autor: Adam Woźny
Podróż Do Wnętrza Ziemi - recenzja gry
Kolejna klasyczna gra przygodowa pochodząca z firmy Frogwares, twórców całkiem niezłej przygodówki, pt. The Mystery of the Mummy. Bohaterką gry jest młoda pani fotograf, Ariane, pracująca dla dużego i popularnego magazynu podróżniczego.
Recenzja powstała na bazie wersji PC.
Żył kiedyś pewien człowiek, który posiadał ogromny wachlarz zainteresowań. Ciekawiły go jaskinie, kosmos, głębiny oceanów, oraz... wnętrze skorupy ziemskiej. Pochodzący z Francji Juliusz Verne, bo o nim mowa, posiadał swoje przypuszczenia na temat tego, jak mogłaby wyglądać wyprawa w głąb naszej planety. Wszystkie hipotezy i pomysły złączył w jedną całość i tak oto uraczeni zostaliśmy wspaniałą lekturą pod tytułem „Podróż do wnętrza Ziemi”.
Przed przystąpieniem do grania w Journey to the Center of the Earth postanowiłem, że najpierw zagłębię się w książce Verne’a. Tak też uczyniłem i śmiało przyznaję, że od dawna żadna powieść tak mnie nie wciągnęła. Szczególnie zaciekawiła mnie fabuła, język jakim posłużył się autor oraz historia powstania omawianego dzieła, o której wspomniałem we wstępie. Na temat książki mogę powiedzieć jeszcze tylko to, ze zanim zacznie się ją czytać, należy sobie zarezerwować dużo wolnego czasu, gdyż ona po prostu „pożera”.
Kiedy w XIX wieku Verne napisał swoją powieść, nie mógł nawet marzyć, że kiedyś posłuży ona ukraińskiej firmie Frogwares do stworzenia gry komputerowej. Wtedy przecież jeszcze nie było samochodów, czy też telewizji. A co tu dopiero mówić o grach komputerowych... Jednak tamte czasy bezpowrotnie minęły – teraz elektronika rozwija się w zastraszającym tempie: twórcy RTV prześcigają się w wydawaniu coraz to lepszych modeli telewizorów. Producenci sprzętu raczą nas nowymi komputerami, a studia developerskie grami. Jednym z nich jest właśnie wcześniej wspomniane już przeze mnie Frogwares, które wyprodukowało Journey to the Center of Earth – przygodową grę, bezpośrednio nawiązującą do dzieła Verne’a.
Zwykle bywa tak, że pierwowzór (w tym przypadku książka) jest całością, a jego adaptacja (w tym przypadku przeniesienie na ekran monitora komputerowego) wiąże się z ucinaniem mniej ważnych dla tejże całości wątków pobocznych. Jednak od każdej reguły są odstępstwa – gra komputerowa Journey to the Center of the Earth jest o wiele bardziej rozbudowana niż książka. Zawiera więcej wydarzeń – fabuła jest dużo bardziej obszerniejsza niż w wersji papierowej Podróży do Wnętrza Ziemi. Niektóre wątki zostały poszerzone – inne stworzone całkowicie od nowa.
Gra rozpoczyna się w momencie, gdy główna bohaterka o imieniu Ariane, będąca pracownicą jednej ze stacji telewizyjnych a’la Discovery, została wydelegowana na tereny Islandii, gdzie ma za zadanie sfotografować wulkan Sneffles. Podczas tej podróży zdarzyło się jednak coś nieprzewidzianego. W momencie robienia zdjęcia jej helikopter, który wcześniej wynajęła – rozbił się, pod naporem olbrzymiego huraganu. Jednak Ariane na chwilę przed wypadkiem wyskakuje ze swojego środka transportu i ląduje nieprzytomna. Gdy odzyskuje świadomość, dociera do niej, że jest gdzieś na plaży. Próbuje dowiedzieć się gdzie dokładnie przebywa i okazuje się, że... znajduje się wewnątrz planety Ziemi. Co krok spotyka coś nowego – wszystko ją zaskakuje: widok żywych dinozaurów, dawne cywilizacje, i wiele innych rzeczy, o których nikt nie miałby pojęcia.