Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 29 grudnia 2013, 00:01

19. Shadowrun Returns. 20 najlepszych gier 2013 według redakcji gry-online.pl

Rok 2013 podsumowujemy listą najlepszych gier mijającego roku. Ułożyliśmy ją na podstawie typów, jakie w tajemnym głosowaniu oddali autorzy naszych tekstów.

19. Shadowrun Returns

Rozkwit crowdfundingu stał się okazją do wskrzeszenia wielu rodzajów gier, których czasy świetności wydawały się bezpowrotnie za nami – znalazły się wśród nich również klasyczne RPG z widokiem izometrycznym. Shadowrun Returns było pierwszym większym tytułem z tego gatunku, mogącym pochwalić się budżetem w wysokości prawie dwóch milionów dolarów uzbieranych za pośrednictwem Kickstartera. Studio Harebrained Schemes postarało się o wierne oddanie cyberpunkowo-fantastycznego klimatu pierwowzoru, toteż produkcja stała się gratką dla wszystkich fanów „papierowego” Shadowruna. W ręce graczy trafiło rasowe RPG ze sprawną i rozbudowaną mechaniką, przyzwoitym systemem walki, a także interesującym scenariuszem, któremu zabrakło tylko pewnej dozy nieliniowości. I chociaż tytuł nie sprostał oczekiwaniom w pełni, okazał się na tyle dobry, by odnotować go w annałach. Zresztą zapomnieć będzie o nim tym trudniej, że fani nieustannie dostarczają nowych przygód, stworzonych w udostępnionym przez dewelopera edytorze, a już w styczniu otrzymamy pierwszy oficjalny dodatek, czyli Dragonfalla.

To klimatyczna historia bazująca na uniwersum Shadowrun i odnosząca się do jego adaptacji w postaci gier z przeszłości. W tym sensie produkcja ta sprawia wręcz wrażenie dobrej sesji fabularnej, czyli takiej, która ma konkretny cel, rozwinięcie i epilog. Niestety, kampania zaserwowana przez twórców przy drugim podejściu obnaża swoją naturę: jest jednorazowym doświadczeniem i miniaturką RPG, a nie głębokim i sensownym systemem. Nie oczekujcie więc tytułu rozbudowanego, wielowątkowego i biorącego pod uwagę każdy Wasz wybór czy interakcję. Shadowrun Returns takie nie jest, chociaż nie musi to być wadą – dobry scenariusz rekompensuje te braki. /Hed

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej