Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Tropico 5 w 10 prostych krokach

Tropico 5 w 10 prostych krokach

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

5. Budynki w Tropico 5 Tropico 5 poradnik

Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019

Ogólnie

Za każdy budynek należy zapłacić żywą gotówką. Niektóre są bardzo drogie, niektóre tanie, ale nie oznacza to, że możesz go postawić raz i się nie przejmować.

Wiele budynków potrzebuje odpowiednich warunków by działać. Farmy i Rancza wymagają żyznego terenu, Kopalnie złóż surowców a Obozy drwali drzew. Kiedy złoża surowców się wyczerpią budynek zostanie automatycznie zburzony a ty będziesz musiał poszukać nowego terenu lub złoża. Tylko Farmy nie powodują degradacji terenu.

Znaczna część budynków przemysłowych potrzebuje wykształconego personelu do działania. Jeśli nie potrafisz zapewnić wystarczającej ilości ludzi, to warto się zastanowić, czy to odpowiednia chwila by budować coś nowego.

Część budynków jest dostępna od razu. Inne należy wynaleźć, lub dostępne są po przejściu do kolejnej epoki.

Warto budować budynki unikalne jak np. Program kosmiczny czy Latarnię morską. Dadzą bardzo porządne bonusy ulepszając nasze państwo.

Ogromna większość budynków posiada ulepszenia - specjalne przystawki pozwalające na zwiększenie możliwości budowli lub poprawie jej jakości czy innych parametrów. Kilka z takich ulepszeń potrafi całkowicie zmienić istotę łańcucha produkcyjnego lub zmienić budynek nie do poznania.

Infrastruktura i zarabianie pieniędzy

Infrastruktura

Budynki z tej kategorii są niezbędne by państwo mogło w ogóle istnieć i funkcjonować - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Budynki z tej kategorii są niezbędne by państwo mogło w ogóle istnieć i funkcjonować.

Porty, Biura konstrukcyjne, Biura kierowców i Drogi są dostępne od samego początku. Każdy nowy port daje ci kolejny statek towarowy do twojej floty. Gra nie pozwoli ci wyburzyć Biur konstrukcyjnych ani Portów, jeśli na wyspie istnieją tylko po jednym egzemplarzu. Z resztą po co miałbyś je wyburzać?

Energia elektryczna dostępna jest od czasów Wojen światowych. Najpierw dostaniesz zwykłą Elektrownię na węgiel, którą w czasach zimnej wojny warto przerobić na gaz. Zasilana gazem będzie dawać więcej energii. Elektrownia nuklearna jest mega wydajna lecz potrzebuje uranu do działania, co więcej, może być tylko jedna na wyspie. W Czasach współczesnych dostępna jest elektrownia geotermalna, która nie wymaga żadnych surowców, jednak daje niewiele energii w porównaniu z Elektrownią atomową.

Parkingi i metro przydają się do szybkiego przemieszczania ludności. Warto budować w ciasnej zabudowie i przy zakładach, w których brakuje pracowników.

Podstawowe surowce

W tej kategorii znajdują się Plantacje, Rancza, Kopalnie i inne budynki dostarczające podstawowych surowców - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

W tej kategorii znajdują się Plantacje, Rancza, Kopalnie i inne budynki dostarczające podstawowych surowców.

Większość dostarcza różnych towarów w zależności od ich usytuowania lub wyboru opcji (można uprawiać na farmie dowolne rośliny. Czy będą rosły - to inna sprawa). Niektóre z tych budynków są ulepszonymi formami starszych konstrukcji jak Automatyczna kopalnia czy Farma-Fabryka i ich starsze wersje mogą zostać ulepszone do ich postaci.

Farmy nie degradują terenu na jakim się znajdują, wymagają jednak dużej połaci ziemi pod uprawę. Jeśli dostaną mniej niż ok. 80% wymaganej powierzchni, będzie cierpieć wydajność.

Rancza wypasają trawę wokół budynku - teren stopniowo się pogarsza, więc duże zagęszczenie powoduje szybki spadek jakości gruntu. Minimalny bezpieczny dystans to 15-20 kratek. Budynek ten jest jednak tani, więc przeniesienie go w inne miejsce nie nastręcza trudności. Poza tym, zużyty terem potrafi się zregenerować jeśli nie jest użytkowany przez Ranczo.

