Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Endless Space 2 - poradnik do gry

Endless Space 2 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady ogólne do Endless Space 2 poradnik Endless Space 2

Endless Space 2 wydaje się być typową grą 4X, jednak zawiera duży poziom szczegółów i gracz może szybko zgubić się w nawale opcji oraz tego co daje mu konkretne korzyści. Zaczynając każdą grę pamiętaj o kilku rzeczach, zwłaszcza jeśli spotykasz się z grą po raz pierwszy.

1. Do pierwszej rozgrywki wybierz frakcję ludzi (United Empire). Dzięki temu będziesz mógł łatwiej zarządzać swoim imperium. Posiadają klasyczne rozwiązania, ich statki mają możliwość zamontowania większej ilości modułów, używają Wpływów (jeden z podstawowych surowców w grze) do przyspieszenia produkcji, technologii itp. Oraz mogą zasiedlić większą ilość systemów zanim zostanie nałożona kara do zadowolenia (approval) w wyniku zbyt wielu skolonizowanych systemów. Ewentualnie wybierz Sophon'ów (bonusy do eksploracji oraz nauki) lub Horatio (większe zaludnienie, ulepszenia swojej populacji choć droższe w budowie statki).

2. W grze często spotkasz się z pojęciem FIDSI. Jest to skrót od pięciu podstawowych surowców w grze: Food (żywność), Industry (przemysł), Dust (pył), Science (nauka), Influence (wpływ). Żywność, Nauka i Przemysł mówią same za siebie, jednak Pył to podstawowa waluta jeśli chodzi o wykupywanie surowców czy przyspieszanie produkcji. Natomiast Wpływ służy do powiększania zasięgu granic oraz jest wykorzystywany w trakcie negocjacji oraz rozmów dyplomatycznych.

3. Podstawową jednostką terytorialną są systemy (odpowiednik miast w Cywilizacji, prowincji w Europa Universalis czy planet w Sterallis), a nie planety w systemach. Jednak im więcej planet w systemie tym lepiej. Taki system pomieści więcej ludności, zapewni lepsze wpływy FIDSI (podstawowe surowce) i ma większe szanse na anomalię czy surowce strategiczne i luksusowe. Każda planeta ma inny zestaw bonusów do odpowiedniej gałęzi produkcji FIDSI oraz do zadowolenia (approval). W systemie możesz do woli żonglować jednostkami populacji, tym bardziej, że prawie wszystkie rasy mają konkretne bonusy do produkcji na niektórych typach planet.

4. Skupiaj się na kolonizowaniu dużych systemów blisko ciebie. Unikaj na początku systemów z dużą ilością planet gazowych. Ich duży przychód w jednym z podstawowych surowców może być kuszący, jednak zanim zdobędziesz odpowiednie technologie, które uczynią je użytecznymi, to minie sporo czasu. Skup się na planetach z przyjaznym środowiskiem, surowcami specjalnymi lub pozytywnymi anomaliami, a co za tym idzie...

5. ... Zacznij od eksploracji! Dzięki temu dowiesz się, które planety mogą okazać się jeszcze bardziej wartościowe (lub mniej). Często możesz też natrafić na zagubioną jednostkę populacji lub nowy moduł dla twoich statków. Każdy statek eksploracyjny (z ikonką lupy) ma kilka sond (probes) na pokładzie. Odnawiają się one co kilka tur w zależności od zaawansowania modułu. Sondy możesz wysłać na planetę z znaleziskiem (curiosity) lub wystrzelić w nieznane (będzie odkrywać teren przez kilka tur). Na początku będziesz mógł podróżować tylko przez połączenia między systemami (star lines), ale z czasem odblokujesz Wolny Ruch (Free Movement), dzięki któremu będziesz mógł dostać się do odizolowanych systemów. Warto zbudować na początku gry kilka takich statków, a nawet utworzyć niewielką flotę eksploracyjna, dzięki czemu poradzi sobie np. z nieoczekiwanym statkiem piratów.

5. Do kolonizacji potrzebujesz statku kolonizacyjnego (zazwyczaj). Większość ras korzysta z klasycznego modelu kolonizacji, czyli: wybuduj statek kolonizacyjny, wyślij go do danego systemy, załóż posterunek (outpost) i pomóż się rozwinąć tej placówce aż osiągnie miano kolonii. Napisałem zazwyczaj, bo niektóre frakcje mają inne metody osiedlania się, ale o tym dowiesz się w opisach konkretnych ras. W odróżnieniu od wielu innych gier, kiedy budujesz statek kolonizacyjny to nie pobiera on jednostki populacji z macierzystej planety! Posterunek zachęca do migracji lub stara się "wyhodować" własną populację. Dzięki temu, możesz produkować jednostki kolonizacyjne bez obawy o zmniejszenie własnej populacji w twoim systemie. Jeśli uznasz, że niepotrzebnie osiedliłeś się w danym systemie - użyj komendy "ewakuacja". Otrzymasz statek kolonizacyjny kosztem całej populacji oraz usprawnień, które już wzniosłeś.

6. Moduły to elementy każdego statku - uzbrojenie, pancerz lub osłony, sprzęt dodatkowy (silniki, sondy itp.). Silniejsze statki uzyskasz nie przez odblokowanie lepszej jednostki, ale przez odblokowanie nowych, lepszych modułów i zainstalowanie ich na statku. W osobnym menu projektowania statków możesz zdecydować o ilości oraz jakość wynalezionych modułów. Możesz też odkryć nowe typy statków (New Hull-class), które często mają więcej punktów wytrzymałości, miejsc na moduły oraz gęstsze gniazda na moduły (np. w danym miejscu możesz zamontować moduły broni, ale liczy się podwójnie).

7. Innym prostym sposobem na zwiększenie siły floty, jest zwiększanie Punktów Dowodzenia (Command Points). Każda flota ma ich ograniczoną ilość, co wpływa na liczbę statków flocie. W bitwie może brać udział tylko jedna flota przeciwko jednej. Po rozegraniu potyczki, dopiero następna flota możesz wziąć udział w walce. Dlatego nawet mała, ale silna flota może pokonać kilka flot przeciwnika, jedna po drugiej. Niektóre technologie pozwolą ci rozwinąć ten współczynnik, dzięki czemu możesz nadrobić siłę ognią przez większą ilość statków w flocie.

8. Piraci pochodzą z neutralnych systemów należących do pomniejszych frakcji. Będą pojawiać się co jakiś czas i krążyć po systemie szukając zaczepki. Dopóki nie podbijesz lub zasymilujesz takiego systemu, ich floty tworzone co kilka tur. Ich ilość będzie ograniczona, a wielkość floty zależy od wielkości neutralnej osady. Im więcej pomniejszych frakcji, tym więcej takich grup będzie podróżować po okolicy.

9. Zadbaj o odpowiedniego administratorów oraz admirałów (bohaterowie). Lepiej mieć specjalistów, niż uniwersalnych agentów (choć jeden czy dwóch "wypełniaczy" zawsze się przyda). Bohaterowie mają dostęp do wielu ścieżek rozwoju, więc warto zapoznać się z wszystkimi opcjami i obrać jedną z dwóch ścieżek, którą ci proponuje. Admirał to postać, która będzie rozwijać tylko umiejętności związane z flotą i będzie prowadzić w bój najlepsze statki. Administrator to bohater, który skupi się na zwiększeniu zysków i produktywności twoich najlepszych systemów lub tych dopiero co założonych (aby przyspieszyć rozwój). Możesz jednak przypisać jedną, dwie cechy które będą z przeciwstawnej gałęzi, aby uczynić ich użytecznymi na czas pokoju/wojny.

10. Zimna Wojna - to status jak masz z każdą nowo napotkaną cywilizacją. Możesz atakować floty przeciwnika poza ich strefą wpływów i dokonać blokady/inwazji na ich systemy jeśli są w zasięgu twojej. Odbije się to na twoich relacjach z daną rasą. Strefy wpływów może powiększyć zwiększać produkcje Wpływów (symbol fioletowej gwiazdki) w danym systemie. Dzięki temu nie tylko zyskasz zapas dyplomatycznej waluty, ale będziesz mógł przejąć w pokojowy sposób (lub wspomniany już militarny sposób) system przeciwnika. Poza tym, jeśli pas asteroid lub mgławicę (nebulon field) znajdzie się w obszarze zasięgu wpływów danego systemy, to otrzymasz jego bonus.

