Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Cities: Skylines - After Dark Recenzja gry

Recenzja gry 18 października 2015, 17:19

autor: Amadeusz Cyganek

Recenzja dodatku After Dark do gry Cities: Skylines - po zmroku lepiej nie wychodzić z domu

Nocą w miastach dzieją się dziwne rzeczy – nie inaczej jest w przypadku After Dark, czyli dużego rozszerzenia do popularnego city-buildera Cities: Skylines.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. cykl dnia i nocy;
  2. specjalizacje dzielnic;
  3. nowe rozwiązania transportowe;
  4. nowe budynki;
  5. ulepszona oprawa wizualna.
MINUSY:
  • zwiększone wymagania sprzętowe;
  • problemy z kompatybilnością modów;
  • trochę zbyt wysoka cena w odniesieniu do zawartości.

Przyzwyczailiśmy się już, że miasta (a już szczególnie polskie) nocą są zdecydowanie bardziej niebezpieczne i włączają, mówiąc kolokwialnie, tryb imprezowy. Finowie ze studia Colossal Order chcą dać nam namiastkę takich atrakcji, tworząc pierwszy duży dodatek do świetnie przyjętego i niesamowicie grywalnego Cities: Skylines, czyli jednego z najlepszych (o ile nie najlepszego) city-builderów ostatnich lat. I choć od nowego dodatku oczekiwałem troszeczkę więcej, to jest to naprawdę istotne rozszerzenie, wprowadzające kilka ciekawych zmian.

Jak wskazuje sam podtytuł, największą innowacją w stosunku do podstawowej wersji gry jest wprowadzenie cyklu dnia i nocy. Rzecz jasna na początku zmianę odczujemy wyłącznie w kontekście wizualnym – gdy tylko zapadnie zmrok, ulice momentalnie zaświecą się tysiącami przydrożnych lamp, kolorowych, podświetlanych bilbordów czy też rozświetlonych okien. Zwłaszcza w przypadku nieco większych metropolii widok ten może robić całkiem spore wrażenie – jeśli udało się nam stworzyć miasto z wysokimi drapaczami chmur i wieloma sporej wielkości obiektami, to patrzenie na wykreowaną miejscowość z lotu ptaka może momentami naprawdę zachwycić.

Graficzne aspekty mroku w Cities: Skylines przestają nas jednak interesować już po chwili, a właściwie wraz z momentem, w którym zajrzymy do zestawienia wydatków na bieżące utrzymanie miasta. Oto bowiem nagle okazuje się, że oświetlenie całej metropolii to całkiem spore obciążenie dla budżetu, które rzecz jasna musimy jakoś opłacić. Ale to nie koniec niespodzianek – pod osłoną mroku bardziej wzrasta przestępczość, zwłaszcza na terenach przemysłowych. Z tego też powodu nie zdziwcie się, jeżeli jedną z kluczowych decyzji w kontekście zadowolenia mieszkańców i uspokojenia społecznych niepokojów będzie wzniesienie dodatkowych posterunków policji czy też zapewnienie większych środków na finansowanie działalności stróżów prawa nocną porą. Od teraz bowiem możemy różnicować kwotę pieniędzy przeznaczoną na poszczególne sektory działalności miasta zarówno podczas dnia, jak i pod osłoną nocy.

Niczym Golden Gate!

Z tego też powodu będziemy mogli zaoszczędzić na niektórych gałęziach rozwoju, które w mroku nie wymagają aż takiego nakładu pieniężnego jak od świtu do zmierzchu. Pierwszym z przykładów jest chociażby komunikacja miejska, którą możemy solidnie ograniczyć w godzinach nocnych, znacznie zmniejszając częstotliwość kursowania autobusów i pociągów. To samo tyczy się także wywozu śmieci – sprzątanie miasta odbywa się wówczas praktycznie tylko w trybie interwencyjnym. Noc to także dobry moment na uporządkowanie niektórych spraw, np. związanych z brakiem wolnego miejsca na wysypiskach czy też wyznaczeniem nowych stanowisk na cmentarzach.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

roxana8888 VIP 10 października 2017

(PC) Fajny dodatek godny polecenia. Świetnie wyglądają dzielnice handlowe nocą :) Polecam

8.0
Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization
Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization

Recenzja gry

Millennia miały doprowadzić do ekstremum to, co najlepsze w serii Civilization. Niestety, twórcom przyszło do głowy nazbyt wiele pomysłów, jak tego dokonać, i potknęli się o własne nogi.

Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały
Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały

Recenzja gry

Zdawałoby się, że przepis na współczesnego city buildera jest prosty – robimy to, co wszyscy, dodajemy tylko jakąś oryginalną nowinkę – i gotowe, pora na CS-a. Na szczęście polscy deweloperzy z Eremite Games podeszli do sprawy zupełnie inaczej.

Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy
Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy

Recenzja gry

Fani city builderów musieli długo czekać na kolejną odsłonę gry o tworzeniu nowoczesnych miast. Cities: Skylines 2 nie wprowadza rewolucji do gatunku i boryka się z technicznymi problemami. Nadal jednak wciąga na długie godziny.