Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2013, 13:00

autor: Adrian Werner

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?

Spis treści

Manhunt

Listę otwiera seria Manhunt studia Rockstar North. To zdecydowanie najbardziej ponura i brutalna marka skradankowa na rynku. Fabuła pierwszej części kręci się wokół skazanego na karę śmierci kryminalisty Jamesa Earla Casha. Zostaje on ocalony przed egzekucją tylko po to, aby trafić na plan sadystycznych filmów typu snuff. W trakcie kampanii gracz wożony jest po kolejnych lokacjach opanowanych przez niebezpieczne gangi, a morderstwa ich członków nagrywane przez wszechobecne kamery. Natomiast Manhunt 2 opowiada historię dwóch zbiegów z więzienia, w pościg za którymi wyruszają łowcy nagród oraz ludzie z tajemniczej organizacji znanej jako Projekt.

Rozgrywka w serii stawia przede wszystkim na podejście skradankowe i gracze rzadko mają okazję do bardziej bezpośrednich konfrontacji. Większość lokacji posiada zaciemnione sekcje pozwalające na ukrycie się przed wzrokiem przeciwników. Cechą charakterystyczną cyklu są egzekucje. Autorzy zapewnili sporą swobodę wyboru metod pozbawiania wrogów życia i jednocześnie wprowadzili system, który premiuje najbardziej brutalne oraz sadystyczne zabójstwa z wykorzystaniem wszystkiego, co graczowi nawinie się pod rękę.

Pierwsza część Manhunta trafiła na rynek w 2003 roku i z miejsca wywołała olbrzymie kontrowersje. Mainstreamowe media uznały grę za symptom zepsucia moralnego w branży. Wtórowało im również wielu polityków. Sami twórcy po latach przyznali zresztą, że mieli świadomość, iż przekraczają pewne granice, i co gorsza wiedzieli, że robią to tylko w celu wywołania kontrowersji. Doprowadziło to niemalże do buntu w szeregach Rockstar North. Oliwy do ognia dolała sprawa zabójstwa czternastoletniego Stefana Pakeeraha, którego morderca, Warren Leblanc, był zdeklarowanym fanem Manhunta.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Twoja ulubiona seria skradanek to:

Manhunt
1%
Mark of the Ninja
1,1%
Tenchu
1,1%
Death to Spies
0,5%
The Last of Us
1,4%
Assassin’s Creed
19,6%
Metal Gear Solid
7,8%
Deus Ex
5,7%
Dishonored
7,8%
Hitman
13%
Tom Clancy’s Splinter Cell
23,3%
Thief
14,3%
Nie lubię skradanek.
3,5%
Zobacz inne ankiety
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać
Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?

Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo
Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo

Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.