Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Arma III - poradnik do gry

Arma III - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 Arma III poradnik, tipy

Ostatnia aktualizacja: 5 września 2019

Sporo osób zwykło narzekać na problemy z wydajnością gry - głównie w trybie wieloosobowym - i klnie na czym świat stoi na silnik i twórców. Często niesłusznie, bo "słaba optymalizacja" to zarówno prawda jak i nieprawda - z niektórymi rzeczami faktycznie silnik potrafi mieć problemy, ale gros problemów z grą jest winą nie twórców czy engine'u - a niewłaściwej konfiguracji (mało osób wie o różnych aspektach konfiguracji zarówno gry jak i systemu) oraz kiepskich serwerów społeczności.

 

Należy bowiem pamiętać, że na chwilę obecną - lipiec roku 2019 - gra jest naprawdę dobrze zoptymalizowana JEŚLI jest dobrze ustawiona i gra się w dobrze zaprojektowany scenariusz - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

Należy bowiem pamiętać, że na chwilę obecną - lipiec roku 2019 - gra jest naprawdę dobrze zoptymalizowana JEŚLI jest dobrze ustawiona i gra się w dobrze zaprojektowany scenariusz.

(niechlubnym wyjątkiem jest tutaj wciąż poprawiana i optymalizowana kampania dodatku Contact)

Niemniej co gdy gra wciąż nie działa tak dobrze jak powinna? Ta sekcja (wraz z kolejnymi dwoma sekcjami: "Kroki konfiguracyjne poza grą" oraz "Ustawienia w grze") ma sprawić, byście mogli doprowadzić do komfortowej gry w większości warunków.

Co to znaczy wydajna gra?

Ważnym słowem jest skrót "FPS" - Framerates Per Second, oznaczający ilość wyświetlanych klatek na sekundę, co jest najczęstszym sposobem określania wydajności gry.

Przyjęło się, że wydajna gra zaczyna się od stabilnych 40 FPS, a prawdziwie zadowalającą wartością są dopiero liczby powyżej stabilnych 60 (lub stałe 60, jeśli "częstotliwość odświeżania" Twojego monitora nie pozwala na więcej) - niemniej należy mieć na uwadze dwie rzeczy:

Po pierwsze, tego typu klasyfikacja zazwyczaj ma miejsce gdy mowa o szybkich twitch shooterach, w których tempo akcji dorównuje nierzadko temu ze strzelanek pokroju Quake - ArmA jest inna i mówiąc wprost, wolniejsza - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

Po pierwsze, tego typu klasyfikacja zazwyczaj ma miejsce gdy mowa o szybkich "twitch" shooterach, w których tempo akcji dorównuje nierzadko temu ze strzelanek pokroju Quake - ArmA jest inna i mówiąc wprost, wolniejsza. Bardziej niż 100 klatek na sekundę istotne jest, by nie czuć spowolnienia w ruchu myszki czy oporu przy ściąganiu spustu - zaraz obok braku "zacięć" i stabilnej liczby FPS (nawet jeśli to "tylko" 25 czy 30 klatek, na słabszych komputerach).

I tu odzywa się kwestia numer dwa, czyli...

"Input lag". Oznacza to moment, w którym ruch bronią lub postacią w grze nie posiadana należytej płynności, strzelanie związane jest również z opóźnioną reakcją. Input lag najczęściej pojawia się, gdy odpowiedzialny za wydajność kontrolerów system operacyjny ma niższy priorytet i mało wolnych zasobów na obsługę sprzętu, którym kontrolujemy postać w grze - dlatego właśnie tak ważny jest "zapas sprzętowy" w temacie zwłaszcza procesora, ale i pamięci.

Na jakim sprzęcie da radę sensownie pograć?

 

Każdy z nas chce cieszyć się płynną grą. - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
Każdy z nas chce cieszyć się płynną grą.

Grać w kampanię lub mniejsze (poniżej 30 graczy) scenariusze Coop i Sector Control można w dogodnych warunkach już na wczesnych procesorach i3 (lub trochę mocniejszych od AMD), 6 GB RAM i karcie GTX 560 - zakładając oczywiście, że gracie maksymalnie w rozdzielczościach 720p. W grach na większą skalę (King of the Hill, Exile) oraz Role-Play (Altis Life) należy "przesunąć" wymagania sprzętowe o jedną-dwie generacje sprzętu do przodu - nie tylko ze względu na silnik.

Pamiętaj, że w przypadku A3 dużo istotniejszy jest mocny procesor i szybki dysk (nie musi to być SSD, po prostu szybki HDD), niż potężna karta graficzna czy 16 GB RAM - ArmA 3 i tak potencjału tych ostatnich nie wykorzysta.

Sprzęt od jakiego polecamy zabawę dla posiadaczy monitorów FullHD to i5-5600, 8 GB pamięci RAM i karta graficzna GTX 750 - jeśli podbijecie to do i5-7600 to już w ogóle będzie "bajka".

Dlaczego moja gra źle działa? Zwłaszcza w grze wieloosobowej?

Ano dlatego, że w A3 bardzo wiele zależy nie tyle od samego silnika, co od tego do czego jest wykorzystany - scenariusza - oraz serwera na którym grasz. Przechodząc do meritum - MNÓSTWO twórców modów-składaków (wszelkie odmiany Altis Life i "rolplejów"), twórców scenariuszy w które się gra (ponownież: przodują wszelkie Altis Life i RP) i adminów tychże serwerów robi strasznie kiepską robotę nad optymalizacją i to właśnie jest głównym powodem dla którego Twoja gra działa kiepsko. Konkretniej?

- źle napisane skrypty moda lub scenariusza blokują Ci niepotrzebnymi obliczeniami procesor, który w danym momencie powinien zajmować się istotniejszymi rzeczami;

- admini serwerów często oszczędzają na hostingu, wykupując tanie usługi u tanich providerów, stawiających nieraz setki serwerów na jednej maszynie (tzw. "overselling"). To nie ma prawa działać dobrze, a w ArmA 3 FPS SERWERA DYKTUJE FPS KLIENTÓW;

- źle skonfigurowany serwer lub misja źle zarządza zasobami, a to jest bardzo potrzebne do wydajnej gry (gdy serwer nie wyrabia w obliczeniach pomagają komputery klientów = wydajnościowe piekło);

- gdy złożymy te 3 punkty do kompletu i dodamy kod sieciowy, przy którym w takich warunkach problem z wydajnością rośnie wykładniczo w stosunku do ilości graczy można niestety zapomnieć o przyjemnej rozgrywce.

W takim wypadku, nie jesteś w stanie nic zrobić poza zmianą serwera lub moda - żadna zmiana ustawień ani części w komputerze tego nie naprawi.

Problemy z wydajnością w kampanii First Contact

Niestety w przypadku kampanii z dodatku Contact jest niewiele lepiej - użycie dużej ilości jednostek sterowanych przez komputer, "dekoracji" na mapie oraz skomplikowanych skryptów sprawiło, że ludzie na pełnym przekroju konfiguracji narzekają na wydajność w kampanii "First Contact" - trzeba liczyć się z tym, że dopóki twórcy nie dokończą optymalizacji i poprawek maksymalna liczba klatek na sekundę na jakie będziemy mogli liczyć to chwiejne 40. Niemniej i tutaj każda z poprawek sugerowanych poniżej trochę zwiększy komfort gry i zmniejszy ryzyko tzw. "input lag".

Kolejne dwie sekcje wyjaśnią wam, jakie kroki możemy podjąć poza grą i już w samej grze by upewnić się, że nasze warunki zabawy w ArmA 3 będą jak najlepsze - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

Co można z tym zrobić?

Kolejne dwie sekcje wyjaśnią wam, jakie kroki możemy podjąć poza grą i już w samej grze by upewnić się, że nasze warunki zabawy w ArmA 3 będą jak najlepsze. Są to kroki nieinwazyjne, bezpieczne i sprawdzone przez wielu naszych kolegów bawiących się w Armę od lat.

Naturalnie nie na każdym komputerze może dać to oczekiwany efekt, więc mimo, że nic złego się od tego raczej nie stanie - miej na uwadze, że używasz tych porad na własną odpowiedzialność.

Jak miarodajnie mierzyć wydajność?

Miarodajne testy wydajności w ArmA3 niestety są bardzo... niewygodne.

By mieć czysty odczyt musimy postąpić wedle następującego schematu - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

By mieć "czysty" odczyt musimy postąpić wedle następującego schematu:

1) Zmień ustawienia graficzne

2) Zrestartuj grę, przetestuj wydajność na preferowanym scenariuszu \ benchmarku

3) Jeśli wyniki są niezadowolające: zmień ustawienia i uwaga...

4) ...ZAMKNIJ i uruchom grę ponownie.

5) ...i dopiero wtedy przystąp do kolejnego testu.

DLACZEGO?

Inaczej w pamięci pozostają załadowane pozostałości po poprzednich ustawieniach i gra nie będzie działać tak dobrze jak mogłaby. Daje to zafałszowany wynik i kto testował kilka zestawów ustawień jeden za drugim ten miał prawdopodobnie możliwość zauważyć spadki wydajności przy każdym kolejnym teście - na potężniejszych komputerach jest to mniej odczuwalne, ale jednak...

CO JESZCZE JEST ISTOTNE?

Zawsze testuj na tym samym scenariuszu \ scenie. Złożoność sceny, lokacja, symulowane w tym czasie na reszcie mapy jednostki i potyczki - to wszystko ma znaczny wpływ na wydajność.

CZYM MIERZYĆ WYDAJNOŚĆ - Optymalizacja - wstęp | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

CZYM MIERZYĆ WYDAJNOŚĆ?

W tym momencie nawet Steam posiada swój własny licznik FPS, niemniej my polecamy program MSI Afterburner (pozwala także monitorować temperatury i obciążenie podzespołów).

Nie zapomnijcie tylko uruchomić programu PRZED uruchomieniem Army.