Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 22 października 2003, 15:40

autor: Wojciech Antonowicz

Star Wars Galaxies: An Empire Divided - recenzja gry - Strona 11

Star Wars Galaxies przenosi na ekrany naszych komputerów realia filmowego świata Star Wars (Gwiezdne Wojny). Przy tworzeniu gry brały udział wielkie światowe firmy Sony Online oraz LucasArts Entertainment dzięki czemu nie czekają nas tu żadne kompromisy.

Należy dodać, iż jest kilkadziesiąt różnych typów punktów doświadczenia i kilkanaście różnych metod ich zdobywania. Na przykład Merchant (Handlarz) dostaje punkty XP za ilość sprzedanych towarów, tancerz za ilość czasu, jaką spędzają ludzie oglądający jego popisy, Smuggler dostaje XP między innymi za otwieranie zamkniętych i zabezpieczonych pojemników. Jest jeszcze jedna szczególna klasa doświadczenia - punkty, które zdobywamy, przekazując naszą wiedzę innym graczom. Punkty z tej klasy są nam potrzebne do zdobywania tytułów mistrzowskich w konkretnych profesjach. Coś jak mistrz i czeladnik.

Nauczonych umiejętności można się oduczyć i odzyskać w ten sposób zainwestowane punkty skillu, co daje nam możliwość dowolnego eksperymentowania z rozwojem naszej postaci.

Zdobywanym poziomom umiejętności towarzyszą tytuły -jest ich kilkadziesiąt - które możemy na własne życzenie uwidaczniać w grze jako napisy pojawiające się nad głową naszej postaci. Niby drobne, a cieszy.

Gracze mogą tworzyć grupy zawierające do dwudziestu bohaterów (tak liczne też stanowią nowość jeżeli chodzi o gry MMO), inny jest jednak sposób rozdzielania pomiędzy członków teamu punktów doświadczenia, niż miałem okazję do tej pory zobaczyć w innych grach MMOcRPG. XP nie dzieli się równo, każdy dostaje to, co zarobi. Strzelec to, co ustrzeli, lekarz to, co wyleczy itd. Nie podoba mi się ten sposób rozdzielania punktów doświadczenia, gdyż preferuje on taktykę kto pierwszy ten lepszy, nie wspomaga pracy zespołowej. Jest jednak logiczną konsekwencją całości idei zdobywania punktów doświadczenia.

Dosyć nowatorskim rozwiązaniem jest wprowadzenie punktów doświadczenia, które otrzymujemy, gdy ktoś posługuje się wyprodukowanymi przez nas przedmiotami. Czyli jeżeli zrobimy broń, sprzedamy ją innemu graczowi i on z tej broni zabija potwory, za każdym razem, gdy zdobywa w ten sposób XP, my dostajemy małą ich część.

Oczywiście w miarę rozwoju każdej z profesji zdobywamy nowe, z czasem bardzo zaawansowane umiejętności i w znaczący sposób ulepszamy swoją postać.

Naszego bohatera opisują 3 główne parametry, 6 dodatkowych i kilkadziesiąt szczegółowych statystyk. Najważniejsze są Health (zdrowie), Action (upraszczając to punkty akcji), Mind (pula umysłu). Strength, Constitution, Quickness, Stamina, Focus, Willpower – opisują, jak zmieniają się nam 3 główne parametry podczas walki, jak szybko się regenerują, jaki jest koszt poszczególnych akcji.

Dodatkową nagrodą są medale przyznawane za wykonanie pewnych konkretnych zadań czy zasługi dla frakcji.

Cały system rozwoju postaci bardzo mi się podoba, jest spójny, obszerny, dający bardzo dużo wariantów postaci i zapewniający naprawdę sporą re-grywalność SWG (różne profesje zapewniają różny potencjalny typ rozgrywki).