Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 6 września 2014, 13:23

autor: Norbert Jędrychowski

Recenzja gry The Sims 4 - niezłe nowości w cieniu wyraźnych braków - Strona 2

Gra The Sims 4 w pewnym sensie spełnia oczekiwania fanów serii, bo oferuje kilka interesujących nowości. Trudno jednak paść na kolana przed deweloperami, skoro produkt wykazuje też ewidentne braki i niedoróbki.

Kreując oblicze Sima można wpłynąć na wiele szczegółów.

Samopoczucie Sima, wcześniej symbolizowane wskaźnikiem, zastąpione zostało kilkoma stanami emocjonalnymi, w których ten może się znajdować. Dostępne nastroje są przeróżne, poczynając od negatywnego gniewu, poprzez neutralną pogodność, aż do pozytywnego szczęścia. Oczywiście, tak jak w prawdziwym życiu, nie ma tu miejsca na biel i czerń, a Sim może popaść w wiele stanów pośrednich. Bycie w określonym „trybie” zwiększa ilość dostępnych opcji dialogowych oraz pozwala używać specjalnych interakcji. Przykładowo rozgniewany Sim może nieco ostudzić swój zapał kopiąc w śmietnik lub wdając się w bójkę z nielubianym znajomym. Z kolei radząc sobie ze smutkiem można wypłakać się w łóżku lub czytać nekrologi. Dalej: pewna siebie osoba z zapałem będzie podziwiać się w lustrze oraz prężyć muskuły przed ładną sąsiadką, a zainspirowany Sim stworzy lepsze dzieło – każda z emocji daje pewien bonus do wykonywanej czynności. Korzystając z tej prawidłowości możemy skierować pobudzonego podopiecznego na intensywny jogging, co w prostej linii zapewni szybsze zwiększenie sprawności fizycznej oraz poprawi jego wygląd. Tak samo rozzłoszczony bohater wyładuje swoją furię na siłowni, a skupiony w okamgnieniu przeczyta książkę i nauczy się nowej umiejętności. Jak to w serii The Sims bywa nie zabrakło również zabawnych sytuacji: zawstydzona postać ukryje się przed innymi w łóżku, rozbawiona przygotuje naleśniki z żelkami, a po ciężkim dniu w pracy spięty Sim odstresuje się, jedząc lody w wannie. Dzięki dużej liczbie nowych interakcji rozgrywka stała się jeszcze ciekawsza, a życie wirtualnych ludzików, targanych emocjami i chwilowymi zachciankami, nieco zbliżyło do rzeczywistego.

Mdłości związane z ciążą do najprzyjemniejszych nie należą...

Rozbudowany został także system aspiracji (wcześniej były to cele życiowe). Zostały one podzielone na kilka kategorii, z którymi ściśle powiązane są określone cechy, jakie Sim otrzymuje podczas wyboru danej drogi kariery. I tak osobnik marzący o posiadaniu dużego domu otrzyma cechę „Żyłka handlowa”, a przyszły kulturysta „Szybki Metabolizm”. Przymioty te będą pomocne w realizacji wybranego celu. Warto zaznaczyć, iż teraz dane marzenie spełnia się stopniowo, wypełniając określone zadania, a większość z nich nie jest już powiązana ze zdobywaniem maksymalnego poziomu w wybranej karierze.

Jak na to wszystko zarobić?

Recenzja gry The Sims 4 - niezłe nowości w cieniu wyraźnych braków - ilustracja #3

Od teraz kobiety przeżywają ciążę nieco inaczej i dłużej, a dodatkowo nie wiedzą dokładnie, w którym momencie urodzi się dziecko. W stanie błogosławionym chodzą one także do pracy, a po porodzie mogą zapomnieć o urlopie macierzyńskim!

Modyfikacje nie ominęły także tematu kariery zawodowej. Przede wszystkim w grze nie uświadczymy popularnych zawodów, znanych z poprzednich części. Zabrakło między innymi kariery polityka, przedsiębiorcy, sportowca, czy stróża prawa. W zamian możemy zostać malarzem, guru techniki, tajnym agentem, a nawet astronautą. Nieco inaczej wygląda także samo przebywanie w miejscu pracy – nasz Sim nie jedzie do niej na godzinę przed rozpoczęciem, tylko w magiczny sposób znika z domu, aby po określonym czasie teleportować się do niego z powrotem. Wzorem poprzedniczki w trakcie harówki możemy wybrać spośród kilku opcji zachowania się (np. wyjdź wcześniej, wyluzuj, interakcja ze współpracownikami), które przekładają się na ocenę kariery i ewentualny awans. Promocję na wyższe stanowisko uzyskać jest teraz znacznie trudniej, gdyż nie wystarczy już ciężko pracować oraz wychodzić z domu w dobrym nastroju. Najpierw należy wykonać z góry narzucone czynności – np. dla malarza będzie to sprzedawanie swoich dzieł do galerii sztuki, przestępca w drodze po awans okradnie kilku Simów, a guru techniki napisze parę wirusów. Oprócz wykonywania powierzonych zadań niezbędne stanie się także ciągłe rozwijanie umiejętności, przydatnych w danym zawodzie.