Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 22 grudnia 2013, 00:01

Największe kontrowersje 2013 roku - które afery zapadły nam w pamięć?

Mijający rok obfitował w sporo afer i kontrowersji, które odbijały się głośnym echem wśród fanów cyfrowej rozgrywki. Przyglądamy się największym z nich.

Spis treści

Xbox One i walka Microsoftu z używkami

Nadmierną pewność siebie przy premierze PlayStation 3 Sony okupiło utratą pozycji bezwzględnego lidera w sprzedaży konsol. Całe lata zajęło naprawianie szeregu popełnionych błędów i gonienie Microsoftu. Kto by się więc spodziewał, że tuż przed startem nowej generacji role się odwrócą i tym razem to druga z korporacji przedobrzy z forsowaniem własnej wizji przyszłości elektronicznej rozrywki. W rezultacie gigant z Redmond musiał poświęcić sporo czasu, by cały ten galimatias odkręcić.

Z pierwszej prezentacji Xboksa zapamiętaliśmy przede wszystkim słowa „TV” oraz „sports”. - 2013-12-21
Z pierwszej prezentacji Xboksa zapamiętaliśmy przede wszystkim słowa „TV” oraz „sports”.

W wielkim skrócie: Microsoft wszystkimi kontrowersyjnymi trendami obecnymi na rynku planował uszczęśliwić przyszłych posiadaczy konsoli Xbox One. Ta ostatnia, żeby mogła być używana, musiała być stale podpięta do sieci, gry, zarówno pudełkowe, jak i cyfrowe, miały być przypisane do konta użytkownika, a odsprzedawanie ich innym graczom odbywać się pod ścisłą kontrolą korporacji i według restrykcyjnych zasad. Całości obrazu dopełniała blokada regionalna.

Sporo negatywnych reakcji wywołała też informacja o wymogu stałego podłączenia Kinecta do konsoli, co wraz z przymusem bycia online i dość niejasną polityką poufności prowadziło do szeregu dyskusji na temat sposobu, w jaki kamerka może zostać wykorzystana do „szpiegowania” graczy. Wszystkie te rewolucyjne zmiany mogłyby jeszcze przejść, gdyby udało się je dobrze zaprezentować. Tymczasem działania marketingowe wyglądały tak, jakby firma sama chciała się pogrzebać – wyśmiewane przez wszystkich konferencje, na których skupiano się na mało kogo interesujących aspektach multimedialnych konsoli kosztem gier, całkowite zignorowanie kwestii twórców niezależnych oraz okazyjne wypowiedzi szych, które zamiast pomagać, jeszcze bardziej pogarszały sytuację. Ze słynnym „jeśli chcesz grać na Xboksie One, nie mając dostępu do sieci, powinieneś kupić Xboksa 360” na czele.

Wizja przyszłości według Dona Mattricka została przesunięta w czasie. Pytanie brzmi: na jak długo? - 2013-12-21
Wizja przyszłości według Dona Mattricka została przesunięta w czasie. Pytanie brzmi: na jak długo?

W pewnym momencie Microsoft na szczęście się opamiętał. Stopniowo wycofywano się z kontrowersyjnych pomysłów, ostatecznie sprawiając, że nowy Xbox funkcjonuje niemal identycznie jak „trzystasześćdziesiątka”. Do kosza poszedł wymóg stałego podłączenia do sieci, blokady regionalne i przypisywanie pudełkowych edycji do kont użytkowników. Choć wielu graczy Microsoft do siebie zraził, to jednak dopiero czas pokaże, czy wcześniejsze decyzje wpłynęły negatywnie na pozycję konsoli na rynku. Na razie wydaje się, że wszystko jest w porządku – na Zachodzie zainteresowanie urządzeniem jest ogromne.

W naszym kraju sporo negatywnych emocji Xbox One wywołał jeszcze z innego powodu – konsoli zwyczajnie w Polsce nie ma. Oficjalna data premiery nie została nawet podana, choć mówi się o rocznym opóźnieniu względem uprzywilejowanej reszty świata. Sprowadzane z zagranicy egzemplarze działają bez większych problemów, ale ciężko zrozumieć Microsoft, że znowu traktuje Polskę jako znacznie mniej ważny rynek.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z wymienionych kontrowersji irytuje najbardziej?

Mikropłatności w płatnych grach
75,3%
Curiosity - dużo hałasu o nic
0,5%
Falstart gry SimCity
2,1%
Pomysły Microsoftu na walkę z używkami
6,3%
Upadek usługi Games for Windows Live
1,4%
Tortury w Grand Theft Auto V
2,2%
Fiasko gier opłacanych na Kickstarterze
1,3%
Afera z Aliens: Colonial Marines
2,4%
Nic nie warte obietnice o nowym silniku w Call of Duty
7,5%
Ouya i inne przypadłości konsol
0,9%
Zobacz inne ankiety