Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 października 2013, 14:30

autor: Mariusz Socha

Potęga PC - renesans najpopularniejszej platformy dla graczy (6)

Ostatnie lata to okres prawdziwego renesansu pecetów jako platformy do gier. Przyglądamy się obecnej kondycji rynku PC i omawiamy przyczyny jego sukcesu.

Pogoń za pecetowymi zyskami sprawiła, że masowo powstają również konwersje starszych tytułów, które swoje premiery miały na konsolach wiele miesięcy, a nawet lat temu. Tylko w tym roku na komputery trafiły gry Dust: An Elysian Tail, The Dishwasher: Vampire Smile, Dyad, Papo & Yo, Ms. ‘Splosion Man, Trials Evolution, Fez, Retro/Grade, Brutal Legend, Ace Combat: Assault Horizon, Joe Danger, Joe Danger 2: The Movie, Resident Evil Revelations czy Mortal Kombat, a w kolejce czekają jeszcze m.in. Castlevania: Lords of Shadow, Metal Gear Rising: Revengeance, Record of Agarest War, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, Deadly Premonition oraz Dragon Quest X.

Total War to obecnie jedna z najbardziej dochodowych marek firmy Sega. - 2013-10-20
Total War to obecnie jedna z najbardziej dochodowych marek firmy Sega.

Pecetowa aktywność firm konsolowych nie ogranicza się zresztą tylko do konwersji. Coraz częściej inwestują one również w produkcje typowo komputerowe. Dla Segi najbardziej dochodową marką pozostaje Sonic, ale tuż za nim plasują się serie Total War i Football Manager. W rezultacie przy ostatniej restrukturyzacji wydawcy zamknięto jego wszystkie europejskie studia za wyjątkiem pecetowych Creative Assembly i Sports Interactive. Pierwszy z tych zespołów radzi sobie tak dobrze, że do końca przyszłego roku jego liczebność ma zwiększyć się o 50%. Również pracownicy Sports Interactive nie mają żadnych powodów do obaw o swoje posady, gdyż Football Manager 2013 jest najlepiej sprzedającą się odsłoną serii. Nic zatem dziwnego, że wydawca kontynuuje inwestycje w rynek pecetowy i kilka miesięcy temu za 26,6 mln dolarów kupił specjalizujące się w RTS-ach studio Relic Entertainment.

Sega nie jest zresztą osamotniona, bowiem także inne firmy konsolowe inwestują w produkcje przeznaczone wyłącznie na pecety. Capcom próbuje podbić rynek MMO grą Monster Hunter Online, Namco pracuje nad przeglądarkowymi Naruto Online i Namco High oraz posiada własny dział casualowy. Natomiast studio Insomniac Games stworzyło facebookowe Outernauts. Trend coraz silniejszego wspierania pecetów przez japońskich deweloperów w przyszłości ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Mistrzowie slasherów z Platinum Games w tym roku zadebiutują na pecetach konwersją Metal Gear Rising: Revengeance, a podczas zeszłorocznego Tokyo Game Show zespół przyznał, że chciałby opracować również coś specjalnie na PC i rozważa wykorzystanie do tego celu Kickstartera.

Metal Gear Rising: Revengeance będzie pierwszą produkcją na PC firmy Platinum Games. - 2013-10-20
Metal Gear Rising: Revengeance będzie pierwszą produkcją na PC firmy Platinum Games.

Dobre czasy nachodzą też dla japońskich deweloperów pecetowych. Do tej pory skazani byli na wegetację we własnej niszy, a na Zachód ich gry trafiały co najwyżej w formie konwersji na konsole. Winna jest tu w znacznym stopniu słabo rozwinięta dystrybucja elektroniczna w Kraju Kwitnącej Wiśni. W rezultacie najmniejsi deweloperzy muszą polegać na bezpośrednim sprzedawaniu wersji pudełkowych podczas licznych konwentów. Teraz zaczyna się to jednak zmieniać i coraz więcej z tych produkcji otrzymuje wersje anglojęzyczne. Duża w tym zasługa Valve, którego przedstawiciele kilkanaście miesięcy temu rozpoczęli agresywne pozyskiwanie japońskich deweloperów. Powstały również zachodnie zespoły zajmujące się wyłącznie tłumaczeniem tych tytułów na angielski. Dzięki temu na Steama trafiły takie produkcje jak Half-Minute Hero, ClaDun x2, Recettear, Chantelise, Fortune Summoners czy kilka odsłon serii Ys. Coraz częściej wersji anglojęzycznych doczekują się również pozycje typu visual novel. Do tej pory gry tego rodzaju nie mogły dostać się na Steama z powodu zawartości erotycznej, ale nawet poza serwisem Valve tytuły te potrafią na siebie zarobić. Ponadto rośnie zainteresowanie dziełami z tego gatunku pozbawionymi erotyki i nadchodzące projekty, takie jak kultowe już Steins:Gate, mają szanse pojawić na Steamie.