Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Championship Manager 4 - poradnik do gry

Championship Manager 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Pytania & tricki cz.2 | Gra w CM | Championship Manager 4 poradnik Championship Manager 4

Ostatnia aktualizacja: 13 września 2019

Jak zainstalować logo?

Instalacja loga jest związana bezpośrednio z facepackami i odbywa się tak samo. Tyle, że umieszczacie je w katalogu clubs. Sugerowany wymiar loga to 60x60. I tutaj również musicie utworzyć plik config.xml. I odpowiednio zmienić. Sugerowany rekord: <record from="arsenal" to="graphics/pictures/clubs/arsenal"/>. Loga zazwyczaj występują w formacie .png, jednak nie ma to znaczenia dla budowy rekordu.

Jak dodać tła?

Jeśli chcecie mieć znacznie bogatszą graficznie wersję CM'a, wystarczy, że wzbogacicie ją o tła graficzne, które będą spełniać kilka wymogów i będą umieszczone w odpowiednich katalogach.

Tła wyświetlane podczas gry w różnych momentach

Jeśli zależy Wam na tym, aby przechodząc z okna do okna w trakcie gry widzieć nowe tła, musicie odnaleźć katalog default (c:/.../ cm4/data/graphics/backgrounds/default/) i uzupełnić go tłami (najlepiej format .jpg, a rozmiar 1024x768 klub większy). W trakcie rozgrywki, gra sama będzie zmieniać tła, pod warunkiem, że w Ustawieniach gry zaznaczycie Włącz zmiany tła.

Tła wyświetlane w konkretnym momencie

Jeśli zależy Wam na tym, aby wyświetlane tła pasowały do zdarzeń na boisku musicie stworzyć odpowiednie katalogi.

  • piłkarz - jeśli chcecie, aby np. przy Beckhamie wyświetlały się jego zdjęcia, to musicie odnaleźć/stworzyć folder players (c:/.../cm4/data/graphics/backgrounds/players/) i wrzucić do niego tło z imieniem i nazwiskiem piłkarza np.: c:/.../cm4/data/graphics/backgrounds/players/david beckham.jpg. W trakcie gry wybierając profil Beckhama powinno ukazać się związane z nim tło, które umieściliście w danym katalogu.
  • kluby - sytuacja jest identyczna tak jak w stosunku do piłkarzy. Stosujecie te same wytyczne, tyle, że katalogiem docelowym jest clubs. I przykładowe tło może mieć następującą ścieżkę c:/.../cm4/data/graphics/backgrounds/clubs/manchester united.jpg.
  • stadiony - nadal to samo, wystarczy stworzyć folder stadiums i umieścić w nim tła ze stadionami, które będą wyświetlane w trakcie meczu. Może być to np.: c:/.../cm4/data/graphics/backgrounds/stadiums/old trafford.jpg

Pamiętajcie, że gra szuka w dwóch katalogach .../graphics background lub pictures. Jeśli nie macie takowych folderów, należy je stworzyć i do któregoś z nich wrzucać tła. Jeśli tło nie zostanie odnalezione, na jego miejsce zostaje wyświetlone standardowe tło. Kilka uwag natury ogólnej: dostępny jest spis numerów identyfikacyjnych dla poszczególnych piłkarzy, klubów, stadionów itd. Ma to na celu wyeliminowanie pomyłek związanych z wyświetlaniem teł, w momencie gdy występuje dwóch piłkarzy o tym samym nazwisku, czy kluby mają podobną nazwę (Arsenal Londyn i Arsenal Kijów). Po przydzieleniu konkretnego numeru identyfikacji w każdym momencie gry, zawsze będzie wyświetlane tło związane z danym elementem. Jeśli chcecie mieć więcej niż jeden obrazek związany z danym elementem, zamiast dodawać pojedyncze .jpg'ieki, utwórzcie folder z imieniem i nazwiskiem piłkarzy (lub jeśli posiadacie numerem identyfikacyjnym) czy nazwą klubu (w zależności od rodzaju teł) i tam umieszczajcie zgromadzone obrazki.

Jak "powiększyć" piłkę?

Jeśli piłka w trybie 2D jest dla Was za mała jest na to sposób. Odszukajcie w katalogu data (c:/.../cm4/data) plik init.cfg (ewentualnie stwórzcie taki plik, poprzez użycie notatnika). Następnie w nowej linii wpiszcie "BIG_BALL" (razem z cudzysłowem). Po rozpoczęciu gry, w trakcie rozgrywania spotkania w trybie 2D, piłka będzie większa, a co za tym idzie widoczniejsza.

Jak grać brutalniej?

Jeśli chcecie aby Wasi piłkarze grali brutalniej lub interesują Was atrybuty Waszych prezesów stwórzcie plik init.cfg, a w nim umieśćcie komendę "ARSE" (razem z cudzysłowem). Sprawi to, że gra będzie ciekawsza, a Wy poza wspomnianymi wyżej trikami, będziecie mogli również poznać dokładniejsze (często ukryte) opinie o zawodniku czy jego nastrój.

Jak zamienić stadion?

Jeśli chcecie aby kluby zmieniały stadiony na większe, stwórzcie plik init.cfg, a w nim umieśćcie komendę "GROUND". Sprawi to, że znacznie szybciej będzie dochodzić do zmian stadionów.

Jak przenieść klub do innej ligi?

W CM4 brak oficjalnego edytora, ale twórcy nie zapomnieli o tych, którzy lubią eksperymentować. Wystarczy, że stworzycie plik o formacie: .edt (np. clubs.edt), a w nim zastosujecie taką opcję:

"SWAP_TEAMS" "Celtic" "Barcelona"

Podczas ładowania nowej gry, w lidze szkockiej znajdziesz Barcelonę, a w Premiera Division Celtic. Dzięki temu stworzenie Superligi nie będzie żadnym problemem, co znacznie uatrakcyjni rozgrywkę. Opcja ta działa jedynie na nowo rozpoczętych grach (nie działa na save'ach).

Jak rozbudować stadion, zdobyć pieniądze, poprawić reputację?

Aby "oszukać" w CM4 nie trzeba edytora. Tworzymy plik o formacie: .edt (np. zespol.edt). Następnie wpisujemy:

"BOOST_TEAM" "Manchester" 50000000 10000 100000

Pierwsza liczba określa fundusze, z którymi grę rozpocznie nasz klub, druga liczna określa reputację drużyna (10000 - najwyższa), a trzecia ilość miejsc na naszym stadionie. Dzięki temu w bardzo szybki sposób załatamy dziurę w budżecie, rozbudujemy stadion no i zyskamy uznanie na świecie. A, że to nieuczciwe... to inna rzecz.

Jak uruchomić CM4 w oknie?

Problem nie dotyczy tych, którzy mają w swoich monitorach rozdzielczość powyżej 1024x768 (wtedy w Ustawieniach gry odznaczają opcję Full Screen). Jeśli jednak mamy monitory o mniejszej rozdzielczości należy w linii komend dodać opcję -small_screen. Aby to uczynić tworzymy skrót CM4 (na pulpicie). Następnie prawym przyciskiem wybieramy Właściwości -> Skrót. Tam na końcu dopisujemy wspomniane -small_screen (np.: C:/.../cm4/cm4.exe -small_screen). Pamiętajcie, aby przed dodaniem komendy zrobić jedną spację. Warto uzupełnić, że opcja nie zawsze działa na systemie XP, zaś powinna sprawdzać się na Windows 98 czy Millenium.