Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

The Bard's Tale IV: Barrows Deep Przed premierą

Przed premierą 14 czerwca 2015, 13:00

autor: Sebastian Zieliński

The Bard's Tale IV - szykuje się najtrudniejszy RPG ostatnich lat?

Bard’s Tale IV to kolejny projekt Briana Fargo polegający na przywróceniu do życia legendarnego tytułu sprzed lat, finansowany w dużej części ze zbiórki za pośrednictwem Kickstartera.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry The Bard's Tale 4 – staroszkolne RPG wraca do łask

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

W SKRÓCIE:

  • drużynowa gra RPG w konwencji dungeon crawlera;
  • powrót do legendarnej serii z lat 80;
  • oprawa graficzna na silniku Unreal Engine 4 z wykorzystaniem fotogrametrii;
  • świat high fantasy przesycony klimatem i kulturą północnej Szkocji;
  • jaskinie, zamki, lochy wypełnione magią, potworami, pułapkami i zagadkami;
  • turowe walki z wykorzystaniem magii, artefaktów i specjalnych umiejętności;
  • odkrywanie tajemnic poprzez eksplorację, manipulację przedmiotami i rozwiązywanie zagadek.

W ciągu ostatnich kilku lat, studio inXile entertainment pod kierownictwem Briana Fargo wyrosło na ulubieńca dojrzałego pokolenia graczy spragnionych powrotu gier w formułach porzuconych przez dużych wydawców. Dzięki perfekcyjnemu korzystaniu z dobrodziejstw platformy Kickstarter światło dzienne ujrzał Wasteland 2, w zaawansowanym stadium jest Torment: Tides of Numenera, a w chwili, gdy piszę te słowa, do wymaganej kwoty 1 250 000$ zbliża się zbiórka na ich najnowszy projekt – Bard’s Tale IV.

Z Opowieścią Barda jest podobnie jak z Wasteland – pamiętają ją jedynie najstarsi gracze. Pierwsza część ukazała się pod przydługim tytułem Tales of the Unknown, Volume I: The Bard's Tale w roku 1985. Jej twórcą był Michael Cranford, ale w produkcję zaangażowany był też sam Brian Fargo. Wśród gier RPG królowały wtedy serie takie jak Wizardry, Ultima, czy Might & Magic. Bard’s Tale, mimo iż dorobiła się jedynie trzech części (dla porównania takie Wizardry miało na koncie 8 części głównych i kilka spinoffów), to zdobyła całkiem sporą rzeszę fanów. Co wyróżniało ją na tle konkurencji? Z pozoru był to kolejny dungeon crawler z pseudo-otwartym światem (dostęp do poszczególnych lokacji otwierał się w miarę rozwoju historii), tekstowym interfejsem wzbogaconym małym graficznym okienkiem, turowym systemem walk z mechaniką wzorowaną na D&D i typowym światem high fantasy w kanonie tolkienowskim. Do oryginalnych pomysłów należały chociażby bitwy na wielką skalę, wykorzystanie muzyki, czy sama postać barda.

The Bard's Tale IV - szykuje się najtrudniejszy RPG ostatnich lat? - ilustracja #2

Gra z 2004 roku o tytule Bard’s Tale była pierwszą produkcją inXile entertainment, jednak w żadnym wypadku nie można o niej mówić jako o sequelu. To raczej parodia oryginalnej trylogii zrealizowana w konwencji hack’n’slasha. Dla nieobeznanych z serią mogła być całkiem miłą, lekką produkcją, jednak fani byli łagodnie mówiąc rozczarowani. Można spekulować czy przywracanie legendarnej marki w takiej formie miało sens, jednak trzeba pamiętać, że sytuacja małego, raczkującego studia Briana Fargo w 2004 roku była diametralnie inna niż dzisiaj.

No i nie było Kickstartera.

