autor: Michał Wasiak
Recenzja gry The Banner Saga 2 - nordycka podróż trwa i na tym się nie zakończy
Świetność pierwszej części The Banner Saga – oryginalnej gry w klimatach nordyckiej opowieści – rozpaliła nadzieje fanów na równie udaną kontynuację. Wszystko wskazuje na to, że najnowsza produkcja Stoic Games spełni owe niemałe oczekiwania.
Recenzja powstała na bazie wersji PC.
- doskonale napisana, pełna tajemnic i zwrotów akcji historia;
- świetny klimat – zarówno całości gry, jak i poszczególnych, różnorodnych lokacji;
- niezwykle piękna, ręcznie rysowana grafika;
- prosty, a jednocześnie oferujący spore możliwości system walki;
- genialna muzyka, współtworząca atmosferę gry.
- wciąż kiepski system dowodzenia karawaną;
- niewielki wpływ większości toczonych bitew na bieg zdarzeń;
- końcowa bitwa to nieporozumienie;
- problemy z balansem poziomów trudności.
The Banner Saga to odważna mieszanka tekstowo-rysunkowego RPG i strategii turowej, osadzona w realiach mitologii ludów Północy. Pierwsza odsłona serii zdobyła serca graczy dzięki fenomenalnemu klimatowi, ciekawej fabule, doskonałej grafice, a przede wszystkim – silnemu powiewowi świeżości. Tworząc sequel, autorzy wyszli najwyraźniej z założenia, że tego, co dobre, nie warto zmieniać. Pozostawili więc większość z zastosowanych w „jedynce” patentów, skupiając się raczej na rozwoju historii i projektowaniu kolejnych lokacji w tym bez wątpienia intrygującym uniwersum. Czy obrany kierunek faktycznie okazał się słuszny?
Opowieść wikinga z depresją
Fabuła The Banner Saga 2 rozpoczyna się tuż po wielkiej bitwie w Boersgardzie, a więc dokładnie tam, gdzie skończyła się pierwsza część serii. Jako że dziwne i niepokojące wydarzenia wcale nie ustały, tylko przybierają na sile, popychając świat ku coraz większemu chaosowi, znów jesteśmy zmuszeni do zebrania swoich klanowych druhów i ruszenia w podróż. Historię, podobnie jak w pierwszej części, podzielono na rozdziały, w których na zmianę śledzimy powiązane ze sobą losy dwóch karawan. Dzięki opcji importu zapisu gry wybory, których dokonaliśmy w poprzedniej odsłonie cyklu, znajdują swoje odzwierciedlenie w dalszych wydarzeniach i składzie drużyny.
Muszę przyznać, że nawet jak na standardy fantasy historia w The Banner Saga 2 jest mocno zakręcona. Aż dziw bierze, że opowieść, tak śmiało galopującą po polach abstrakcji, udało się doskonale spiąć i zachować jej dojrzały charakter. Autorzy fabuły zdecydowanie rozwinęli skrzydła. Szlak karawan wiedzie już nie tylko przez ośnieżone szczyty, ale także bardziej różnorodne miejsca, takie jak rozległe stepy, magiczny las czy podziemne tunele. W trakcie wędrówki spotykamy mityczne stwory, bohaterowie mają dziwaczne sny, a ze światem wokół nas dzieją się naprawdę osobliwe rzeczy. Wraz z gęstniejącą atmosferą zagrożenia pojawiają się nowe tajemnice, a wątki, które wydawały się już zamknięte, znów powracają, jeszcze bardziej komplikując obraz sytuacji. Historia jest wartka, klimatyczna, dekadencka i o wiele lepsza niż ta z pierwszej części The Banner Saga. Niestety, spory niedosyt pozostawia sam koniec gry. Finałowa bitwa to absurd, gdyż jej wynik nie ma wpływu na to, jak skończy się zabawa. Sam epilog natomiast stawia więcej pytań, niż daje odpowiedzi, ewidentnie mając nam narobić smaku na zapowiedzianą część trzecią. Nie wiem, ilu graczy się na to złapie, ale jednego jestem pewien: ja chwyciłem haczyk.