Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization III - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Poradnik do gry - Wybór warunków początkowych; Pierwsze miasto poradnik Sid Meier's Civilization III

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

2. Wybór warunków początkowych.

Rozpoczynając każdą kolejną partyjkę gry w Cywilizację powinieneś z góry wymyślić sobie oraz za chwilę obrać konkretną strategię zależną od twoich długofalowych upodobań oraz chwilowego nastroju. Przyjęcie założenia, że zostaniesz potęgą militarną i naukową i terytorialną, a dopiero potem zdecydujesz, jak chcesz wygrać jest chwalebne, ale niepotrzebnie trudne. Jeśli nie lubisz nadto pływać ale liczysz na samotność, to nie decyduj się na rozgrywkę na wyspach - przeciwnicy i tak szybko do ciebie dotrą i będziesz się musiał bronić przed nimi na morzach. Jeśli liczysz na to, że zakładane przez Ciebie miasta będą kwitnąć w oczach od samego początku, to nie licz na to, że wybór skrajnych warunków klimatycznych pozwoli Ci na znalezienie się akurat w najlepszym miejscu. Oczywiście zawsze pozostaje możliwość rozpoczynania gry tak długo, aż znajdziesz się w terenie, który będzie Ci pasował, ale wspierając się swoim doświadczeniem proponuję Ci zaczynać grę bez takich nawrotów, które po pierwsze wpływają deprymująco, a po drugie i tak dopiero w trakcie gry naprawdę poznasz otaczający Cię teren, usytuowanie rywali itd. Ponadto im mniej popularnym uwarunkowaniom uda Ci się stawić czoła, tym większą będziesz miał satysfakcję i tym ciekawsze wspomnienia z danej rozgrywki.

To, co najbardziej odróżnia, na tym etapie, trzecią część "Cywilizacji" od poprzednich, to wzajemne, dobrze określone, zróżnicowanie poszczególnych nacji. Warto, żebyś kierując się jej wyborem nie zwracał uwagi na to, czy odpowiada Ci twarz wodza, ale czy jej charakterystyki nie kłócą się z planowanym przez Ciebie schematem rozwoju. Sprawdź, które jednostki wojskowe dany naród posiada we właściwej sobie, lepszej odmianie i postaraj się to później wykorzystać, gdyż różnice te wcale nie są drobne i dają doskonałe pole do popisu.

Rozwiązania gospodarcze i taktyczne, które w niniejszym poradniku zaproponuję, najlepiej będą się sprawdzać w jak najbardziej standardowych ustawieniach, czyli: kontynenty otoczone średniej wielkości morzami, klimat normalnie wilgotny, temperatura planety umiarkowana, wiek - 4 miliardy lat; rozmiar mapy standardowy. Rozpoczynanie gry w skrajnie różnych warunkach od tych, to temat na serię podobnych poradników i naprawdę nie czuję się na siłach napisać takiej książki. Nacja zaś, która najlepiej pasuje do przyjętych przeze mnie założeń strategicznych to Rosja, która jest scharakteryzowana w "Cywilizacji" jako: ekspansywna i naukowa. Hmm... Poziom trudności zaś polecam Ci nie wyższy niż Regent.

3. Pierwsze miasto, za chwilę stolica.

Odnoszę wrażenie, że w tym momencie komputer cokolwiek oszukuje na korzyść grających, gdyż pierwszy osadnik pojawia się zwykle w terenie wyraźnie lepszym od otaczającego. Nie wahaj się jednak dokonać drobnej korekty jego położenia zanim założysz pierwsze miasto - utrata jednej, dwóch, nawet trzech tur jest niczym w porównaniu z oszczędzeniem sobie wielu późniejszych problemów.

1 - Wybór warunków początkowych; Pierwsze miasto - Sid Meiers Civilization III - poradnik do gry

 

Największą wartość dla rozwoju miasta mają tereny trawiaste, wspomożone dodatkowo jedną tarczą. Bliskość rzek wspomaga handel, wzgórza i lasy - produkcję. Flood plains obfitują w żywność, lecz długo będziesz musiał się borykać z chorobami dziesiątkującymi ludność miasta położonego w ich pobliżu, więc nie polecam. Szczególnie kłopotliwy jest rozwój w dżungli, w górach, na pustyni i w tundrze - to się wie. Później będziesz jednak musiał objąć te tereny swoimi granicami, jeśli chcesz sobie ująć kłopotów z pozyskiwaniem niezbędnych surowców. Pierwsze miasto, które założysz musi mieć zarówno zapewniony dostęp do dużej ilości żywności (by mogło szybko produkować nowych osadników), jak i do wielu tarcz, by produkcja szła sprawnie. Idealnym miejscem jest trawiasta równina w pobliżu rzeki, porośnięta częściowo lasami, na której wznosi się kilka wzgórz; daleko od morza. Wszelkie bonusowe surowce są oczywiście mile widziane, gdyż zwłaszcza z początku doskonale ułatwiają rozwój. Staraj się unikać zakładania miasta w bezpośredniej bliskości wzgórz, a już zwłaszcza gór, gdyż z nich znacznie łatwiej jest wrogom wyprowadzać ataki na miasto. Bliskość morza hamuje nieco możliwości rozwoju miasta, dlatego stolica nie powinna leżeć na wybrzeżu. Jeśli jednak decydujesz się jakiekolwiek miasto postawić blisko wielkiej wody, to stawiaj je nad samym brzegiem (trochę ma się to inaczej niż w poprzedniej części), gdyż później, gdy będziesz atakowany z morza, mieć to będzie kolosalne znaczenie dla Twojej obrony. Obecne w "Cywilizacji III" statki wojenne są w stanie siać zniszczenie na odległość dwóch pól, czyli w głąb lądu także, a tymczasem jedynie w mieście położonym na wybrzeżu będziesz w stanie wybudować twierdzę nadmorską i w ogóle statki. Podobnież jeśli miasto nie będzie portem, nie będziesz mógł w nim postawić przystani ani platformy wiertniczej, w efekcie czego przynależny do miasta fragment morza pozostanie nie w pełni wykorzystany. Dobrze położone miasto powinno mieć na starcie przynajmniej: cztery sztuki pożywienia (w tym dwie na swój rozwój), przynajmniej dwie tarcze, a złota im więcej tym lepiej.

Robotnik, którego posiadasz od samego początku niech się zajmie przede wszystkim budową dróg na tych polach, które już i tak ze swojej natury są najwartościowsze - podobnie rzecz się ma z irygacjami i z kopalniami, gdyż dodatkowo zwiększy to korzyści z nich płynące. Jeśli jednak nie jesteś pewien, co ulepszać w pierwszej kolejności, albo zwyczajnie nie chce Ci się o to dbać, to śmiało możesz skorzystać ze zlecenia robotnikom pracy na własną rękę, gdyż dobrze się spisują (sprawdź sobie w cywilopedii skróty klawiszowe, gdyż w ten sposób możesz wydać znacznie różnorodnych więcej poleceń, niż za pomocą tylko myszy).

Jeśli wybrana przez Ciebie nacja nie jest ekspansywna, wówczas nie dostaniesz wraz z początkiem gry skauta, niezbędnego do rozpoznania terenu wokół miasta - wtedy powinieneś jako swoją pierwszą jednostkę wytrenować wojownika, bo jest najtańszy. Nim to musisz czym prędzej ruszyć na rozpoznanie terenu wokół miasta (najlepiej oddalając się od niego po spirali), by zaplanować położenie kolejnych miast. Jeśli tylko posiadasz Bronze Working, to drugą jednostką powinien być Spearman, jeśli nie, to po pierwsze Bronze Working powinieneś jak najszybciej wynaleźć, a po drugie musisz się wesprzeć na razie na Warriors.

Jednostek do obrony miasta powinieneś wyprodukować w sumie dwie. Zwykle nie zachodzi z początku potrzeba tak pełnej obrony, ale dobrze dać miastu czas na rozrośnięcie się do wielkości 3 lub 4, by móc bezpiecznie wyprodukować osadnika. Poza tym jednostki wojskowe stacjonujące w mieście stanowią pierwszy element zadowolenia społecznego (w despotyzmie tylko dwie mają wpływ na samopoczucie mieszkańców, a w monarchii nawet trzy), dzięki któremu nie będziesz doświadczał przerw w produkcji z powodu przedwczesnych zamieszek.

2 - Wybór warunków początkowych; Pierwsze miasto - Sid Meiers Civilization III - poradnik do gry