Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 6 grudnia 2002, 12:10

autor: Janusz Burda

Age of Mythology - recenzja gry - Strona 3

Age of Mythology to kolejna strategia czasu rzeczywistego zespołu Ensemble Studios, twórców bestsellerowej serii Age of Empires.

Prace nad silnikiem graficznym napędzającym Age of Mythology rozpoczęto ponad cztery lata temu i z ręką na sercu mogę stwierdzić, że na pewno nie był to czas stracony – a jako że strona wizualna jest jednym z głównym elementów, na które zwracam uwagę w grach to możecie mi wierzyć :-) Właściwie nie mogę się przyczepić do żadnego z jej elementów. Standardem jest obecnie stosowanie grafiki 3D, podobnie jest i w tym przypadku. Cały teren, jednostki, budynki i inne elementy otoczenia – wszystko jest trójwymiarowe. Zmieniające się pory dnia i nocy, pozostające na ziemi ślady po poruszających się jednostkach, falujące na wietrze drzewa, rozbijające się o brzegi fale, pływające pod wodą ryby czy para wydobywająca się z ust stojących na zimnie postaci – to tylko kilka z wizualnych bajerów. Bardzo szczegółowo wykonane zostały animacje jednostek a efekty towarzyszące niektórym z „boskich interwencji” to prawdziwa orgia dla oczu – tu po prostu nie ma żadnych kompromisów, wszystko wykonane jest z najwyższą precyzją. I co ważne, a nad czym pewnie część z was zaczęła się w tej chwili zastanawiać, wszystko chodzi płynnie nawet na średnim, jeżeli chodzi o prędkość działania sprzęcie.

Pora na kilka słów na temat interfejsu gry. Wydaje mi się, iż nie skłamię, gdy stwierdzę, iż jest on bardzo intuicyjny i przyjazny zarówno dla początkujących adeptów RTS’ów jak i starych wyjadaczy. Miejsce akcji ukazane zostało w rzucie izometrycznym, do tego dochodzi możliwość swobodnego obrotu kamery o całe trzysta sześćdziesiąt stopni oraz zoom. Jednostki lub budynki zaznaczamy lewym przyciskiem myszy a rozkazy wydajemy prawym. Nie do pomyślenia byłby brak takich możliwości jak zaznaczanie wielu jednostek, ich grupowanie i przypisywanie skrótów klawiszowych, mini mapa, itp. – to wszystko oczywiście jest. Age of Mythology to po prostu przykład gry w której nie silono się na jakieś nowe rozwiązania mające jeszcze bardziej ułatwić sterowanie (jak to się przeważnie kończy nie muszę was chyba przekonywać), jej twórcy zastosowali stare sprawdzone rozwiązania i chwała im za to.

Jednym z istotniejszych elementów każdego współczesnego RTS’a jest możliwość zabawy w trybie wieloosobowym. Pod tym względem Age of Mythology nie ma się czego wstydzić gdyż ma nam do zaoferowania całkiem sporo. Pojedynki możemy toczyć zarówno w sieci lokalnej jak i Internecie a jednocześnie może bawić się do 12 osób. Do naszej dyspozycji oddanych zostało ponad dwadzieścia urozmaiconych map oraz kilka trybów rozgrywki. Można również ustawić parę dodatkowych parametrów takich jak ułatwienia (handicap) dla graczy z mniejszym doświadczeniem, współdzielone surowce w przypadku zabawy zespołowej, itp.

Dla osób nie posiadających dostępu do sieci autorzy gry przygotowali tryb skirmish, czyli symulację zabawy wieloosobowej, w której to komputer steruje poczynaniami przeciwników oraz oczywiście wciągającą kampanię składającą się z ponad trzydziestu urozmaiconych misji połączonych wspólną fabułą i zobrazowaną przerywnikami filmowymi. Podczas wykonywania kolejnych misji dane nam będzie odwiedzić mityczną Atlantydę, wziąć udział w oblężeniu Troi i próbie odbicia Heleny czy też wielu innych znanych z mitologii wydarzeniach.

Pora na kilka słów podsumowania. Czy Age of Mythology spodoba się innym tak jak i mnie? Czy cieszyć się będzie równie dużą popularnością wśród graczy jak jej wielki poprzednik? Śmiem twierdzić, że tak, gdyż możliwości, jakie ma do zaoferowania są naprawdę ciekawe a tym samym wyróżnia się spośród innych pozycji w swoim gatunku. Oczywiście jak zwykle ostatecznym sędzią będzie czas, który czarno na białym pokaże czy gra zdobędzie sobie przychylność graczy a tym samym zapewni sobie długie życie i wejdzie do panteonu gier kultowych.

Solnica