Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Arma III - poradnik do gry

Arma III - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact Arma III poradnik, tipy

Ostatnia aktualizacja: 18 września 2019

Nasz opis przejścia kampanii "First Contact" z dodatku ArmA 3 Contact przedstawi wam jak szybko, sprawnie i z przyjemnością poradzić sobie z ukończeniem kampanii oraz zapozna was z istotnymi jej niuansami i ciekawostkami na które można natrafić podczas eksploracji mapy.

Gdy już uruchomiliśmy dodatek wraz z kampanią, pozostaje kliknąć Graj w głównym menu i zanurzyć się w klimacie gęstym jak mgła, przez którą przyjdzie nam po nocach brodzić - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

Gdy już uruchomiliśmy dodatek wraz z kampanią, pozostaje kliknąć "Graj" w głównym menu i zanurzyć się w klimacie gęstym jak mgła, przez którą przyjdzie nam po nocach brodzić.

Nim jednak spotkasz się z obcymi twarzą w... czułki? warto dowiedzieć się jakie zmiany czekają na was w kampanii względem standardowej gry, jak obsługiwać nowe mechaniki i wreszcie - jakie interakcje czekają nas z obcymi i jak wyjść z nich cało.

Szybki przegląd i spis najważniejszych zmian obecnych w kampanii ArmA 3 Contact - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

Zmiany mechaniczne w kampanii ArmA 3 Contact

Szybki przegląd i spis najważniejszych zmian obecnych w kampanii ArmA 3 Contact.

WYGLĄD EKRANU MAPY

- wygląd klasycznej mapy topograficznej (bez możliwości "przełączenia" na widok "z teksturą")

- brak informacji o koordynatach wskazywanych kursorem: polegamy na

- brak standardowych "odpraw" i ich podsekcji: w zamian mamy jedynie spis celów i notatek

Wygląd ekranu mapy w dodatku Contact - po lewej dostęp do spisu zadań i notatek, po prawej (niewidoczne tutaj) dodatkowe tryby mapy - więcej o nich poniżej. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Wygląd ekranu mapy w dodatku Contact - po lewej dostęp do spisu zadań i notatek, po prawej (niewidoczne tutaj) dodatkowe tryby mapy - więcej o nich poniżej.

Co więcej, kampanię zaczynamy bez mapy - takową dostaniemy dopiero po prologu.

DODATKOWE TRYBY EKRANU MAPY

To jednak nie wszystko jeśli idzie o ekran mapy; po prawej stronie mamy jego dodatkowe, dostępne tryby; pojawiają się one w miarę postępów w kampanii: łącznie są trzy.

Biblioteka fal EM. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Biblioteka fal EM.

Idąc kolejno od góry:

- mapa topograficzna (główny widok mapy, domyślny)

- biblioteka \ mapa fal EM (nie udało nam się znaleźć zastosowania dla niej)

- "specjalna" mapa; turystyczna z odczytem podziemnych struktur (wygląda jak pogodowa)

Specjalna mapa do odczytu pozycji podziemnych struktur. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
"Specjalna" mapa do odczytu pozycji podziemnych struktur.

Ta ostatnia służy do namierzenia celów w jednej z misji, podczas gdy biblioteka fal EM ma być odpowiednikiem \ odczytem danych z naszego Spectrum Device.

Tryb przełączamy klikając ikonki na pasku po prawej stronie ekranu mapy.

"RADAR"

Kolejną nowością jest mający odpowiadać "wirtualnemu kompasowi" na wyświetlaczu noszonego przez nas urządzenia, "radar" - wskazuje on lokalizację obecnie obranego celu działań (chyba, że nie jest ona dokładnie znana, wtedy może być mylący, o czym informują notyfikacje w grze) oraz sztabu przeciwnika, którego lokalizacja jest istotna przy przechwytywaniu i "podkładaniu" sygnałów radiowych (wojna elektroniczna).

Zbliżenie na radar widoczny u góry interfejsu. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Zbliżenie na "radar" widoczny u góry interfejsu.

Dorysowany opis wskazuje następujące elementy:

1 - element "wirtualnego kompasu" (E = east, wschód)

2 - aktualne, aktywne zadanie (pomarańczowa ikonka)

3 - sztab sił przeciwnika (czerwona ikonka) <br><br>Jest to dość intuicyjne i bardzo pomaga podczas kampanii. <br>STREFY ZAGROŻENIA ("DANGER ZONE")

Kampania w ArmA 3 Contact wprowadza też zupełnie nową, dość kontrowersyjną mechanikę, mającą powstrzymać graczy od "rambowania" na zasadzie "zrobię sejwa i będę próbować do skutku".

Ta ikonka to zazwyczaj zwiastun kłopotów - bądź ostrożny. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Ta ikonka to zazwyczaj zwiastun kłopotów - bądź ostrożny.

W misjach 4 i 5, na mapie występują tzw. "strefy zagrożenia" - są to strefy, gdzie nie można swobodnie zapisywać gry i jesteśmy zdani na łaskę autozapisów powiązanych z progresem naszego zadania. Obecność w "Danger Zone" jest zwiastowana odpowiednią ikonką na górze interfejsu i dźwiękiem odgrywanym podczas wejścia i wyjścia ze strefy ewidentnego mroku.

"Strefa niebezpieczna" blokuje także akcelerację czasu (w ArmA można przyspieszać upływ czasu i tym samym bieg wydarzeń i naszej postaci). Strefy zagrożenia wyświetlają na mapie także marker ukazujący objętość danej strefy - jeśli chcemy zrobić zapis, musimy ją opuścić.

Marker obrazujący granice strefy (ten czerwony okrąg). - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Marker obrazujący granice strefy (ten czerwony okrąg).

Cała ta mechanika ma przekonać graczy do większej rozwagi przy wyborze rozwiązania ("pokojowe" kombinowanie ze zmyleniem wroga fałszywymi rozkazami czy też ryzykowna, otwarta walka).

I cóż... na nas podziałało.

POSIŁKI I POŚCIGI

Jeśli bardzo nabroimy - przeciwnik ściągnie posiłki, po czym będzie kontynuować pościg za nami wedle przewidywanej trasy naszej ucieczki. Szansa na to jest tym większa, im bardziej się guzdramy po narobieniu hałasu - to dlatego tak ważne jest skradanie się i zmylanie przeciwnika.

Wystrzelona flara to jasny zwiastun nadchodzących kłopotów. - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry
Wystrzelona flara to jasny zwiastun nadchodzących kłopotów.

INNE

Jest też parę innych elementów, które są warte uwagi:

- symulacja uszkodzeń po uderzeniu EMP (opisujemy w "Nowe Mechaniki")

- wojna elektroniczna (opisujemy w "Nowe Mechaniki")

- dron z wyciąganym ramieniem (opisujemy w "Nowe Mechaniki")

- komunikacja z istotami pozaziemskimi (opisujemy w "Kontakt z obcymi")

- symulacje zakłóceń, impulsów EM i nie tylko

Kim gramy?

W kampanii nasze growe alter-ego to niejaki Specjalista Aiden Rudwell, doświadczony lingwista i od niedawna technik-specjalista od dronów - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

W kampanii nasze growe alter-ego to niejaki Specjalista Aiden Rudwell, doświadczony lingwista i od niedawna technik-specjalista od dronów. Więcej informacji na temat naszego bohatera można usłyszeć w dialogach, z których można dowiedzieć się, że oprócz bycia dość wygadanym:

- włada 6 językami (w tym angielski, rosyjski, polski oraz "łacina podwórkowa");

- przekwalifikował się na operatora dronów ze względów "finansowych";

- wygląda na to, że służył w armii podczas operacji amerykańskich w Takistanie.

Naturalnie jego umiejętności językowe nie pozostają bez znaczenia gdy przychodzi do podsłuchiwania przeciwników bądź lokalnych - podobnie jak te pozwalające mu "zepsuć" drony.

Słowniczek z paroma mniej i bardziej istotnymi zwrotami, które możemy spotkać podczas rozgrywki - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

Słowniczek przydatnych terminów

Słowniczek z paroma mniej i bardziej istotnymi zwrotami, które możemy spotkać podczas rozgrywki.