11. Z czasem zyskasz dostęp do terraformacji. Dzięki temu zamienisz nieprzyjazne planety w nie tylko przyjemniejsze światy, ale i bardziej pojemne. Zmienią się jednak dochody FIDSI, gdzie najprzyjemniejsze środowiska jak oceaniczne czy terrańskie mają duża produkcję Żywności i małe bonusy do innych surowców. Natomiast odpychające światy jak magmowy czy jałowy zapewniają największe bonusy do Produkcji oraz Nauki na mieszkańca. Czasami takie planety zawierają anomalie, które ułatwią mieszkańcom życie na ich powierzchni albo surowce luksusowe wspomagające produkcję lub zadowolenie. Czasem będziesz zmuszony skolonizować nieprzyjemny świat dla rzadkiego surowca strategicznego.

12. Pomniejsze frakcje (oznaczone ciemnoszarym kolorem) to małe, jednosystemowe cywilizacje. Nie tworzą flot, choć są siedliskiem piratów. Z drugiej strony możesz nawiązać relacje dyplomatyczne z takim małym państewkiem i nawiązać sojusz, jeśli będziesz miał najlepsze relacje z frakcją. W ten sposób otrzymasz Pył, punkty Nauki oraz zasobów ludzkich a nawet zasoby surowców luksusowych. Przy maksymalnym pasku relacji możesz też zasymilować frakcję, dzięki czemu system i mieszkańcy dołączą do ciebie w sposób pokojowy. Możesz oczywiście też wypowiedzieć wojnę i przypuścić inwazję na taki system, tym bardziej jeśli nie jesteś już w stanie tego zrobić bez użycia siły, bo inne imperium ma najlepsze relacje z pomniejszą cywilizacją.

13. Im więcej masz przedstawicieli danej frakcji, tym lepsze bonusy otrzymasz z Statusu Kolekcji. Zazwyczaj występują przy ilości 12, 20 i 50 przedstawicieli populacji w całym imperium. Pierwszy bonus to stała premia do ideologii, jeśli przedstawiciel przebywa w systemie. Następne bonusy są już bardziej zróżnicowane: premia procentowa do jakiegoś surowca FIDSI, większe zadowolenie, unikatowe prawo itd. Gra zazwyczaj bardziej nagradza posiadanie wielu przedstawicieli populacji w systemie. Niektóre prawa i usprawnienia oferują tobie bonus za każdy typ populacji w systemie. Z drugiej strony, trudno będzie ci uzyskać więcej niż jeden pełny bonus z racji liczebności populacji.

14. Odpowiednio dobieraj moduły broni i dodatków. Na początku zazwyczaj warto po prostu inwestować w najlepszy moduł broń albo mieć podobną ilość broni opartych na pociskach i laserach. Dzięki temu nawet jeśli przeciwnik będzie posiadł np. spory pancerz, możesz nadal go podziurawić laserami. Podobnie zwracaj uwagę na dodatkowe moduły. Jeśli masz moduł wzmacniający atak broni energetycznych, warto zainstalować na danym typie statku tylko taką broń, dzięki czemu zmaksymalizujesz silę ognia. Lepsze moduły będą wymagać opracowania technologii, które opierają się na surowcach strategicznych. Łatwo to rozróżnić - kolor modułu odpowiada konkretnemu surowcowi strategicznemu. Jeśli jest biały, nie wymaga dodatkowych surowców. Zwróć uwagę, że większe statki potrzebują surowców strategicznych do stworzenia samego szkieletu statku, więc zajmij odpowiednie systemu albo dokup surowce z galaktycznego targu.

15. Jest wiele dróg do zwycięstwa. Niektóre cywilizację poradzą sobie lepiej w pokojowym wyścigu, inne będą świetnie prosperować w czasie wojny. Duży wpływ mają też bonusy przedstawicieli populacji głównej rasy co często może nakreślić kierunek twojej rozgrywki. Pamiętaj, że każda cywilizacja ma ciąg swoich unikalnych zadań, oferujące bonusy niemożliwe do zdobycia dla innych ras. Nowy bohater, unikatowy moduł broni, usprawnień systemu czy bonus dla całego imperium. Warto zadbać o wykonanie wszystkich tych zadań, ponieważ znacząco wzmocnią twoją cywilizację. Od czasu do czasu otrzymasz losowe zadania albo możesz uzyskać takie zadnie od pomniejszej frakcji, aby szybciej ich zasymilować. Czasami otrzymasz też zadania dla wszystkich cywilizacji na czas np. kto zdobędzie najwięcej punktów nauki.