Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 10 sierpnia 2013, 13:00

autor: Adrian Werner

Tom Clancy’s Splinter Cell.. Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?

Tom Clancy’s Splinter Cell.

Srebrny medal w naszym rankingu otrzymał Sam Fisher, czyli bohater serii Tom Clancy’s Splinter Cell. Cykl zadebiutował znacznie później niż większość klasycznych marek skradankowych, bo dopiero w 2002 roku. Firma Ubisoft wzięła podstawowe rozwiązania z serii Thief, czyli krycie się w cieniu i przenoszenie ciał, a następnie zaadaptowała je do współczesnych realiów, podkręcając przy okazji tempo akcji. Rezultat okazał się wyśmienity. Graczom przypadły do gustu ciekawe poziomy, poważny klimat i doświadczony bohater po czterdziestce. W rezultacie gra sprzedała się w ponad 3 mln egzemplarzy i na stałe dołączyła do najważniejszych marek wydawcy.

Druga część, czyli Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow, kontynuowała ewolucję serii poprzez wprowadzenie trybu multiplayer. Do dzisiaj jest to prawdziwa rzadkość w gatunku skradanek. Cykl osiągnął szczytowy punkt w 2005 roku, wraz z premierą Chaos Theory, które w opinii większości fanów wciąż pozostaje bezkonkurencyjne. Gra oferowała potężne poziomy i sporą swobodę w realizowaniu zadań, a podstawowe mechanizmy serii, w tym krycie się w cieniu, zostały dopracowane niemal do perfekcji. Dodatkową atrakcją był wyśmienity tryb wieloosobowy Spies vs Mercs.

Chaos Theory nie zostało do tej pory przebite przez żadną odsłonę serii. Splinter Cell: Double Agent uprościło mechanizmy skradankowe i zaserwowało gorsze opcje multiplayer. Negatywna reakcja na ten tytuł była jednak niczym w porównaniu z burzą, jaką wywołało Splinter Cell: Conviction. Wraz z premierą tego projektu cykl wykonał ostry skręt w stronę akcji. Gracz stał się myśliwym, który atakował z cienia przeciwników i nie musiał już przejmować się wykryciem, gdyż w najgorszym wypadku wystarczyło odczekać chwilę, aby strażnicy się uspokoili. Nie znaczy to jednak, że gra była słaba. Wręcz przeciwnie. Niezwykle płynny system poruszania się i walki okazał się prawdziwym majstersztykiem, zapewniając jedne z najbardziej efektownych potyczek w ostatnich latach. Problemem było to, że seria przeobraziła się w symulator Jasona Bourne’a, co mocno odbiegało od jej korzeni.

Już wkrótce czeka nas premiera kolejnej odsłony Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist. Jej autorzy chcą zadowolić wszystkich fanów, zarówno tych, którzy tęsknią za bardziej tradycyjnym skradaniem, jak i miłośników Conviction. Czy im się to uda, przekonamy się już za kilkanaście dni.

Wierny Samowi Fisherowi pozostaje fsm.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Twoja ulubiona seria skradanek to:

Manhunt
1%
Mark of the Ninja
1,1%
Tenchu
1,1%
Death to Spies
0,5%
The Last of Us
1,4%
Assassin’s Creed
19,6%
Metal Gear Solid
7,8%
Deus Ex
5,7%
Dishonored
7,8%
Hitman
13%
Tom Clancy’s Splinter Cell
23,3%
Thief
14,3%
Nie lubię skradanek.
3,5%
Zobacz inne ankiety
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać
Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?

Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo
Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo

Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.