Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Filary Ziemi - poradnik do gry

Filary Ziemi - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia The Pillars of the Earth poradnik, solucja

The Pillars of the Earth, Księga 2: Siejąc wiatr. Winchester: dziedziniec zamkowy; rynek; cela więzienna; zaułek; Huntleigh: opuszczony dom; pastwiska

Ostatnia aktualizacja: 15 kwietnia 2021

Znajdź schronienie

Musicie gdzieś przenocować, wędruj zatem do waszego miejskiego domu (w dole mapy, po lewej; by mieć dostęp do całej mapy, przesuwaj mysz ku brzegom ekranu), w pobliżu którego czeka Richard. Niestety, okaże się, że już zdążyli zająć go wasi wrogowie. Możesz dobrą chwilę błąkać się po mieście, kołacząc do różnych domów, tawern, gospód i kościołów, ale tak naprawdę są tylko dwa miejsca, gdzie Alienie i Richardowi uda się znaleźć nocleg.

Pierwsze to katedra (pośrodku dolnej części mapy, nieco powyżej Drugiej Bramy Południowej), jednak trzeba tam zapukać dopiero wtedy, gdy w mieście rozlegną się dzwony oznaczające wezwanie na modlitwę, a przy katedrze pojawi się ikonka mnicha - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Pierwsze to katedra (pośrodku dolnej części mapy, nieco powyżej Drugiej Bramy Południowej), jednak trzeba tam zapukać dopiero wtedy, gdy w mieście rozlegną się dzwony oznaczające wezwanie na modlitwę, a przy katedrze pojawi się ikonka mnicha. Drugie to dom po prawej (w dolnej części mapy) - po rozmowie z mężczyzną wydaje się, że nic z tego nie będzie, ale wystarczy zastukać gdziekolwiek indziej, a gospodarz, z którym przed chwilą Aliena i Richard rozmawiali, wyjdzie przed drzwi ponownie i rodzeństwo znajdzie schronienie.

Odszukaj Richarda

Znalazłszy się pod zamkiem, zwróć uwagę na grupę rycerzy (na prawo od bramy, przy której stoi Aliena), a także na dwie grupki szlachciców (w dole ekranu). Możesz podsłuchać, o czym rozmawiają - i dowiedzieć się co nieco na temat sytuacji hrabiego. Tak zbliżysz się do Richarda stojącego przy schodach po prawej (lub kłócącego się ze strażnikiem u samego dołu schodów). Porozmawiaj z bratem.

Wreszcie spróbuj wejść na owe schody, którymi ludzie zmierzają do zamku - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Wreszcie spróbuj wejść na owe schody, którymi ludzie zmierzają do zamku. W ten oto sposób od przepuszczającego obywateli strażnika uzyskasz informację, że hrabia jest w więzieniu.

Zdobądź pieniądze dla więziennego dozorcy

Z zamkowego dziedzińca skieruj się zatem w lewo - dotrzesz pod drzwi więzienia. Zaczep pilnującego ich strażnika, Odo. Okaże się, że wejście będzie was kosztować pensa. Zapytaj też o kobietę, która przed chwilą rozmawiała ze strażnikiem. To Meg, żona kupca, który ma stoisko na rynku. Ponieważ nic więcej tu nie wskórasz, zakończ dialog - rodzeństwo automatycznie pomaszeruje na targ.

Tam, przy stoisku z wełną (na wprost) zagadnij ową Meg. Kobieta obieca rodzeństwu zapłatę wystarczającą na zaspokojenie chciwości Odo, jeśli policzą jej worki z wełną.

Tak znajdziecie się we wnętrzu stoiska, gdzie owe worki są przechowywane - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Tak znajdziecie się we wnętrzu stoiska, gdzie owe worki są przechowywane. By je policzyć, klikaj PPM kolejne worki - powinno być ich 22, mimo że Richard upiera się, że jest ich 23. Jeśli pomylisz się przy liczeniu, Aliena zacznie liczyć od początku. Kiedy uznasz, że wszystkie worki zostały policzone, zahacz Richarda i zdecyduj się podać sumę Meg i jej współpracownikowi. Wymień liczbę 22, a otrzymasz 2 pensy (jeżeli podasz złą sumę, dostaniesz tylko pensa).

Jeśli przyjrzysz się wełnie załadowanej na wózek po prawej, do zakładki "Przedmioty" trafi notatka na temat działalności Meg. Wreszcie opuść rynek (w prawo albo w lewo).

Zobacz się z Bartholomew

Na mapie wybierz zamek (w dole, po lewej), a z zamkowego dziedzińca wędruj w lewo. Zagadnij strażnika więziennego i powiedz, że masz dla niego pensa (albo mu go wręcz) - teraz możesz tak pokierować rozmową, by Odo jednak nie wziął od was pieniędzy. Skorzystaj z rady, jaką dała wam na odchodnym Meg, i powiedz strażnikowi na koniec dialogu, że myślałaś, iż jest dobrym człowiekiem (w innym przypadku mężczyzna zainkasuje pensa, ale pozwoli wejść obojgu dzieciom - no chyba że masz dwa pensy i zdecydujesz się zapłacić za was oboje).

Znalazłszy się w celi Bartholomew, porozmawiaj z nim. W trakcie musisz podjąć decyzję, czy powiedzieć ojcu o waszym nieciekawym położeniu i o śmierci wiernego Matthew, czy mu tego oszczędzić.

Kiedy hrabia zacznie kaszleć, rozejrzyj się za wodą - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Kiedy hrabia zacznie kaszleć, rozejrzyj się za wodą. Ta w wiadrze jest brudna i śmierdząca, ale z sufitu co jakiś czas sączy się (po prawej) stróżka względnie czystej wody. Potrzebujesz jej tylko do czegoś nabrać. Obok klęczącego ojca znajdziesz zagrzebany częściowo w słomie pęknięty dzbanek. Podstaw go pod cieknącą strużkę i daj Bartholomew (jeśli wcześniej Aliena nabrała do dzbanka wody z wiadra, wylej ją do wiadra z powrotem i napełnij dzbanek wodą ze stróżki).

Na koniec spotkania z ojcem zgodnie z jego wolą złóż przysięgę, że będziesz opiekować się bratem, dopóki ten nie odzyska utraconego majątku i tytułu. Opuść celę i skieruj się do twierdzy (w dół ekranu). Do zakładki "Przedmioty" trafi list gończy rozesłany za Alieną i Richardem.

Odszukaj pieniądze Bartholomew

Na mapie wybierz Zachodnią Bramę (po lewej, powyżej zamku) - skoro ojciec właśnie tam spotkał księdza, któremu powierzył pieniądze. Zagadnij stojących przy niej mnichów (1; stosowna ikonka w pobliżu bramy) - niestety, dopiero weszli do miasta i niczego się od nich nie dowiesz. Zaczep więc stojące nieopodal kobiety (2; stosowna ikonka na prawo od mnichów) - od nich uzyskasz informację, że szastający pieniędzmi ksiądz bywa w tawernie "Dzik" (3; pojawi się nad nią ikonka dzika).

Maszeruj więc do owej knajpy (w górę mapy) - tam z kolei usłyszysz, że coś na interesujący rodzeństwo temat może wiedzieć chłopak stajenny w zielonej czapce - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Maszeruj więc do owej knajpy (w górę mapy) - tam z kolei usłyszysz, że coś na interesujący rodzeństwo temat może wiedzieć chłopak stajenny w zielonej czapce. Udaj się zatem na poszukiwania stajennego, ale uważaj - nie możesz iść do niego najkrótszą drogą (jego ikonka widnieje przy domu powyżej katedry), bo dopadną was rycerze Williama (4) - gdyby to nastąpiło, szybko staraj się zejść im z oczu. Skieruj się odrobinę w lewo, a następnie w dół (5) i dopiero głównym traktem w prawo. Od stajennego (6) dowiesz się, że poszukiwany ksiądz to ojciec Ralph z kościoła św. Michała, który często przebywa w znajdującym się nieopodal tegoż kościoła zaułku (7; stosowna ikonka po prawej, powyżej Wschodniej Bramy).

Nawiasem mówiąc, rycerze Williama znajdują się również w dole mapy (po prawej), a także na targu (strzałka w centrum ekranu, powyżej katedry) - ich także należy unikać, chyba że chcesz zdobyć osiągnięcie O włos od śmierci. W tym celu należy wybrać się na targ i nie czekać, aż stojący po lewej rycerze zauważą rodzeństwo, tylko zaraz po znalezieniu się na rynku skierować się w prawo i opuścić niebezpieczne miejsce.

Natomiast we wskazanym przez stajennego zaułku rzeczywiście zastaniesz mnicha, który najwyraźniej postanowił przywłaszczyć sobie powierzone mu pieniądze - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Natomiast we wskazanym przez stajennego zaułku rzeczywiście zastaniesz mnicha, który najwyraźniej postanowił przywłaszczyć sobie powierzone mu pieniądze. Kiedy stanie się jasne, że rozmową nic z ojcem Ralphem nie wskórasz, przyjrzyj się beczce z piwem (po prawej). Zauważ (PPM), że wystaje spod niej skórzany pas (o którym wspominał Bartholomew) - spróbuj ją ponieść, ale okaże się za ciężka. W tej sytuacji przedziuraw ją sztyletem. Kiedy piwo się wyleje, unieś beczkę - Aliena automatycznie wyciągnie spod niej pas ojca. Niestety - brakuje przy nim mieszka z monetami. Pokaż pas mnichowi, a kiedy to nie pomoże, zastrasz ojca Ralpha sztyletem - każąc najpierw Richardowi pilnować wejścia do zaułka. Tym sposobem wreszcie uda się odzyskać tę część pieniędzy ojca, której mnich nie zdołał jeszcze roztrwonić.

