Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 29 lipca 2011, 11:43

autor: Jacek Hałas

Dziedzictwo Hawke'ów - recenzja nowego dodatku do gry Dragon Age II - Strona 2

Nowe lokacje, nowi przeciwnicy i okazja do poznania interesujących szczegółów dotyczących rodu Hawke’ów – czy to wystarczająca zachęta do zagrania w pierwszy oficjalny dodatek DLC do Dragon Age’a II?

Do odnotowania jest też kilka debiutów, choć potwory te nie powinny być całkowicie obce osobom, które pamiętają jeszcze pierwszą część smoczej sagi. Bestie o nazwie bronto tym razem stanowią znacznie większe zagrożenie, mogąc przede wszystkim taranować członków drużyny. Dość kontrowersyjnej metamorfozy doczekały się genloki, czyli jedna z odmian mrocznych pomiotów. Potwory te w swojej „podstawowej” wersji przypominają teraz zmutowane goryle, co nie przypadło mi do gustu. Ciekawiej za to prezentują się genloki alfa, które taszczą ogromne tarcze, mogąc się dzięki nim nie tylko skutecznie bronić, ale i wyprowadzać potężne ataki. Bardzo fajnie wyreżyserowano kilkuczęściowy pojedynek z ostatnim bossem, który pod względem efektowności w mojej ocenie jedynie nieznacznie ustępuje potyczce z prastarym skalnym upiorem z podstawowej wersji gry.

Ukończenie DLC zajęło mi około dwóch i pół godziny (nie śpieszyłem się i nie grałem na najniższym poziomie trudności), co jest raczej dobrym wynikiem. Oczywistością jest, że konieczne może okazać się powtórzenie niektórych starć, zwłaszcza że w wielu z nich przewaga liczebna wrogów bywa miażdżąca. Gra zachęca ponadto do dokładnego rozglądania się, bo dostępnych jest kilka drobnych questów, związanych między innymi z rozłożeniem cennych artefaktów na ołtarzu boga Dumasa czy ostatecznym pozbyciem się demonów uwięzionych w magicznych klatkach przez Malcolma. Nieźle wypada nowy ekwipunek, aczkolwiek wyraźnie postawiono tu na jakość, a nie ilość. Oprócz unikatowego zestawu elementów ubioru dla głównego bohatera dostępna jest też chociażby unikalna broń-klucz. Ciekawostką jest, że oręż ten możemy co jakiś czas własnoręcznie doskonalić, wybierając pomiędzy dostępnymi ulepszeniami.

Częste walki to clou programu. Na szczęście dzięki niewielkim poprawkomi nowym odmianom potworów staczanie ich sprawia dużą przyjemność.

Zasadniczą nowością w Dziedzictwie w sferze wizualnej są oczywiście lokacje i cieszy mnie, że niemal wszystkie przygotowano zupełnie od podstaw. Jedyny wyjątek to obszar badany w początkowej części przygody, przypominający niektóre podziemne kryjówki i przejścia z głównej gry. Oprócz rozległych pustkowi, gdzie akcja toczy się na powierzchni, mamy przede wszystkim wielkie kilkupoziomowe więzienie, podczas eksploracji którego nieprzypadkowo tu i ówdzie natrafiamy na specjalne punkty widokowe. Rozgrywka jest niestety bardzo liniowa. Producenci mogli postarać się chociażby o stworzenie złudzenia pewnej swobody poprzez poprowadzenie kilku korytarzy do kolejnego badanego obszaru. Pochwalić wypada jakość polskiej wersji językowej w DLC. Tłumacze świetnie wykonali swoją robotę, włącznie z przełożeniem nietypowego sposobu wysławiania się finalnego bossa. Pojedyncze literówki nie psują dobrego wizerunku ogółu.

Dragon Age II: Dziedzictwo to całkiem udane rozszerzenie DLC. Pomimo bardzo wyraźnego nastawienia na konieczność staczania walk powinno ono spodobać się tym graczom, których zainteresowała fabuła podstawowej wersji oraz sam główny bohater. Nie brakuje zresztą wielu drobnych smaczków, jak chociażby różnic w odbywanych rozmowach z członkami rodziny Hawke’ów w zależności od momentu, w którym przystąpiło się do nowej przygody. Cena na poziomie 800 punktów BioWare to przyzwoita oferta, aczkolwiek mam nadzieję, że w kolejnych dodatkach starcia niekoniecznie już będą grały pierwsze skrzypce.

Jacek „Stranger” Hałas

PLUSY:

  • fabuła ukazująca ród Hawke’ów w ciekawym świetle;
  • poszerzony bestiariusz i emocjonujący pojedynek z końcowym bossem;
  • drobne usprawnienia w mechanice potyczek;
  • nowe, ciekawe lokacje.

MINUSY:

  • skupienie się głównie na staczaniu walk nie każdemu przypadnie do gustu;
  • przesadnie liniowa eksploracja większości obszarów.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej