Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Oto poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych ostatnich miesięcy - Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Oto poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych ostatnich miesięcy. Jest to bezpośrednia kontynuacja (a raczej prequel) "Anno 1602" tak więc osoby, które znają tę grę w wielu miejscach poczują się tu tak jak w przysłowiowym domu. Większość podstawowych elementów dotyczących rozbudowy kolonii pozostało praktycznie niezmienionych. Nie oznacza to oczywiście, iż mamy tu do czynienia z idealną kopią. Zmian jest wystarczająco dużo, aby móc się w tym wszystkim pogubić. Wystarczy, że powiem już teraz o najważniejszej - nie ma podatków a na ich miejsce wprowadzono stragany! Będę starał się w miarę możliwości zaznaczać czy dany aspekt zabawy jest już znany z poprzedniej odsłony czy też mamy do czynienia z jego modyfikacją lub czymś zupełnie nowym.

Poniższy tekst podzieliłem na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich to obszerny, podzielony na kilkadziesiąt punktów, poradnik opisujący możliwie jak najdokładniej rozbudowę kolonii. Zaczniemy od tak oczywistych spraw jak wyboru wyspy, na której powinna zostać założona czy też utartego schematu budynków, które trzeba będzie postawić w pierwszej kolejności. Oczywiście, w grze nie jest tak, że każda plansza wygląda identycznie. Bardzo często pojawiają się różnorakie ograniczenia (w szczególności w kampanii) albo po prostu wybrane rodzaje wysp nie są dostępne. Postaram się jednak skonstruować poradnik w taki sposób, aby w równym stopniu zadowolił tych, którzy zdecydują się na kampanię jak i tryb wolnej zabawy. Druga część poradnika to elementy związane z wybranymi sytuacjami, które mają miejsce w trakcie gry. Będzie on obejmował m.in. różnorakie katastrofy, sprawę radzenia sobie z piratami czy wreszcie porady odnośnie sytuacji, w których gracz jest w jakiś sposób ograniczony. Przedstawię również typowe problemy zarządcy kolonii i sposoby radzenia sobie z nimi.

Uwaga! Poradnik powstał na podstawie anglojęzycznej wersji gry przy czym większość pojęć postanowiłem przetłumaczyć. Dobrze by było żebyś przed przystąpieniem do właściwej zabawy zapoznał się z instrukcją obsługi (i zapamiętał ważniejsze zależności :-)) oraz dostępnymi tutorialami. Poradnik w głównej mierze przeznaczony jest dla tych, którzy nie radzą sobie zbytnio z takimi grami, niezależnie od tego czy graliście w "Anno 1602" czy nie. Warto też zaznaczyć, iż nakierowałem go w stronę osób, które preferują ekonomiczny rozwój kolonii. Kwestii militarnych co prawda nie zabraknie chociaż te postanowiłem ograniczyć do minimum. O wiele lepiej gra się tu spokojną, kupiecką nacją niż dyktatorem żądnym krwi swych oponentów.

Informacje o Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Autor : Jacek Stranger Hałas

Ostatnia aktualizacja : 1 sierpnia 2016

Poradnik zawiera : strony: 27.

Popularne strony w Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Anno 1503: The New World - screen - 2001-05-14 - 3716Anno 1503: The New World - screen - 2001-05-14 - 3715Anno 1503: The New World - screen - 2001-05-14 - 3714Anno 1503: The New World - screen - 2001-05-14 - 3713Anno 1503: The New World - screen - 2001-03-14 - 2474Anno 1503: The New World - screen - 2001-03-14 - 2473Anno 1503: The New World - screen - 2001-03-14 - 2472Anno 1503: The New World - screen - 2001-03-14 - 2471Anno 1503: The New World - screen - 2001-03-14 - 2470

Komentarze Czytelników (33)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
06.04.2004 13:01
odpowiedz
zanonimizowany19980
25
Senator

Vektr - właśnie dlatego że mają niemałe potrzeby interes może się kręcić :)
Możesz łatwo przekroczyć bilans ogólny. To tylko kwestia wprawy. Pamiętaj jakie budynki użyteczności publicznej ściągają najwięcej kasy i otaczaj je domkami. Utwórz siatkę karczm, kościołów i szkół, pilnuj ich zasięgu. Najważniejsza rzecz w całej grze to gorzała - staraj się utrzymywać jej zapas, ile razy będziesz rozbudowywał miasto, jej poziom zacznie gwałtownie opadać - zapas da ci czas na rozbudowę browarów. W moim odczuciu wóda jest nawet ważniejsza niż żarcie, które idzie potem. Następne w kolejności to tytoń i/lub przyprawki. Citizens (mieszkańcy) to poziom rozwoju który właściwie pozwala na prawdziwą rozgrywkę - ustabilizuj swoje miasto na tym poziomie, z liczbą mieszkańców pomiędzy 2.5-5 tys mieszkańców, a powinieneś mieć dość dochodu (wliczając wszelkie kolonie) by postawić średnią flotę, mieć nieco wojska i jeszcze zarabiać od pięciuset do tysiąca sztuk złota (budżet dla miasta o populacji 4 tys zadowolonych mieszkańców).
W skrócie - jak szybko postawić dochodowe miasto:
Wybieramy średnich rozmiarów wyspę, z górami.
Budujemy magazyn, obok - 2 rybaków, około 4 leśników i 2 myśliwych (teren zalesiony) z jednym kuśnierzem. W głąb lądu prowadzimy długą drogę, aż do końca zasięgu magazynu, tam budujemy drugi. Przy nim stawiamy stragan z żarciem i ubraniami, przedłużamy drogę aż do zasięgu, stawiamy 3 magazyn, w jego pobliżu - kolejne stragany, potem obok stanie karczma i kościół. Obszar między drugim a pierwszym magazynem obstawiamy domkami. Gdy chałupki zaczną rosnąć, warto zainteresować się dostawieniem jeszcze ze 2 rybaków i 2-4 farm z ziemniakami na wódę. Wkrótce dostępna będzie karczma i kościół - stawiamy. Budujemy około 4 owczych farm i 2 tkalnie. Tak szybko, jak tylko sie da, budujemy kopalnię soli, warzelnię, oraz kamieniołom z jednym kamieniarzem (na razie na więcej szkoda narzędzi). Dostawiamy 4 magazyn wzdłuż drogi i dobudowujemy domki, bacząc na poziom żarła i wódy, oraz na narzędzia - warto zablokować wydawanie materiałów budowlanycyh gdy tylko osiągniemy poziom 125 osadników. teraz czas postawić na nogi przemysł - stawiamy kopalnię żelaza i jedną "hutę". W tym momencie powinno już zabraknąć narzędzi (choć przy odrobinie doświadczenia można tego uniknąć) - nalezy je dokupić i gdy będzie dość kamienia, postawić kolejno - dwóch wytwórców narzędzi, kolejnego kamieniarza i hutnika. Na tym etapie odblokowujemy wydawanie materiałów budowlanych, patrzymy jak rośnie miasto (rozbudowując fermy owiec i tkalnie), dodajemy stragany z tytoniem i szukamy miejsca na kolonię pod tytoń i przyprawy. Gdy je założymy, nastąpi kolejny wzrost miasta - i w tym momencie powinniśmy uzyskać dochód co najmniej 150 sztuk złota. Reszta to już tylko sprawa rozbudowy ekonomii.

06.04.2004 13:25
ksips
👍
odpowiedz
ksips
137
Legend

super strategia

06.04.2004 13:27
ksips
odpowiedz
ksips
137
Legend

super strategia

06.04.2004 13:55
odpowiedz
zanonimizowany136292
3
Legionista

Dzięki AK za instrukcję,teraz wszystko nabrało kolorków. Towarzystwo jest happy:-)) Mam jeszcze jeden mały problemik nie wiem jak im zablokować np.wydawanie materiałów budowlanych?

06.04.2004 15:07
Stranger__GOL
😊
odpowiedz
Stranger__GOL
25
Konsul

ksips --> Rozumiem, ze zamierzasz kontynuowac idee Hermina ;-))) ?

07.04.2004 01:39
odpowiedz
zanonimizowany19980
25
Senator

ksips - blokowanie i odblokowanie było gdzieś w opcjach magazynu, na którejś z zakładek.

07.04.2004 01:40
odpowiedz
zanonimizowany19980
25
Senator

Sorry, nie ksips, tylko Vektor ;)

07.04.2004 19:29
odpowiedz
zanonimizowany136292
3
Legionista

Dzięki AK- po Twoich instrukcjach udało mi się nawet przekroczyć ponad 500000 sztuk złota. Wszystko idzie OK,tylko okrutnie piją i palą :-)) trudno wyrobić z dostawami.

07.04.2004 21:06
odpowiedz
zanonimizowany19980
25
Senator

Vektr - Cieszę się że pomogłem. Napisz jak rozegrasz misje z odbudową ekonomii. Przyznam że sam poszedłem po najmniejszej linii oporu - rozwaliłem najeźdźców, a potem zrównałem całe miasto z ziemią (wraz z koloniami, za wyjątkiem tego co było poza murami na wyspie startowej) i zacząłem odbudowywać po swojemu ;)

08.04.2004 17:54
😒
odpowiedz
zanonimizowany160206
1
Junior

mam problem z rada "na leb na szyje " nie moge dostac mozliwosci postawienia trapera ktory ma zrobic 20 t do przejscia rundy pozimo moich mieszkancow wynosi poziom mieszczan potszebnego do dostania tej opcji co robic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

08.04.2004 19:42
odpowiedz
zanonimizowany136292
3
Legionista

AK narazie jeszcze walczę ostro w wolnej grze,ale nie omieszkam napisać o tej misji o,której Ty napisałeś.Mam jeszcze jedno pytanko, mianowicie jeden z sąsiadów wpindrygolił się na moją wyspę.Nie omieszkałem odpowiedzieć mu tym samym,ale nie wiem jakie będą skutki ? Co do Makareny (na de mną) to nie za bardzo jmam przejaśnienie o co chodzi:-)) .Może mógłbym pomóc ,ale jak?.

08.04.2004 23:15
odpowiedz
zanonimizowany19980
25
Senator

makarena - jeśli w misji masz wybudować traperów, to musisz osiągnąc odpowiedni poziom rozwoju, w sztukach (czyli jak pisze x mieszczan, to tylu masz ich mieć, plus odpowiednie miejsce - musisz znaleźć, gdzieś na północy, wysepkę po której łażą białe niedźwiedzie, plus takie małe białe lisy - tam będzie dobrze. JEDNAK jest misja, w której nie można samemu zbudować trapera, trzeba za to zahandlować z sąsiadami (chyba z mongołami) by te futra dostać.
Opisz jaśniej sytuację, bo na stan obecny nic więcej nie mogę poradzić.

Vektr - najpierw sprawdź czy z tym gościem nie masz prowadzić wojny niejako defaultowo (czyli - zajrzyj do opisu misji). Możesz spróbować się z nim ułożyć przez opcję dyplomacji (są takie misje, gdzie to się przydaje, chyba sztuk dwie), jeśli się nie da - prać.
Od siebie dodam że komputer gra jak noga - poza polowaniem na statki, tylko raz urządził na mnie desant - armaty plus konnica, w sumie z 6 jednostek. Śmiech na sali.

18.09.2005 03:03
odpowiedz
zanonimizowany276851
5
Legionista

bardzo ciekawy poradnik, tylko co mam zrobic zeby zbudowac duzy palac?? rozplanowanie mniejwiecej:

naroznik--s--s--s--s--s--s--cz. glowna--s--s--s--s--s--s--naroznik
s s
s s
s s
s s
s s
s s
s s
naroznik--------zywoplot---[ bramka ]---zywoplot--------naroznik
a a
a a
a a
naroznik--a--a--a--a--a--a--[brama]--a--a--a--a--a--a--naroznik

s=segment
a=arkady

2 linijka S i A miala byc po drugiej stronie ale cos niewyszlo :/

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-09-18 03:04:26]

29.05.2006 13:41
😐
odpowiedz
zanonimizowany361473
1
Junior

siemka mam problem jak sie ładuje armie na statek ??

29.06.2006 23:56
odpowiedz
zanonimizowany370746
2
Junior

Mam problem z gra wszystko idzie mi pięknie ładnie ale gra sama od siebie sprzedaje mi statki i nie mam czym pływać . pomóżcie jak możecie. Z góry dzieki Pozdro

03.07.2006 17:15
odpowiedz
zanonimizowany371584
1
Junior

Ja tez dołączam do dyskusji na temat tej misji.
W trzeciej misji Anno 1503 ("Na łeb na szyję") mam pewien problem. W misji tej trzeba zgromadzić m.in 20 t futer. Z opisu misji wynika że powinienem wyhadlować te futra z tubylcami(bo traper nie jest dostępny). Można by dać Aztekom złoto, oni dadzą klejnoty, te z kolei powędrują to Mongołów, którzy mają futra. Tylko skąd mam wziąść złoto?(mają je tylko Aztekowie). Znależć skarb?
a i jeszce jedno czy komuś udało się znależć marmur lub złoto w tej misji...?

04.07.2006 15:24
odpowiedz
zanonimizowany371584
1
Junior

...he wczoraj zrobiłem tą misję...trzeba było zależć Indian, którzy dają złoto za wino(czyli w sumie w grze są 4 ludy..)

06.09.2006 07:41
😍
odpowiedz
zanonimizowany106106
1
Junior

Jak prześć fragment 1 misji gdzi musze zapoakować 4 łuczników, 4 szermierzy, zwiadowcę , 100t narzędzi , 50t drewna , 50t, jedzenia i płynąć na zachód. Dobudowałem 2 statki zapokowałem wszystko i płyne zachód tj. na lewo od północy i... nic sie nie dzieje.