Ułożone mniej-więcej chronologicznie pod kątem pojawienia się w grze.

  1. ENDEX - "End Exercise", kod "kończ ćwiczenia";
  2. CSAT - "Canton Protocol Strategic Alliance Treaty", potężny sojusz militarno-handlowy utworzony pod przywództwem Iranu, który w realiach "ArmAversum" jest potęgą nuklearną;
  3. TOC - "Tactical Operations Center", centrum operacyjne (prościej: sztab);
  4. EMSPEC Device - "ElectroMagnetic Spectrum", urządzenie do pomiaru, odbioru i nadawania sygnałów, używane zamiennie z również skróconym "Spectrum Device";
  5. MP - "Military Police", żandarmeria wojskowa;
  6. HEMTT - "Heavy Expanded Mobility Tactical Truck", ciężka wojskowa ciężarówka transportowa;
  7. EMP - "ElectroMagnetic Pulse", puls elektromagnetyczny niszczący elektronikę i nie tylko;
  8. HPM - "High-Powered Microwaves", działanie podobne do powyższego;
  9. FUBAR - "Fu...d Up Beyond All Repair", "schrzanione" bez szans naprawy;
  10. NOD - "Night Observational Device", innymi słowy okulary i kamery noktowizyjne i termowizyjne;
  11. AFO - "Alien Flying Object", Obcy Obiekt Latający: żołnierze określają tak "statek matkę" obcych;
  12. Alpha Echo - skrót "Alien Entity" wypowiedziany wojskowym alfabetem, innymi słowy: Obcy;
  13. Boomer \ Pulser - określenia obu stron konfliktu na mniejsze kapsuły obcych;
  14. CBRN - "Chemical, Biological, Radiological (Radioactive), Nuclear", ekwipunek ochronny "ABC".
Staraliśmy się o tym nie wspominać by nie psuć dość istotnego zwrotu akcji, a może to być sprawa dość kontrowersyjna dla ludzi bardziej patriotycznych - to też bezpośredni powód dla którego nie walczymy w Polsce (nazywającej się Polska), a Livonii - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

SPOJLERY - ...i przeciw komu walczymy?

Staraliśmy się o tym nie wspominać by nie psuć dość istotnego zwrotu akcji, a może to być sprawa dość kontrowersyjna dla ludzi bardziej patriotycznych - to też bezpośredni powód dla którego nie walczymy w Polsce (nazywającej się Polska), a "Livonii"... (czytaj dalej jeśli spojlery Ci nie straszne)

W wyniku "samowoli" naszego kumpla oraz wynikłego wewnętrznego konfliktu w kluczowym momencie, dochodzi do kolejnych incydentów "friendly fire", w które znów zamieszane zostaje LDF, które w efekcie wpisuje amerykanów na listę "zbuntowanych zdrajców" do pojmania lub odstrzału.

Co sprowadza się do tego, że mając naprzeciwko siebie wkurzonych Livończyków, którzy nie zawahają się użyć siły by Cię zneutralizować, to właśnie LDF zostają naszym głównym antagonistą - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

Co sprowadza się do tego, że mając naprzeciwko siebie wkurzonych Livończyków, którzy nie zawahają się użyć siły by Cię zneutralizować, to właśnie LDF zostają naszym głównym antagonistą. I to właśnie ich będziemy starali się powstrzymać przed doprowadzeniem do zagłady.

Na szczęście, ze względu na brak działających noktowizorów, LDF decyduje się na użycie kieszonkowych, przenośnych świateł chemicznych (tzw - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry

Na szczęście, ze względu na brak działających noktowizorów, LDF decyduje się na użycie kieszonkowych, przenośnych świateł chemicznych (tzw. "chemlights"), które oświetlają ich nawet z daleka - wykorzystaj ten fakt, by łatwo wykrywać czyhających na Twe życie Livończyków.

Fakt, że mówią po Polsku ("Przeładowuję!") daje nam pewną przewagę...

1 - Informacje podstawowe | ArmA 3 Contact - Arma III - poradnik do gry