Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

The Elder Scrolls Online - poradnik do gry

The Elder Scrolls Online - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

ESO: Najlepsza klasa dla początkującego gracza The Elder Scrolls Online poradnik, solucja

Ostatnia aktualizacja: 26 maja 2020

Na tej stronie poradnika znajdziesz podstawowe informacje o dostępnych klasach postaci w The Elder Scrolls Online, a także o ich unikalnych cechach oraz specjalizacjach (np. tank, DPS). Dodatkowo podpowiadamy które klasy będą najlepsze dla początkujących graczy w TESO.

Informacje wstępne

1 - ESO: Najlepsza klasa dla początkującego gracza - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
  1. Wyboru klasy dokonuje się już w momencie tworzenia bohatera. Domyślnie dostępnych jest 4 z 6 klas - Dragonknight, Nightblade, Sorcerer oraz Templar.
  2. W standardowej wersji z 2020 roku dostępna jest też klasa Warden, która dodana została w rozszerzeniu Morrowind. Jeśli posiadasz starą wersję gry bez dostępu do dodatku Morrowind, to będziesz musiał najpierw odblokować sobie to DLC.
  3. Klasa Necromancer została dodana w rozszerzeniu Elsweyr. Jeśli chcesz ją wybrać, to musisz zakupić wspomniany dodatek lub mieć opłaconą subskrypcję ESO Plus.
  4. W TESO wszystkie klasy postaci pomimo posiadania odgórnych specjalizacji mogą być wszechstronne. Przykładowo wybierając klasę Sorcerer nie musisz nastawiać się na to, że stworzona postać w 100 procentach będzie skupiała się na rzucaniu zaklęć. Elementami wyróżniającymi poszczególne klasy są aktywne i pasywne umiejętności zarezerwowane tylko dla nich i niedostępne dla pozostałych klas.
  5. Niezależnie od wybranej klasy twoja postać może korzystać ze wszystkich odmian broni oraz ze wszystkich rodzajów pancerzy, tzn. lekkich, średnich lub ciężkich. Ułatwia to tworzenie ciekawych buildów, w których np. mag oprócz rzucania zaklęć jest także w stanie zaatakować przeciwnika bronią białą.

Czy mogę zmienić wybraną wcześniej klasę postaci?

2 - ESO: Najlepsza klasa dla początkującego gracza - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
  1. Gra niestety nie pozwala na zmianę wybranej wcześniej klasy postaci. Jedynym rozwiązaniem jest utworzenie nowego bohatera, który stanie się reprezentantem interesującej cię klasy.
  2. TESO umożliwia zresetowanie atrybutów (Attributes), umiejętności (Skills) oraz tzw. przekształceń umiejętności (Morphs). Musisz w tym celu odwiedzić lokację z kapliczkami Shrines. Kapliczki możesz odnajdywać w Grahtwood (region Valenwood), Mournhold (region Deshaan), Rimmen (region Elsweyr), Vivec City (region Vvanderfell) oraz Wayrest (region Stormhaven).
  3. Za zresetowanie (Rededication) atrybutów, umiejętności lub morphs musisz zapłacić monetami poprzez złożenie "dobrowolnych" datków. Każdy atrybut lub punkt umiejętności do zresetowania oznacza konieczność wydania 50 sztuk złota. Im dalej awansowałeś w grze, tym więcej proces ten będzie cię kosztował.
  4. Alternatywnie możesz zapłacić za zresetowanie parametrów postaci w sklepie Crown Store, czyli wydając korony. Możesz zakupić zwój Attribute Respecification Scroll do zresetowania atrybutów oraz zwój Skill Respecification Scroll do zresetowania umiejętności. Każdy z tych zwojów kosztuje 700 koron i możesz go użyć znajdując się na dowolnym poziomie doświadczenia.

Jak korzystać z aktywnych umiejętności wybranej klasy?

Gra nie przyznaje za darmo żadnych umiejętności powiązanych z wybraną przez ciebie klasą - ESO: Najlepsza klasa dla początkującego gracza - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry

Gra nie przyznaje "za darmo" żadnych umiejętności powiązanych z wybraną przez ciebie klasą. Wszystkie zdolności trzeba kupować za punkty umiejętności (Skill Point).

Wszystkie odblokowywane za punkty rozwoju i interesujące cię aktywne umiejętności musisz umieszczać na pasku szybkiego wyboru. Możesz je następnie załączać wciśnięciem odpowiedniego klawisza / przycisku, przy czym gra pozwoli na to tylko jeśli nie trzeba zaczekać na odnowienie się danej umiejętności oraz tylko jeśli dysponujesz wymaganym zapasem magicki / staminy.

Pasywnych zdolności nie trzeba ręcznie aktywować. Automatycznie działają one "w tle" i nie musisz ich w żaden sposób wywoływać.

Która klasa będzie najlepsza dla nowicjusza?

Jeżeli po raz pierwszy przystępujesz do rozgrywki w The Elder Scrolls Online, to powinieneś rozważyć wybór klasy, którą łatwo będzie prowadzić grę i która będzie zapewniała dużą wszechstronność na wypadek chęci zmiany dotychczasowego stylu gry bez konieczności tworzenia nowego bohatera od podstaw.

Radzimy w szczególności zainteresować się klasami:

  1. Dragonknight - Wybierając tę klasę będziesz mógł stworzyć przede wszystkim dobrego wojownika, aczkolwiek możliwe będzie także nabywanie umiejętności pozwalających na wspieranie się różnorakimi zaklęciami. Dragonknight najlepiej sprawdza się w roli tanka, ale można go też wykreować na postać specjalizującą się w zadawaniu jak największych obrażeń (dps). Warto dodać, że mogą to być obrażenia dotyczące zużywania staminy i/lub magicki.
  2. Templar - Jest to klasa charakteryzująca się największą wszechstronną spośród wszystkich dostępnych. Możesz stworzyć templariusza, który będzie zadawał duże obrażenia z użyciem broni białej lub w oparciu o zaklęcia. Templar najlepiej sprawdza się jednak jako Healer, czyli jako postać mogąca leczyć i zwiększać możliwości defensywie siebie oraz okolicznych towarzyszy. Warto rozważyć rozwijanie jej pod tym kątem, jeśli chcesz rzadziej ginąć.

Rekomendowane role w grupie dla poszczególnych klas

Poniżej znajdziesz umowne zestawienie rekomendowanych ról w drużynie w zależności od wybranej przez siebie klasy postaci. Pamiętaj o tym, że wybór klasy nie przesądza o tym kim ma być dana postać. Jest to szczególnie zauważalne w przypadku bardzo wszechstronnych klas takich jak np. Templar, które można z powodzeniem rozwijać do praktycznie każdej roli.

  1. Dragonknight - Tank / DPS
  2. Nightblade - DPS (stamina)
  3. Sorcerer - DPS (magicka) / Healer
  4. Templar - wszystkie z naciskiem na Healer
  5. Warden - wszystkie
  6. Necromancer - DPS / Healer

Klasa Dragonknight

  1. Dragonknight w największym stopniu przypomina typową postać wojownika, która dąży do zadawania obrażeń w walce wręcz lub podczas walk na krótkim dystansie.
  2. Dragonknight idealnie może sprawdzić się w roli tanka, czyli postaci skupiającej na sobie uwagę przeciwników. Może to być szczególnie pomocne w przypadku podróżowania w grupie z graczami o innych specjalizacjach, dzięki czemu będą oni rzadziej atakowani przez wrogów. Postać z tej klasy może też skupiać się na DPS, czyli na zadawaniu jak największych obrażeń przeciwnikom. W zależności od wybranych drzewek umiejętności Dragonknight może zadawać duże obrażenia polegając na walce wręcz lub na rzucaniu zaklęć.
  3. Dragonknight nie sprawdzi się w roli Healera, tzn. postaci, której zadaniem jest wspieranie innych członków drużyny. Dragonknight może jednak korzystać z umiejętności, które pozwalają jemu samemu się skutecznie podleczyć.
  4. Umiejętności z drzewka Ardent Flame skupiają się na możliwości zadawania przeciwnikom obrażeń od ognia. Możesz ponadto nakładać na nich negatywne efekty, które będą utrzymywały się przez pewien czas.
  5. Umiejętności z drzewka Draconic Power mają przede wszystkim charakter defensywny i pozwalają m.in. zyskać dużą premię do pancerza. Oprócz tego możliwe jest korzystanie z ofensywnych zdolności o działaniu obszarowym.
  6. Umiejętności z drzewka Earthen Heart dotyczą m.in. kontroli tłumu (Crowd Control), zmniejszania otrzymywanych obrażeń (przez bohatera i opcjonalnie również resztę drużyny), czy ogłuszania i spowalniania potworów.
  7. Priorytetem dla Dragonknighta jest rozwijanie puli punktów zdrowia, aczkolwiek magicka i stamina również mogą mu się przydać. Rekomendowane wybory dla tej klasy to ciężkie pancerze oraz walka z użyciem miecza i tarczy.

Klasa Nightblade

  1. Nightblade w największym stopniu przypomina typową postać łotrzyka. Domyślny schemat działania zakłada jednoczesne używanie dwóch broni (np. sztyletów) do wyprowadzania szybkich ataków z ukrycia. Alternatywnie możliwe jest zbudowanie buildu zakładającego używanie łuku.
  2. Nightblade to idealny kandydat do roli Damage, czyli DPS - postaci, która dąży do zadawania jak najwiekszych obrażeń przeciwnikom. Ataki z ukrycia w wykonaniu łotrzyka mogą odbierać wrogom o wiele więcej punktów zdrowia. Postać z tej klasy może też pełnić rolę Healera, czyli postaci, która może skutecznie leczyć sobie oraz innych członków drużyny.
  3. Nightblade nie sprawdzi się w roli Tanka, tzn. bohatera, którego główną motywacją jest skupianie na sobie uwagi wszystkich okolicznych przeciwników. Klasa Nightblade jest przeciwieństwiem takiego stylu gry. Najwięcej możesz zyskać atakując wrogów z zaskoczenia i w taki sposób, by nie mogli się skutecznie przed tymi atakami obronić.
  4. Umiejętności z drzewka Assassination bezpośrednio powiązane są z rozwijaniem DPS u Nightblade'a. Najlepiej żeby bohater korzystał z dwóch "szybkich" broni i dążył do zadawania z ich użyciem potężnych obrazeń.
  5. Umiejętności z drzewka Shadow dotyczą przede wszystkim zagwarantowania sobie możliwości prowadzenia działania z ukrycia. Dodatkowo możliwe jest poleganie na umiejętnościach osłabiających wrogów.
  6. Umiejętności z drzewka Siphoning mają przed wszystkim charakter wspierający (Support). Mogą one pomagać w odnawianiu pasków zdrowia, magicki i staminy.
  7. Priorytetem dla Nightblade'a jest rozwijanie puli punktów staminy, aczkolwiek w pewnym zakresie możesz tez zainwestować w magickę. Podczas prowadzenia rozgrywki tą klasą wskazane jest używanie lekkich lub średnich pancerzy.

Klasa Sorcerer

  1. Sorcerer w największym stopniu przypomina typową postać maga, który jest w stanie rzucać potężnymi zaklęciami osłabiającymi przeciwnikami, ale również przywoływać summony do ochraniania siebie i innych członków drużyny.
  2. Sorcerer może wykazywać się dużą skutecznością jako postać DPS, czyli taka, której ataki są w stanie zadawać przeciwnikom duże obrażenia. Reprezentant tej klasy dysponuje szerokim wachlarzem ofensywnych zaklęć. Sorcerer może również być Healerem oraz postacią Support, czyli taką, której zadaniem jest wspieranie reszty drużyny.
  3. Sorcerer zdecydowanie nie sprawdzi się w roli Tanka i może bardzo szybko polec jeśli znajdzie się na celowniku silnych przeciwników. Postać reprezentująca tę klasę zdecydowanie powinna unikać bezpośrednich konfrontacji z potworami i utrzymywać się w bezpiecznej odległości od nich.
  4. Umiejętności z drzewka Daedric Summoning zgodnie z nazwą dotyczą przede wszystkim przyzywania różnorakich magicznych pomocników, które mogą atakować wrogów. Przyzwane kreatury można ponadto otoczyć ochroną.
  5. Umiejętności z drzewka Dark Magic mają w głównej mierze charakter ochronny, a więc przydadzą się dla postaci będącej supportem dla pozostałych bohaterów. Można tu też znaleźć przydatne zdolności o charakterze leczniczym.
  6. Umiejętności z drzewka Storm Calling mają charakter ofensywny, a więc powinny zainteresować Sorcerera, które dążeniem jest zwiększanie DPS. Zaklęcia pozwalają na różne sposoby atakować i osłabiać pojedynczych wrogów oraz skupiska przeciwników.
  7. Priorytetem dla Sorcerera jest rozwijanie puli punktów magicki (many). Pozostałe 2 atrybuty są mało ważne dla tej klasy. Sorcerer powinien korzystać z lekkiego pancerza i warto też dobrać dobry kostur - w zależności od preferencji kostur może mieć cechy ofensywne lub leczące.