Lochy i smoki

Opis projektu i pierwsze obrazki wystarczyły, żeby upewnić się, że tym razem będziemy mieli prawdziwy sequel. Zapowiedź Bard’s Tale IV wypadła w trzydzieste urodziny serii. Brian Fargo nie ukrywa, że do rozpoczęcia prac nad grą skłoniły go prośby fanów, ale też sukcesy współczesnych dungeon crawlerów takich jak Legend of Grimrock 2 czy Might & Magic X. Jednocześnie wyraźnie daje do zrozumienia, że jego nowa gra ma znacznie większe ambicje. Nie oznacza to bynajmniej, że Bard’s Tale IV ma być grą rewolucyjną. Autorzy mówią raczej o renesansie gatunku, co i tak brzmi trochę patetycznie. Wystarczyło jednak pokazać pierwszy film prezentujący w akcji silnik gry (Unreal Engine 4) z kilkoma scenami powodującymi opad szczęki, żeby wokół tytułu zrobił się szum. Niszowe produkcje robione dla grupki zapaleńców rzadko kiedy mogą się pochwalić zapierającą dech w piersiach grafiką. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że wczesna prezentacja Bard’s Tale IV ściągnęła na kampanię uwagę rzeszy graczy. To, co mieliśmy okazję zobaczyć przedstawia się rewelacyjnie zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym, ale oprawa graficzna nie jest jedyną rzeczą, która budzi entuzjazm i duże nadzieje w tym projekcie.

The Bard's Tale IV - szykuje się najtrudniejszy RPG ostatnich lat? - ilustracja #3

Z przedstawionej wizji gry można już wyłonić kilka konkretów. Trzon rozgrywki najprawdopodobniej pozostanie typowy dla dungeon crawlerów. Kierujemy drużyną poszukiwaczy przygód poruszając się w widoku z pierwszej osoby po świecie podzielonym na miasta, zamki, jaskinie, lochy, itp. Esencją rozgrywki będzie eksploracja, rozwiązywanie zagadek, poszukiwanie skarbów, rozwój bohaterów i walki w systemie turowym. Drużyna składać się będzie z czterech bohaterów stworzonych przez gracza od podstaw, jednego tzw. CNPC-a (postać spotykana w grze, którą można przyłączyć do drużyny) oraz jednego towarzysza przywoływanego magią (summon). Dostępne rasy i klasy postaci opierać się będą na kanonie fantasy (wojownicy, magowie, elfy, krasnoludy, itp.) ze szczyptą oryginalności. Każda profesja ma posiadać zaawansowane drzewka rozwoju, a czary i umiejętności można będzie łączyć w zabójcze kombinacje. Ciekawie zapowiada się rola tytułowego barda i korzystanie z jego przepełnionych magią pieśni.

The Bard's Tale IV - szykuje się najtrudniejszy RPG ostatnich lat? - ilustracja #4
The Elder Scrolls: Blades to fantastyczny… symulator otwierania skrzyń
The Elder Scrolls: Blades to fantastyczny… symulator otwierania skrzyń

Przed premierą

„Ogromna gra RPG”, „produkcja wierna serii The Elder Scrolls”, „grafika rodem z wiodących konsol” – tak Todd Howard zapowiadał mobilne TES: Blades niecały rok temu. Udostępniona wczesna wersja pokazuje problemy gry, ale też jej nieoczekiwane zalety.

Graliśmy w The Elder Scrolls: Blades – jaki jest kieszonkowy Skyrim?
Graliśmy w The Elder Scrolls: Blades – jaki jest kieszonkowy Skyrim?

Przed premierą

The Elder Scrolls: Blades wygląda imponująco na telefonie, ale dużo traci podczas samej rozgrywki. Zamiast pomysłowego Fallouta: Shelter w świecie Tamriel mamy uboższego pod każdym względem „Skyrima na komórki”.

Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco
Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco

Przed premierą

Nadchodzące dzieło CD Projektu RED najpierw wstrząsnęło E3, a teraz podbiło gamescom. Pokaz Cyberpunka 2077 w Kolonii tylko utwierdza w przekonaniu, że to projekt o gigantycznej skali, niesamowitym potencjale i fenomenalnej stylistyce.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
15.06.2015 10:22
odpowiedz
Meno1986
118
Szkubany Myszor

No i TBT IV został ufundowany. :)
Pozostaje pytanie ile progów uda im się przeskoczyć. Wsparłem projekt 20$ zraz na początku, żeby otrzymać darmową kopię Wasteland 2 i szczerze mówiąc kiedy zbiórka dobiła do 1,1 mln, to dalej szła, jak krew z nosa. Wiedziałem, że jakoś dojdą do 1,250 mln, ale trochę im to zajęło. Jeżeli będą zbierać pieniądze w takim tempie, to mogą mieć problem z 1,35 :P

14.06.2015 13:25
TobiAlex
134
Legend

Szczerze to liczyłem na grę w konwencji z 2004 (lekka, przyjemna a przede wszystkim zabawna i świetnie parodiująca gry rpg).

