Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Total War: Attila - poradnik do gry

Total War: Attila - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Armia lądowa w Total War Attila | Wojna poradnik Total War: Attila

Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019

Armia lądowa

W Attila oddział lądowy może należeć do piechoty, jazdy, strzelców (jednostek miotających) oraz artylerii - Armia lądowa w Total War Attila | Wojna - Total War: Attila - poradnik do gry

Typy wojsk

W Attila oddział lądowy może należeć do piechoty, jazdy, strzelców (jednostek miotających) oraz artylerii. Wszystkie te grupy mogą się również ze soba łączyć (piechota i strzelcy dadzą w efekcie łuczników, jazda i strzelcy konnych łuczników i tak dalej), zaś w obrębie części z nich istnieją mniejsze grupy (czym innym jest piechota z pikami, a czym innym piechota z włóczniami).

Dla ułatwienia można podzielić jednostki ze względu na ich zasięg - walczące wręcz i strzelcy - oraz sposób poruszania się - piechota i kawaleria. Artyleria w takiej sytuacji traktowana będzie jako piechota, gdyż posiada podobną do niej szybkość. Tak stosowany podział ułatwia również rozmieszczanie jednostek na polu walki. Piechota powinna stać z przodu i osłaniać strzelców, kawaleria osłaniać skrzydła, zaś artyleria stać zupełnie z tyłu, co by nie paść łupem wrogich oddziałów.

Gra wyróżnia również piechotę do walki w zwarciu, ale nie powinno cię to zmylić. Różnica między nią oraz piechotą z włóczniami lub pikami polega na zasięgu. Chociaż obie te jednostki walczą w zwarciu, włócznie posiadają trochę dalszy zasięg, co czyni je skuteczniejsze w obronie, zwłaszcza przed kawalerią. W praktyce obie jednostki robią to samo, czyli walczą twarzą w twarz z wrogiem, tylko niektóre z nich moga to zrobić trochę szybciej od pozostałych.

Z punktu widzenia mechaniki kategoria, do której należy jednostka, ma zasadnicze znaczenie. Jednostki miotające dobrze radzą sobie z piechotą, ta jest skuteczna w walce z kawalerią, z kolei kawaleria dobrze radzi sobie ze strzelcami. Do tego artyleria jest słaba w walce wręcz, podobnie jak inne jednostki strzelajace, lecz w walce strzeleckiej potrafi dużo zdziałać. Nie oznacza to, że piechota jest nieskuteczna w walce z łucznikami. Kawaleria jest od niej po prostu szybsza. Z kolei większość piechoty lepiej radzi sobie z kawalerią z powodu posiadanych włóczni oraz oszczepów.

Poziom, statystyki i zdolności

Każda jednostka posiada od czternastu do szesnastu statystyk, w zależności od sposobu prowadzenia przez nią walki. Ich szczegółowe opisywanie nie ma wielkiego sensu, stąd przy wyborze oddziałów staraj się wybierać te, które posiadają wyższe statystyki bądź poziom, gdyż w praktyce na jedno wychodzi. Jeśli to dla ciebie niedostatecznie dobry wyznacznik jakości, wybierz oddziały na podstawie ceny. Jeśli dwie jednostki tego samego typu różnią się ceną, droższa w większości przypadków będzie pod każdym względem lepsza.

Przy wyborze jednostek bierz również pod uwagę ich zastosowanie. Nie każda kawaleria jest dobra do szarży, tak jak nie każdy oddział piechoty jest w stanie dobrze osłonić się przed strzałami. Czasem więc warto wybrać słabszą jednostkę, która jednak posiada wybrane przez ciebie statystyki na wyższym poziomie. O tym, do czego jednostka najlepiej się nadaje, a w czym jest słaba, poinformują cię jej wady i zalety.