Klasa Templar

  1. Templar w pewnym zakresie przypomina paladynów z innych gier RPG, przy czym jest to najbardziej wszechstronna ze wszystkich standardowych klas. Oznacza to, że możesz z większą łatwością wykreować postać, która sprosta twoim oczekiwanym. Dzięki wybraniu Templara łatwiej jest też wykreować hybrydę, czyli bohatera, który będzie łączył w sobie różne style gry.
  2. Templar jest w stanie sprawdzić się w każdej z głównych ról, czyli jako Tank (nie będzie on jednak wtedy aż tak skuteczny, jak tank-Dragonknight), DPS (postać do zadawania jak największych obrażeń przeciwnikom), Support (postać wspierająca innych członków drużyny) czy Healer (postać lecząca siebie i innych sojuszników). Warto szczególną uwagę zwrócić na tę ostatnią grupę, gdyż Templar może być niezwykle skutecznym Healerem i lepiej radzić sobie w tej roli od postaci z innych dostępnych klas.
  3. Umiejętności z drzewka Aedric Spear dotyczą specjalizacji Damage (DPS), czyli zadawania możliwie jak największych obrażeń przeciwnikom. Mowa tu o obrażeniach magicznych, a więc opartych o zużywanie magicki.
  4. Umiejętności z drzewka Dawn's Wrath mają przede wszystkim charakter wspierający (Support), choć nie brakuje też wśród nich zaklęć o działaniu typowo ofensywnym.
  5. Umiejętności z drzewka Restoring Light zawiera najważniejsze zdolności dla Templara, który ma zostać healerem i leczyć oraz otaczać ochronę siebie i swoich sojuszników.
  6. Podział punktów atrybutów powinien zależeć od preferowanego stylu gry. Jeśli chcesz stworzyć Templara mającego być Healerem, to więcej punktów inwestuj w magickę oraz zdrowie. Dodatkowo polecamy zdecydować się na używanie lekkich pancerzy.

Klasa Warden

  1. Warden, podobnie jak Templar, potrafi być dość wszechstronną klasą. Reprezentanci tej klasy sa w stanie władać siłami natury oraz przyzywać na pomoc pety (chowańce), które w przeciwieństwie do "zwykłych" petów są w stanie brać aktywny udział w walkach.
  2. Warden równie dobrze może sprawdzić się jako Tank (postać do skupiania na sobie uwagi okolicznych przeciwników), Healer (postać do leczenia i wspierania siebie i swoich sojuszników) lub postać DPS (czyli zadająca przeciwnikom możliwie jak największe obrażenia). Możliwe jest też oczywiście częściowo łączenie różnych stylów gry po to żeby zagwarantować sobie możliwość gry hybrydą różnych klas.
  3. Umiejętności z drzewka Winter's Embrace zawierają przede wszystkim lodowe zaklęcia. Wiele z nich ma defensywny charakter i korzystanie z nich może też być dobrym pomysłem jeśli zdecydowałes się na grę Wardenem - tankiem.
  4. Umiejętności z drzewka Green Balance mają w głównej mierze chatakter leczący i w rezultacie używanie ich jest rekomendowane jeśli planujesz używanie Wardena jako Healera.
  5. Umiejętności z drzewka Animal Companions pozwalają na przyzywanie petów-pomocników, które oprócz zadawania wrogom zwykłych obrażeń są też w stanie ich np. zatruwać. To najlepsza kategoria zdolności pod kątem budowania postaci Damage (DPS).
  6. Rozdzielanie punktów umiejętności analogicznie do Templara powinno zależeć od wybranego stylu gry. Wydawaj najwięcej punktów na staminę i magickę jeśli tworzysz postać DPS / Healera lub priorytetowo traktuj pulę punktów zdrowia jeśli dążysz do stworzenia Tanka.

Klasa Necromancer

  1. Necromancer zgodnie z nazwą pozwala na grę postacią nekromanty, który jest w stanie m.in. "operować" na zwłokach poległych przeciwników oraz wskrzeszać nieumarłych pomocników, które mogą walczyć po jego stronie.
  2. Necromancer może z powodzeniem sprawdzić się w każdej z głównych ról. Możesz stworzyć Necromancera specjalizującego się w byciu Tankiem, dążącego do zadawania przeciwnikom jak największych obrażeń (DPS) z wykorzystaniem zaklęć opartych o różne żywioły, czy w leczeniu i wskrzeszaniu członków drużyny.
  3. Umiejętności z drzewka Grave Lord pozwalają osłabiać przeciwników silnymi atakami wykorzystującymi m.in. żywioły ognia i lodu, jak również przyzywać nieumarłe kreatury, które mogą dołączać do walk po stronie nekromanty.
  4. Umiejętności z drzewka Bone Tyrant umożliwiają m.in. wysysanie sił życiowych z przeciwników, które mogą zostać przesłane nekromancie. Nekromanta może też m.in. przemienić się w potężnego Bone Goliatha, który dysponuje ogromną ilością hp i jest w stanie regenerować się dzięki udanym atakom.
  5. Umiejętności z drzewka Living Death pozwalają m.in. na wskrzeszanie poległych sojuszników, leczenie siebie oraz innych członków drużyny, czy przyzywanie duchów, których zadaniem jest gwarantowanie ciągłej regeneracji punktów zdrowia.
  6. Nekromanta powinien dostawać dużo punktów staminy jeśli twoim priorytetem jest zbudowanie postaci mającej skutecznie osłabiać przeciwników (DPS), oraz dużo punktów magicki jeśli dążysz do wykreowania nekromanty na Healera, który wykorzystuje różnorakie zaklęcia do leczenia siebie i swoich sojuszników.