Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Railway Empire - poradnik do gry

Railway Empire - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory Railway Empire poradnik, porady

Jak budować sygnalizatory? Jeśli nie rozumiesz, jak dział sygnalizacja w Railway Empire lub masz problemy z budową torów bezkolizyjnych, to sprawdź nasze poniższe porady.

Ostatnia aktualizacja: 14 września 2020

Sygnalizacja w grze Railway Empires, pozwoli tobie zapanować nad coraz większą siecią linii kolejowych i umożliwi ruch wielu pociągów na tych samych odcinkach. Jeśli grałeś w podobne tytuły takie Jak Transport Tycoon, Train/Transport Fever czy Mashinky, to zasady działania sygnalizacji w tej grze są praktycznie takie same. Jest jednak jeden ważny szczegół.

W grze nigdy nie dojdzie do katastrofy kolejowej! Gra jest tak zaprojektowana, że pociągi nie ruszą ze stacji lub wjadą na tor, gdzie mogłoby dojść do kolizji. System jest bardzo sprytnie zaprojektowany, przez co pociągi i sygnalizacja "myślą naprzód" i nie dopuszczą do zagrożenia. Z drugiej strony, nie musisz rozstawiać gęsto semaforów, bo pociągi same mogą odnaleźć bezpieczne połączenia. Potrzebują minimalnej ilości sygnalizacji, która zapewni im wolny i bezpieczny tor jazdy.

Bloki, to odcinek torów, w którym pociąg może jeździć bez przeszkód. Każdy semafor, wieża czy stacja dzieli tory. Jeśli ustawisz tylko jeden wjazdowy sygnał to blok będzie długi (1). Przez cały ten odcinek, będzie jeździł tylko jeden pociąg. Gdy postawisz wiele semaforów to bloki będą krótsze i więcej pociągów będzie mogło podróżować po jednej trasie (2). - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Bloki, to odcinek torów, w którym pociąg może jeździć bez przeszkód. Każdy semafor, wieża czy stacja dzieli tory. Jeśli ustawisz tylko jeden wjazdowy sygnał to blok będzie długi (1). Przez cały ten odcinek, będzie jeździł tylko jeden pociąg. Gdy postawisz wiele semaforów to bloki będą krótsze i więcej pociągów będzie mogło podróżować po jednej trasie (2).

Semafory dzielą trasy na tzw. bloki. Każdy pociąg może poruszać się swobodnie w takim bloku, aż dojedzie do punktu, który go dzieli, zazwyczaj innego sygnalizator. W jednym bloku, może przebywać tylko jeden pociąg. Inne będą czekać, aż następny blok/odcinek się zwolni, aby móc jechać dalej np. pociąg opuści stację albo minie kolejny semafor. Rozmyśle budowanie sygnalizacji, pozwoli dzielić trasę na wiele bloków. W ten sposób większa ilość pociągów, może jeździć na tej samej trasie, bez długich postojów.

Kiedy mówimy o blokach, to w Railway Empire, w odróżnieniu od innych gier, pociągi i sygnalizacja niejako "myślą do przodu". W innych grach, pociąg rozpatruje każdą ewentualność i nie wjeżdża na tor (jeśli blok nie jest wolny), choć nie ma dla niego zagrożenia. W Railway Empire, pociągi wjadą na tor jeśli przed nimi nie ma żadnego pociągu, choć w bloku jakiś może się znajdować. Jeśli w tym czasie miałby wjechać inny pociąg, to się zatrzyma i nie dojdzie do kolizji.

Zamiast stawiać semafory, możesz wykorzystać wieże i stacje przy prostych połączeniach. Z lewej strony są podłączone dwie linię, ale przed jest ustawiona wieża zaopatrzeniowa (1). W ten sposób pociągi uzupełnią braki, sygnalizacja umożliwi wstęp dla pociągów na stację. Są to krótkie, trasy, więc umiejscowienie więzy nie ma dużego znaczenia. Z drugiej strony (2), pociąg nie opuści stacji dopóki dalsza trasa nie będzie wolna, a miejsce na najbliższej bocznicy nie będzie dostępne. - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Zamiast stawiać semafory, możesz wykorzystać wieże i stacje przy prostych połączeniach. Z lewej strony są podłączone dwie linię, ale przed jest ustawiona wieża zaopatrzeniowa (1). W ten sposób pociągi uzupełnią braki, sygnalizacja umożliwi wstęp dla pociągów na stację. Są to krótkie, trasy, więc umiejscowienie więzy nie ma dużego znaczenia. Z drugiej strony (2), pociąg nie opuści stacji dopóki dalsza trasa nie będzie wolna, a miejsce na najbliższej bocznicy nie będzie dostępne.

Czasami, przy mądrym planowaniu, pociągi nie potrzebują dużej ilości sygnalizacji na trasach. Jeśli na danym odcinku będzie tylko jeden pociąg lub jego trasa nie skrzyżuję się z drogą innego pociągu, to mogą sobie poradzić i bez dodatkowych semaforów. Na przykład (patryz ilustracja powyżej), mógłbyś stworzyć długa trasę dojazdową do stacji, a wcześniej podłączyć dwie osobne trasy. Pierwszy pociąg czekałby aż drugi dojedzie do stacji, ale gdy ten zacznie wracać, minie skrzyżowanie i wjedzie na własny tor, to pierwszy pociąg ruszy, choć nie ma semaforów na trasie (oprócz sygnalizacji na stacji). Oczywiście, dodanie semaforów przed skrzyżowaniem i zbudowanie dodatkowej bocznicy przyspieszy ruch obu pociągów.

Są trzy rodzaje sygnalizacji:

  1. sygnalizacja dwukierunkowa na stacjach, magazynach i wieżach zaopatrzeniowych.
  2. semafory dwukierunkowe stawiane przez gracza.
  3. semafory jednokierunkowe stawiane przez gracza (zmodyfikowane ze zwykłych).

Semafory w obiektach są tworzone automatycznie i nie ma możliwości ich usunięcia. Każdy pociąg zaczyna bieg ze stacji, więc w przypadku braku dostosowanej infrastruktury (czyli brak dodatkowych torów lub sygnalizacji) pociąg nie wyjedzie ze stacji. Wieże zaopatrzeniowe mogą służyć jako dodatkowe sygnalizatory np. w bocznicach lub przed wjazdem na stację, która obsługuje kilka pociągów. Istnieje tylko jedna wada takiego rozwiązania: nie możesz ustawić sygnalizatorów jednokierunkowych. Dlatego nie warto polegać tylko i wyłącznie na tym typie sygnalizacji.

Zwykłe semafory pozwalają na jazdę w obu kierunkach (1), choć pociąg zatrzymuje się tylko przed nim (przed stożkiem wskazującym kierunek). Jeśli będzie jechał z przeciwnej strony, zignoruje sygnał. Semafory jednokierunkowe działają podobnie, ale blokują drogę dla pociągów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Nie będziesz mógł nawet stworzyć trasy przy takich ustawieniach. Trasy będą płynąć, jeśli ustawisz ruch na danym docinku tylko w jednym kierunku. - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Zwykłe semafory pozwalają na jazdę w obu kierunkach (1), choć pociąg zatrzymuje się tylko przed nim (przed stożkiem wskazującym kierunek). Jeśli będzie jechał z przeciwnej strony, zignoruje sygnał. Semafory jednokierunkowe działają podobnie, ale blokują drogę dla pociągów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Nie będziesz mógł nawet stworzyć trasy przy takich ustawieniach. Trasy będą "płynąć", jeśli ustawisz ruch na danym docinku tylko w jednym kierunku.

Semafory stawiane przez gracza, są darmowe i mogą być dwu- i jednokierunkowe. Przy umiejscowieniu obiektu pojawia się zielona strzałka, która wskazuje kierunek jazdy. Pociąg za semaforem zatrzyma się, jeśli nie będzie miał wolnego toru. Gdy pociąg nadjedzie z drugiej strony, zignoruje semafor, ale tylko w sytuacji gdy będzie mógł dojechać do celu. Czasem może to doprowadzić do zablokowania długiej trasy, ponieważ pociąg wjechał "pod prąd". Inne pociągi będą czekać aż opuści zajęty tor (często nie ruszą się ze stacji). Tutaj z pomocą przychodzą sygnalizatory jednokierunkowe. Ułatwią budowę bardziej złożonych linii kolejowych. Zwykłe sygnalizatory wybudujesz przy prostych trasach, np. przy połączeniu wytwórni z torem dojazdowym, z którego korzysta kilka pociągów.

Do zbudowania sygnalizatora jednokierunkowego wystarczy przytrzymać klawisz SHIFT i wybrać dany sygnalizator. Przed wspomnianą zieloną strzałką pojawi się znak stop. Od teraz żaden pociąg nie przekroczy tego sygnalizatora, jeśli nadjedzie z przeciwnej strony. W ten sposób możesz tworzyć trasy jednokierunkowe czy dwupasmowe połączenia (każdy tor w przeciwną stronę; tak jak na zwykłej drodze). Od teraz dana linia będzie rozpatrywana jako jednokierunkowa. Zobaczysz to w trybie budowy obiektów, jak dana trasa "płynie" w jednym kierunku. Dzięki temu, łatwiej zaplanujesz trasy. Możesz też użyć klawisza CTRL i kliknąć na danej trasie, aby stworzyć sygnalizację w równych odstępach do najbliższego skrzyżowania, innego semafora, stacji czy wieży zaopatrzeniowej.

Sygnalizatory w praktyce

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na wykorzystanie sygnalizacji i semaforów na twoich trasach kolejowych.

Przy klasycznej bocznicy ustaw semafory jednokierunkowym tylko pod koniec każdego wjazdu (1). Jeśli zdecydujesz się użyć wieży zaopatrzeniowej, możesz ustawić ją na początku, ale w drugiej części musisz ustawić po jednym semaforze jednokierunkowym na obu torach (2). - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Przy klasycznej bocznicy ustaw semafory jednokierunkowym tylko pod koniec każdego wjazdu (1). Jeśli zdecydujesz się użyć wieży zaopatrzeniowej, możesz ustawić ją na początku, ale w drugiej części musisz ustawić po jednym semaforze jednokierunkowym na obu torach (2).

Bocznice. Jeden z podstawowych typów mijanek. Dzięki temu rozwiązaniu, mogą kursować dwa pociągi (lub więcej, jeśli postawisz dodatkowe bocznice) na jednej trasie. Zasada jest prosta: gdzieś pośrodku linii tworzysz drugi równoległy tor na długość nieco większą niż pełen skład. Na każdym torze stawiasz semafory jednokierunkowe na końcu odcinka. Nie ma potrzeby stawiać dodatkowych semaforów na początku danego odcinka. Pociągi same wykryją wolną trasę.

Przy podwójnych torach pamiętaj, aby ustawić sporą liczbę semaforów w równych odstępach, dzięki temu ruch będzie płynny (1). Przed każdą stacją ustaw semafory jednokierunkowe i połącz każdy tor, aby pociągi miały dostęp do kilku peronów (2). - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Przy podwójnych torach pamiętaj, aby ustawić sporą liczbę semaforów w równych odstępach, dzięki temu ruch będzie płynny (1). Przed każdą stacją ustaw semafory jednokierunkowe i połącz każdy tor, aby pociągi miały dostęp do kilku peronów (2).