14.06.2015 15:42
👍
odpowiedz
zarith
198

a ja się cieszę że to będzie blobber... i że kolejny gatunek powstaje z martwych (might and magic x, legend of grimrock, starcrawlers). teraz poproszę o remaki eye of the beholder, lands of lore i stonekeep:)

14.06.2015 17:11
👍
odpowiedz
Sir Xan
92
Legend

Ja także czekam na taką grę. :)

14.06.2015 17:54
odpowiedz
Adamus
212
Gladiator

Kolejny tytuł, który wsparłem na Kickstarterze.
Myślę, że warto dołożyć się również do UNDERWORLD ASCENDANT, co prawda już nie na Kickstarterze, ale tu jest link:
https://www.underworldascendant.com/store/index.php

14.06.2015 18:17
odpowiedz
Sir Xan
92
Legend

@Adamus -> [3] +1

Zgadzam się, że Underworld Ascendant też zasługuje na nasze uwagi. Szkoda, że nie osiągnął cel $950 000, bo wtedy twórcy mogą stworzyć dodatkowe lokacji "nekropolia Pradawnych" do grze.

14.06.2015 19:07
odpowiedz
Saed
116
Pretorianin

@zarith
inXile ma prawa do Stonekeep, jeśli Bard's Tale IV okaże się sukcesem to kto wie?

14.06.2015 19:42
👍
odpowiedz
zanonimizowany939625
53
Generał

I ja się zrzuciłem, wygląda super:) Lada moment dobiją do celu a jeszcze 26 dni zostało.

14.06.2015 20:45
odpowiedz
Dead Men
116
Generał

@Saed nie ma praw. Prawa ma Interplay

14.06.2015 21:08
odpowiedz
AntyGimb
42
Generał

"Pillars Of Eternity" - genialne. Dla mnie gra roku. "Wasteland 2" dobre, a teraz czekam na Tormenta :).

14.06.2015 22:21
odpowiedz
Sir Xan
92
Legend

@AntyGimb -> Co PoE ma wspólnego z tym oprócz silniku gry? To Obsidian zrobił, a nie inXile.

14.06.2015 22:29
odpowiedz
A.l.e.X
121
Alekde

Pillars of Eternity świetna gra, ale po premierze Wiedźmina III, wszystkie najlepsze crpg zostały zawstydzone. W3 postawił obecnie tak ekstremalnie wysoko poprzeczkę, że zapowiada się naprawę ciekawa przyszłość tego gatunku.

14.06.2015 22:32
odpowiedz
kuba1711
93
Ten post może kłamać?

Oj, Brian bez przerwy gra na mojej sentymentalnej duszy. Tylko czekać na Tormenta i Barda. Od razu po premierach tych gier biorę wolne od wszystkiego na kilka tygodni.

14.06.2015 23:17
odpowiedz
WlodarW
83
Generał

Przecież ta grafika to nie jest real-time! Wystarczy zwrócić uwagę na animację.

15.06.2015 01:01
odpowiedz
KociBolec
44
Centurion

Jedyne co zwróciło moją uwagę to muzyka, jeśli ktoś zna prosiłbym na priv wykonawce.

15.06.2015 01:03
odpowiedz
_Luke_
204
Death Incarnate

Marzy mi sie Stonekeep 2. Mam nadzieje, ze Fargo, tez.

15.06.2015 07:41
odpowiedz
zanonimizowany425280
118
Legend

wiedzmin to rpg, haha a to dobre

mass effect 2 tez?

15.06.2015 08:11
odpowiedz
Sir Xan
92
Legend

@_Luke_ -> Stonekeep to był świetna gra dla mnie, a więc mam nadzieję, że doczekamy się na kontynuacji Stonekeep, którzy inXile mieli w planie od dawna (plany leżą gdzieś w kącie i zapełnią ją kurzu, aż się proszą, by podnieść).

