autor: Wojciech Antonowicz
Massively Multiplayer Online - Świt nowej ery w grach komputerowych (3)
Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek gier MMO.
Tematyka gry i sposób rozgrywki w MMO są w zasadzie dowolne. Znajdziemy zarówno gry których akcja toczy się w fantastycznych krainach pełnych smoków i elfów, jak i w światach rodem z książek science-fiction. Zaczynają się również pojawiać gry osadzone w naszych codziennych realiach, gdzie nie wymyślona otoczka lecz głównie interakcja z innymi graczami ma być podstawowym źródłem rozrywki.
Gry z gatunku MMO kupujemy normalnie w sklepach lub zamawiamy pocztą u producenta tak jak inne gry, lecz ważne jest to, iż nie umożliwiają one prowadzenia samodzielnej domowej rozgrywki. Aby grać musimy łączyć się za pomocą Internetu ze specjalnie przygotowanym do tego komputerem (serwerem gry).
Ważne jest również to, iż w większości wypadków płacimy (realnymi pieniędzmi) za czas gry. Najczęściej jest to miesięczny abonament.
Ze względu na to, iż praktycznie wszystkie gry MMO mają serwery zlokalizowane poza granicami naszego kraju i właściwie wszystkie są płatne, konieczne jest posiadanie karty płatniczej umożliwiającej płacenie poprzez Internet za granicą (np. wypukłe VISA lub MasterCard, VISA Electron nie wystarczy.
Do prowadzenia rozgrywki konieczna jest również przynajmniej średnia znajomość języka angielskiego, gdyż jest to dominujący język w światach MMO a niestety dotychczas żadna gra tego typu nie została spolonizowana i raczej nie zanosi się aby to nastąpiło.
No i oczywiście musimy posiadać komputer i podłączenie do Internetu, ale jeżeli doczytaliście do tego miejsca to pewnie już o tym wiecie :).
Kolejnym warunkiem abyśmy mogli się rozkoszować MMO jest posiadanie dużej ilości wolnego czasu gdyż rozgrywka może się toczyć nawet latami.