Podwójne tory. Przy dużej ilości pociągów i sporego użycia danej trasy, warto postawić podwójne tory. Na każdej stronie ustaw semafory w jedną stronę, a na początku i końcu każdej trasy ustaw semafor jednokierunkowy. Warto trzymać się zasady prawostronnego ruchu. W ten sposób, po podłączeniu dodatkowych linii, tras lub zjazdów, pociągi nie będą mieszać kierunku jazdy na innych częściach trasy. Pamiętaj, że nawet jeśli masz więcej dostępnych peronów, to pociągi automatycznie ustawią się na najbliższym. Zmień manualnie perony, na które mają zajechać. Dzięki temu, część pociągów nie będzie stać w tej samej kolejce do tylko jednego peronu.

Proste połączenie wymaga podłączenie torów do głównej nitki i ustawienia semaforów przy każdym zjeździe (1). Jeśli chcesz połączyć linię do dużej, dwutorowej trasy, musisz podpiąć oddzielny tor do każdego kierunku (2). Niebieskie strzałki wskazują na kierunki na trasie głównej, a czerwone strzałki na kierunek trasy, która odbija/łączy się z główną nitką. - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Proste połączenie wymaga podłączenie torów do głównej nitki i ustawienia semaforów przy każdym zjeździe (1). Jeśli chcesz połączyć linię do dużej, dwutorowej trasy, musisz podpiąć oddzielny tor do każdego kierunku (2). Niebieskie strzałki wskazują na kierunki na trasie głównej, a czerwone strzałki na kierunek trasy, która odbija/łączy się z główną nitką.

Zjazdy/łączenie trasy pobocznej z główną. Bardzo przydatne jest stworzenie połączenia z główną trasą. Na przykład chcesz podłączyć jakieś przedsiębiorstwo z główną trasą, gdzie występują bocznice. Wystarczy podpiąć tory, tak aby pociąg mógł wjechać z obu stron i ustawić semafory w stronę głównej nitki. Jeśli chcesz podłączyć się do trasy złożonej z podwójnych torów, zasada jest podobna, choć pociąg będzie mógł wyjechać tylko z jednej strony i przejechać przez cała trasę, aby wrócić. Musisz stworzyć podłączenia do obu stron, tworząc najczęściej most lub tunel. Ustaw sygnalizatory tuż przed złączeniem tras na odcinku, którym pociąg będzie wjeżdżał na trasę. W części, gdzie opuszcza główną nitkę, musisz postawić semafor tuż przed rozjazdem, aby inne pociągi nie czekały bez potrzeby.

Przy naprawdę dużej liczbie pociągów, możesz zbudować kilka tras wejściowych, ale przy wyjeżdzie łączyć trasy sukcesywnie (1). Czyli w przypadku 4, połączyć najpierw po 2, a potem w jeden tor, który wróci do głównej nitki dwutorowej. Możesz też w ten sam sposób dzielić główny tor, na mniejsze, aby wykorzystać większą ilość peronów (2). W pewnej odległości przed stacją, zbuduj dodatkowy tor(y), aby rozładować ruch przed samą stacją (3). W ten sposób pociągi skrócą czas na zajęcie peronu. - Railway Empire: Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory - Railway Empire - poradnik do gry
Przy naprawdę dużej liczbie pociągów, możesz zbudować kilka tras wejściowych, ale przy wyjeżdzie łączyć trasy sukcesywnie (1). Czyli w przypadku 4, połączyć najpierw po 2, a potem w jeden tor, który wróci do głównej nitki dwutorowej. Możesz też w ten sam sposób dzielić główny tor, na mniejsze, aby wykorzystać większą ilość peronów (2). W pewnej odległości przed stacją, zbuduj dodatkowy tor(y), aby rozładować ruch przed samą stacją (3). W ten sposób pociągi skrócą czas na zajęcie peronu.

Jeśli ruch jest naprawdę duży, rozważ zbudowanie kilku torów dojazdowych do stacji. Nitka będzie dwutorowa przez większość czasu, ale tuż przed stacją rozdzieli się na kilka linii dojazdowych. W tym układzie musisz stworzyć wyjazd z drugiej strony stacji, aby zawracające pociągi nie blokowały drogi wjazdowej. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości korzystania ze stacji z dwóch stron.