Zdolności można podzielić na pasywne, jak choroba morska, oraz aktywne, jak berserk albo klin. Każda z nich oferuje bonusy i w kilku przypadkach również minusy do wybranych statystyk. Przykładowo łucznicy mogą wybierać między czterema rodzajami strzał, dobrymi przeciw wybranym rodzajom wrogów. Z tego powodu wynajmując jednostkę sprawdź, jakie posiada zdolności i czy przydadzą ci się w czasie nadchodzących bitew. Przykładowo onager nie potrafi kryć się w lesie, więc nie nadaje się do zasadzek. Z kolei Perscy Arystokraci są doskonali do trzymania linii z powodu spokoju oraz dyscypliny.

Ilekroć będziesz miał możliwość, zwiększaj poziom jednostek z pomocą rozkazu przeszkalania. Kosztuje to niewiele, a pozwala na znaczące podniesienie jej statystyk.

Liczebność

Jeden oddział artylerii liczy mniej osób od oddziału kawalerii, który jest mniej liczebny od oddziału piechoty. Z tego powodu artyleria szybciej załamuje się moralnie i ucieka z pola walki, zaś piechota jest w stanie dłużej blokować wąskie przejścia. Maksymalna liczebność każdego oddziału jest stała, zmianie ulec może jedynie jego liczebność aktualna, czy to na wskutek bitwy, epidemii lub uzupełnienia sił w podległych prowincjach.

Większość oddziałów posiada okrągłą liczbę żołnierzy. Wyjątek stanowi artyleria oraz pojedyncze oddziały, takie jak psy bojowe.

Doświadczenie i ranga

Im więcej bitew oddział przetrwał, tym więcej zdobył doświadczenia, a co za tym idzie rang. Oddział może posiadać rangę od 1 do 9, a jej wartość wpływa pozytywnie na jego statystki. Pozwala to nawet tym niskiego poziomu wciąż być przydatnymi na polu walki. Jest to jeden z powodów, dla których nie opłaca się walczyć aż do ostatniego żołnierza i tracić oddziałów. Po kilku bitwach doświadczony oddział jest więcej wart od świeżo zrekrutowanego, nawet jeśli różnica w statystykach między oddziałem świeżym i doświadczonym wydawać się będzie niewielka. Poza tym utrzymanie przy życiu doświadczonego oddziału jest tańsze od stworzenia od zera nowego.

Ekwipunek/Ulepszanie

W prowincjach posiadających odpowiednie budynki możliwe jest udoskonalenie już posiadanych jednostek. Udoskonaleniu może zostać poddana broń, osobno do walki bezpośredniej i zasięgowej, zbroja, tarcze oraz konie, w zależności od ulepszanej jednostki. Ulepszane mogą być również okręty, ale tylko pod kątem wytrzymałości kadłuba. Ich załogi nie mogą otrzymać żadnych ulepszeń.

Ulepszenia nieznacznie zwiększają statystyki jednostek - walkę wręcz, zasięgową, opancerzenie oraz szybkość - ale mogą być przeprowadzane do trzech razy na jednostkę. Do tego sumują się ze zdobytym przez jednostkę doświadczeniem. Z tego powodu dobrą taktyką jest wpierw ulepszyć stworzone oddziały, następnie pozwolić im zdobyć doświadczenie w czasie walki. Tak uzyskane oddziały będą znacznie lepsze od świeżo stworzonych oddziałów na tym samym poziomie.

Poczucie wspólnoty

Ta cecha jest tym samym, co dla osad ład - oznacza jak dobrze wojsko czuje się pod twoim kierownictwem. Wysokie nie zapewnia żadnych bonusów, z kolei niski może doprowadzić do buntu. Na poczucie wspólnoty wpływa branie okupów od pokonanych armii wroga, tradycje armii, postawy, jak również militarne sukcesy. Jeśli poczucie wspólnoty spadło do zbyt niskiego poziomu, można je powiększyć z pomocą rozkazu dziesiątkowania.