawić cztery browary. Te drugie powinny równocześnie znajdować się w bezpośredniej okolicy jakiegoś magazynu ponieważ bardzo często szybka dostawa trunków odgrywa istotną rolę. Jeżeli mimo tego co pisałem wcześniej skonstruowałeś plantacje pomidorów to teraz bez żadnych oporów możesz je zrównać z ziemią a zdobyte grunty zagospodarować w jakiś inny sposób.

STOCZNIA nie zalicza się co prawda do grupy obiektów, których postawienie jest koniecznością aczkolwiek dobrze by się było na nią zdecydować. Koszty jej utrzymania są na znośnym poziomie, oczywiście tylko wtedy jeśli masz wystarczającą ilość osadników. Ma ona natomiast wiele zalet. Chodzi tu o oczywiście o budowę statków. W tym przypadku mam na myśli okręty kupieckie, czyli takie, które przeznaczono wyłącznie do transportu dóbr. Po wielu godzinach spędzonych nad "Anno 1503" doszedłem do następujących wniosków:

1] Na każdą kolonię oddaloną o co najmniej 1/5 obszaru mapy od wyspy startowej powinien przypadać jeden statek. Będzie on kursował przewożąc nowo pozyskiwane towary.

2] Na każde dwie kolonie oddalone o mniej niż 1/5 obszaru mapy od wyspy startowej powinien przypadać jeden okręt, który najpierw odwiedzi je obie a następnie wraz z ładunkiem towarów wróci do "bazy".

3] W przypadku kolonii znajdujących się na wyspach sąsiadujących ze startową można pokusić się o manualne dostarczanie towarów (np. przy użyciu statku posiadanego od samego początku) albo przyporządkować jeden okręt do wszystkich takich wysp.

Uwaga! Zauważ, że do produkcji statków potrzebne jest płótno. Postaraj się go więc trochę zgromadzić zanim zaczniesz ich konstruowanie. Nie możesz przy tym dopuścić do tego, aby nagle zabrakło tego dobra dla Twych mieszkańców.

Osobna kwestia związana ze statkami to piraci. O nich powiem jednak w drugim rozdziale. Zresztą prawdopodobnie w tak początkowym stadium rozgrywki nie masz z nimi jeszcze żadnych problemów tak więc chwilowo nie musisz sobie nimi zaprzątać głowy :-)