Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Championship Manager 4 - poradnik do gry

Championship Manager 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Nowa gra | Informacje ogólne | Championship Manager 4 poradnik Championship Manager 4

Ostatnia aktualizacja: 13 września 2019

Championship Manager początkowo może wydać się grą skomplikowaną. Rozbudowany system transferów, wiele możliwości związanych z zawodnikiem (porównywania, kary, media itp.), ustalanie składu, reżim treningowy, taktyka itd. Jednak wszystko to można w miarę szybko opanować. Gra ma dość dobry interfejs, przyciski są czytelne (do tego możliwość używania klawiatury), informacje, mecze, rozgrywki - wszystko jest pod ręką i do wszystkiego można dotrzeć w miarę sprawnie. Najważniejsze aby nie zniechęcić się na początku, gdy "przytłoczy" Was ogrom informacji, które dość często będziecie musieli dokładnie korygować i analizować. Żeby czerpać jak najwięcej z gry w CM'a trzeba tylko trochę cierpliwości. Przy okazji pomoże Wam ten poradnik. Zawiera on najróżniejsze aspekty gry, opisane pod kątem własnych doświadczeń, dzięki czemu nie powinniście odnieść wrażenia, że czytacie suchą instrukcję.

W tekście zawarte są odpowiedzi na najczęściej spotykane pytania związane z Championship Manager 4, a także różne porady, rozwiązania związane z poszczególnymi sytuacjami w grze. Jeśli mimo tego nie znajdziecie tutaj odpowiedzi na nurtujące Was pytanie możecie pisać do mnie ([email protected]). Dodam także, że poradnik skupiony jest na wersji CM4 PL + patch EP4 Unicode, który aktualizuję grę do wersji 4.0.7 (ze względu na minimalne zmiany w opisach opcji, dodam iż został napisany na podstawie skórki Ter oraz to, iż jest on bogatym uzupełnieniem do zamieszczonej wraz z grą książeczki, więc jeśli tutaj nie znajdziecie opisu jakiejś funkcji, powinna być w owej instrukcji). Większość porad można również stosować względem wersji angielskiej (najlepiej również z zainstalowaną łatką EP4).

Po uruchomieniu gry musicie "przedostać" się przez migające loga SI Games (producent gry) i Eidosa (wydawca gry). Następnie Waszym oczom ukaże się główny ekran, gdzie możecie rozpocząć nową grę, wznowić wcześniejszą, pograć przez sieć czy ustawić parametry (ogólnie standardowe opcje, dlatego pominę ich opis). Rozpoczęcie nowej gry wiąże się z kilkoma sprawami. Oczywiście podstawową rzeczą jest to, w jakiej lidze i jakim klubem chcemy grać (początkującym radzę, aby wybrali albo swój ulubiony klub, albo ten, który dobrze znają. Znając nazwiska piłkarzy, widząc ich w "prawdziwym życiu", znacznie szybciej można opanować cały system gry i szybciej przyzwyczaić się do rozgrywki, gdyż wiele rzeczy robimy intuicyjnie, ponieważ znamy naszych ulubionych zawodników). Jednak ważne też są takie kwestie jak: ilość ligowych rozgrywek, które będą toczyć się równolegle (dzięki temu będziemy mieli większą bazę zawodników, trenerów, bieżące informacje z lig, które wybraliśmy), baza danych. Do wyboru mamy 95 lig spośród 43 krajów. Jednak musimy dokładnie zastanowić się nad tym, czy chcemy godzinami czekać na symulację kolejnego ceemowego dnia, czy po prostu zależy nam na czasie. Podczas wybierania kolejnych lig zwróćmy uwagę na sam dół ekranu, gdzie cały czas jesteśmy informowani na bieżąco, ile obecnie lig wybraliśmy.

Gdy informacja ta zmieni kolor na czerwony, będzie to jednoznaczne z tym, że ilość wybranych lig nie jest zalecana, ponieważ nasz sprzęt jest za słaby - Nowa gra | Informacje ogólne | Championship Manager 4 - Championship Manager 4 - poradnik do gry