@Darth Father -> Śmiej się, śmiej się, co chcesz i tak mnie nie obchodzi. Piszą tak to dla wygody. Tak po prostu. Ale masz rację, że nie wszyscy są w pełni świadomi, czym jest naprawdę RPG. Jeśli ktoś myśli, że chodzi tylko o rozwój bohatera i ekwipunek, jest w błędzie. To tylko połowa prawda.

Komputerowy RPG od dawna został podzielony na wiele szkoły RPG i większości z nich już nie do końca przypominają klasyczne "papierowe" RPG. Dla mnie, Pillars of Eternity i Fallout 1-2 mogą być klasyczne i prawdziwe RPG, natomiast Wiedźmin 3 i Gothic mogą być zwykłe akcji-RPG (tak będzie wygodniej). Tylko Diablo i podobne gry nie mogą się nazwać RPG, lecz czysta gra akcja z "elementy" RPG (lub 1/3 RPG, jak wolicie).

Mass Effect 2? Po prostu czysta gra akcja z "elementy" RPG (1/2). ;)

15.06.2015 10:22
odpowiedz
Meno1986
118
Szkubany Myszor

No i TBT IV został ufundowany. :)
Pozostaje pytanie ile progów uda im się przeskoczyć. Wsparłem projekt 20$ zraz na początku, żeby otrzymać darmową kopię Wasteland 2 i szczerze mówiąc kiedy zbiórka dobiła do 1,1 mln, to dalej szła, jak krew z nosa. Wiedziałem, że jakoś dojdą do 1,250 mln, ale trochę im to zajęło. Jeżeli będą zbierać pieniądze w takim tempie, to mogą mieć problem z 1,35 :P

15.06.2015 10:44
odpowiedz
Sir Xan
92
Legend

@Meno1986 -> Cytat: "Wiedziałem, że jakoś dojdą do 1,250 mln, ale trochę im to zajęło. Jeżeli będą zbierać pieniądze w takim tempie, to mogą mieć problem z 1,35 :P" -> Niezupełnie. Ostatnio Bloodstained (nowy Castlevania) miał tylko $ 4.5m, a w ciągu kilku ostatnich dni nagle przeskoczyło do $5.5m i osiągnęło kilku ostatnich celów (Stretch Gola). Tak samo było z Pillars of Eternity i Torment, który myślałem, że nie przebije parę ostatnich celów i stał się cud dzięki gracze. Może Bard's Tale się doczeka ten sam cud, a MOŻE NIE. Ludzie są z natury nieprzewidywalni i jeszcze wszystko może się wydarzyć. Czas pokaże prawdę. Ale najważniejsze jest to, że wreszcie doczekaliśmy się zapowiedź Bard's Tale i będzie w trakcie budowy. ;) Tym bardziej, że Pillars of Eternity od Obsidian i Wasteland 2 od inXile nie okazały się ostateczne rozczarowani.

15.06.2015 19:41
odpowiedz
Saed
116
Pretorianin

@Meno1986
Najważniejsze, że jest sukces. Teraz jest kryzys środka kampanii - normalka. Zawsze przy każdym dużym projekcie na początku zbiórka szybuje w górę, potem jest stagnacja i na końcu wszyscy zrzucają się jak oszalali. Nie zdziwię się, jak na Bard's Tale IV uda się finalnie zebrać 4 miliony. Masa ludzi obserwuje kampanię i czeka do ostatniej chwili. A ci co już wyłożyli pewnie będą dokładać :)

15.06.2015 19:58
odpowiedz
Martius_GW
61
Generał

To niestety nic dziwnego. Bards Tale nie ma dużej siły przebicia co widać chociażby po gol-u nazywającym to sequelem to trylogii parodii rpg. Dobrze będzie jak uzbierają chociaż dwa miliony.

28.06.2015 11:32
odpowiedz
Nolifer
115
The Highest

No proszę, jak Brian dba o polskich graczy. Szkoda, że wszyscy wydawcy, tak skrzętnie nie analizują tego, ilu polskich graczy kupuje ich gry.

24.09.2015 22:41
👍
odpowiedz
zanonimizowany939625
53
Generał

Ci co wsparli projekt w pierwszych 48h mogą już odbierać swoją nagrodę w postaci Wiedźmina 1, Wiedźmina 2 albo Wasteland 2.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze