Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 16 września 2013, 13:44

Wirtualne piaskownice, czyli miasta w serii Grand Theft Auto (3)

Przyglądamy się miastom, jakie pojawiły się w grach z serii Grand Theft Auto, oraz temu, jak bardzo są one podobne do swych rzeczywistych odpowiedników.

Podobnie jak w przypadku Liberty City w pierwszej odsłonie cyklu inspiracje widać przede wszystkim w geograficznym odwzorowaniu miasta. Na jego północnym wschodzie znajduje się duża wyspa z mnóstwem hoteli oraz plaży, pozostałe, nieotoczone przez wodę rejony stanowią dzielnice, których nazwy są podobne do rzeczywistych. Vice Shores to oczywista inspiracja Miami Shores, Coral City bazuje na Coral Gables, zaś Miramire to tutejszy odpowiednik Miramar.

Mapa Vice City z pierwszego Grand Theft Auto i zdjęcie Miami.

Vice City ery trójwymiarowej zachowało tropikalny klimat Miami, choć pisząc o inspiracjach, nie sposób nie wspomnieć o filmie Człowiek z blizną z Alem Pacino w roli głównej. Ważna dla fabuły rezydencja, w której początkowo zamieszkuje Diaz, jest bliźniaczo podobna do siedziby głównego bohatera wspomnianego obrazu kinowego (nawiasem mówiąc – finałowa misja gry stanowi wariację na temat ostatnich scen tej produkcji). W jednej z ukrytych lokacji, apartamencie 3C, w zakrwawionej łazience znajdziemy piłę mechaniczną, to nawiązanie do jednej z mocniejszych scen Scarface’a. Również klub Malibu został zapożyczony z tego samego filmu – tam nosił on nazwę Babylon. Kopalnią ciekawych odniesień okazuje się też studio filmowe, w którym mieści się plan zdjęciowy symulujący pierwsze lądowanie na Księżycu – miłośnicy teorii spiskowych aprobują tę wersję.

Carcer City, Cottonmouth, Bullworth

Bully oraz dwie części Manhunta, gry stworzone przez studia należące do Rockstar Games, również osadzone zostały w świecie GTA, o czym świadczą liczne wzajemne nawiązania do poszczególnych miast. W Carcer City, miejscu akcji pierwszego Manhunta, występuje kilka samochodów zaczerpniętych z flagowej serii Rockstara. Jedna z wiadomości radiowych Liberty City wspomina o oczyszczeniu z zarzutów o korupcję komisarza policji w Carcer City, zaś w Vice City możemy znaleźć listy, w których na adresie zwrotnym widnieje wspomniane miasto. Odniesień jest znacznie więcej. Podobnie ma się sprawa z Cottonmouth, w którym toczy się akcja Manhunta 2, choć w tym wypadku inspiracje są jednostronne i w serii Grand Theft Auto nie ma żadnych wzmianek o istnieniu tego miejsca. Identycznie wygląda sprawa z Bullworth z gry Bully, w którym pojawia się kilka samochodów znanych z innych gier Rockstara oraz parę pomniejszych zapożyczeń.

Samo miasto nie jest tak wierną kopią Miami jak w „jedynce”, ale projekt poszczególnych dzielnic oraz przede wszystkim ich nazwy nadal wywołują silne skojarzenia wśród osób, które miały okazję odwiedzić to miasto bądź w młodości regularnie oglądały serial Policjanci z Miami. Całość składa się z dwóch dużych oraz kilku mniejszych wysp. Akcja gry rozpoczyna się na Vice City Beach, której sporą część zajmuje słoneczna plaża. Reszta obszaru zdominowana została przez hotele, centra handlowe oraz kluby nocne – wszystko, co może zainteresować oblegających okolicę turystów. Centrum handlowe Washington Mall bardzo przypomina Aventura Mall, wiele z mijanych hoteli również ma swoje odpowiedniki – przy Colony Hotel twórcy zresztą specjalnie się nie namęczyli, zabierając jedynie jedną literę z nazwy i tworząc w ten sposób Colon Hotel. Kilka terenów przylegających do Vice City Beach tworzy pole golfowe Leaf Links, które – choć nie istnieje naprawdę – to nazwą nawiązuje do Leith Links, parku w Edynburgu znajdującego się niedaleko siedziby Rockstar North.

Colon Hotel w Grand Theft Auto: Vice City. - 2013-09-16
Colon Hotel w Grand Theft Auto: Vice City.

Druga z dużych wysp, Mainland, to część, w której mieszczą się dzielnice biznesowe miasta, slumsy, port oraz pokaźnych rozmiarów lotnisko i sąsiadująca z nim baza wojskowa. Little Havana i Little Haiti to siedziby mniejszości narodowych oparte na noszących identyczne nazwy rzeczywistych sektorach Miami. O dziwo, najbardziej charakterystyczne miejsca, jak pokaźnych rozmiarów stadion czy wspomniane lotnisko, nie mają swoich realnych odpowiedników. Dwie mniejsze wyspy, znajdujące się pomiędzy Mainland a Vice City Beach, to Starfish Island i Prawn Island. Pierwsza stanowi pełną ekskluzywnych rezydencji siedzibę najbogatszych, wzorowaną na licznych tego typu terenach łączących Miami Beach ze stałym lądem. Na Prawn Island zlokalizowane jest głównie wspomniane wcześniej studio filmowe oraz kilka starych, zaniedbanych rezydencji.

Colony Hotel w Miami. - 2013-09-16
Colony Hotel w Miami.

Miasto w Vice City Stories doczekało się licznych zmian w stosunku do oryginału. Wspomniane wcześniej hotele zbyt wyraźnie nawiązywały do faktycznie istniejących obiektów, stąd wiele z nich zostało przemalowanych i pozbawionych budzących wyraźne skojarzenia nazw. Sporo budynków zastąpiono innymi bądź wciąż jest w budowie (akcję gry osadzono dwa lata przed wydarzeniami z Vice City). W dzielnicy Washington Beach pojawiła się duża karuzela. Przebudowano też bazę wojskową, co ma najpewniej związek z tym, że odgrywa ona większą rolę w fabule produkcji.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto

Grand Theft Auto

Rap, zamieszki i trupy – GTA: San Andreas a historia gangów Los Angeles
Rap, zamieszki i trupy – GTA: San Andreas a historia gangów Los Angeles

Twórcy serii Grand Theft Auto słyną z dbałości o najdrobniejsze detale w swoich grach, z pomysłowych, czasem zaskakujących skojarzeń z realnym światem. Nie inaczej jest w kwestii ponurego świata gangów w fikcyjnym Los Santos i prawdziwym Mieście Aniołów.