Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Dragon Age II - poradnik do gry

Dragon Age II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zdolności wojowników (1) w Dragon Age II | Rozwój postaci poradnik Dragon Age II

Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019

Zdolności

Uwagi wstępne

Zdolności są bardzo istotnym elementem gry i odblokowuje się je za specjalne punkty, które przyznawane są w momencie awansu na każdy kolejny poziom doświadczenia. Gra pozwala na automatyczne rozdysponowanie punktów zdolności, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oczywiście wybieranie ich we własnym zakresie.

Każda z trzech dostępnych klas postaci dysponuje odmiennymi zdolnościami i w przypadku klasy maga mogą one być nazywane zaklęciami. Po otwarciu okna zdolności dowolnego członka drużyny powinieneś zauważyć, że podzielone one są na kilka różnych kategorii. Każda kategoria to odrębne drzewko rozwoju i choć należy zacząć od pierwszej pozycji danego drzewka, to później rozwój odbywa się wedle własnych upodobań. Bardzo wskazane jest wybranie 2-3 drzewek dla każdej z postaci i doskonalenie się w ich obrębie. Można oczywiście decydować się na pewne odstępstwa od tej reguły (np. na pojedyncze zaklęcia lecznicze), ale więcej można zdziałać utrzymując się w pewnych ustalonych ramach niż próbować wybrać wszystkiego po trochu.

Zdolności mogą być poddawane wielu różnym podziałom. Najważniejszym podziałem jest rozróżnienie zdolności aktywowanych, podtrzymywanych oraz biernych. Zdolności aktywowane należy każdorazowo załączyć i najlepiej tego dokonywać z poziomu dolnego paska zdolności (początkowo będą się one tam automatycznie pojawiały, ale po zapełnieniu paska trzeba już nowe pozycje samodzielnie przeciągać). Po tym jak zdolność została aktywowana niemal zawsze trzeba odczekać zanim możliwe będzie jej ponowne użycie. Zdolności podtrzymywane załączane są tylko raz i pozostają aktywne do momentu, w którym zostaną wyłączone. Zdolności bierne nie wymagają żadnej ingerencji ze strony gracza, pełniąc całkowicie pasywną rolę.

Drugi istotny podział to taki, w którym należy rozróżnić zdolności główne od ulepszeń. Te ostatnie działają na takiej zasadzie, że ich jedynym założeniem jest poprawienie funkcjonowania połączonych z nimi zdolności, na przykład poprzez wydłużenie czasu działania, skrócenie czasu regeneracji czy zwiększenie zadawanych obrażeń. Ulepszenia poznasz na drzewkach rozwoju po tym, że są mniejszymi ikonkami zgromadzonymi wokół jednej większej, czyli głównej zdolności. Niestety, niezależnie od tego czy wybiera się główną zdolność czy tylko ulepszenie, zawsze konieczne jest poświęcenie jednego punktu rozwoju.

W grze dostępne są specjalizacje, czyli specjalne kategorie zdolności. Dobrą wiadomością jest to, że w celu odblokowywania specjalizacji nie jest już wymagane odnajdywanie trenerów ani żadnych dodatkowych ksiąg. Na Hawke'a czekają po trzy różne kategorie specjalizacji dla każdej z trzech głównych klas postaci (wojownik, łotrzyk, mag). Gra niestety pozwala na wybranie maksymalnie dwóch specjalizacji. Pierwszą specjalizację można wybrać po osiągnięciu 7 poziomu doświadczenia, a drugą po osiągnięciu 14 poziomu doświadczenia. Jeżeli natomiast chodzi o towarzyszy, każdy z nich posiada jedną unikalną kategorię zdolności, które można rozwijać już od samego początku gry. Wyjątkiem są tutaj Bethany i Carver, dla których nie przewidziano takich atrakcji.

Zdolności wojowników

BROŃ I TARCZA - Zdolności wojowników (1) w Dragon Age II | Rozwój postaci - Dragon Age II - poradnik do gry

BROŃ I TARCZA

Typ: Kategoria główna.

Kategoria ta służy rozwijaniu umiejętności walki z użyciem broni oraz tarczy.

Kategoria dostępna dla postaci: Hawke, Avelina, Carver.

Uwagi: Inwestowanie w rozwój tej kategorii zdolności jest wręcz wymagane jeżeli masz w planach budowanie postaci wojownika, który będzie używał tarczy, dążąc tym samym do skupiania na sobie ataków sił wroga.

Priorytetowe zakupy: Obrona tarczą, Percepcja + Zabezpieczenie.

NAZWA ZDOLNOŚCI

TYP ZDOLNOŚCI

DZIAŁANIE I UWAGI

Obrona tarczą

podtrzymywana

1 ulepszenie

Aktywowanie trybu, w którym wojownik przyjmuje postawę obronną. To niezwykle przydatna zdolność, która zwiększa odporność wojownika na frontalne ataki ze strony sił wroga. Oznacza to jednocześnie, że niebronione są flanki i tyły (często wybierane przez skrytobójców), tak więc warto możliwie jak najwięcej zainwestować w ulepszenie tej umiejętności lub w opisywane poniżej dwie zdolności bierne. Załączenie opisywanego trybu zmniejsza dość wyraźnie zadawane przez wojownika obrażenia, tak więc zdolność tę należy traktować głównie jako "pochłaniacz" ataków sił wroga.

Zakup ulepszenia Mur tarczy jest bardzo wskazany, albowiem gwarantuje on ochronę od domyślnie niezabezpieczanych ataków od tyłu. Ulepszenie to dodaje także niewielką szansę na odbicie zwykłego ciosu, przemieniając go tym samym w cios powierzchowny.

Percepcja

bierna

Zagwarantowanie wojownikowi niewrażliwości na ataki od flanki. Nie oznacza to, że wyprowadzane w ten sposób ciosy nie zadają żadnych obrażeń, a to, że są one traktowane jako standardowe ciosy. To obowiązkowy zakup, który można docenić już w trakcie pierwszej bitwy z udziałem wrogich łotrzyków.

Zabezpieczenie

bierna

Zagwarantowanie wojownikowi niewrażliwości na ciosy krytyczne. To równie istotna zdolność jak ta opisana powyżej, która również w największym stopniu spisuje się w trakcie walk z wrogimi skrytobójcami. Polecam ją możliwie jak najszybciej odblokować, dzięki czemu wojownik używający tarczy nie będzie się musiał obawiać żadnych przykrych niespodzianek.

Cios tarczą

aktywowana

1 ulepszenie

Zadanie ciosu tarczą. Zdolność ta w swojej podstawowej formie jest praktycznie bezużyteczna, albowiem uderzenie tarczą zadaje jedynie minimalne obrażenia. Staje się ona interesująca i przydatna dopiero po zakupieniu jedynego dostępnego ulepszenia.

Ulepszenie Okładanie sprawia, że każdy cios tarczą doprowadza do zachwiania przeciwnika, dając tym samym okazję do wyprowadzenia innych ataków. To niezwykle cenny bonus i zresztą nie jedyny, bo dodatkowo skróceniu ulega czas regeneracji głównej zdolności.

Rozrzucenie

aktywowana

1 ulepszenie

Zamachnięcie bronią, co powoduje odrzucenie wrogów do tyłu. Podobnie jak w przypadku powyższej zdolności, opisywana umiejętność staje się naprawdę skuteczna dopiero po zakupieniu ulepszenia. Warto też łączyć ze sobą zdolności i dla przykładu odrzucać tych wrogów, których wcześniej ogłuszyło się tarczą.

Ulepszenie o nazwie Rozproszenie ma dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze, możliwe jest odrzucanie także większych przeciwników. Po drugie, zadawane są duże obrażenia tym wrogom, którzy wcześniej zostali już zdezorientowani (np. przez łotrzyka). Wszystko to sprawia, że ulepszenie to powinno zostać odblokowane możliwie jak najwcześniej.

Ofensywa

aktywowana

1 ulepszenie

Przepuszczenie ataku zadającego poważne obrażenia i odrzucającego niektórych wrogów do tyłu. Zdolność ta jest dosyć zbliżona do opisanej powyżej, a to dlatego, że ona również domaga się ulepszenia i oferuje najlepsze rezultaty w połączeniu z innymi umiejętnościami.

Ulepszenie Napaść jest zdecydowanie godne uwagi, głównie z racji zwiększenia zadawanych obrażeń. Analogicznie do Rozrzucenia najlepszy efekt można osiągnąć atakując zdezorientowanych przeciwników. Nie do pogardzenia jest również skrócony czas regeneracji głównej zdolności.

BROŃ DWURĘCZNA - Zdolności wojowników (1) w Dragon Age II | Rozwój postaci - Dragon Age II - poradnik do gry

BROŃ DWURĘCZNA

Typ: Kategoria główna.

Kategoria ta służy rozwijaniu umiejętności walki z użyciem broni dwuręcznej.

Kategoria dostępna dla postaci: Hawke, Carver, Fenris.

Uwagi: Inwestowanie w rozwój tej kategorii zdolności jest wręcz wymagane jeżeli masz w planach budowanie postaci wojownika, który będzie używał broni dwuręcznej, dążąc tym samym do zadawania wrogom możliwie jak największych obrażeń.

Priorytetowe zakupy: Mocarny cios, Kosa.

NAZWA ZDOLNOŚCI

TYP ZDOLNOŚCI

DZIAŁANIE I UWAGI

Mocarny cios

aktywowana

2 ulepszenia

Wyskoczenie w powietrze celem spadnięcia na przeciwników z ogromną siłą. Szybkie odblokowanie tej zdolności jest niezwykle istotne, gdyż jest ona bardzo przydatna już od samego początku gry, pozwalając na szybkie przemieszczanie się po polu bitwy w połączeniu z zadawaniem niemałych obrażeń.

Spośród dwóch dostępnych ulepszeń Druzgocący cios jest zdecydowanie ciekawszą propozycją. Oferuje on możliwość zadawania ogromnych obrażeń kruchym celom, a także skraca czas regeneracji głównej zdolności. Morderczy cios ma z kolei do zaoferowania jedynie niewielki przyrost punktów obrażeń.

Kosa

aktywowana

1 ulepszenie

Przeprowadzenie szarży powalającej wszystkich przeciwników na drodze wojownika. To kolejna bardzo cenna zdolność, która w największym stopniu sprawdza się podczas walk w korytarzach i wąskich przejściach.

Ulepszenie Żniwiarz jest bez dwóch zdań godne polecenia. Pozwala ono na zwiększenie zadawanych przez wojownika obrażeń, zwłaszcza przeciwko kruchym celom.

Ręka olbrzyma

bierna

Zwiększenie zasięgu ataków wykonywanych z użyciem broni dwuręcznej. Godne odnotowania jest to, że zdolność ta ma wpływ na wszystkie aktywne umiejętności z tej grupy, w rezultacie czego zakupienie jej jest godne rozważenia (i wymagane jeżeli masz zamiar korzystać z Wirującego ataku).

Wirujący atak

aktywowana

2 ulepszenia

Wykonanie szerokiego cięcia trafiającego wszystkich okolicznych wrogów. Jak można się łatwo domyślić, umiejętność ta przeznaczona jest przede wszystkim do walk z licznymi grupami przeciwników, pozwalając też w razie potrzeby wydostać się z potrzasku. Polecam przy okazji zainteresować się ulepszeniami, znacznie poprawiającymi jej skuteczność i przydatność na polu bitwy.

Oba ulepszenia powinny zostać możliwie jak najwcześniej odblokowane (szczególnie górne). Tornado powoduje, że wykonany przez wojownika ruch zadaje krytyczne obrażenia słabszym przeciwnikom. Cyklon zwiększa z kolei siłę ataku i skraca czas regeneracji głównej zdolności.

Roztrzaskanie

bierna

Zwiększenie szansy na wyprowadzenie ciosu krytycznego oraz dodanie możliwości wprowadzenia przeciwnika w zachwiany stan po zadaniu mu obrażeń krytycznych. Obie te cechy są bardzo pomocne, choć zachwianie działa jedynie na standardowych wrogów. Mimo wszystko warto zainwestować w tę pasywną zdolność.

PRZODOWNIK - Zdolności wojowników (1) w Dragon Age II | Rozwój postaci - Dragon Age II - poradnik do gry

PRZODOWNIK

Typ: Kategoria główna.

Kategoria ta służy rozwijaniu biegłości w posługiwaniu się bronią.

Kategoria dostępna dla postaci: Hawke, Avelina, Carver, Fenris.

