Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 2 maja 2011, 11:56

autor: Jacek Hałas

Operation Flashpoint: Red River - recenzja gry - Strona 2

Marka Operation Flashpoint coraz bardziej skręca w stronę niedzielnych graczy. Czy Red River ma szansę im się spodobać i co na to zwolennicy produkcji opatrzonych wysokim stopniem realizmu?

Niezaprzeczalnym atutem serii Operation Flashpoint był od zarania dziejów bardzo duży obszar działań. Wywołanie w Red River mapy okolicy doprowadza do pojawienia się na twarzy szerokiego uśmiechu, gdyż obejmuje ona znaczny obszar Tadżykistanu. I faktycznie, w pewnym zakresie możemy się swobodnie poruszać, wybierając niejednokrotnie, czy do danego miejsca chcemy zbliżyć się od strony wzgórza, czy pozostać na głównej drodze albo czy szturm na wioskę podjąć z centralnego mostu, czy przeniknąć przez wąskie boczne uliczki. Problem w tym, że całkowita swoboda w grze jest złudna. Próba znacznego oddalenia się od miejsca wykonywania aktualnego zadania owocuje natychmiastowym przywołaniem nas do porządku. Nie jest też tak, że na terenie walk pozostajemy od momentu rozpoczęcia misji do jej zakończenia, gdyż większość etapów poprzedzielana jest mało pasjonującymi przejażdżkami samochodowymi, wiążącymi się z koniecznością wysłuchiwania kolejnych wskazówek Knoxa. Skoro mowa o pojazdach – należy zapomnieć o ich częstym wykorzystywaniu. Wehikuły pojawiają się w grze rzadko i stanowią jedynie mało istotny dodatek.

Mechanizmy zdobywania punktów umiejętności i doświadczeniasprawdzają się całkiem dobrze.

Dla odmiany dość dobrze prezentuje się personalizacja ról i wyposażenia członków drużyny. Każdy z żołnierzy może być reprezentantem jednej z czterech klas, różniących się między sobą przede wszystkim pod względem wykorzystywanego uzbrojenia. Wybór narzędzi zagłady jest spory i dodatkowo urozmaicany przez możliwość dokonywania w wyznaczonych momentach rozgrywki różnego rodzaju nalotów i ostrzałów moździerzowych. W grze obowiązują dwa systemy nagród. Otrzymywanie odznaczeń za wykonywanie misji pozwala na podnoszenie umiejętności, poprawiających między innymi sprint czy celowanie z użyciem karabinu. Punkty doświadczenia z kolei używane są do odblokowywania nowych elementów wyposażenia. W tym wypadku należy doczepić się do tego, że niektórym klasom sztucznie zablokowano naprawdę cenne przedmioty, przez co w początkowej fazie rozgrywki muszą radzić sobie na przykład bez celowników optycznych czy granatów odłamkowych. Pewnym wybawieniem jest to, że gra pozwala na dowolne podnoszenie broni pozostawianej przez siły wroga.

W walkach udział biorą zazwyczaj trzy drużyny marines, a my dowodzimy jedną z nich, składającą się w sumie z czterech osób. Liczba ta nie powala, przy czym dysponujemy niemałymi wachlarzem różnorakich, wydawanych naszym podwładnym, komend. Możliwe jest przede wszystkim stosowanie bardzo przyjaznego w obsłudze rozwijanego menu, z którego w łatwy sposób wybiera się pożądaną funkcję (np. podążanie za głównym bohaterem, ochranianie budynku czy przeprowadzenie ataku z flanki). Z pomocą przychodzi też mapka taktyczna, na której nie tylko wyraźnie oznaczono miejsca wykonywania zadań i biorące udział w walkach oddziały, ale gdzie dostępne jest również rozsyłanie ludzi i dokładne śledzenie ich poczynań.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej