Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 22 listopada 2013, 15:10

autor: Amadeusz Cyganek

Recenzja Miast przyszłości - dodatku do gry SimCity firmy Maxis - Strona 2

Drony, MegaWieże, ControlNet – to kluczowe pojęcia, które opisują nowości w Miastach Przyszłości, dużym dodatku do SimCity. Niestety, choć od premiery podstawki minęło już ponad pół roku, pewne problemy nadal nie są rozwiązane.

Jak jednak doskonale wiadomo, gdy mamy do czynienia z czymś wielkim, często oznacza to też wielkie problemy – przede wszystkim mieszkańcy takich apartamentów mają bardzo wysokie wymagania odnośnie otoczenia, oferowanych przez miasto usług oraz sytuacji ekonomicznej. Szczególnie grupa najbardziej zamożnych i najlepiej wyedukowanych obywateli stawia wygórowane żądania, sprostanie którym bardzo często okazuje się ponad nasze siły. Kolejna niedogodność to nierównomierne rozmieszczenie lokatorów w poziomach mieszkalnych. W przypadku dwóch identycznych pięter dla danej klasy społecznej Simowie niejednokrotnie próbują ulokować się na jednej kondygnacji, pozostawiając drugą całkowicie pustą – takie działanie generuje niestety bardzo wysokie koszty związane z utrzymaniem pustych miejsc mieszkalnych i znacząco obciąża budżet miasta.

Miasto nocą robi jeszcze większe wrażenie! - 2013-11-22
Miasto nocą robi jeszcze większe wrażenie!

Wywłaszczenie gruntów nadal idzie opornie...

Tak naprawdę jednak MegaWieże wydają się być próbą zatuszowania małej przestrzeni przeznaczonej pod zabudowę, która nadal nie została powiększona ani o milimetr. Budynki te pozwalają zgromadzić ogromną liczbę mieszkańców na ograniczonym obszarze, a z racji spełniania różnorodnych funkcji są niejako „miastami w mieście” i zamkniętymi systemami, często żyjącymi własnym życiem. Brak zmian w tym zakresie bardzo szybko zmusza do ekspansji nie tylko na nowe tereny, ale i w nowe regiony, co owszem, współgra z modelem współpracy forsowanym przez twórców, ale przeczy idei budowania kompletnych metropolii w sytuacji, w której z powodu niedoboru miejsca nie możemy wykorzystać wszystkich koniecznych służb i obiektów. Nadal problemów nie wyzbył się silnik Glassbox zarządzający symulacją życia całego miasta – niektóre procesy zachodzące w grze wciąż nie działają tak, jak powinny, choć nie da się ukryć, że od czasu premiery nastąpił pod tym względem znaczny postęp.

Wizualnie SimCity nadal robi ogromne wrażenie, a omawiane rozszerzenie jeszcze bardziej je potęguje – możliwość obserwacji miasta przyszłości na tle nowych technologii, dzięki którym transport odbywa się drogą powietrzną, a mieszkańcy przenoszą się pomiędzy kolejnymi punktami za pomocą specjalnych mostów, działa na wyobraźnię, zaś rozmach MegaWież zdecydowanie urozmaica miejski klimat. W nocy ulice rozświetlają setki diodowych lamp, a nowoczesne budynki mienią się feerią barw. Twórcy postarali się także o delikatną modyfikację soundtracku, dzięki czemu możemy usłyszeć lepiej pasujące do tematyki dodatku industrialne melodie i spokojne rytmy.

Akademia – to tutaj wytwarzamy ControlNet. - 2013-11-22
Akademia – to tutaj wytwarzamy ControlNet.

Jedno się nie zmieniło – SimCity to nadal pozycja potrafiąca zagwarantować wiele godzin wciągającej rozrywki, w której przetestowanie wszystkich wariantów rozwoju wirtualnego miasta wymaga wielu prób i eksperymentów. Dodatek zdecydowanie odświeża koncepcję budowy metropolii i poszerza ją o szereg nowych budynków i rozwiązań przynoszących w dłuższej perspektywie naprawdę interesujące efekty. Nie zmienia to jednak faktu, że tytuł w swoich założeniach praktycznie pozostał taki sam – zabawą nadal rządzą stare schematy i mechanizmy, mała przestrzeń przeznaczona pod zabudowę niezmiennie irytuje, a błędy silnika Glassbox, choć po części wyeliminowane, nadal potrafią uprzykrzyć spędzany z grą czas. Osoby, którym przypadła do gustu produkcja studia Maxis, będą z tego dodatku zadowolone, ale fani oczekujący głębszych zmian w strukturze rozgrywki raczej nie znajdą tu zbyt wiele interesujących nowości. Przyszłość nie zawsze okazuje się skutecznym antidotum na błędy teraźniejszości.

Amadeusz Cyganek | GRYOnline.pl