Uwagi: Inwestowanie w rozwój tej kategorii zdolności jest wskazane w przypadku postaci wojownika, którego zadaniem jest prowadzenie ofensywnych działań, a nie dążenie do defensywnej postawy.

Priorytetowe zakupy: Rozszczepienie, Masakra.

NAZWA ZDOLNOŚCI

TYP ZDOLNOŚCI

DZIAŁANIE I UWAGI

Opanowanie

podtrzymywana

1 ulepszenie

Aktywowanie trybu, w którym siła ataku wojownika ulega zwiększeniu. Nie jest to niestety duży przyrost, przez co zdolność ta jest średnio przydatna. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w danym momencie aktywną można mieć tylko jedną zdolność podtrzymywaną, tak więc jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z opisywanej, to nie będziesz mógł równolegle używać Mocy.

Ulepszenie Dowodzenie również nie jest zbyt przydatne, zwiększając jedynie w nieznaczny sposób szansę wyprowadzania ciosów krytycznych. Punkty rozwoju lepiej jest więc przeznaczyć na coś innego.

Niszczyciel

bierna

Zmniejszenie odporności wrogów na obrażenia zwykłe oraz krytyczne. To dosyć przydatna zdolność bierna, której oczywistą zaletą jest to, że nie wymaga żadnej dodatkowej ingerencji ze strony gracza. Jeżeli zakupiłeś Opanowanie, to jej odblokowanie powinno być sprawą oczywistą. W przeciwnym wypadku warto się zastanowić czy poświęcić na ten cel dwa punkty rozwoju.

Moc

podtrzymywana

1 ulepszenie

Aktywowanie trybu, w którym wojownik zadaje większe obrażenia. Nie jest to niestety duży przyrost, ale w ogólnym rozrachunku umiejętność ta jest bardziej przydatna od bliźniaczej zdolności Opanowanie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w danym momencie aktywną można mieć tylko jedną zdolność podtrzymywaną, tak więc jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z opisywanej, to nie będziesz mógł równolegle używać Opanowania.

Ulepszenie Mięśnie zwiększa o jedną czwartą obrażenia pomyślnie wyprowadzonego ciosu krytycznego. Nie jest to kluczowy bonus, ale jeżeli dzięki innym zdolnościom zagwarantowałeś sobie częste wykonywanie ciosów krytycznych, to warto wydać punkt rozwoju.

Napaść

aktywowana

1 ulepszenie

Wyprowadzanie przez kilkanaście sekund ciosów zadających większe obrażenia. Zdolność ta w swojej podstawowej formie cechuje się średnią przydatnością, tak więc ewentualny zakup warto rozważyć tylko w sytuacji gdy równolegle z nią zamierzasz nabyć jej ulepszenie.

Ulepszenie o nazwie Oblężenie zmienia nieco działanie głównej zdolności, pozwalając na zadawanie dodatkowych obrażeń stojącym w pobliżu przeciwnikom, a nie tylko głównemu celowi. Jest to cenna, choć nie przełomowa premia.

Rozszczepienie

aktywowana

1 ulepszenie

Zadawanie przez krótką chwilę podwójnych obrażeń. To niezwykle przydatna umiejętność, dzięki której zdolności bojowe wojownika ulegają znacznemu zwiększeniu. Niestety, jej wadą jest konieczność uprzedniego odblokowania obu zdolności podtrzymywanych, czyli Opanowania i Mocy. Mimo wszystko warto się w nieco dalszej fazie rozgrywki na taki krok zdecydować.

Ulepszenie Wielkie cięcie jest niezmiernie przydatne. Wydłuża ono przede wszystkim czas trwania głównej zdolności, co jest w tym przypadku sprawą kluczową. Oprócz tego cele kruche są automatycznie ogłuszane, a zwykli przeciwnicy mogą zostać poddani zachwianiu.

Masakra

bierna

Szybsze zabijanie przeciwników znajdujących się na skraju śmierci. Jest to bardzo przydatna zdolność, dzięki której eliminacja wrogów przebiega znacznie sprawniej. Co ciekawe, umiejętność ta dotyczy nie tylko zwykłych wrogów, ale także dowódców, przy czym w tym drugim przypadku musi im pozostać co najwyżej 10% paska zdrowia (20% u zwykłych wrogów).

