Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 października 2013, 14:30

autor: Mariusz Socha

Eksplozja cyfrowej dystrybucji. Potęga PC - renesans najpopularniejszej platformy dla graczy

Ostatnie lata to okres prawdziwego renesansu pecetów jako platformy do gier. Przyglądamy się obecnej kondycji rynku PC i omawiamy przyczyny jego sukcesu.

Wbrew pozorom doskonale radzi sobie również rynek sprzętowy. Ostatnie lata były co prawda dla całej branży pecetowej stosunkowo trudne. Wzrost popularności urządzeń mobilnych doprowadził do spadku sprzedaży nowych komputerów. Jednak dane te obejmują tylko laptopy i pecety stacjonarne produkowane przez duże firmy. Ignorowane są natomiast konfiguracje tworzone przez samych graczy i mniejsze sklepy oraz wszystkie rozbudowy posiadanych już komputerów. Po ich wliczeniu sytuacja prezentuje się już odmiennie. Według firmy Jon Peddie Research na świecie jest obecnie 54 mln prawdziwie hardkorowych graczy pecetowych. Grupa ta definiowana jest jako ludzie, którzy potrafią wydać więcej niż tysiąc dolarów na komputery i akcesoria. Szacuje się, że w minionym roku zakupili oni sprzętu pecetowego za 23,6 mld dolarów. Co więcej, segment ten cały czas się rozwija. W 2015 roku grono tych klientów ma wzrosnąć do 72 milionów, a wygenerowane przez nich przychody ze sprzedaży sprzętu mają wynieść 32 mld dolarów.

Dużą zaletą rynku pecetowego jest jego różnorodność. Obok hardkorowych tytułów pokroju League of Legends możemy znaleźć typowo casualowe produkcje, takie jak np. FarmVille 2. - 2013-10-20
Dużą zaletą rynku pecetowego jest jego różnorodność. Obok hardkorowych tytułów pokroju League of Legends możemy znaleźć typowo casualowe produkcje, takie jak np. FarmVille 2.

Wszystko to znajduje bezpośrednie przełożenie na popularność samych gier. League of Legends to obecnie prawdziwy fenomen, posiadający ponad 70 mln zarejestrowanych kont. Poza sektorem casualowym żadna produkcja nie może się z nim równać. Dzieło studia Riot Games dawno temu przekroczyło próg 30 milionów regularnych użytkowników, czyli takich, którzy bawią się w ten tytuł przynajmniej raz w miesiącu. Taka liczba zostawia daleko w tyle nawet najpopularniejszą odsłonę Call of Duty. W marcu League of Legends przeszło do historii, ustanawiając rekord 5 mln użytkowników grających jednocześnie. LoL przysporzył również e-sportowi niespotykanej wcześniej popularności.

Inne gry również osiągają duże sukcesy. World of Tanks niedawno przekroczyło próg 60 mln zarejestrowanych użytkowników, choć firma Wargaming.net nie podaje, ilu z nich loguje się przynajmniej raz w miesiącu. W RuneScape regularnie bawi się obecnie około 10 mln osób, a od startu serwerów w 2001 roku wirtualny świat odwiedziło ponad 200 mln graczy. Pomimo pewnych zawirowań na rynku wciąż wielką popularnością cieszą się gry facebookowe. Candy Crush Saga posiada 45 mln aktywnych użytkowników, a grządki w FarmVille 2 regularnie uprawia prawie 40 mln wirtualnych rolników. Wszystkie te tytuły oparte są na modelu darmowym z mikropłatnościami i do osiągnięcia sukcesu potrzebują potężnej grupy potencjalnych klientów. Coś, czego nie byłyby w stanie zapewnić konsole, a z łatwością dostarczają pecety.

World of Tanks – kolejny fenomen rynku PC – stara się teraz podbić konsole. - 2013-10-20
World of Tanks – kolejny fenomen rynku PC – stara się teraz podbić konsole.

Eksplozja cyfrowej dystrybucji

Model free-to-play stał się tylko jednym z filarów renesansu pecetów jako platformy do gier. Równie dużą rolę odegrała eksplozja popularności dystrybucji elektronicznej. W przeciwieństwie do graczy konsolowych, którzy wciąż zdecydowanie preferują wydania pudełkowe, użytkownicy PC w większości nie mają specjalnych oporów przez kupowaniem edycji cyfrowych. Według raportu PC Games Digital Downloads: Analyst Report firmy NPD już w 2009 roku Amerykanie nabywali więcej cyfrowych egzemplarzy gier pecetowych niż wydań pudełkowych. Natomiast w przypadku konsol prognozy organizacji DFC Intelligence wskazują, że za cztery lata 39 procent przychodów z tych platform pochodzić będzie z dystrybucji elektronicznej i mikropłatności. Trend w stronę wersji cyfrowych jest więc widoczny również na konsolach, ale pod tym względem są one daleko w tyle za pecetami.