17.09.2006 13:43
😐
odpowiedz
zanonimizowany390795
1
Junior

Hej, ja tez mam problem z tymi statkami. Wybuduje jakis statek i po sekundzie mój wrog z ktorym mam wojne kupuje go odemnie... to jakis blad w grze czy da sie to jakos naprawic?

12.10.2006 15:34
odpowiedz
surfen
1
Junior

Czy w Anno 1503 można wybierać cywilizację, jaką zagramy?

O co chodzi z wyborem "osoby", tzn. obywatel, hrabia, książe itd. (opcja wolnej gry).

30.12.2006 15:37
odpowiedz
zanonimizowany317676
1
Junior

up@
To są różne mapy uporządkowane od najłatwiejszej do najtrudniejszej. obywatel-najłatwiejsze, cesarz(chyba)-najtrudniejsza

Ja mam problem z handlem z Wenecjanami. Kupują strasznie mało. 50 sztuk złota to max. Próbowałem obniżyć ceny i tak samo. Jest to 1 misja kampani nie ma tam przypraw ani tytoniu, więc samym dochodem ze sprzedaży produktów na wyspie osiągam tylko 100-200 złota.:( Co mam zrobić żeby Wenecjanie kupowali więcej??

31.05.2007 08:11
😒
odpowiedz
zanonimizowany463889
1
Junior

Witam Wszystkich!!!

Mam Pytanie do luzak666 gdzie znalazłeś na mapie mongołów??
Przeszukałem chyba wszystkie wyspy i znalazłem tylko 3 ludy tubylcze jednym sprzedaję tytoń za
wino drugim wino za złoto a trzecim złoto za klejnoty i za nic w świecie nie mogę znaleść od kogo kupić futra czyli z waszych opisów wynika że mongołów .....

10.07.2008 19:18
odpowiedz
zanonimizowany564945
1
Junior

witam

08.08.2008 14:27
odpowiedz
zanonimizowany571407
1
Junior

witam!
jestem chyba na 5-tej misji mam wypełnic ługi zywnością a nie moge jej produkowac(wogole nie moge nic wybudowac)znalazlem tubylców i handluje z nim ale to nic nie daje
jest jakis inny sposob zeby miec tą zywnosci?????
pomozcie z góry dziekuje...........

05.02.2009 14:25
😒
odpowiedz
zanonimizowany617007
1
Junior

Pomocy. Jestem w 3 misji w Anno 1503 i mam zdobyc futra. Płynę na jedną z wysp tubylczych sprzedaje tytoń i nie otrzymuje wina. A jak gram w nieskonczonej grze to wszytko jest oki. Prosze o pomoc

12.10.2009 21:02
odpowiedz
parteczka
1
Junior

wurst gdzie, jak ty przeszedłeś tą trzecią misję w tej kampanii ??? Trzeci raz do niej siadam do tej misji i nie jestem w stanie jej przejść. Powiedz no jak to zrobiłeś ?

13.11.2009 16:08
😉
odpowiedz
Mithgar
1
Junior

Po pierwsze: W piątej misji jak spowodować by moi pionierzy stali się mieszkańcami??, Muszę mieć 30 mieszkańców.

Po drugie: W misji trzeciej tytoń wymieniasz na wino, wino wymieniasz na rudę złota, rudę złota wymieniasz na biżuterię, a biżuterię wymieniasz na futra których potrzebujesz do ukończenia misji. Tak więc musisz odszukać aż cztery wioski tubylcze, wystarczającą ilością tytoniu powinno być 100-120 ton. Powodzenia w czwartej misji :D

14.11.2009 12:10
😊
odpowiedz
Mithgar
1
Junior

Dobra rozkminiłem już tą piątą misję. Musisz po prostu pozostać pionierem, a dostaniesz nową misję

02.11.2010 23:45
😒
odpowiedz
achmed 2
1
Junior

witam mam problem w jednej misi muszę przejąc fortecę wroga i uwolnić Rachmistrza tylko nie wiem jak to zrobić, mam do dyspozycji wojsko i Zwiadowcę tylko nie wiem poco ten zwiadowca w tej misi, bo jak zburzę fortecę to pokazuje się komunikat że forteca nie wytrzymała mojego natarcia i się zawaliła, pod gruzami zginą rachmistrz, i koniec trafiam za kraty nie wiem co zrobić

16.11.2010 16:56
odpowiedz
Papara
1
Junior

Witam wszystkich.
Mój problem polega na tym że nie wiem jak skłonić Orelieia żeby sie do mnie pszyłączył mam plynąc po wielorybi tłuszcz i nie wiem jak skłonić ostatniego członka mojej ekspedycji nie wiem która to plansza wiem ze przed nią były futra do zdobycia.
Z Góry dziękuje.