Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Total War Saga Thrones of Britannia - poradnik do gry

Total War Saga Thrones of Britannia - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Prowadzenie i wygrywanie bitew w Total War Saga Thrones of Britannia Total War Saga Thrones of Britannia - poradnik

Ostatnia aktualizacja: 14 czerwca 2018

Dobór wojsk, pola walki oraz dowódcy jest ważnym czynnikiem w osiągnięciu zwycięstwa na polu bitwy. Warto mieć mieszaną kombinację armii, jednak z jednym dominującym typem, którym będziesz najczęściej się posługiwać. Nie warto inwestować w dużą ilość oddziałów dystansowych, ponieważ bardzo dużo jednostek posiada tarcze, a sama skuteczność tych oddziałów przyda się przede wszystkim podczas obrony miasta lub dogodnych pozycji obronnych.

Część frakcji przoduje w danym typie wojsk, co powinno przekładać się na twoją taktykę, aby maksymalnie wykorzystać ich skuteczność. Na przykład wojska wikingów lubują się w używaniu toporników, którzy świetnie sobie radzą z opancerzonymi wojakami. Warto rozwinąć technologie oraz zawsze rekrutować ich w pierwszej kolejności, chyba że potrzeby są inne. Miecznicy to żołnierze, którzy gorzej radzą sobie z pancerzami, ale zadają niezłe obrażenia, zwłaszcza przeciwnikom bez zbroi. Włócznicy świetnie sobie radzą z jazdą, która z kolei służy do flankowania i atakowania słabszych oddziałów.

Warto dobrać odpowiedniego dowódcę, który będzie mógł wycisnąć więcej z danej armii lub typu jednostek. Niektórzy generałowie mają bonusy do morale podczas oblężenia, inny niższe koszty rekrutacji lub bonusy dla danej grupy oddziałów np. włóczników lub jazdy. W ten sposób, możesz jeszcze lepiej wykorzystać swoje oddziały. Dodatkowo, dowódcy otrzymują różne bonusy (często do dowodzenia lub wpływów) za wygrane bitwy, podbite lub złupione osady.

Podczas bitwy ważne są morale oddziałów i ich stopień zmęczenia. Im bardziej zmęczone są oddziały, tym wolniej się poruszają i gorzej walczą. Często słabszy, wypoczęty oddział jest w stanie pokonać opancerzonych wojowników, ale padających z wytchnienia. Morale to bardzo ważny współczynnik, jeśli oddział się załamie zacznie się wycofywać a nawet uciekać z pola bitwy.

Wybór pola walki

Wybór pola walki to ważny moment. Odpowiednie umiejscowienie swojej armii lub moment ataku na przeciwnika w odpowiedniej lokacji, może zdecydować o wygranej lub przegranej.

Musisz wziąć pod uwagę skład swojej armii lub przeciwnika. Jeśli posiadasz dużą ilość jazdy, postaraj się zaatakować wroga na otwartej przestrzeni (lub zostaw swoją armię w takim miejscu) i unikaj walki na wzniesieniach lub w lasach. W ten sposób wróg nie będzie mógł czekać na wzniesieniu gdzie twoja jazda nie wykorzysta siły szarży lub nie będzie mógł skryć się pośród drzew.

Blokowanie małych przesmyków górskich, mostów lub odizolowanych plaż jest bardzo przydatne, zwłaszcza gdy masz mniejszą armię od wroga. Na mapie taktycznej szybko znajdziesz miejsce, które łatwo bronić. Ta strategia sprawdza się przy wojownikach lepszych jakościowo (wyższe poziom, droższe wersje) i o wysokim morale lub zdolności "zdyscyplinowany". W ten sposób będą bronić np. most przez długi czas, a twoi łucznicy osłabią atakujące oddziały. Obrona plaż polega na szybkim ataku desantujących się wojsk, tak aby nie mogły zebrać się w grupę.

Pamiętaj również, o wsparciu innych armii. Takie grupy muszą być w zasięgu wsparcia atakowanej armii. Jeśli jedna armia będzie na drodze a drugą umiejscowisz ich w lesie, to wróg najprawdopodobniej będzie zaskoczony ich obecnością. Ty zyskasz zamierzoną przewagę, a wróg będzie musiał stawić tobie czoło lub się wycofać.

W podobny sposób możesz wykorzystać garnizon miasta, choć to obusieczny miecz. Z jednej strony może pomóc tobie (lub przeciwnikowi) wygrać bitwę. Jeśli jednak przegrasz, miasto pozostanie bez obrońców (garnizon nie ma się dokąd wycofać i zostaje unicestwiony) a napastnik będzie mógł zająć miasto z murami bez walki i oblężenia.

Bitwy lądowe

Podczas prawie każdej bitwy lądowej trzymaj swoje oddziały w jednej dużej grupie. W skrócie większość bitew i organizacji twojego wojska, powinna wyglądać miej więcej następująco.

  • Jeśli jest duża przestrzeń na polu bitwy, stwórz dużą, pierwsza linię oddziałów walczących wręcz.
  • Włócznicy na flankach i w centrum. Najlepiej jest przeplatać ich pomiędzy miecznikami i topornikami. W ten sposób szybko zareagują na szarżę jazdy.
  • Jednostki dystansowe wypuść na przód, aby ostrzelały nadchodzących wrogów. Następnie, trzymaj ich na drugiej linii. Warto wydać rozkaz, aby zostały w miejscu dopóki linia się nie złamie.
  • Oddział generała tuż za pierwszą linią. W razie potrzeby włącz go walki. Najlepiej aby wspierał już walczący oddział.
  • Jazdę najlepiej ustawić na boku zgrupowania, aby szybko dopadły jednostki dystansowe, a następnie zaatakowały od tyłu lub boku pozostałe oddziały wroga lub polował na wrogiego generała.

W każdej bitwie celem jest rozbicie formacji i walka z pojedynczymi oddziałami. Dlatego warto jest stworzyć dłuższe szeregi wojsk, tak aby rozciągnąć linię i atakować wróg z boku i z tyłu. Jeśli uda ci się rozbić oddziały na flankach, zaczniesz otaczać linię wojsk przeciwnika. Wtedy jedno oddziały będą musiały walczyć na kilku kierunkach, co znacznie osłabi ich zdolność walki oraz morale. W ten sposób osiągniesz efekt kuli śnieżnej i zwycięstwo będzie coraz szybsze.

Łatwiej jest rozbić wroga, przy użyciu jazdy oraz doborowych oddziałów. Wykorzystaj jazdę do ataku oddziału, już walczącego z twoimi jednostkami. Szarża szybko przetrzebi szeregi wroga, obniży morale i zmusi do walki kolejnym kierunku. Odpowiednio rozpędzona jazda może nawet przebić się przez linię przeciwnika (ale nie włóczników) i ponownie zaatakować od tyłu.

Gdy wróg posiada dużą ilość jazdy, zmniejsz długość swoich formacji, tak aby były bardziej zagęszczone. W ten sposób szarża nie zdoła przebić się przez twoje linie, a ty będziesz mógł łatwiej ich wciągnąć w walkę bezpośrednią i otoczyć. Teraz masz czas sprowadzić włóczników, którzy szybko rozprawią się z żołnierzami na koniach.

Podczas walki na wąskich przesmykach, stwórz kilka linii oddziałów walczących wręcz. Gdy pierwsze linia zawiedzie lub zacznie przegrywać, zamień miejscami oddziały. Taka rotacja ułatwi obronę np. mostu. Wypoczęte oddziały na drugiej linii, łatwiej i dłużą będą walczyć, gdy łucznicy osłabią przeciwników.

Bitwy morskie

W bitwach morskich przodują wikingowie, ponieważ nie mają kar do walki na morzu, w odróżnieniu od pozostały frakcji. Podczas takich bitew najlepiej jest mieć jednostki mieczników i toporników oraz łuczników. Jednostki walczące wręcz świetnie nadają się do abordażu innych statków, najlepiej włóczników, jednostek dystansowych itp.

Łucznicy mają opcję podpalenia swoich strzał, dzięki czemu szybciej mogą pozbyć się statku wroga lub po prostu przetrzebić jego oddziały. Co więcej, takie strzały są bardzo przydatne do obniżenia morale wroga (również na lądzie), choć nieefektywne podczas deszczu. W odróżnieniu od oszczepników, mają spory zasięg i posiadają dobre statystyki. Włącz ich do akcji, gdy pozostałe jednostki rozpoczną walkę. W ten sposób oddziały łuczników, będą w stanie w bezpieczny i spokojne sposób zająć się eliminację wroga.

Bitwy morskie są toporne i trudne do prowadzenia. Jeśli masz taką możliwość, unikaj prowadzenia ich osobiści i zdaj się na automatyczny wynik. Jeśli nie grasz wikingami lub nie masz przewagi liczebnej, wycofaj się na ląd i tam próbuj swoich sił.

Oblężenia

Miasta stołeczne każdej prowincji posiadają mury. Choć same mury nie mogą być ulepszone ani wybudowane w innych lokacjach, nie są proste do sforsowania. Każda armia, która oblega takie miejsce od strony lądu, musi zbudować jakiś sprzęt oblężniczy. Taran zniszczy bramę, wieża oblężnicza umożliwi zajęcie murów, a katapulty mogą zrobić wyłom dla twoich wojsk. Jeśli zaatakujesz od strony morza (tylko miasta z portem), nie musisz przejmować się murami.

Do oblężeń (do ataku i jaki obrony) najlepiej zabrać dowódcą o dodatkowych zdolnościach oraz oddziały mieczników toporników i jednostki dystansowe. Większą potyczek rozegra się na murach, więc potrzebujesz mocnych jednostek, które zadadzą dużo obrażeń.

Możesz zabrać jazdę do oblężenia, gdy zmierzasz zniszczyć bramę. Wtedy wystarczy rzucić jak najwięcej oddziałów przez bramę, aby się przebić i polować na niedobitki lub zająć strefę centralną w mieście. Podczas obrony, jazda może się przydać do rozprawienia się z łucznikami lub machinami oblężniczymi przeciwnika i szybkiego powrotu do miasta.

Gdy sforsujesz mury, pamiętaj o zniszczeniu wież (musisz mieć oddziały w pobliżu), inaczej będą razić twoje oddziały strzałami bez końca. Następnie oblężenie, zamienia się w typową bitwę lądową. Budynki tworzą nieprzekraczalne bariery, więc uważaj na swoje flanki i wystaw na pierwszą linię mocne oddziały. Musisz pokonać wszystkich wrogów (lub zmusić do ucieczki) albo zająć centralną strefę w mieście.