Kopalnia, Obóz drwali i Szyb naftowy wyczerpują zapasy wokół lub ze złoża. Można się postarać o ulepszenia, które przedłużą okres używalności terenu lub odkryją dodatkowe pokłady. Mogą ku temu służyć także Dekrety, jednak można je wydać tylko raz.

Przemysł - Zwykłe towary

Ta kategoria zawiera budynki produkujące zwykłe towary - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Ta kategoria zawiera budynki produkujące zwykłe towary.

Budynki tego typu (oprócz Tartaku) są dostępne dopiero od czasów Wojen światowych i późniejszych.

Wymagają odpowiednich surowców, do produkcji swoich wyrobów, więc należy odpowiednio je zaopatrywać. Warto jednak, gdyż przerobione towary są znacznie droższe w eksporcie niż ich nie przetworzone substraty.

Każdy budynek, prócz Tartaku, potrzebuje pracowników z co najmniej średnim wykształceniem. Sprowadzanie ich z zagranicy jest procesem bardzo drogim, dlatego warto zawczasu wybudować na wyspie co najmniej dwie Szkoły średnie.

Łańcuchy produkcyjne są pokazane na Schemacie dołączonym do poradnika.

Przemysł - Towary luksusowe

W tej kategorii, utworzonej trochę na wyrost, są kolejne budynki przemysłowe, jednak te produkują towary luksusowe, jak cygara, rum czy samochody - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

W tej kategorii, utworzonej trochę na wyrost, są kolejne budynki przemysłowe, jednak te produkują towary luksusowe, jak cygara, rum czy samochody.

Tak jak kategoria powyżej, wymagają one odpowiedniej ilości surowców oraz wykształconego personelu. Czasem nawet z wyższym wykształceniem. Mogą także wymagać różnej kombinacji surowców.

Towary z ich produkcji są jeszcze bardziej cenione w eksporcie.

Ludzie, rozrywka i turystyka

Mieszkania

Budynki mieszkalne także rozrzucone są po wszystkich epokach - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Budynki mieszkalne także rozrzucone są po wszystkich epokach.

Na początku możesz budować tylko Wiejskie chatki i Dworki. Dwory są zbyt drogie i nikt nie będzie w nich mieszkał dopóki nie będziesz miał wystarczającej ilości bogaczy na wyspie.

Z nadejściem kolejnej epoki dostaniesz do dyspozycji normalny Dom oraz Czynszówkę. Nie polecam budować tych drugich ze względu na obniżający się standard mieszkań z biegiem czasu. Wielskie chatki otrzymają możliwość ulepszenia ich do Domów.

Zimna wojna przyniesie Apartamentowiec, który jest najrozsądniejszym wyborem mieszkaniowym. Wszystkie czynszówki można będzie ulepszyć do tego standardu. Potem ten sam budynek będzie można ulepszyć do poziomu Nowoczesnego apartamentowca, co jednak pociągnie za sobą konieczność podłączenia do elektryczności.

Rozrywka i środowisko

W tej kategorii umieszczono podstawowe budynki rozrywkowe i, nie wiedzieć czemu, Zakład przetwórstwa odpadów - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

W tej kategorii umieszczono podstawowe budynki rozrywkowe i, nie wiedzieć czemu, Zakład przetwórstwa odpadów.

Tawerna powinna powstać bardzo wcześnie - pozwoli to na podniesienie poziomu Rozrywki już w początkowej fazie rozgrywki. Kolejne budynki będą się pojawiały w miarę przechodzenia do kolejnych epok.

Praktycznie wszystkie generują zysk - do najbardziej dochodowych warto przydzielić managera z możliwością zwiększenia zysków.

Ogrody buduj tam, gdzie nie możesz postawić żadnego innego budynku - podniesie to poziom piękna w okolicy, a od niego zależy wydajność takich budynków jak Tawerna czy obiektów turystycznych.

ZPO pozwoli na obniżenie zanieczyszczenia środowiska o około połowę w stosunku do wyjściowego. Dodatkowo warto wspomóc go Dekretem o sortowaniu odpadów, co zmniejszy zanieczyszczenie w dzielnicach mieszkalnych.

Luksusowe rozrywki

Większość luksusowych budynków rozrywkowych pojawia się dopiero w czasach Zimnej wojny i wymaga prądu do działania - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Większość luksusowych budynków rozrywkowych pojawia się dopiero w czasach Zimnej wojny i wymaga prądu do działania.

Jeden lub dwa takie budynki wydatnie podniosą stan twojego wskaźnika rozrywki, jednak ich głównym przeznaczeniem jest bawić turystów - w tej roli staną się kopalnią pieniędzy.

Turystyka

Budynki turystyczne pojawiają się dopiero w czasach Zimnej Wojny, choć Zamożni turyści nie dostaną się na wyspę do czasów współczesnych - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Budynki turystyczne pojawiają się dopiero w czasach Zimnej Wojny, choć Zamożni turyści nie dostaną się na wyspę do czasów współczesnych.

Raczej nie ma sensu budować małych budynków mieszkalnych - warto postawić od razu na większe hotele.

Lotniska wydatnie zwiększą ilość przybywających na wyspę turystów. Prawdę mówiąc to zamożni turyście przybędą na wyspę tylko w taki sposób. Zwiększają także indeks turystyczny wyspy, przez co staje się bardziej atrakcyjna.

Społeczność i militaria

Służby socjalne i media

Budynki z tej kategorii pozwalają zaspokoić większość potrzeb mieszkańców wyspy - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Budynki z tej kategorii pozwalają zaspokoić większość potrzeb mieszkańców wyspy.

Misje katolickie, Kościoły i Katedry zaspokajają potrzebę religii, po ulepszeniu zwiększają poziom zakwaterowania w budynkach mieszkalnych w pobliżu. Sklep i supermarket pozwalają na sprzedaż artykułów żywnościowych a Kliniki i Szpitale zapewniają opiekę zdrowotną. Warto je rozbudować o dodatkowe skrzydła, żeby pomieściły więcej pacjentów.

Posterunek policji po ulepszeniu może służyć jeszcze za straż pożarną, wymaganą podczas rozgrywek na wyspach z wulkanami.

Gazeta i Stacja TV (gdzie się podziało radio?) zaspokajają potrzebę wolności, mimo propagandy.

Badania i edukacja

Dwa z tych budynków (Szkoła Średnia i Uczelnia wyższa) zapewniają edukację dla mieszkańców wyspy, dzięki czemu możesz zapewniać pracowników do swoich fabryk i innych wymagających budynków - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Dwa z tych budynków (Szkoła Średnia i Uczelnia wyższa) zapewniają edukację dla mieszkańców wyspy, dzięki czemu możesz zapewniać pracowników do swoich fabryk i innych wymagających budynków.

Pozostałe służą do generowania punktów nauki, które pozwalają awansować do nowych epok i wynajdywać nowe prawa, dekrety i budynki.

Uczelnia po ulepszeniu także będzie generować górę punktów nauki.

Ekonomia i relacje zagraniczne

W tej kategorii jest zbiór budynków typu ekonomicznego - Latarnia morska zwiększa ilość dostępnych szlaków handlowych, Suchy dok zwiększa szybkość i ilość statków handlowych natomiast Biuro celne zwiększa ceny za towary importowe i eksportowe - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

W tej kategorii jest zbiór budynków typu ekonomicznego - Latarnia morska zwiększa ilość dostępnych szlaków handlowych, Suchy dok zwiększa szybkość i ilość statków handlowych natomiast Biuro celne zwiększa ceny za towary importowe i eksportowe.

Ambasada pozwala na poprawę stosunków z państwami ościennymi a Bank na zwiększanie stanu konta oraz na tzw. "kreatywną księgowość" (czyli eksport funduszy na konto w Szwajcarii).

Najciekawszym budynkiem jest Biuro - robi pieniądze na podstawie ilości obywateli mieszkających w pobliżu, czyli właściwie... z powietrza.

Militaria

Do tej kategorii trafiły wszystkie budynki, które pomogą się utrzymać na stołku, kiedy wszystkie elementy dyplomatyczno-pieniężne zawiodą - 5. Budynki w Tropico 5 - Tropico 5 w 10 prostych krokach

Do tej kategorii trafiły wszystkie budynki, które pomogą się utrzymać na stołku, kiedy wszystkie elementy dyplomatyczno-pieniężne zawiodą.

Dwa z nich są budynkami specjalnymi - można mieć tylko po jednym, a jeden z nich jest wymagany by wkroczyć w Czasy współczesne.

Warto mieć kilka Koszar i Baz wojskowych rozrzuconych po całym mieście - rebelianci nadchodzą z różnych miejsc i czasem wojsko nie zdąży dobiec na czas, by uratować zaatakowany budynek.