Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 23 sierpnia 2002, 15:18

autor: Wojciech Antonowicz

Massively Multiplayer Games - Fakty, Mity, Plusy i Minusy. Massively Multiplayer Online - Świt nowej ery w grach komputerowych

Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek gier MMO.

Massively Multiplayer Games - Fakty, Mity, Plusy i Minusy

Skoro już wiemy co to jest MMO czas rozprawić się nieprawdziwymi pogłoskami na temat tych gier oraz ustalić kilka faktów.

Nie jest prawdą, iż aby grać w MMO trzeba posiadać super szybkie łącze internetowe. Po wszystkich zmianach jakie dokonała „nasza kochana” TPSA okazuje się, iż za pomocą zwykłego SDI będziemy mogli zupełnie spokojnie pograć sobie w większość gier MMO. Problemy mogą się pojawić w wypadku gier ukierunkowanych głównie na szybką zręcznościową akcję np. symulatory kosmiczne. Oczywiście komfort rozgrywki nie będzie bez zastrzeżeń i może się okazać, iż nasza geograficzna odległość od serwera gry np. w USA spowoduje, że będziemy reagowali wolniej niż gracze z ameryki lecz powoli w niepamięć odchodzą sytuacje, że gra (vide Ultima Online kilka lat temu) staje nam na 2 minuty po których budzimy się martwi. Dzieje się tak dlatego, iż nowoczesne oprogramowanie do MMO posiada:

  • wielowątkowość (jeżeli nawet coś się nie doczytuje to inne rzeczy idą dalej)
  • predykcję (jeżeli zrywa na chwilę połączenie to dalej widzimy przez jakiś czas żywą akcję na ekranie w oczekiwaniu na wznowienie połączenia)
  • buforowanie (jeżeli zerwie nam na moment połączenie to wykonywane przez nas ruchy zapamiętywane są w kolejce i wysyłane hurtem gdy zostanie ono wznowione)
  • automatyczny system walki (to co robimy w grze nie zależy już do końca od tego jak szybko klikamy myszką lecz polega bardziej na automatycznym wykonywaniu zaplanowanych czynności)

Jakość SDI, Chello, Astercity (inne kablówki), Neostrady czy Polpaku jest wystarczająca lecz zależy to od konkretnej gry i odległości (w Internecie) waszego komputera od wyjścia polskiego Internetu na Świat. Posiadacze niezależnych od TPSA łącz korporacyjnych, klienci NASKu i większych (nie TPSA) providerów internetu mogą spać spokojnie bo często gra będzie im działała szybciej niż graczom z USA. Oczywiście jeżeli nie jesteście w stanie na waszym łączu wczytać stron WWW to o graniu raczej też możecie zapomnieć. Tak czy inaczej znam sporo ludzi z SDI którzy są zadowoleni, w dniach mocnego obciążenia sieci ratują się wybierając godziny poranne i nocne gdy polski Internet chodzi bez zarzutu.

Nie jest prawdą, iż do grania w MMO wystarczy dialupowe łącze internetowe (modem telefoniczny). I wcale nie chodzi tu o pinga (czas reakcji serwera) który przy modemie nie jest również zadawalający, ale o szerokość pasma przesyłania danych możliwe do uzyskania przez modem. Czyli mówiąc prosto modem jest za wolny. Co prawda średnia ilość przesyłanych danych podczas rozgrywki jest w granicach wydajności modemu lecz w chwilach krytycznych (np. 50 postaci jednocześnie w polu widzenie) pasmo skacze (sprawdzone w 6 nowych grach MMO) pomiędzy 6 a 10 kb/s co jest przepustowością w granicach idealnej wydajności SDI. No i oczywiście preferowana w Polsce taryfikacja łącz modemowych w zależności od impulsów powoduje, iż granie przez dialup jest zajęciem dla masochistów.

Duży MINUS to koszt takiej zabawy. Gra kosztuje średnio 40 – 50$ + koszt przesyłki z zachodu + średnio 8 do 13$ miesięcznego abonamentu + koszt łącza. Nie są to astronomiczne sumy lecz jakoś nie widzę ucznia podstawówki któremu na to starcza z kieszonkowego. Zresztą nawet na zachodzie nie jest to rozrywka przeznaczona dla ludzi bardzo młodych, średni wiek graczy waha się (oczywiście z wyjątkami) pomiędzy 18 a 45 rokiem życia.