OBROŃCA - Zdolności wojowników (1) w Dragon Age II | Rozwój postaci - Dragon Age II - poradnik do gry

OBROŃCA

Typ: Kategoria główna.

Kategoria ta służy rozwijaniu umiejętności przyjmowania na siebie ciosów przeciwników.

Kategoria dostępna dla postaci: Hawke, Avelina, Carver, Fenris.

Uwagi: Inwestowanie w rozwój tej kategorii zdolności jest wskazane w przypadku postaci wojownika, którego zadaniem jest zachowywanie defensywnej postawy, a nie dążenie do działań ofensywnych.

Priorytetowe zakupy: Odwrócenie ostrza, Egida żywiołów.

NAZWA ZDOLNOŚCI

TYP ZDOLNOŚCI

DZIAŁANIE I UWAGI

Mur

aktywowana

1 ulepszenie

Chwilowe zwiększenie odporności na obrażenia oraz zapewnienie możliwości odpychania atakujących wrogów. Zdolność ta ma dwie zasadnicze wady - każdorazowo wymaga manualnego uaktywnienia oraz ma zaledwie pięciosekundowy czas trwania. Czyni to ją mało użyteczną i nawet bonusy ulepszenia niewiele tu pomagają.

Ulepszenie Bastion w jeszcze większym stopniu zwiększa odporność na obrażenia, a także uniemożliwia wrogom odrzucenie i powalenie postaci wojownika. Niestety, czas trwania pozostaje bez zmian, a skróceniu ulega jedynie czas regeneracji głównej zdolności.

Niewzruszony

bierna

Zwiększenie odporności na obrażenia. Nie jest to niestety pozycja godna uwagi, bo przyrost odporności jest zaledwie pięcioprocentowy, a ponadto zdolność ta wymaga uprzedniego zakupienia dwóch innych umiejętności.

Odwrócenie ostrza

podtrzymywana

2 ulepszenia

Aktywowanie trybu, w którym zwiększeniu ulega wartość obrony. Jest to jedna z podstawowych zdolności dla wojownika grającego w sposób defensywny. Podobnie jak w przypadku innych zdolności podtrzymywanych, nie można jednocześnie aktywować bliźniaczej umiejętności Egida żywiołów. Radzę jednak zainwestować w obie zdolności, gdyż nigdy nie wiadomo która z nich może się w danym momencie bardziej przydać (czy obrona czy odporność na żywioły).

Oba dostępne ulepszenia są równie przydatne. Podniesiona garda w jeszcze większym stopniu podnosi obronę, a Pewny krok poprawia krzepę, dzięki której wojownik dłużej utrzymuje się na nogach. Obie te pozycje powinny dość szybko znaleźć się na liście zakupów.

Egida żywiołów

podtrzymywana

1 ulepszenie

Aktywowanie trybu, w którym zwiększeniu ulega pięć głównych odporności wojownika. Zalety tej zdolności można docenić szczególnie w trakcie potyczek z potworami zadającymi obrażenia żywiołów. Podobnie jak w przypadku innych zdolności podtrzymywanych, nie można jednocześnie aktywować bliźniaczej umiejętności Odwrócenie ostrza. Radzę jednak zainwestować w obie zdolności, gdyż nigdy nie wiadomo która z nich może się w danym momencie bardziej przydać (czy obrona czy odporność na żywioły).

Zakup ulepszenia Całun żywiołów jest jak najbardziej wskazany, bo podnosi on o kolejnych 20% każdą z pięciu odporności.

Odporność

bierna

Uodpornienie wojownika na próby odrzucenia go. To zdecydowanie jedna z najbardziej przydatnych zdolności tej kategorii, w którą warto zainwestować tuż po odblokowaniu obu umiejętności podtrzymywanych (są one wymagane do jej zakupienia).

Nieugięty

bierna

Zwiększenie odporności wojownika na magię. W przeciwieństwie do powyższej pasywnej zdolności, szybki zakup tej nie jest w tym przypadku czymś oczywistym. Przemawia za tym przede wszystkim to, że wzrost odporności jest zaledwie dziesięcioprocentowy, czyli w gruncie rzeczy mało odczuwalny. Ewentualny zakup warto odłożyć na później.