Znajdź nadzieję

Zmierzając do Huntleigh, wsi, w której mieszka ciotka Edith, wybieraj na mapie kolejne etapy podróży (oznaczone niebieskimi kółkami) - w trakcie której tradycyjnie trzeba podejmować pewne decyzje. Na drodze do Gloucesteru Alenie zaczną krwawić stopy - możesz mimo to twardo trzymać się trasy lub z niej zboczyć (w lewo), by zajść po buty do szewca w Haystead. U niego z kolei możesz kupić buty kosztujące ponad połowę tego, co macie, odrzucić tę ofertę bądź zapytać o tańsze obuwie i nabyć je lub z niego zrezygnować.

Podjąwszy dalszą wędrówkę, możesz postanowić rozbić obóz lub od razu wybrać okolice klasztoru św. Jana z Lasu. Zapytawszy na rozdrożu jednego z pasterzy o drogę, ostatecznie rodzeństwo dotrze do opuszczonego domu wujostwa.

Rozejrzyj się po nim - wprawdzie nie ma tu niczego, co mogłoby trafić do ekwipunku, ale kilkakrotne zbadanie (PPM i LPM) każdego z dostępnych obiektów pozwoli usłyszeć kolejne komentarze Alieny na temat tego, co mogło się tu wydarzyć - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Rozejrzyj się po nim - wprawdzie nie ma tu niczego, co mogłoby trafić do ekwipunku, ale kilkakrotne zbadanie (PPM i LPM) każdego z dostępnych obiektów pozwoli usłyszeć kolejne komentarze Alieny na temat tego, co mogło się tu wydarzyć. Do sprawdzenia masz: zniszczoną ścianę na wprost, regał po lewej, szczątki w kącie po prawej, wiszące po prawej mięso i palenisko w dole ekranu. Następnie wyjdź na zewnątrz.

Tam oceń spalony dom wujostwa z tej perspektywy (w zakładce "Przedmioty" pojawi się notatka na temat losu Edith i Simona). Rzuć też okiem na stajnię po prawej i stojący obok niej wóz w całkiem dobrym stanie. Skieruj się w prawo (spacer) - dotrzesz do tego samego pasterza, którego wcześniej pytaliście o drogę.

Porozmawiaj z nim - zainteresuj się jego pracą, zagadnij go też o wujostwo - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

Porozmawiaj z nim - zainteresuj się jego pracą, zagadnij go też o wujostwo. Porusz także kwestię dostarczania wełny do Winchester. Mimo że mężczyzna początkowo nie przystanie na ofertę Alieny, zmieni zdanie, kiedy użyjesz na nim pasa z pieniędzmi. Pojawi się wówczas możliwość wynegocjowania ceny za worek wełny - jeśli chcesz uzyskać jak najniższą, najpierw sprawdź jakość wełny. W tym celu zainteresuj się stojącym na prawo od pasterza workiem z wełną. Aliena będzie mieć jej co nieco do zarzucenia i teraz, jeśli się przy tym uprzesz, możesz ją kupić nawet za jednego funta.

Po powrocie pod opuszczony dom wujostwa wejdź do środka i porozmawiaj z Richardem. Kiedy pojawi się napastnik, zaatakuj go sztyletem. Jeśli podczas ucieczki z Earlscastle rodzeństwo przyjęło propozycję spotkanej w lesie kobiety, w związku z czym aktualny stan zdrowia Richarda jest w miarę dobry, atak nie będzie mieć dla chłopaka większych konsekwencji i otrzymasz osiągnięcie Nas dwoje.

Sprzedaj wełnę

Dotarłszy na rynek (w zakładce "Przedmioty" pojawią się uwagi Alieny na temat handlu), podejdź do stojącego po lewej swojego wozu z wełną i weź próbkę rzeczonej wełny, po czym zaczep znajomego handlarza w stoisku na wprost. Kiedy mężczyzna zaproponuje swoją cenę, możesz się zgodzić, ale możesz się też targować.

By się to jednak powiodło, musisz mieć konkretne argumenty - gdy więc dialog dobiegnie końca, podejdź do wozu z wełną i kliknij go tyle razy, aż wyczerpią się wszystkie możliwości - Filary Ziemi: Rozdział 9, Przysięga - solucja, opis przejścia - Filary Ziemi - poradnik do gry

By się to jednak powiodło, musisz mieć konkretne argumenty - gdy więc dialog dobiegnie końca, podejdź do wozu z wełną i kliknij go tyle razy, aż wyczerpią się wszystkie możliwości. Ponownie zagadnij handlarza, po czym pochwal jakość sprzedawanej przez siebie wełny (sucha, czysta, mocna). Następnie podaj swoją ofertę (najlepiej rozsądną). Dogadaj się z handlarzem. Jeśli uda ci się sprzedać wełnę z zyskiem, otrzymasz osiągnięcie Pierwszy zysk.