Gdy informacja ta zmieni kolor na czerwony, będzie to jednoznaczne z tym, że ilość wybranych lig nie jest zalecana, ponieważ nasz sprzęt jest za słaby. Na PIII 1,2GHz, 256RAM przy 1GB wolnego miejsca na dysku (warto mieć minimum 400 - 500MB na "potrzeby" CM'a) gra "sugeruje" uruchomić nie więcej niż 6 lig, dodam jednak, iż wiele zależy tutaj od "stanu" naszego komputera, bowiem jeśli pracuje on kilka godzin to na pewno CM ograniczy ilość lig. Na tym samym sprzęcie, ale w momencie uruchomienia CM'a zaraz po włączeniu kompa gra może "zasugerować" wybór większej ilości lig. Drugą ważną rzeczą jest wielkość bazy danych jaką chcemy dysponować. Jakie ma to znacznie? A takie, że im większa baza danych, tym większy dostęp będziemy mieli do mniej znanych piłkarzy, trenerów, klubów. Wielkość bazy danych ustalamy w oknie Ustawienia gry (Format bazy danych: Mały, Średni, Duży). Jednak im większa baza danych, tym dłuższy czas jej przetwarzania. Przy słabych komputerach nie warto wybierać dużej ilości lig czy bazy danych, gdyż może spowodować to zawieszenie systemu Windows. Przy słabszych komputerach nie zalecam także wybierać opcji Pełen profil. Jest to kolejna opcja, która sprawia, że gra będzie chodzić wolniej, choć z drugiej strony, gdy wybierzemy ją, "nasza" liga stanie się bardziej realna.

Warto więc zastanowić się nad wyborem kraju, w którym chcemy grać. Dobrym posunięciem jest wybór lepszych lig (jeśli zdecydujemy się na grę w kilku krajach). Pozwoli to nam kontrolować rozgrywki w państwa, gdzie grają najlepsze kluby, dzięki temu będziemy mieli dostęp do najlepszych piłkarzy oraz wielu talentów (mowa tutaj o Włoszech, Anglii, Hiszpanii). Drugim rozwiązaniem może być wybór lig z sąsiednich krajów. Grając np. w Polsce, możemy włączyć ligę niemiecką, czeską czy ukraińską. Wyjść jest naprawdę wiele, wszystko zależy tylko od Was i tego czy zależy Wam na czasie, czy nie lubicie siedzieć i wpatrywać się w czarny ekran, a może odwrotnie, wolicie cierpliwie czekać za cenę większego realizmu. Warto też wziąć pod uwagę taką kwestię jak długość trwania rozgrywki. Oczywiście trudno z góry założyć ile zechce się Wam grać, jednak jeśli nastawiacie się na długoletnie wojaże, naprawdę zastanówcie się czy warto "męczyć się" mając włączone kilka lig i czekać w nieskończoność na symulowanie kolejnego dnia. Im więcej lig, tym w późniejszym czasie znacznie wydłuży się czas symulowania, a i zapisywanie stanu gry będzie trwać dobre kilka minut (co zaś pochłania spore połacie dysku). Gdy już zdecydujecie się na to w jakiej lidze rozpoczniecie grę, wystarczy wcisnąć Utwórz grę i po paru/kilkudziesięciu minutach przenieść się do ekranu, w którym ustawiamy swój profil.

Opcje są standardowe, więc pominę ich opis - Nowa gra | Informacje ogólne | Championship Manager 4 - Championship Manager 4 - poradnik do gry

Opcje są standardowe, więc pominę ich opis. Jedynie można wspomnieć o zakładce poświęconej ulubionemu zespołowi. Warto tam wstawić klub, który zamierzacie prowadzić. W kryzysowych momentach kariery, gdy Wasza posada będzie wisiała na włosku, może akurat uda się przetrwać, na pewno rozwiązanie jest lepsze niż wstawienie tam Milanu, w momencie gdy chcemy objąć stery Interu. Jeśli zaś chodzi o datę urodzenia sprawa ma się tak, że każdy rocznik wpisany po roku 1967 i tak w grze będzie miał... 35 lat (dzień i miesiąc będą już "wasze"). Istnieje możliwość zabezpieczenia danej rozgrywki hasłem. Ale to już jak kto woli, jeśli gracie na komputerze sami raczej nie ma sensu zabawa z hasłem (warto wiedzieć, że zapomnianego hasła nie odzyskacie). Jako ciekawostkę dotyczącą nowej gry dodam, że na PIII 1,2 i 256RAM uruchomienie 10 lig w pełnej krasie (czyt. ze wszystkimi szczeblami rozgrywek, łącznie 31, a ligi to min: Argentyna, Włochy, Anglia, Polska, Niemcy, Francja) zajęło mi prawie 25 minut. Niech to będzie jakiś przykład. Jeśli chodzi o start to tyle. W tym momencie znaleźliście się w klubie, a przed oczami macie ekran główny zespołu. O tym co dalej dowiecie się z kolejnych części.