Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Średniowiecze | Nauka w Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Średniowiecze

Kiedy już wyczerpiemy wszystkie technologie epoki klasycznej, czas zdecydować się na którąś ze ścieżek średniowiecza. Naprawdę nie warto się z tym śpieszyć - to, co gwarantuje nam okres klasyczny, jest bardzo potężnym filarem naszej cywilizacji - dobrze jest więc wykorzystać go w pełni, zanim przejdziemy do wieków średnich (może poza łucznictwem, o czym pisałem wcześniej).

Jeżeli nie wybudowaliśmy jeszcze wielkiej biblioteki (gwarantowana przez pismo), dobrze jest zrobić to teraz - zapewnia ona jedną darmową technologię. Jeśli tak uczynimy, przy wejściu w średniowiecze warto skorzystać z tego bonusu i od razu wynaleźć służbę cywilną - wymaga ona bardzo wielu punktów nauki, a dzięki takiemu zagraniu, będziemy posiadać tę technologię natychmiast. Jeśli jednak nie posiadamy darmowej technologii, warto zastanowić się nad pozostałymi z początkowych gałęzi średniowiecznego rozwoju naukowego: teologią, walutą, obróbką metalu, kompasem lub inżynierią.

Służba cywilna - gwarantuje nam przychód +1 do żywności ze wszystkich pól z dostępem do wody pitnej - jest to ogromny skok jakościowy w stosunku do tego, co posiadaliśmy wcześniej i pozwoli naszym miastom szybciej się rozwijać. Jeśli jednak nie posiadamy darmowej technologii, lepiej zainwestować w służbę cywilną w dalszej kolejności - prawdziwą swą potęgę prezentuje ona bowiem w połączeniu z innymi technologiami - z teologią tworzy edukację (duże bonusy do nauki) a z walutą rycerstwo (potężne jednostki kawaleryjskie).

Waluta - pozwoli nam szybko się wzbogacić. Technologia przydatna, jeżeli toczymy nieustanne, wyczerpujące wojny i chcielibyśmy szybko położyć im kres. Duży przychód w złocie daje bowiem możliwość wynajmu budynków i wojsk, zamiast ich produkcji, a ponadto waluta w połączeniu ze służbą cywilną daje dostęp do rycerstwa, a więc potężnych jednostek konnych.

Kompas - pozwala na tworzenie zamorskich szlaków handlowych. Jeżeli nasze państwo jest rozbite na wiele miast znajdujących się na wyspach i nie połączonych ze sobą drogami, inwestycja w kompas pozwoli nam na znaczne zwiększenie zysków z handlu. Jeśli sytuacja jest inna - tę technologię powinniśmy wynaleźć jako ostatnią w średniowieczu.

Teologia - pozwala na budowę kilku średnio opłacalnych cudów świata, więc teoretycznie jest mało przydatna, jednak w połączeniu ze służbą cywilną pozwala nam na wynalezienie edukacji - a ta da nam na tyle duże bonusy do punktów nauki, że nie powinniśmy teologii lekceważyć. Najlepiej umieścić ją gdzieś pośrodku naszego drzewka rozwoju, jeśli chodzi o epokę średniowiecza.

Inżynieria - pozwala na budowę tartaków i fortów - jest więc raczej nieprzydatna sama w sobie, a i jej następczynie, czyli mechanika i fizyka, nie powalają swoimi możliwościami. Co prawda oferowani przez nie kusznicy i trebusze sprawdzają się całkiem nieźle, jednak nie są aż na tyle potężni, by było warto inwestować w tę ścieżkę w pierwszej kolejności. Nawet jeśli toczymy właśnie wyczerpującą wojnę z wrogiem, lepiej zainwestować w rycerzy (rycerstwo) lub ciężkozbrojnych (stal).

Odlewanie metalu - pozwala nam wybudować kuźnię i warsztat, które dadzą nam całkiem pokaźne bonusy do produkcji, a w dalszej kolejności wynaleźć stal. Dzięki tej ostatniej wynajmiemy ciężkozbrojnych - naprawdę potężną jednostkę piechoty. Jeśli jesteśmy w trakcie wojny, odlewanie metalu będzie najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza, że pozwoli nam w renesansie wynaleźć proch strzelniczy i tworzyć arkebuzerów - ci zaś są bezkonkurencyjni na polu bitwy, oczywiście w stosunku do wszystkich swoich poprzedników.