Ogromny PLUS – wrażenia z grania w MMO nie mają się ni jak do wrażeń z rozgrywki w gry dla pojedynczego gracza. Możliwość interakcji z otoczeniem, innymi graczami, grupowe współdziałanie, budowanie i niszczenie miast, wielkie epickie bitwy toczone przez kilkuset graczy jednocześnie, eksploracja ogromnych, pełnych przygód światów lub po prostu możliwość pogadania z innymi graczami są niezapomnianymi i unikalnymi wrażeniami w świecie gier. Normalne gry do MMO mają się tak jak radio do telewizji.

Nie jest prawdą, że do grania w MMO potrzeba bardzo szybkiego komputera. Oczywiście gdy go mamy jest fajnie, lecz nawet starsze maszyny jakoś sobie radzą. Wyznacznikiem jakości sprzętu niech będzie taki test: jeżeli nowa gra 3D w 800x600 ze średnimi szczegółami chodzi wam w miarę płynnie to w MMO też sobie jakoś poradzicie. Starsze tytuły mają wymagania zdecydowanie mniejsze.

Problem Karty Płatniczej nie jest obecnie aż taki trudny do rozwiązania jak dawniej. Praktycznie każda osoba zatrudniona na etacie i otrzymująca pensję na konto lub prowadząca własną działalność gospodarczą bez większych problemów (do 3 tygodni) otrzyma prostą kartę Visa Classic która w zupełności wystarcza do uiszczenia płatności za abonament.

Minus – MMO zabiera sporą ilość czasu. Ten typ gier jest bardzo wciągający. Jeżeli szczycicie się tym, że potraficie w tydzień ukończyć nawet rozbudowaną grę single player to przygotujcie się na to, że MMO zabierze wam 2 do 6 miesięcy. Po tym okresie odczujecie przesyt, choć jest wielu takich co gra nawet po kilka lat. Jest to jednocześnie plus gier MMO, gdyż za płacone (w końcu niemałe) pieniądze dostajecie naprawdę solidną rozrywkę. Lecz nie polecam gier MMO ludziom o słabej woli, to wciąga i to naprawdę bardzo mocno.

Duży Plus – gry MMO ewoluują. Za Wasz miesięczny abonament dostajecie stale nowe elementy gry (+ poprawki błędów) łatwe do pobrania automatycznie przez Internet z serwera gry. Mogą to być nowe krainy, nowe przygody, nowe postacie i umiejętności. W ciągu roku gra MMO potrafi się naprawdę bardzo zmienić.

Mit – Z Polski nie da się dobrze grać w MMO. Bzdura znam osobiście ze 30 osób, które mieszkają w Polsce i świetnie się bawią.

Fakt – nie dla każdego sposób i warunki grania w MMO mogą być zadawalające. Są przecież gusta i guściki, no i jest zasobność portfela.

EVE Online

EVE Online

EA-Land

EA-Land

Earth and Beyond

Earth and Beyond

Dark Age of Camelot

Dark Age of Camelot

EverQuest

EverQuest

EverQuest II

EverQuest II

Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Anarchy Online

Anarchy Online

Ultima Online: Renaissance

Ultima Online: Renaissance

Mimesis Online

Mimesis Online

Ultima Online: Lord Blackthorn's Revenge

Ultima Online: Lord Blackthorn's Revenge

EverQuest: The Ruins of Kunark

EverQuest: The Ruins of Kunark

EverQuest Deluxe Edition

EverQuest Deluxe Edition

PlanetSide

PlanetSide

Kieszonkowy Przewodnik: Gry Massively Multiplayer Online 2006-2007
Kieszonkowy Przewodnik: Gry Massively Multiplayer Online 2006-2007

Znowu przyszło lato i jak co roku czas na zestawienie fikcji, faktów i pobożnych życzeń na temat nowych, wspaniałych gier MMO, które zobaczymy w najbliższym czasie oraz opisanie w co właściwie możemy sobie zagrać już teraz.